Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hifi_Mies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

sawe sanoi:
Valmistajan ilmoittamia, eivätkä GFOPS:t hirveästi tehoista kerro, eivät ole meinaa suoraan yhteismitallisia, johtuen arkkitehtuurista, toinen CISC(Xbox) ja toinen MIPS(PS2). Eli tämä voi kääntyä loppupeleissä jommankumman puoleen.

Toinen on CISC, toinen MIPS... Tuo on vähän kuin sanoisi, että joillain on kala-allergia, mutta toiset käyvät usein leffassa. Tarkoitit varmaan CISC vs. RISC tai x86 vs. MIPS. Eipä tuollakaan erolla mitään käytännön merkitystä ole pelaajan kannalta.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

tsinivuo sanoi:
Sitten se piiri nostaa konsolin hintaa... Olisiko syy, miksi PS2 edelleen maksaa konsoleista eniten, vaikka sen hinnalla saa rautaa vähemmän kuin esim edes boksin tapauksessa. Boxissa tulee mukana verkkokortti ja kiintolevy.
PS2 on kuitenkin tuonut Sonylle pelkällä konsolimyynnilläänkin voittoa jo muutaman vuoden, mutta Microsoft ei ilmeisestikään tule saamaan laitemyyntiään kannattavaksi missään vaiheessa nykyisellä laitteella.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Dr Evil sanoi:
Jos jotkut tuijottavat megahertsejä, taitaa sinulle olla tuo polygonien tuijotus tärkeää. Sawe ei taida ymmärtää, että juuri gpu on se ero jonka takia Xbox on selvästi tehokkaampi, ja nuo väylät eivät pelasta PS2:sta pätkän vertaa. Kato jumalauta noita pelejä! ja lopeta toi armoton bs.

Totta puhut, Xboxin GPU on todella tehokas, mutta ongelmana onkin sen rajoittuneisuus, fixed T&L, ja rautaan upotettu tuki tietyille efekteille sekä DirectX 8.1, näillä mennään ja kun raja tulee vastaan, ei auta enää mikään.

PS2 taasen omaa vapaamman rakenteen, jolloinka ei jämähdetä vain tietylle fiksatulle tasolle, vaan rauta joustaa ja antaa mahdollisuuden uusien tekniikoiden käyttöönottoon mm. uudet efektit ym.

Samallahan toki on luovuttu tuosta helposta ohjelmoitavuudesta, ja valmiiden kirjastojen tuesta, jotka tekevätkin Xboxista varsin houkuttelevan alustan.

Tullaan siis takaisin alkuperäiseen kysymykseeni, josta haluaisin itsekkin saada selvää: Onko PS2:ssa vielä potentiaalia venyä, ja kuinka paljon tuosta potentiaalista on jo käytetty?

Dr Evil sanoi:
Laitapa linkki missä 2.0ghz Pentium M pieksee 3.4ghz EE:n. Käsittääkseni tuo Pentium M pärjää ihan hyvin mutta ei kyllä voita Extreme Editionia.

http://www.gamepc.com/labs/print_content.asp?id=gmso

http://www.x86-secret.com/articles/cpu/dothan/dothan-7.htm
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

sawe sanoi:
http://www.pcvsconsole.com/features/consoles/

Xbox prosessori 2.93 GFLOPS (SSE)

PS2 prosessori 6.20 GFLOPS
sawe

Prosessorivertailuja? Unohdit GameCuben prosessorin;

CPU: 128bit IBM PowerPC 405MHz
GFLOPS: 13.2

Ja tietty olisit voinut vertailun vuoksi mainita että kokonaisuudessaan Xboks potkii jotain 140 GFLOPS, jokuhan voi saada sellaisen käsityksen tuosta että PS2 olisi nopeampi, heh heh. Tietty jos olisi lukenut aiemmat threadit aiheesta niin tietäisi ;)

sawe sanoi:
Totta puhut, Xboxin GPU on todella tehokas, mutta ongelmana onkin sen rajoittuneisuus, fixed T&L, ja rautaan upotettu tuki tietyille efekteille sekä DirectX 8.1, näillä mennään ja kun raja tulee vastaan, ei auta enää mikään.

Kun Xboksin raja tulee vastaan niin ei toki auta mikään, mutta se on faktaa että PS2 ei tule koskaan loppuunkaan asti venytettynä pääsemään siihen mitä Xboks on nyt, koska vastaan ei tule arkkitehtuuri vaan teho. Tehot loppuvat kesken armotta ja siitä ei pääse mihinkään.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Joo sawe nuo sinun linkkisi oli aika kyseenalaisia, toisessa Dothania oli ylikellotettu 20% ja toisessa P4 EE oli tungettu kannettavaan ja heikohkotehoiseen näytönohjaimeen. 2.0ghz Dothan on kova menemään, muttei pärjää 3.4ghz EE:lle. Tämä asia ei kyllä juurikaan liity keskusteluun.
PS2:n tehot on nähty, eikä ne tuosta enää veny.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Dr Evil sanoi:
Joo sawe nuo sinun linkkisi oli aika kyseenalaisia, toisessa Dothania oli ylikellotettu 20% ja toisessa P4 EE oli tungettu kannettavaan ja heikohkotehoiseen näytönohjaimeen. 2.0ghz Dothan on kova menemään, muttei pärjää 3.4ghz EE:lle. Tämä asia ei kyllä juurikaan liity keskusteluun.
PS2:n tehot on nähty, eikä ne tuosta enää veny.
..eikä muuten ihan pidä paikkaansa nuo väittelyn aiheena olevat konsolien tehovertailut.. Ensimäinen virhe on tehty jo siinä vaiheessa, kun PS2:n tekniikka on väkisin jaettu CPU-GPU-tyyliin, se kun ei ole rakenteeltaan tai toiminnaltaan mitenkään selkeästi kaksi erillistä prossua, joista toinen hoitaisi grafiikan ja toinen loput. Jokainen vähänkään asiaa tunteva tietää, että MIPS on hölmöimpiä mahdollisia mittayksiköitä, koska se ei ole mitenkään vertailukelpoinen, eikä muutenkaan totuutta kuvaava.

Vaikka PS2:n prossuina yleisesti puhutaankin EE:stä ja GS:stä, jo EE sisältää sellaisen määrän ytimiä, että AMD ja Intel, jotka nyt alkavat saada 2-ytimiset prossut toimimaan, jäävät kyllä vähän häpeään.
Tärkeimpinä ovat EE-Core, FPU, VU0, VU1, ja IPU. kaikki on kytketty toisiinsa 128b väylillä, ja jokaisella on oma FIFO (IPU:lla 2), joka pakkaa ja purkaa väylillä liikkuvan ja muistiin tallennettavan datan. Lisäksi FIFO:t toimivat puskurimuisteina väylän ja ytimien välillä. Väylä PS2:lta muistille on tuolla sivullakin mainittu 3,2GB/s, mutta siirretty data on siis pakatussa muodossa, joka lisää tehokkuutta. Dataa voidaan siirtää aika vapaasti eri ytimien välissä, jopa samanaikaisesti, joten eri ytimet voidaan laittaa toimimaan eri tehtävissä, ja erilaisina yhdistelminä. EE hoitaa suuren osan PC-puolella näytönohjaimelle annettavista tehtävistä. Tämä ei kuitenkaan siis tarkoita, että EE-Core laskisi grafiikoita Laske tuosta sitten käytännön suorituskykyä.. ;)

XB on jonkin verran PS2:ta tehokkaampi ainakin paperilla. Käytännön ero ei ole suuri, ja näillä suorituskykyvertailuilla se ei ainakaan selviä. Myöskään monelle konsolille julkaistavat pelit eivät kelpaa vertailuun, koska ne tehdään kuitenkin aina ensisijaisesti yhtä arkkitehtuuria varten.

Melkein ainoa keino vertailuun olisi mielestäni pelata kummallakin koneella mahdollisimman samantyylistä pelejä, jotka olisivat alustalla lajinsa parhaita edustajia (mielellään siis ei multiplatform-pelejä). Sitten vaan taulukkoon vaikka pelityypin mukaan pisteitä, niin käytännön tehovertailu on selvä. Tulos on vähintäänkin yhtä todenmukainen, kuin tuo aiemmin linkitetty konsolivertailukin :D

edit: pitää nyt vielä mainita, että PS2 pystyy jopa pyörittämään pelejä käytännössä ilman EE-Corea, pikkupelit mahtuvat mukavasti vaikka VPU1:n ohjelmamuistiin, jonka jälkeen VPU1, GPU ja I/O-prossu hoitavat pelin keskenään ilman muita ytimiä tai muistin käyttöä.. Näyttäkää mulle edes matopeli joka toimii pelkällä näytönohjaimella. Tämän takia arvostan Sonyn ratkaisuja PS2:n suunnittelussa, saivat pelitalot sitten siitä kaiken tehon irti tai eivät. Jonkun sitä tekniikkaa pitää yrittää viedä eteenpäin, kun PC-puolella ollaan juututtu yhteensopivuusongelmien takia ikivanhoihin ratkaisuihin.. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Kyllä Xbox on aika paljon tehokkaampi mitä PS2, se on nähty papereilla ja peleissä. Pelien grafiikat PS2 ei riitä mitenkään Xboxin peleihin. Ei edes PS:n parhaat vedä kunnolla vertoja xboxin keskiverto graafisiin peleihin...
Graafisesti GC ja Xboxin tehoista voisi tapella ennemmin mitä PS2:sen tai Xboxin tehoista.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

mcduck sanoi:
Ensimäinen virhe on tehty jo siinä vaiheessa, kun PS2:n tekniikka on väkisin jaettu CPU-GPU-tyyliin, se kun ei ole rakenteeltaan tai toiminnaltaan mitenkään selkeästi kaksi erillistä prossua,

Ensimmäinen virhe tehtiin siinä, kun vatipäät eivät vieläkään tajua, että Xbox on tehokkaampi kuin PS2. Toinen virhe tehtiin siinä kun ruvettiin hakemaan todisteita PS2:n tehokkuudelle vertaamalla Emotion Engineä Xboxin P3 prossuun vaikka Xboxin tekee juuri tehokkaammaksi gpu. Lisäksi mielestäni tehokeskusteluun mahtuu hyvin mukaan Xboxin Dolby digital äänet peleissä.

mcduck sanoi:
Käytännön ero ei ole suuri.

kyllä se hyvin huomattava on. Miksi yhdessäkään PS2 pelissä ei ole Splinter Cell tyylisiä valaistusefektejä?, tai yhtä tarkkoja tekstuureja kuin esim Halossa?. Miksi suuret pelitalot eivät käännä uusimpia tehosyöppöpelejä PS2:lle vaikka sillä on reilusti laajin käyttäjämäärä?!. Sahalaidoista tulee myös paljon tikkuja käteen pleikkarilla.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

mcduck sanoi:
Näyttäkää mulle edes matopeli joka toimii pelkällä näytönohjaimella.

Tuo ei kuitenkaan liene näytönohjaimen tehoista kiinni.

PS2:lla on pidemmät latausajat sekä rumemmat ja nykivämmät pelit kuin XBOXilla. Kai on silti uskottava että _oikeasti_ PS2 on tehokkaampi, ja syynä ovat vain tumpelot koodarit.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Karma sanoi:
Kaksi sanaa: Gran Turismo

Onkos tuosta uudesta jossain ihan pelikuvaa saatavilla. Kolmonen ottaa kyllä takkiinsa jo pahasti.

edit: Replay kuva ei sitten kiinnosta.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Dr Evil sanoi:
Kolmonen ottaa kyllä takkiinsa jo pahasti.
Voi olla, onhan sen ilmestymisestä jo aikaa. Samaan aikaan toisaalla ei ollut tarjota mitään samassa sarjassa painivaa.

Koska harkitsen XBoxin ostoa niin kiinnostaa kuulla miltä peleiltä GT3 ottaa pahasti takkiin tällä hetkellä?
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Karma sanoi:
Voi olla, onhan sen ilmestymisestä jo aikaa. Samaan aikaan toisaalla ei ollut tarjota mitään samassa sarjassa painivaa.
Johtunee varmaan siitä, että Xboxia ja Cubea ei oltu silloin edes julkaistu. ;)

GT3 oli upean näköinen peli ja näyttää vieläkin ihan hyvältä, mutta siitä ei kai ollut kysymys.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Karma sanoi:
Voi olla, onhan sen ilmestymisestä jo aikaa. Samaan aikaan toisaalla ei ollut tarjota mitään samassa sarjassa painivaa.

Koska harkitsen XBoxin ostoa niin kiinnostaa kuulla miltä peleiltä GT3 ottaa pahasti takkiin tällä hetkellä?

No autopeleistä Rallisport 1 ja 2, PGR 2 myöskin täyttää kriteerit. Muista peleistä Doa 3, Ninja Gaiden, Halo (kohtahan sille tulee myös jatkoa jonka voi varmaan laittaa myös tähän), Morrowind, Full Spectrum Warrior ja kyllä on enemmänkin, lisäksi pakko todeta, että vaikka kyse onkin multiplatform peleistä niin esim Espn 2k sarja on huomattavasti näyttävämpi Boxilla ja kun korvaavia pelejä ei juuri ole, niin se mahtuu tohon listaan.


On noita vielä lisääkin mutta nyt töihin :)
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Hex sanoi:
Johtunee varmaan siitä, että Xboxia ja Cubea ei oltu silloin edes julkaistu. ;)
Heh, aivan - niin se aika lentelee..

Noh, sanotaan sitten "pitkään aikaan toisaalla" :)

Joka tapauksessa GT-sarja osoittaa että huikeaa jälkeä saa PS2:llakin aikaan jos ohjelmoijat vain osaavat hyödyntää laitteen ominaisuuksia ja pelityyppi tukee PS2:n vahvuuksia kuten polygonien pyörittelyä. Ja ettäkö se ei yltäisi grafiikaltaan edes XBoxin keskivertolaatuisiin peleihin? Höhö..
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Dr Evil sanoi:
Miksi suuret pelitalot eivät käännä uusimpia tehosyöppöpelejä PS2:lle vaikka sillä on reilusti laajin käyttäjämäärä?!.
Et kai tosissasi kysy? Pelin/ohjelman kääntäminen arkkitehtuurista toiseen on erittäin vaikea tehtävä. Peli joudutaan käytännössä koodaamaan alusta alkaen uudestaan, että käännöspeli olisi lähelläkään alkuperäisen tasoa. (oletan nyt, ettet sentään puhu uusimmista tehosyöpöistä PC-peleistä ;) ). Sama asia on varmasti todettu niin moneen kertaan niin monessa paikassa tälläkin bbs:llä, ettei tuota enää pitäisi joutua toistamaan..

Ja sama pätee riippumatta siitä käännetäänkö pelejä PS2:lle, PS2:lta, tai jos kyseessä on jokin ihan muu kone. Erilaisissa koneissa ohjelmat pitää tehdä eri tavalla. Se vaan on karu tosiasia, joka koskee kaikkia käännöspelejä.

JA mitä tulee GT3:n hienouteen, on peli mielestäni toistaiseksi ehdottomasti hienoin ajopeli millään koneella. Ja hienoudella tarkoitan siis pelinä, en pelkkänä silmäkarkkina.

Ei se grafiikka muutenkaan ole ainoa asia mitä peleihin tarvitaan, että saataisiin kokonaisuutena hyvä peli aikaan.

Enkä muuten ole täällä väittämässä, että PS2 olisi superkone ja XB huono rimpula, vaan että numerotietoja lukemalla tuo tehoero ei selviä. Täältä tuskin moista asiantuntijaa löytyy, enkä ole sellainen itsekkään. Kuten sanoin, pelejä pitää vertailla käytännössä eikä paperilla, ja tuollaiset MIPS/FLOPS-vertailutaulukot erilaisten arkkitehtuurien välillä ovat kaukana totuudesta.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

mcduck sanoi:
JA mitä tulee GT3:n hienouteen, on peli mielestäni toistaiseksi ehdottomasti hienoin ajopeli millään koneella. Ja hienoudella tarkoitan siis pelinä, en pelkkänä silmäkarkkina.

Kokeilepa Richard Burns Rallya.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

mcduck sanoi:
Ei se grafiikka muutenkaan ole ainoa asia mitä peleihin tarvitaan, että saataisiin kokonaisuutena hyvä peli aikaan.

Odotin innolla, koska nähdään ensimmäinen tällainen kommentti. Kun keskustelu on alunperin ollut grafiikasta vääntämistä, on tappionsa huomanneiden pikkuhiljaa alettava keksiä muuta vänkäämisen aihetta.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Juttja polygoneista muistikuvan mukaan:

Elikkäs tämä menee nyt sen mukaan mitä luin jommasta kummasta Suomalaisesta pelilehdestä.

GT4 käyttää hiukan GT3:sta enemmän polygoneja autoissaan, mutta parannukset on lähinnä luotu käyttämällä parempia värejä jne.

Halo 2:n Master Chiefin on käytetty vähemmän polygoneja kuin ykkösen vastaavaan.

XB:n PGR 2 ei juurikaan näytä paremmalta kuin GT3. On se parempi, muttei niin henkeäsalpaavan paljon kuin jotkut kertovat. GT3:ssa häiritsee nykyään lähinnä se, että toiset autot on piirretty toisia paremmin, mitään todella selviä eroja ei näy, mutta pienetkin erot häiritsevät joskus silmää. Sahalaitoja siitä ei paljoakaan löydy, mutta kyllä vähän. Katsojat ovat normaaleja pahvinukkeja, joita GT4:ssa ei enää ole. Nykykonsoleilla ei paljoa enää paranneta PGR2:sta ja GT4:sta, mitä autopeleihin tulee. Graafiset erot tulevat varmasti olemaan enemmän taiteellisia. Omat radat luomalla saa tietysti silmiä hivelevää jälkeä aikaan, mutta oikeat radat ovat selvästi tylsempiä. Autopelit eivät kuitenkaan toimi mielestäni minään hyvänä mittatikkuna koneen tehoista, vaikka niitä onkin helppo vertailla ja kuolata.

Katsotaan sitten kun Far Cry ilmestyy molemmille koneille (paitsi jos sen käännöstyö PS2:lle on samaa luokkaa Max Paynen kanssa). PS2:n Splinter Cell osoitti, että PS2 pystyy myös tekemään valoja ja varjoja, vaikka se kyllä kalpenee XB-version rinnalla jonkin verran. Vanhoja pelejä on muutenkin hölmöä käyttää mittatikkuna, katsotaan mielummin ihka uusia pelejä.
 
Ylös Bottom