Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)
Hakkiz sanoi:
Miten minusta on ruvennut tuntumaan, että PS2:n venymiset alkaa olla venytetty. Esimerkiksi Killzone ei ole sellainen grafiikkapommi kuin silotelluista kuvista voisi päätellä. Ja pelin tekniikkaanhan on tunnetusti panostettu enemmän kuin halpaan multiplättäriin. Xboxille sen sijaan on viime aikoina tupsahtanut muutamia laitteen grafiikkastandardeja nostavia pelejä, vaikka itsekin luulin jo raudan rajoitteiden vieneen kehittäjistä voiton.
Kuten jo aiemmin myönsi, niin kyllähän Xboxilla pelit ovat tällähetkellä nopeampia/kauniimpia. Ja voihan olla, että PS2 hienostuneesta arkkitehtuuristaan huolimatta vetelee jo viimeisiään.
Hakkiz sanoi:
PS2-peleistä suhteellisen harvat tukevat aitoa 3D-äänimaailmaa. Xboxilla Dolby Digital 4.1 tai 5.1 on lähes joka pelissä. Voisiko tämän selittää se, että PS2:lla CPU hoitaa niin äänet kuin grafiikan?
PS2 on varustettu Pro Logic- tuella, Dolby Digital äänet, joita joihinkin peleihin on laitettu, toimivat yleensä toisella VU- yksiköllä, koska koodarit EIVÄT OSAA käyttää niitä yhdessä muuhun, esim. EA:n NHL, jossa kehittäjä myönsi että toinen VU jää tyhjäkäynnille, joten lisäsivät 5.1 tuen sitä kautta.
Hakkiz sanoi:
PS2:lla räsynukkefysiikat tekevät vasta kunnolla tuloaan. Xboxilla räsynuket ovat yleisempiä. Toimintapelien fysiikkahirmu Max Payne 2 toimii PS2:lla huonosti, Xboxilla ihan kivasti. Räsynukkefysiikoiden on sanottu vaativan melko paljon laskentatehoa. Jälleen kerran, selittääkö kaikenkattava CPU tämän?
Voipi olla, tai sitten kyse on samasta kuin EA:n tapauksessa, eli kehittäjätiimi ei vain osaa, eikös pleikka käännöksen tehnyt joku muu tiimi kuin Remedy?
Hakkiz sanoi:
Graafisesti raskaita pelejä on Xboxilta PS2:lle käännettäessä karsittu. Tähän lukeutuvat esimerkiksi Splinter Cellit, joiden geometriaa on PS2:lla yksinkertaistettu ja kenttiä pienennetty. Onko PS2 edelleen yliveto Xboxiin nähden?
Splinter Cell:n tapauksessa kyse oli pelimoottorista, jota ei voitu tehdä uusiksi, jotta olisi päästy samaan. Samantapaista muistaakseni käynyt toisinkinpäin, eli peli alunperin rakennettu PS2:lle, jolloinka eivät saaneet optimaalisesti käännettyä Xboxille(muistaako joku peliä, oliko MGS?).
Hakkiz sanoi:
Ainiin, Bugbearista sen verran, että hehän ovat tehneet PS2-, Xbox- ja PC-versiota FlatOutista samanaikaisesti. Joka laitteen potentiaalia yritetään käyttää. Siitä huolimatta Xbox-versio oli PS2-versiota silminnähtävästi tarkempi. Xbox-versio tukee lisäksi lomittamatonta kuvaa (korkeampi resoluutio) sekä Dolby Digital -ääniä.
Bugbearilta haluaisin tietää mikä on pääasiallinen alusta, aina kehitetään jollakin pohjalla ja portataan muille? Tuon pelin olet siis jo nähnyt kaikilla alustoilla ? Xbox- version paremmuus kuulostaisi siltä, että Xboxilla käytettäisiin tarkempia tekstuureja.
Hakkiz sanoi:
Osa kehittäjistä ei vain osaa.
Ja osalla ei ole aikaa opetella, eli sikaripamput tahtoo lisää herneitä pusseihinsa, joten myydään nopeasti tuotettua keskinkertaisuutta.