Itse asiassa eivät Breath of the Wild ja Hollow Knight mitään kovin omaperäisiä pelejä ole. Niihinkin on paljon kopioitu asioita muista peleistä ja muustakin viihteestä. Kummallakin pelillä on toki paljon faneja, jotka haluavat ajatella, että kyseiset pelit ovat olleet inspiraationa suunnilleen kaikkien niiden jälkeen tulleiden vähänkään samankaltaisten pelien tekemisessä. Totuus on kuitenkin, että niitä vaikutteita pitäisi etsiä paljon kauempaa historiasta. Esim. Hollow Knightin kohdalla Metroid- ja Castlevania-peleistä. Miksei myös MegaMan-peleistä. Tai miksei niinkin kaukaa kuin Jetset Willystä, Monty Molesta tai jopa Pitfallista.
BotW on vastaavasti ottanut vaikutteita vahvasti ainakin Shadow of the Colossuksesta sekä Skyrimistä. Aivan varmasti myös monista muista peleistä, mutta nimenomaan kyseiset pelit ovat pelin kehittäjät maininneet vahvoina inspiraation lähteinä. BotW:in ulkoasuun ovat vastaavasti merkittävänä inspiraationa olleet mm. Studio Ghiblin tuotokset ja japanilainen anime noin ylipäätään. Ohessa vielä lainaus asiasta : ”As Nintendo had never developed an open-world game on the scale of
Breath of the Wild, they looked at
The Elder Scrolls V: Skyrim[42] and
Shadow of the Colossus, the latter of which had some similar climbing mechanics and whose creator,
Fumito Ueda, was friends with Aonuma.
[43] For the art style, the team drew inspiration from various Japanese
anime which they had grown up watching, suspected to include
Studio Ghibli and
Hayao Miyazaki productions, among other anime.
[44][45] Series protagonist Link was redesigned for the game, with Aonuma purposely making him more
gender neutral so that players could more easily relate to him.”