Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hifi_Mies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Sarine sanoi:
Tälläinen tuli vastaan. Aika varmaa kusetusta koko juttu.

Kyllähän sitä on puhuttu, että Microsoft olisi suunnitellut IBM:n kanssa prosessorin, joka toimintaperiaatteiltaan vastaisi Celliä. Eli siis monta yhdintä yhdessä prosessorissa, jotka jakavat laskentatehtäviä keskenään. Sama prosessori se ei kuitenkaan voi olla, koska Microsoftin suoritin pohjautuu G5-tekniikkaan ja Sonylla on nähtävästi taas tyhjästä luotu arkkitehtuuri käsissään. Vai tarkoittaako tuo "osat ovat hieman eri paikoissa" juuri tätä? Vaikuttaisi siltä, että joku on vain halunnut päästä uutisiin... :p
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Hakkiz sanoi:
Sama prosessori se ei kuitenkaan voi olla, koska Microsoftin suoritin pohjautuu G5-tekniikkaan ja Sonylla on nähtävästi taas tyhjästä luotu arkkitehtuuri käsissään. Vai tarkoittaako tuo "osat ovat hieman eri paikoissa" juuri tätä? Vaikuttaisi siltä, että joku on vain halunnut päästä uutisiin... :p

En menisi ihan suoraan tuota lyömään lukkoon, vaikka esillä on ollut "mahdollinen" arkkitehtuurikuva, jossa prosessorina ollut tuo G5, niin IBM:llä on kolmanneksen osuus Cell:stä, jota aivan huoletta voivat lisensoida myös muiden mm.mikkisoftan käyttöön.

Eli tästähän tulisikin hauskaa, jos kaikki seuraavan sukupolven koneet käyttäisivät samaa rautaa(Cell:ä).

Lisäksi esillä on ollut huhu, ettei Cell valmistuisikaan ajoissa, ja Sonykin käyttäisi G5 pohjaista prossaa. Tämä huhu on ehdottomasti oma suosikkini.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

[PROVO] Kuinkas Halo 2 välittää tunteen huimasti tehokkaammasta raudasta?[/PROVO]

sawe
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

sawe sanoi:
[PROVO] Kuinkas Halo 2 välittää tunteen huimasti tehokkaammasta raudasta?[/PROVO]

sawe

No en tiedä pitäskö alentua edes vastaamaan noin tyhmään kysymykseen. No, teen nyt niin: Korkea resoluutio, valaistus, efektit, fysiikkamallinnus, 5.1 äänet, tasainen ja sujuva ruudunpäivitys - pieksää jokaisen PS2-pelin markkinoilla kaikin puolin teknisesti. Kas niin se välittää sen tunteen tehokkaammasta raudasta.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

tämän kaverin ehdotus IGN kanavalle sai minut repeämään. uskomattomia noi ps2 fanipojat ja niiden keinot.
"Hector
If Microsoft didn't pay you then...great job reviewing the game and I love your websit, I visit it everyday. Thanks. Keep up the good work; oh, and one last thing i'll pay you $10.00 to give Halo 2 a below average score. I'm disgusted by Microsoft and the XBOX. Halo was overrated. Thank you and hav a fantastic afternoon."

ps.Tulee jotenkin hevimies jälleen mieleen :p
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

sawe sanoi:
[PROVO] Kuinkas Halo 2 välittää tunteen huimasti tehokkaammasta raudasta?[/PROVO]

sawe

Kun pistää Halo 2:n pyörimään ja vertaa sitä vaikka Killzoneen niin asia selvinnee. Killzoneahan on kehuttu siitä, että se on nätti PS2 peliksi. Onhan Halo2 graafisesti aika uskomaton ja mielestäni selvästi XB:n kärkeä. Halo ykkösen grafiikat voitaisiin tehdä PS2:lla melko varmasti ja ehkäpä vähän paremminkin, mutta Halo 2 olisi jo mahdottomuus PS2:lle.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Solid Snake sanoi:
. Halo ykkösen grafiikat voitaisiin tehdä PS2:lla melko varmasti ja ehkäpä vähän paremminkin

niin jos 2-3 ruutua sekunnissa riittää.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Tulee taas tungettua pää leijonan kitaan, mutta kyllä se Halo menisi näennäisesti PS2:llekin. Tosin tekstuurit olisivat huonompia, piirtoetäisyys pienempi ja saisimme varmasti nauttia niistä iki-ihanista sahalaidoista jotka ovat olleet tämän sukupolven ajan PS2:sen yksinoikeus.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Dr Evil sanoi:
niin jos 2-3 ruutua sekunnissa riittää.

Tietyillä "taiteellisilla" ratkaisuilla ja hyvällä koodauksella Halo 1:stä parempaa grafiikkaa saisi tehtyä PS2:lla. Ei teknisesti yhtä huikeaa, mutta silmille kauniimpaa.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Solid Snake sanoi:
Halo ykkösen grafiikat voitaisiin tehdä PS2:lla melko varmasti ja ehkäpä vähän paremminkin, mutta Halo 2 olisi jo mahdottomuus PS2:lle.
(Tietenkin ihan hypoteettista keskustelua)
Eka Halo ehkä juuri ja juuri, jos PS2-versiota alettaisiin tekemään aivan nollasta kunnon työkaluilla ja asiansa osaavalla tiimillä, eikä kääntämään olemassa olevaa koodia. Semmoinenhan ei ole mitenkään taloudellisesti kannattavaa, joten se voitaisiin unohtaa, vaikkei Microsoft omistaisikaan Bungieta.

Halo 2:ssa jouduttaisiin kyllä kaikissa tapauksissa karsimaan grafiikkaa tai rajoittamaan piirtoetäisyyttä (miks täällä on aina niin sumuista?).
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Solid Snake sanoi:
Tietyillä "taiteellisilla" ratkaisuilla ja hyvällä koodauksella Halo 1:stä parempaa grafiikkaa saisi tehtyä PS2:lla. Ei teknisesti yhtä huikeaa, mutta silmille kauniimpaa.

Jes piti itsekin editoida tekstiäni. Kauneushan on katsojan silmissä, mutta Halo sellaisenaan ei taipuisi PS2:lle. Kauniimman pelin voi tehdä, mutta teknisesti yhtä hienoa fps-peliä ei varmaan PS2:lle koskaan tule, ja epäilen ettei edes kauniinpaa. Muiden genrejen pelit eivät ole täysin vertauskelpoisia. Vaikka Halo2 nostikin rimaa Xboxin puolella, niin eivät PS2:n tehot samalla mihinkään noussut.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Jännä homma sinänsä, sillä se vähä mitä olen Halo 2:n grafiikkaa nähnyt, niin se on hävinnyt esim. Metroid Primelle.

Olen nähnyt peliä vain pikaisesti kaupassa, joten kommenttiani ei kannata ottaa liian vakavasti. Loppupeleissä kysymyshän ei ole polygonimäärästä, vaan siitä, miten kauniita tekstuureita grafiikkatiimi osaa piirtää. Pelattavuus ym. on myöskin asia erikseen.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Jyyki sanoi:
Jännä homma sinänsä, sillä se vähä mitä olen Halo 2:n grafiikkaa nähnyt, niin se on hävinnyt esim. Metroid Primelle.

Olen nähnyt peliä vain pikaisesti kaupassa, joten kommenttiani ei kannata ottaa liian vakavasti. Loppupeleissä kysymyshän ei ole polygonimäärästä, vaan siitä, miten kauniita tekstuureita grafiikkatiimi osaa piirtää. Pelattavuus ym. on myöskin asia erikseen.

Jotenkin joko minulla tai sitten koko muulla maailmalla on paha harha luulo. Mielestäni hienoa grafiikkaa kun ei tehdä pelkillä tekstuureilla eikä grafiikan hienous ole siitä kiinni miten hienoja tekstuureja tiimi osaa piirtää.

Metroid Prime 1 ainakin häviää Halo2:lle grafiikassa vaikka molemmat hienoja ovatkin. MP2:sta olen sitten nähnyt vain videoissa ja Argos hallissa hiukan, mutta niiden perusteella sanoisin että Halo2 kyllä voittaa MP2:nkin grafiikan osalta ja helposti vieläpä.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Jyyki sanoi:
Jännä homma sinänsä, sillä se vähä mitä olen Halo 2:n grafiikkaa nähnyt, niin se on hävinnyt esim. Metroid Primelle.

Olen nähnyt peliä vain pikaisesti kaupassa, joten kommenttiani ei kannata ottaa liian vakavasti. Loppupeleissä kysymyshän ei ole polygonimäärästä, vaan siitä, miten kauniita tekstuureita grafiikkatiimi osaa piirtää. Pelattavuus ym. on myöskin asia erikseen.

Kokonaisilmeeltään Metroid Prime on paikka paikoin Halo 2:ta selvästi komeampi. Halo 2:ssa on muutamia erittäin näyttäviä paikkoja, mutta myös todella tylsiä paikkoja. Metroid Primen teksturoinnin ja hahmomallien lähidetailit eivät ole läheskään samalla tasolla kuin Halon tai Halo 2:n, mutta toisaalta Bungien käyttämä suurpiirteinen peliympäristöjen mallinnus ei ole samalla tasolla Retro Studiosin luomien monipuolisten ympäristöjen kanssa. Kaksipiippuinen juttu.

Tietysti grafiikalle jäävää suorituskykyä vähentävät kaikki raskasta laskentaa vaativat komponentit. Tällaisia ovat esimerkiksi ympäristöfysiikat, äänet ja AI. Halo 2 sisältää Havoc-fysiikkamoottorin, minkä ansiosta monet pienet tai keskisuuret objektit ovat interaktiivisia. Voimakas vihollinen on näyttävä näky, kun se rynnii päälle esineiden vain lennellessä ilmassa. Toisaalta fysiikkamoottori on mahdollistanut moninpelissä esimerkiksi räjähtävien kanisterien pukkaamisen tasanteelta alas suoraan vihollisjeepin eteen. Metroid Primessa ympäristöt ovat sitä vastoin suhteellisen staattisia. Halo 2:ssa on pelaamistani videopeleistä paras tilaääni. Peli paukkuu uskottavasti Dolby Digital 5.1 -laitteistolla, ja äänet kuuluvat oikeista suunnista tulivatpa ne sitten edestä, takaa, sivuilta tai jostain näiden väliltä. Metroid Prime kuulostaa myös hyvältä, mutta peli ei sisällä aitoa 3D-äänitukea. Halo 2:n tekoälysysteemi on toimintapelien eliittiä. Viholliset kykenevät luomaan illuusion ryhmänä toimivasta, ajattelevasta vastustajasta. Joskus tekoäly järjestää myös todellisia yllätyksiä, jollaisia ei välttämättä saa toistettua seuraavalla pelikerralla. Metroid Primen tekoäly on hyvin rajoittunutta. Lisäksi viholliset syntyvät pääasiassa joka kerta uudelleen, joten pelin ei tarvitse varastoida tietoa siitä, missä pelaaja on käynyt liipaisintaan näpäyttämässä.

Mutta tosiaan ei Halo 2 Xboxin komein peli ole, vaikka tietyiltä osin se näyttääkin jumalattoman hyvältä.
 
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Pirun mielenkiintoista tekstiä koneiden eroista, suosittelen lukemaan läpi, ihan ajatuksen kanssa.

http://www.bringyou.to/games/PS2.htm#PS2XBOX

"The resulting Xbox engine is capable of displaying the same number of characters as the PS2 version, but at 60 frames-per-second (fps), as opposed to 30fps."

Että näin, sawe kiittää ja kumartaa. Nyt tuli sellaiselta taholta tekstiä, ettei auta itku markkinoilla, Xbox on tehokkaampi konsoli.
Omana kommenttina kuitenkin muistutan, ettei ero ole niin huima kuin Xbox- faniboyt yrittävät suoltaa(artikkeli valottaa syyt tähänkin), mutta tehokkaampi kuitenkin.


P.S. Niille jotka eivät jaksa artikkelia lukea, niin alla pieni ote tarinasta. Pointtina kappaleessa, että tuohon pääsivät VAIN kolmen kuukauden työllä, ihan vaan heittämällä kamat Xboxiin, ilman optimointeja, joka on melkoinen osoitus laitteen kyvyistä, ja ohjelmointirajapinnan helppoudesta.

"The result of the first playable version on the Xbox was disappointing. It had been assumed (incorrectly, with hindsight), that the raw power of the Xbox would result in an implementation that was as fast, if not faster than the PS2 version. However, this was the not case. SOE on the Xbox actually ran slower than on the PS2. While the PS2 maintained 30 frames-per-second (fps) in nearly every scene, and about 50% of the time could theoretically render at 60fps, on the Xbox SOE maintained 30fps less than half the time, and often dropped down to 15fps, or even 10fps on many occasions."
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

sawe sanoi:
Pirun mielenkiintoista tekstiä koneiden eroista, suosittelen lukemaan läpi, ihan ajatuksen kanssa.

Tuohan vaan vahvisti käsitystäni joidenkin pelijulkaisijoiden jo esihistoriallisesta tavasta tehdä PS/PS2 -> PC käännöksiä (jota sitten yritettiin Xboxillekin). Tungetaan koko roska toiselle alustalle minimityöllä ja luotetaan, että pure CPU power tekee loput.
Voisin mainita pelitalojen, kuten Konami, Capcom ja Sega (ylläri ylläri japskipelitalot, puuttuuko PC osaaminen?), syyllistyneet tälläiseen kaikkein eniten. ISS2 & MGS 1/2 PC:lle nuff said ja RE käännökset PC:lle. Sega saa kunniamaininnan Virtua Tenniksen "onnistuneesta" käännöksestä. :mad:

PS aikakaudella oli tietysti vielä PC-näytönohjaimet lapsenkengissä ja sota 3D-piirien välillä.

Mutta näinpäin tämä on vaan laiskuutta, toisinpäin yritys tehdä mahdottomasta mahdollista. Kun puhdas laskuteho loppuu, niin se loppuu, ei siinä erikoispiireillä elvistellä. Sen Amigistitkin huomasivat aikoinaan Wing Commanderin kanssa. :D
 
Ylös Bottom