Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pari juttua vielä... (Taas PS2 vs. Xbox)

Kaikki ketkä lukevat Aku Ankkaa ovat lapsenmielisiä. Mielestäni on kivaa olla lapsenmielinen. Pirun kivaa, itseasiassa.
Kertokaapa minulle, kuka ottaa todesta tälläisen juonen: "Maapallo on pulassa. Ihmiskunta tuhotaan. Ihmiskunnan viimeinen toivo olet sinä. Vain sinä voit pelastaa maailman." Mielestäni tuo on lapsellista, mutta silti niin moni tuollainen peli on ollut todella hauska.
Eli nyt kaikki Ali G:t ja muut tyypit voivat unohtaa kaikki urputuksensa. Ali G on lapsellinen ja jääkiekko on lapsellista.
Sukkien kutominen ei ole, eli tästä lähtien kaikki jotka haukkuvat jotain peliä lapselliseksi on sukkien kutoja.

Muumendaalen kutoo sukkia. Hähähähä! Neiti!

:p Olihan tuo ehkä ilkeää, mutta ymmärsitte pointin. Turha tulla itkemään tänne mistään, tämä sotaa ja täällä haukutaan, kiusataan ja mollataan.
 
Paluuta tosiaan aiheeseen.
Seuraava sukankutoja lähetetään nailontehtaalle ja kaikki muutkin koivenlämmittäjäpostaukset tästä threadista saman bittitaivaan tuhkauurnaan käristymään.
 
NewsFlash (joskos taas sota kiihtyisi)

Hinnanlasku tuplasi PS2:n myynnin Yhdysvalloissa 15.06.2004

Sonyn kuukausi sitten Los Angelesin E3-messuilla julkistama PlayStation 2:n hinnanlasku 149 dollariin on Sony Computer Entertainment American (SCEA) mukaan lisännyt laitteen myynnin yli kaksinkertaiseksi. Viikkomyynnin kasvu oli peräti 216% ensimmäisellä viikolla alennuksen jälkeen ja 141% kolmella seuraavalla, verrattuna hinnanlaskua edeltäneisiin kolmeen viikkoon. Viime vuoden vastaavaan aikaan kasvua oli 26 prosenttia.

Viime viikolla Sony Computer Entertainment Europen (SCEE) johtaja David Reeves kertoi, ettei vastaavaa alennusta ole ainakaan välittömästi odotettavissa Euroopassa, vaan SCEE pyrkii hakemaan kasvua markkinoimalla PlayStation 2:ta uusille kuluttajille muun muassa EyeToyn ja SingStarin avulla.


PS2 taas Pohjois-Amerikan myydyin konsoli 15.06.2004

Kuten jo aikaisemmin uutisoimme, 30 dollarin hinnanalennus toukokuun puolivälissä kaksikertaisti PlayStation 2:n myynnin Yhdysvalloissa ja nosti PS2:n taas myyntilistojen kärkeen. Koko Pohjois-Amerikassa myytiin toukokuussa noin 260000 PS2-konsolia, mikä oli 47 prosenttia kaikesta toukokuun pelikonemyynnistä. Alennuksesta lähtien PS2:ta on myyty 150000 kappaleen viikkovauhtia.

Xbox ehti olla huhtikuun ajan myydyin konsoli ja SCEA:n varatoimitusjohtajan Jack Trettonin mukaan PS2:n hinta ei laske enää tänä vuonna, vaikka Microsoftin on arvioitu laskevan Xboxin hintaa 129 dollariin tai jopa alemmas.
 
Tuli muuten tässä mieleen mitä monet GC/PS2-fanit selittivät ennen kuin Live lanseerattiin. Puhuttiin ettei se voi onnistua koska MS:llä ei ole kokemusta nettipeleistä yms.... tauhkaa. Mutta kuinkas on käynyt, Live kukoistaa ja on arvostettu moninpeluu-systeemi juurikin toimivuuden ansiosta, kun taas PS Netin toiminnasta voi käydä lukemassa ps2finin etusivulta ei niin mairittelevia uutisia :D

PS. Joku pölli mun tunnarit ;)
PPS. Syytetään Juhannusta ja juhannus-kaljoja, eikö?
 
Juuh..

Tuli nyt sitten taas pitkästä aikaa hommattua live peli jonka uskoisin kestävän kauan. PGR2 siis, vaikkakin näin myöhäisessä vaiheessa... tuli pelailtua ystäväni luona sitä ja meininki oli tosi mukava. Live toimii loistavasti, mutta niitä pelejä joita jaksaa pitempään ei ole vielä hirveästi näkynyt... Tosin halo 2 vaikuttaa vähintäänkin loistavalta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Slaisser
Tuli muuten tässä mieleen mitä monet GC/PS2-fanit selittivät ennen kuin Live lanseerattiin. Puhuttiin ettei se voi onnistua koska MS:llä ei ole kokemusta nettipeleistä yms.... tauhkaa. Mutta kuinkas on käynyt, Live kukoistaa ja on arvostettu moninpeluu-systeemi juurikin toimivuuden ansiosta, kun taas PS Netin toiminnasta voi käydä lukemassa ps2finin etusivulta ei niin mairittelevia uutisia :D

PS. Joku pölli mun tunnarit ;)
PPS. Syytetään Juhannusta ja juhannus-kaljoja, eikö?

Liveä vaivaa silti pari ongelmaa, sitä et voi kieltää. Live on ehdottomasti toimivin ja selvi systeemi, en kiellä. Silti, GT4 on kiinnostavampi ajopeli kuin PGR2, liian monta kertaa joutuu arvosteluissa lukemaan kuinka joku peli tukee moninpelaamista PS2:lla muttei XB:llä. THUGin tekijätiimi sanoi, ettei Liveen voi toteuttaa kunnon Onlinen peliä koska MS vahtii kaikkea mitä nettiin laitetaan. Näin omien kenttien ja temppujen jakaminen netissä olisi vaikea toteuttaa. Live vaatii luottokortin, jota monen nuoren on mahdoton hankkia. Ei luulisi olevan vaikeaa tehdä jotain peliajan ostamista pelikaupasta.

Live on idiootti varma systeemi, toimiva ja helppo, mutta ylläolevat vaivaavat sitä, eikä tuota voi kukaan kieltää. Molemmissa on puolensa, kallistun silti Liveen päin enemmän, mutta Online pelit tuntuisivat näin nopeasti ajateltuna PS2:lla paremmilta. Halo2 ja tulevaisuus muuttanee tämän kuitenkin.
 
Enpä oikein tiedä millä tapaa GT4 on hyvä online-peli nyt, mutta Halo 2 vasta tulevaisuudessa.
 
Vaikkakin Xbox Live tosiaan vaatii luottokortin, on siinäkin hyvät puolensa. Esimerkiksi pelaajat jotka Liven hankkivat, todellakin haluavat sen, koska joutuvat sen saadakseen tekemään hieman töitä. Myös pelaajakunnan keski-ikä pysyy korkeampana ja pelaajien käytös asiallisempana. Faktahan on kuitenkin, vaikka en ikärasismia tuekaan, että nuoremmat pelaajat aiheuttavat eniten närää moninpeleissä. Tämä tieto perustuu omiin kokemuksiini.

Liven alkuaikoina (kevät 2003) kaikki suomalaiset pelaajat olivat asiallisia eikä p33loja ollut yhtään. Tämä johtui siitä, että Liven hankkimisen eteen joutui tekemään hieman töitä (tilaaminen ulkomailta, luottokortti). Kun Live julkaistiin Suomessa virallisesti (syksy 2003) niin linjoille alkoi ilmestyä pelaajia, jotka eivät osanneet käyttäytyä (muutamia). Tämä johtui siitä, että Liven hankkiminen oli huomattavasti helpompaa kuin alkuaikoina. Onneksi viidakkorummun avulla useimmat asiattomat pelaajat oppivat käyttäytymään, mutta jotkut saivat pitkäaikaisen leiman otsaansa. Tässä esimerkkitapauksessa tulee esille juurikin koko Gamertagin toiminta-ajatus. Kun et voi vaihtaa nimeäsi (paitsi ostamalla uuden Starter Kitin) niin maine (toivottavasti positiivinen) seuraa perässäsi. Luottokorteista vielä sen verran, että Amerikassahan on mahdollisuus maksuaikakortilla ostaa Live-peliaikaa, mutta ikävä kyllä korttien tulo Eurooppaan taitaa olla kaukainen haave.

Itseäni ei harmita yhtään Microsoftin tiukka linja Liven suhteen. Se ehkä hieman vähentää vapautta, mutta asettaa samalla Liveä tukeville peleille korkeat standardit, jotka pitävät pelien nettikoodin laadukkaana ja täten pelaajat tyytyväisinä. Live-pelin ostava tietää saavansa laadukkaan ja toimivan moninpelikokemuksen. Ei se omien kenttien/temppujen jakaminen ole tärkein asia moninpeleissä jos muu systeemi on kilpailijan vastaavaan verrattuna kehno. Liven kehittäminen on myös koko ajan käynnissä ja PS2 Online jää siinäkin auttamatta jälkeen koko ajan. Viimeisin uudistus esim. Xbox Live Alerts -palvelu oli mahtava uudistus ja antaa PC:n ja Xbox Liven välille uuden yhteyden. Myös Liven tuleva 3.0 päivitys tulee rokkaamaan, kunhan sitä tukevia pelejä julkaistaan syksyn aikana.

Haluaisin vielä kuulla PS2 pelaajien perusteluja siitä miten PS2 Online -palvelu ja -pelit ovat parempia kuin Xboxin vastaavat. Onko syynä mahdollisesti se, että peleissä on useimmiten maksimipelaajamäärät pienempiä? Vai se kun kaikki pelit eivät tue äänikommunikaatiota? Frendilistan/Gamertaginkin voisi ehkä mainita? Entä ladatun sisällön puuttuminen PS2-peleistä, vaikuttaako se asiaan? Nettikoodista en osaa sanoa kuin Liven puolesta, mutta normaaleilla laajakaistayhteyksillä näyttää homma toimivan lagittomasti äänikommunikaation kanssa. Pakko myös mainita jos joku on sitä mieltä, että PS2 Online pelejä on enemmän verrattuna Xboxin vastaaviin niin pistetään tähän linkki listalle, josta löytyvät Xbox Liveä tukevat pelit. Listassa näkyy tosin myös muutama tuleva peli sekä pelejä jotka tukevat Liveä "vain" ladattavan sisällön merkeissä, mutta ymmärtääkseni PS2 Onlinea tukevien pelien lista on paljon lyhyempi? Laitetaan tähän vielä pieni ajatus, siitä jos GT4 jääkin Forzan alle.

[edit] Lisäys ja muokkaus
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kuulun varmasti vähemmistöön, mutta itse pidän XBOX liven headsettiä juuri tunnelman pilaajana.

Olen pelaillut todella paljon netissä niin PC:llä kuin GC:llä näppistä käyttäen ja kun siirryin käyttämään XBOX liveä pettymys oli suuri.
Rainbow Sixin (hiipimispelin) taustalla kuulee usein lasten laulua, naurua tai jotain muita epämääräisiä ääniä jotka eivät todellakaan sovi pelin tunnelmaan. Brittien nahistelutilanteet headsetin valityksellä olisin mielummin jättänyt kuulematta. Lisäksi usein headsetin käyttö toutti viivettä peliin.

PSO:ta ja muita pelejä pelatessa ulkomaalaisten puheesta headsetin kautta oli uskomattoman vaikea saada selvää (vertauksena lukion englanti 9), saati sitten itse alkaa sitä sönkkäämään. Näppistä käyttäen kaikki tämä on hoitunut täysin ongelmitta, tekstistä saa hyvin selvää ja kirjoittaminen sujuu helpommin. Nettipelejä pelatessa haluasin mielummin olla sohvalla näppikseni kanssa ja kommentoida asiota kun siltä tuntuu. Ideana headset on todella hyvä, mutta se toimii ominaisuutena joka vie minut pois XBOX livestä. Haluaisin käyttää jotain vähän passiivisempaa, kuten näppäimistö ja jättää ylimääräiset käkätykset pelistä pois.
 
Rauru: Olet varmaankin vähemmistöä, mutta kyllä välillä itseäkin harmittaa jos eksyy "tuntemattomalle" serverille, jossa saa sitten kuulla kaiken maailman perheriidat, lasten nahistelut, koiran haukunnat tms. kun yrittää keskittyä johonkin peliin. Pidempään pelatessa nuo lieveilmiöt kuitenkin vähenevät kun frendilistasi alkaa täyttyä ihmisistä, joiden kanssa nauttii pelaamisesta.

PSO-pelissä on tietääkseni huonoin äänituki Live-peleissä ja tämä on yleisesti tiedossa. Ainakin ymmärtääkseni.

Itselleni tärkeintä peleissä on juurikin hyvien pelikavereiden lisäksi reaaliaikainen keskustelu, jossa puhutaan niin asiasta kuin asian vierestä. Pelien ohessa tietenkin. Näppistä käyttämällä ei varmaan tule epäselvyyksiä esim. jos kuulee väärin jotain, mutta se myös hidastaa kun pitää aina siirtää sormet ohjaimelta kirjoittaakseen jotain. Taktisissa ja nopeita refleksejä vaativissa peleissä sen käyttämistä en voi edes ajatella toimivana.

Mutta tämä on kuitenkin selkeästi mielipideasia. Itselleni sopii sohvalla löhöilyn ohessa pelaaminen jossa sosiaalisuudella on suuri osa peliä. Toiselle jokin muu...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Knight
Enpä oikein tiedä millä tapaa GT4 on hyvä online-peli nyt, mutta Halo 2 vasta tulevaisuudessa.

Tarkoitin, että GT4 on kiinnostavampi verkkopelinä kuin PGR. En nyt oikein osaa selittää, mutta mielummin odotan GT4:ä kuin ostan PGR2:n.
Ja Halo2 tulee varmasti olemaan niin fantastinen verkkopeli, että se kuljettaa Live paketit koteihin.
 
Vähän jotain satunnaista...

Mielestäni asia toimii niinkun pitääkin... jos siis ihmiset toimivat niinkun pitääkin. Tulee aika samanlainen fiilis kun jos pelaisi ystävien kanssa samassa huoneessa multiplayeria, ainakin jos tuntee kaverit joiden kanssa pelaa.

Sitten kysymys vielä.. pystyykö ps2 online pitämään statseja tallessa jossain ja pitääkö pelintekijöiden maksaa servereistä vai pitävätkö pelaajat niitä itse yllä? Totta kyllä varmaankin, että gt4 vie pgr2 netissä, niin loistava kuin gothami mielestäni siellä onkin. Älkää kuitenkin varmaksi sanoko, voihan olla, ettei gt4 online puolta toteuteta niin hyvin kuin offlinea.. paljon on siitäkin kiinni. Onhan toki PGR2:llakin mielestäni nettipuolella vikoja, pitäisi ottaa shakki ratingit käyttöön, nythän siis kuka tahansa voi saada minkä tahansa rankin kunhan pelaa tarpeeksi paljon, vaikka kaikki pelinsä tulisi viimeiseksi. Toinen kiva optio olisi, että voisi valita itse kaikki käyvät autot, vain autoluokkien tai yksittäisten autojen sijaan... tämä tosin käy ystävien kanssa kun ottaa vapaan luokan ja sopii asiasta itse.
 
Lisätään nyt vielä sen verran että Xbox Liven hankintaan ei tarvita välttämättä luottokorttia, Visa Electron riittää mainiosti. Kyseisen kortin saa jokainen 15-vuotta täyttänyt, ja nuorempikin, jos on huoltajien suostumus. Ensimmäinen vuosi on maksettu jo samalla kun aloituspakkaus on ostettu, vuositilausta voi jatkaa ostamalla uuden pakkauksen ja syöttämällä siinä mukana tulevan sarjanumeron. Ne jotka itkevät Liven maksullisuutta, niin voin vain sanoa että palvelu on sen verran hyvin toteutettu ja hyväksi havaittu, että siitä maksaa mielellään. Microsoft on käyttänyt Xbox Liven suunnitteluun pienen omaisuuden, joten pieni korvaus tästä on mielestäni täysin hyväksyttyä. Asiakastyytyväisyys on tutkimusten mukaan Xbox Liven kohdalla yli 95%, joka kertoo aika paljon kuinka hyvästä tuotteesta on kysymys. Itse pelasin useamman vuoden PC:llä verkossa ennen Xbox Liveä, ja siellä pelin seassa chattailu oli valitettavasti pelkkää f*uck sanan toistoa ja spämmäämistä. Erilaiset glitsarit ja hakkerit siihen vielä mukaan. PC-puolella waretus on jokapäiväistä, eikä pelaamisesta haluta maksaa penniäkään. Puhekommunikoinnin hyvänä puolena voidaan myös pitää sitä että kiroilun ja häiriköinnin kynnys on huomattavasti korkeampi.
 
Ylös Bottom