Loistavia muutoksia tulossa tulevassa patchissa.
Path of Exile is a free online-only action RPG under development by Grinding Gear Games in New Zealand.
www.pathofexile.com
Trial of Sekhemakseen tulevat melee muutokset on kyllä erinomaisia.
Niin milloinkas tämä tuleekaan ilmaisena pelattavaksi? Ja se kysymys myös, että miltä tuntuu ykköseen verrattuna? Onko jollakin tapaa selvästi parempi? Vai enemmänkin varsin saman tasoinen sekä pelattavuudeltaan että tunnelmaltaan? Missä asioissa olette ehkä kokeneet olennaisimpia eroja?
Mitään varmuutta ei ole koska peli julkaistaan, GGG on sanonut, että sitten kun he ovat tyytyväisiä pelin tilaan. Arvioita on heitetty 6 ja 12 kuukauden välille.
Ykköseen verrattuna tämä on selkeästi vaikeampi, monille tulee Soulsit tietysti heti mieleen. Viholliset lyövät paikoitellen kovaa ja pomotaistelut voivat olla joskus todella haastavia, riippuen paljolti omasta buildista. Tunnelmaltaan peli on aika samanlainen, ehkä hieman edeltäjäänsä vielä synkempi ja goottimaisempi. Itse olen pitänyt tunnelmasta suuresti, ja pelin graafinen ilme, sekä tyylisuuntaus on muutenkin mielestäni ollut loistava. Myös tarina on tässä ollut parempi ja helpommin seurattava kuin ykkösessä, vaikka ne nyt näissä peleissä ei ikinä mitään kummoisia ole.
Toinen iso ero ykköseen verrattuna on se, että peli on paljon aloittelijaystävällisempi. Systeemejä on yksinkertaistettu ja ne on helpompi uuden pelaajan ymmärtää, mutta niissä on kuitenkin se PoEn ominainen kompleksisuus, jos peliin haluaa enemmänkin syventyä. Esimerkkinä nyt vaikka support gemit, joilla voit muokata omia iskujasi. Niissä on tietyt suositellut vaihtoehdot, mutta klikkaamalla raksin pois, saat näkyvin kaikki pelin support gemit ja monet niistä voivat olla tietyille buildeille paljon parempia vaihtoehtoja, kuin ne suositellut vaihtoehdot. Suurin osa toki huonompia, ja osaa et edes voi käyttää valitun iskun kanssa.
PoEn skill tree on valtava kuten kaikki yhtään peliin tutustuneet varmasti tietävät, mutta mielestäni sekin on tässä saatu tuotua jotenkin aloittelijaystävällisemmäksi, kun lähtee vaan etenemään sitä omaa aluettaan eteenpäin, eikä edes yritä ottaa koko puuta kerralla haltuun.
Pelin vaikeustasosta johtuen tässä on varsin tärkeää se, että kehittää hahmoaan "oikein". En tarkoita, että olisi vain joku yksi oikea tapa kehittää hahmoa, mutta tässä täytyy valita selkeästi joku suunta mihin hahmoaan lähtee viemään. Jos valitset iskuja ja gearia ilman mitään ajatusta, niin peli on kyllä brutaali kokemus. Esimerkiksi gearin osalta on järkevää keskittyä mielellään yhteen perus defensiveistä, jotka ovat armor/evasion/energy shield. Näistä usein warriorit valitsevat esimerkiksi armorin ja casterit energy shieldin. Jos lähdet liikaa keräilemään kaikkia, niin lopputulos on se, että mikään puolustuksesi ei ole riittävällä tasolla. Näitä myös usein tukee ne omat pisteet kykypuussa. Warriorilla löydät armoria parantavia pisteitä, kun taas castereilla energy shieldiä nostavat pisteet ovat heti saavutettavissa.
Toinen on hyökkäyksen/puolustuksen tasapainottaminen. Sanoisin, että Act 2 asti pärjää vielä ilman sijoituksia puolustavampiin valintoihin, mutta viimeistään siitä eteenpäin kannattaa myös valita niitä. Itse ainakin suhteellisen helposti aina pelatessa huomaan millä osa-alueella ukkoni ns. laahaa ja pyrin sitten valitsemaan joko gearia tai pisteitä kykypuusta sen perusteella. Jos huomaan, että manan kanssa on ongelmia, niin sijoitan pari pistettä mana regeniin. Seuraavaksi huomaankin, että damage laahaa, joten katson mistä kykypuusta saisin lisää damagea. No, nyt minulle tippuikin uusi taikasauva, joka nostaa damageani, joten voinkin valita kykypuusta tässä kohtaa jotakin muuta.
Toinen vaihtoehto on tietysti katsoa esim. maxroll.gg sivustolta valmis levelaus buildi, jos haluaa nauttia pelistä ilman sen suurempia murheita oman buildin rakentamisesta. Tämä oli ykkösosassa melkein välttämättömyys uusille pelaajille, mutta kakkosessa pärjää ainakin endgamea lukuunottamatta myös kotikutoisilla buildeilla.