Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hifi_Mies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Namco sanoi Tekken 4:n käyttävän 70 prosenttia PS2:n kapasiteetistä. Samaa väittivät muistaakseni Ridge Racer V:n kohdalla. Onko Performance Analyzer muka PS2:llakin toimiva, sitähän käytettiin PSX:llä. Onko tämä uusi versio siitä? GT3 käytti 25 prossaa? Jos tämä on totta niin PS2:lla on kyllä ihan pirusti vielä tehoja jäljellä joita käyttää, mutta kun tämä ei ole...
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

PS2:n alkuaikoinahan Performance Analyzer ei ollut vielä käytössä ja pelien tekeminen oli vielä huomattavasti vaikeampaa. On se kuitenkin nykyään jo pelintekijöillä käytössä.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Cyrus1 sanoi:
PS2:n alkuaikoinahan Performance Analyzer ei ollut vielä käytössä ja pelien tekeminen oli vielä huomattavasti vaikeampaa. On se kuitenkin nykyään jo pelintekijöillä käytössä.

Onko tietoa mikä peli oli ensimmäinen jossa käytettiin koko projektin ajan Performancea? PSX:llähän se oli Gran Turismo.
 
Performance Analyzerista

http://www.gamingworldx.com/features/InsidetheXTheMisunderstoodPS2.shtml
Recently, Sony Europe conducted a study, and found that over 60% of all PlayStation 2 games arent utilizing the machine to its potential. Through the use of their performance analyzer, they found that most of these games are running at 30 frames per second, and sporting considerably less polygons onscreen that what the machine is capable of. Not surprisingly, most of these games are ports from other systems, or cross-platform developed titles that tend to make the games as similar as possible from one platform to the next by utilizing as many common features in each console as possible.

Sony has maintained that the key to the performance of the PS2 has been the consoles twin vector units microprocessors that run in parallel to the Emotion Engine that can help with all sorts of tasks, including enemy AI and physics. These vector units are capable of lightning-quick geometry processing, and can take quite a load off of the Emotion Engine (the main CPU) if used correctly. Unfortunately, many of todays developers arent using those microprocessors, and Sony is hoping their study will open a few eyes, and help jumpstart greater PS2 development for the future.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Eiköhän noissa Sonyn näyttävimmissä peleissä kuitenkin käytetä aika hyvin laitteen potentiaali, vaikkei jossain Max Paynen käännöksessä käytettäisikään. Olen itsekin huomannut, että PS2 kärsii multiplatform peleissä varmaan yhtä paljon kuin Xbox, kun koodi tehdään yhteisellä nimittäjällä, ja PS2 yksinoikeuspelit ovat selvästi vaikuttavampia kuin multiplatformit, mutta silti tulee turpaan ja selvästi.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Jottei tämä faniboy-maine liikaa pääsisi arkkitehtuurien ihmettelyä sotkemaan, niin löysin varsin hyvää argumenttia myös Xboxin puolesta.

- Lyhyesti allaoleva kertoo kuinka Xboxilla voidaan "ohittaa" DirectX:n ja GPU:n antamia tiukkoja rajoja, joista aiemmin Xboxia haukuin.

- Lisäksi Xboxin muistimäärään(ja väylän käyttöön) toi helpotusta se tosiseikka, että Xboxin "Windows 2000" kernel ja "DirectX 8", ovatkin huomattavasti spesifimmät kuin olen itse ymmärtäny.

With Xbox its largely a question of approach, do you treat it just as another PC video card or do you treat it in a similar fashion to PS2. While the first is cheaper and makes mult-platform titles easier, the later allows so much more power. Things that are impossible or at least quite slow on PC becomes almost trivial on Xbox, due to you knowing EXACTLY what the hardware is doing. E.g. You can fiddle with the stencil buffer via standard rendering commands on Xbox (you simple pretend the depth stencil buffer is an ARGB render target, do the renderng and then put it back, this makes things like blurring the stencil buffer trivial, yet try and do a similar thing on a PC) or change a vertex buffer almost as soon as the GPU has finished with that part.

http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=6495

P.S. Lisäksi olet nyt muutaman päivän tonkinut noita Xbox2:n speksejä, ja täytyy myöntää, että hieno peli on tulossa, ja siihen kun tosiaan lisää tuon Microsoftin panostuksen kehitystyökaluihin, sekä suoraan kehittäjätukeen, niin voi olla että seuraavasta kierroksesta tulee TODELLA tiukka.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

vieläkö ps3 on tarkoitus olla täysin netissä toimiva järjestelmä vai onko tämä varsin erikoinen ja epävakaa järjestelmä jo sivutettu?
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Dark Master sanoi:
vieläkö ps3 on tarkoitus olla täysin netissä toimiva järjestelmä vai onko tämä varsin erikoinen ja epävakaa järjestelmä jo sivutettu?

Oletko kuullut jo Blu-Raystä?

Netti puheet olivat vain epämääräisiä nettihuhuja ja Sonyn visiointia, ei siis mitään virallista. PS3:sta tulee normaali pelikone joka käyttää mediana Blu-Ray DVD:tä, netistä ei siis ladata pelejä.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Jälleen pari lainausta, jotka tuovat varsin hyvin esille miksi Xbox ei ole kovinkaan tasainen kokonaisuus.
Eli kuten allaolevista huomaatte, ei CPU pysty puskemaan GPU:lle tarpeeksi tavaraa, jotta GPU:sta saataisiin täysi hyöty irti.

http://www.firingsquad.com/hardware/friendtech_dreamx_xbox/page5.asp

In single player gaming, we did find noticeable improvements in games with slowdown. MotoGP 2 was one of the first games we tried on the upgraded Xbox the difference was incredible. At stock speeds, Moto GP 2 only approaches 30 fps. While the game is not choppy, it doesn't offer the direct hand-to-game connection feel. Running at 1.48GHz increases the frame rate significantly. Even in split screen mode, the game has the responsiveness of a 60fps game. Importantly, the lap times are unaffected by the CPU speed. In other words, Moto GP 2 on the DreamX performs ideally the only difference is the faster framerate.

We then turned to Halo, and again were pleased. In levels such as The Maw where you are ambushed by those flying aliens, the DreamX is able to maintain a solid framerate. The improvement is even more noticeable when playing 2 player co-op in which there is a significant increase in geometric load. Of course, Halo also pushes the graphics chip to the limit and so we still noticed the occasional slowdown during heavy overdraw. Nevertheless, once you play Halo on the 1.48GHz CPU, you don't want to go back to the stock speeds.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

sawe sanoi:
Jälleen pari lainausta, jotka tuovat varsin hyvin esille miksi Xbox ei ole kovinkaan tasainen kokonaisuus.
Eli kuten allaolevista huomaatte, ei CPU pysty puskemaan GPU:lle tarpeeksi tavaraa, jotta GPU:sta saataisiin täysi hyöty irti.

http://www.firingsquad.com/hardware/friendtech_dreamx_xbox/page5.asp

In single player gaming, we did find noticeable improvements in games with slowdown. MotoGP 2 was one of the first games we tried on the upgraded Xbox – the difference was incredible. At stock speeds, Moto GP 2 only approaches 30 fps. While the game is not choppy, it doesn't offer the direct hand-to-game connection feel. Running at 1.48GHz increases the frame rate significantly. Even in split screen mode, the game has the responsiveness of a 60fps game. Importantly, the lap times are unaffected by the CPU speed. In other words, Moto GP 2 on the DreamX performs ideally – the only difference is the faster framerate.

We then turned to Halo, and again were pleased. In levels such as The Maw where you are ambushed by those flying aliens, the DreamX is able to maintain a solid framerate. The improvement is even more noticeable when playing 2 player co-op in which there is a significant increase in geometric load. Of course, Halo also pushes the graphics chip to the limit and so we still noticed the occasional slowdown during heavy overdraw. Nevertheless, once you play Halo on the 1.48GHz CPU, you don't want to go back to the stock speeds.


ja mitakohan tolla on tekemista xboxien kanssa kun se on modattu aivan toiseksi koneeksi

Friendtech is a company known primarily for CPU upgrades in the style of Intel’s classic “Overdrive Processor.” They historically sold CPU upgrade adapters that regulate voltage of a CPU, allowing you to run a Socket 478 P4 in a Socket 423 motherboard, or Socket 370 Tualatin in a Slot-1 motherboard. Their latest product, the DreamX console, is a modified Xbox that replaces the Xbox’s 733MHz CPU with a 1.48 GHz Tualatin Celeron and increases the unified DDR-RAM to 128MB. The idea is that software that pushes the limits of standard Xbox CPU will be able to run more effortlessly on this new DreamX system
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

sawe sanoi:
Jälleen pari lainausta, jotka tuovat varsin hyvin esille miksi Xbox ei ole kovinkaan tasainen kokonaisuus.
Eli kuten allaolevista huomaatte, ei CPU pysty puskemaan GPU:lle tarpeeksi tavaraa, jotta GPU:sta saataisiin täysi hyöty irti.

Jep eli sanot, että Xboxilla on pelejä joiden ruudunpäivityksessä on toivomisen varaa ja että suorittimen megahertsien nostaminen 100% auttaa poistamaan nämä ongelmat. Minä olen nähnyt monta PS2-peliä jotka myöskin nykivät, poistuisiko nykiminen jos PS2:n suoritinta myös nopeutettaisiin 100%, en tiedä, mutta olisi kummallista jos kone ei hyötyisi siitä mitenkään. Pointtisi on mielestäni hieman kyseenalainen.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Dr Evil sanoi:
Jep eli sanot, että Xboxilla on pelejä joiden ruudunpäivityksessä on toivomisen varaa ja että suorittimen megahertsien nostaminen 100% auttaa poistamaan nämä ongelmat. Minä olen nähnyt monta PS2-peliä jotka myöskin nykivät, poistuisiko nykiminen jos PS2:n suoritinta myös nopeutettaisiin 100%, en tiedä, mutta olisi kummallista jos kone ei hyötyisi siitä mitenkään. Pointtisi on mielestäni hieman kyseenalainen.

sawe toki puhuu ihan faktaa. Koneen tehoja nostamalla siitä tulee tehokkaampi. Miksi moinen selviö piti sitten mainita ja perustella linkkien kera, ei aavistustakaan. Mutta onhan se nyt selvä että Xboksissa on ylitehokas GPU, mutta jopa olisi tarvinnut olla idiootti kyseessä että olisi muuttanut olemassaolevat tuotantolinjat vanhemmiksi vaan että saadaan "tasapainoinen kokonaisuus" eli huonompi näyttis kalliimmalla.

sawe koittaa ilmeisesti sanoa että vaikka Xboksissa olisi huomattavasti tehottomampi GPU se silti pyyhkisi PS2lla lattiaa :P
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

- Esimerkki osoittaa komponenttien epäsuhdan, GPU pystyisi huomattavasti kovempaankin numeronmurskaukseen, mutta CPU ei pysty syöttämään sille tarpeeksi perusdataa, jotta GPU:lla olisi mitä murskata.

- Eli konetta hidastava komponentti on tuo CPU.

P.S. PS2 Linux kit on sitten tilattu, ja pääsee kunnolla käpistelemään tuota rautaa.

P.S.S. Ja kohta tellun alta löytynee Xboxikin(PES4 verkkotuella ja ESPN NHL 2k5).
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Missäköhän Mikä-mikä-maassa sinä Sawe elät, kun annat ymmärtää, että "tasapainoisemmat" Cube ja PS2 eivät nopeutuisi, jos noin merkittävät komponentit päivitettäisiin kaksi kertaa paremmilla. Eikä tainnut käydä sekään mielessä, että tuo mainitsemasi "epäsuhta" voi hyvinkin johtua koodaajien taidosta ja halusta kuormittaa laitetta. Koodaajien taitamattomuus kyllä kelpaa aina syyksi toisessa yhteydessä....

Jossain ne pullonkaulat aina ovat. Tarpeet vaihtelevat pelistä toiseen, joten 100% optimaalisesti toimiva kone, jossa siis jokainen komponetti, väylä, jne. on pullonkaula, ei ole mitenkään mahdollinen. Sitä paitsi, jos vaihtoehtona on tuollainen epätasapaino ja käytännössä peleissä näkyvä epätasapaino, jota ei voi paremmalla koodaamisella kiertää, kuten esim. PS2:n suttuiset tekstuurit, on markkinoilla tasan yksi kone, joka on epätasapainoinen.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Lisäksi tuossa Dreamx-1480 koneessa on vielä tuplasti enemmän muistia kuin normaalissa Xboxissa, joten sen avulla saavutettuja etuja en kyllä mitenkään pysty näkemään Xboxin heikkoutena.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

sawe sanoi:
In single player gaming, we did find noticeable improvements in games with slowdown. MotoGP 2 was one of the first games we tried on the upgraded Xbox the difference was incredible. At stock speeds, Moto GP 2 only approaches 30 fps. While the game is not choppy, it doesn't offer the direct hand-to-game connection feel.

Ei muuten pidä paikkaansa - tai ainakin tuossa eroa on liioiteltu. MotoGP 2 on hyvin lähellä tasaista 60 ruudun ruudunpäivitystä (paitsi muistaakseni sillä yhdellä mielikuvitusradalla). Enkä epäile etteikö sitä voisi myös tavallisella Xboxilla saavuttaa, jos kolmososassa keskitytään enemmän grafiikan optimoimiseen kuin parantamiseen. MotoGP 1 ja 2 ovat nimittäin graafisesti selvästi toisistaan erotettavissa, vaikka mitään suuria mullistuksia Climax ei olekaan tehnyt. MotoGP 2 sisältää vain enemmän yksityiskohtia ja hienompia efektejä. Samalla MotoGP 1:n tunnusomaiset piirteet, kuten täyden ruudun anti-aliasointi sekä vauhtia terästävät motion blur -efektit, on säilytetty.

Ainiin, Moto GP 2 pyörii selvästi paremmin PAL60-tilassa kuin PAL50-tilassa. PAL50 tarkoittaa käytännössä jatkuvaa pientä nykinää (näkee lähinnä ratavarsien objekteista), kun taas PAL60:llä peli rullailee oikein mallikkaasti hidastuen vain ruuhkissa ja jyrkimmissä mutkissa. Täytyy tässä korostaa sitä, että tätä viestiä varten kaivelin pelin esiin ja pelailin sekä PAL50- että PAL60-tilassa Jerezin radalla vähintään yhden kierroksen aurinkoisella ja sateisella kelillä. On muuten erittäin addiktoiva ja hyvä ajopeli, kun sitä taas pitkästä aikaa pelaa... ;)
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

- Nyt näyttäisi, että vihdoinkin tullee myös tuon pleikan rajat vastaan, eli samaan aikaan kun PS3 development kit, oletettavasti alkanee muodostua, aletaan PS2:n puolella saamaan työkalut ja tehot sille tasolle, kuin mihin kone tullee elinaikanaan pystymään. Eli vasta vuosina 2005/2006 päästään koneen tuntemuksessa tasolle(julkaistaan pelimoottori), jolle olisi päästy huomattavasti aiemmin, ellei Sony olisi ollut niin perkuleen ylpeä PS1:n saavutuksista, ja nostanut itseään moiselle jalustalle, ja lopettanut kehittäjien tukemista.

Samaan aikaan kun, Microsoft on kärsinyt melkoisia tappioita Xboxin myynnistä, ovat kuitenkin myös saaneet luotua markkinaosuutta sekä pohjaa(katu-uskottavuutta) seuraavaan "kierrokseen", jolla uskon Microsoftin olevan todella vahvoilla, jos otetaan huomioon seuraavat seikat: Työkalut ja kehittäjille annettava tuki, verkkopelaamisen yleistyminen ja tekniikan kypsyminen(Live-palvelu), Arkkitehtuurin suunnan ottaminen selkeämmin kohti custom- arkkitehtuuria[RISC, multicore prosessori(-t), sekä embedded muisti grafiikkapiirillä(oletus)]

- Eniten uskon Xbox 2:n menestykseen juuri tuon seikan vuoksi, ettei Sony todellakaan ole antanut työkaluja/tukea kehittäjille lähellekkään siinä määrin, kuin tarvetta olisi ollut(Aikovat asian Sonyllä PS3:n kohdalla muuttaa, mutta toteutuuko).

- Edelleenkään en voi uskoa useimpien Xbox- fanien lausumiin, että Xbox todellakin olisi tehokkaampi kone, minusta väitettä ei tähänasti ei ole perusteltu kovinkaan järkiperäisesti.

- Se että pelit näyttävät joltain, tahi speksit(kuten MHz) kertoisivat paremmuudesta, eivät minusta ole kypsiä esimerkkejä, joidenka pohjalta voisimme yhteen ääneen todeta PS2:n olevan hitaampi/huonompi konsoli.

sawe

P.S. Ehdottomasti huonointa(ajattelemattominta) kommenttiani tähänastisista, mutta minkäs teet kun alkoholi päässyt jo vaikuttamaan aivoihin(ja sitä kautta kaikkiin vaivoihin) :)
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

sawe sanoi:
- Edelleenkään en voi uskoa useimpien Xbox- fanien lausumiin, että Xbox todellakin olisi tehokkaampi kone, minusta väitettä ei tähänasti ei ole perusteltu kovinkaan järkiperäisesti.

- Se että pelit näyttävät joltain, tahi speksit(kuten MHz) kertoisivat paremmuudesta, eivät minusta ole kypsiä esimerkkejä, joidenka pohjalta voisimme yhteen ääneen todeta PS2:n olevan hitaampi/huonompi konsoli.

P.S. Ehdottomasti huonointa(ajattelemattominta) kommenttiani tähänastisista

Koska koneiden arkkitehtuurit ovat niin erillaisia on vertailu speksien valossa vaikeaa, silti kaikki tosiasiat mitä voi havaita todistaa Xboxin olevan tehokkaampi, aiot näköjään loppuun asti pakoilla tuon "ohjelmoijat eivät osaa käyttää PS2:ta", vaikka kone on jo 4,5-vuotta vanha.

Ei vittu nyt riitti aivan sama vaikka uskoisit joulupukkiin, näin päivänselvästä asiasta en enää suostu väittelemään, kun ei mene jakeluun niin ei mene.

edit: mutta voit tietenkin vielä luetella syitä, miksi PS2 on tehokkaampi niin katotaan jos niihin jotain vielä keksittäisiin. :D
edit2: pieni bugifixi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom