Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC-ajosimulaattorit (iRacing, rFactor, Live for Speed jne.)

Ajoin iRacingia viimeksi varmaan 5 vuotta sitten, kun oli vielä PC. Onhan se onlinekisaamiseen ihan ykkönen. Silloin pelin saitilla oli ainakin aktiivinen forumi ja Suomi-skene, voi olla vieläkin. Kannattaa kokeilla, myös ovaalia. Lykkyä pyttyyn, se on melkoinen aikakaivo.
Joo on siellä Suomi porukalla saitti edelleen toiminnassa. :) Se vaan että kaikki muu on arcadea tämän jälkeen.
Ainoa miinus koko hienosta pelistä.
 
Joo on siellä Suomi porukalla saitti edelleen toiminnassa. :) Se vaan että kaikki muu on arcadea tämän jälkeen.
Ainoa miinus koko hienosta pelistä.

Varmaan mennyt fysiikat vielä eteenpäin, mitä silloin. Mulle riittää hyvin AC tasoiset fysiikat, eniten kaipaan juurikin sitä rehtiä onlinekisaamista randomienkin kanssa, mitä iRacing tarjoaa 24/7.
 
Nostetaanpas vanhaa ketjua ylöspäin. :) Mikäli saitin ylläpito ei siitä pahastu?

Olen nyt kiitos vallitsevan poikkeustilanteen ja koronan tutustunut menneen viikon ajan iRacing simulaattoriin.

Ajattelin että "maksa 10 ja kokeile" tarjous tuli Steamissa vastaan niin päätin kokeilla ja nyt jo muutaman päivän perusteella voin sanoa ostavani seuraavat 3kk (33 dollaria) kuukauden kuluttua kun tilaus menee umpeen. Viikon tässä olen Mazda MX5 pikkuautolla ajellut Lime Rockin rataa ympäri.

Kyseessä siis käytännössä enemmän simulaattori kun itse peli. Pelimäisyyttä tässä on just se että jos kisataan niin kisataan ihmisiä vastaan.

Mutta siis olen itsekin ajanut nyt viikossa semmosen 40-100 kierrosta edellä mainittua rataa ympäri. Ihan vain harjoitellut että olisi sitten kisoissa edes jotain palaa. Ajomalli on juuri niin realistinen kun se oikeastaan simulaatiossa voi/pitää olla :D Hakkaa jopa Assetto Corsan 100/0.

Muista peleistä ei kannata puhua samassa lauseessa tämän kanssa.

Karsii tehokkaasti sunnuntai ajelijat pois kun kukaan ei pysty ajamaan viiden minuutin harjoittelulla kilpailukykyisiä aikoja.

2 Kisaa on takana molemmissa sijoitus 7. Kärki ajaa edelleen noin 2 sekuntia kovempaa keskimäärin. mutta en toisaalta ole menettänyt juurikaan sijoituksia kisoissa. Itse olen saanut nyt viikossa omista kierrosajoista pois 5 sekuntia se on paljon. Näissä kahdessa kisassa ei ole tullut yhtään "tahallista" kolaria jotka on muissa peleissä käytännössä sääntönä. Tietty kunnioitus muita kohtaan näkyy kaikilla. Kaks kisaa toki tosi pieni otanta mutta tuollaista "ME" henkeä ei oo muissa ajopeleissä näkyny.

Ainoa harmi tässä iRacingissä on se et kaikki muu tuntuu erittäin Arcadelta kun tätä olet kokeillut.

Keskustelun historiasta päätellen tällä saitilla ei muita pelaajia ole?
Varmaan mennyt fysiikat vielä eteenpäin, mitä silloin. Mulle riittää hyvin AC tasoiset fysiikat, eniten kaipaan juurikin sitä rehtiä onlinekisaamista randomienkin kanssa, mitä iRacing tarjoaa 24/7.

En tiedä mitä ne fysiikat on ollu mut mä oon ihan lumoutunu siitä miten ne on tähän toteutettu. Mä raukka pidin Gran Turismo sarjaa realistisena.
Nyt kun sitä kokeilee niin se on aikamoista luistelua koko ajan. Sen piti ttosiaa olla tämmönen "kokeillaan nyt kympillä mikä tää on?" kokeilu taitaakin mennä koko kevään kaikki vapaa-aika tämän parissa.

Just tuo "ME-henki" tuolla verkkokisoissa on ihan käsittämätöntä. Muissa peleissä oot enemmän tai vähemmän onnekas jos selviät ekaa mutkaa pidemmälle kun joku urpo päättää ajaa takaluukusta sisään.
 
En tiedä mitä ne fysiikat on ollu mut mä oon ihan lumoutunu siitä miten ne on tähän toteutettu. Mä raukka pidin Gran Turismo sarjaa realistisena.
Nyt kun sitä kokeilee niin se on aikamoista luistelua koko ajan. Sen piti ttosiaa olla tämmönen "kokeillaan nyt kympillä mikä tää on?" kokeilu taitaakin mennä koko kevään kaikki vapaa-aika tämän parissa.

Just tuo "ME-henki" tuolla verkkokisoissa on ihan käsittämätöntä. Muissa peleissä oot enemmän tai vähemmän onnekas jos selviät ekaa mutkaa pidemmälle kun joku urpo päättää ajaa takaluukusta sisään.

Oli ne fysiikat todella hyvät jo muinoin, mutta kehittäävät peliä aktiivisesti, niin varmasti vielä parantuneet.
 
Hyvin olet ajanut, onnittelut
En malta olla nostamatta esille myös Live For Speed -simua, ellei se ole kaikille tuttu. Itsellä rajallisesti aikaa enkä halua maksaa kuukausihintaa pelistä. LFSssä, kertamaksuna muutama kymppi, ei muuta maksua. Kannattaa demoa kokeilla maksutta, jos kiinnostaa. Mulla ei ole vr laseja, mutta on erityisen nautinnollinen kuulemma vr laseilla.
Hyviä kisoja!
 
Hyvin olet ajanut, onnittelut
En malta olla nostamatta esille myös Live For Speed -simua, ellei se ole kaikille tuttu. Itsellä rajallisesti aikaa enkä halua maksaa kuukausihintaa pelistä. LFSssä, kertamaksuna muutama kymppi, ei muuta maksua. Kannattaa demoa kokeilla maksutta, jos kiinnostaa. Mulla ei ole vr laseja, mutta on erityisen nautinnollinen kuulemma vr laseilla.
Hyviä kisoja!
Ai LFS on edelleen voimissaan. Olen sen ostanut sillon aikanaan vajaa 20v sitten. :D vieläköhän samalla maksulla pääsee pelaa.
 
Ilman muuta pääset, lisenssi on elinikäinen :) Oi oi, on sulla nyt hieno hetki vuosien jälkeen!! Radalla nähdään. Koita esim. AAmulticlass serverin pikakisoja tai itse ajan Ronin tiistain fun raceja ja Absolute Beginners (nimi hämää) liigaa välil sunnuntaisin.
 
Ite ostin iracingin 19.8 2018 fisrsan diskosta saadulla koodilla...n.54€/vuosi. Ja aina black fridaystä ostan vuoden lisää. Nyt on subi voimassa 19.8 2021 saakka:)
Ensin ajelin pääasiassa roadia,sit innostuin rx:stä ja nykyään ajan dirtovaalia,jossa oon saanut parhaat kiksit mitä simu/ajopelit on koskaan tarjonneet:)
Muutaman kisan ajanut reilussa 1.5vuodessa:)
1588673331513.png
 
@Star-Lord Sua kuulemma tuolla PC ketjussa kiinnostaa nää enemmän simulaattorit. Tämä on oma ketjunsa niille peleille.

Kuten näkyy näille peleille ei tällä foorumilla pelaajia ole kuin muutama.

Itse tuossa laskin että olen maaliskuusta lähtien kun iRacingin aloitin niin käyttänyt siihen 673,49 dollaria. ja tuosta 90€ on niitä tilauksia että voi ylipäänsä ajaa. Euroissa se on jonkin verran vähemmän. Tähän päälle tulee tietysti uusi ajorigi josta on kuvia omassa ketjussaan siihenkin meni vajaa 400€.

Mut nyt oon päässy siihen tilanteesee et käytännös ei oo enää ratoja joita "pitäis" ostaa.

Ratti ja polkimet oli jo valmiiksi. Ei meitä harrastajia liikaa ole :)
 
Viimeksi muokattu:
Tajusin juuri miksi Suomessa "vain" noin 5 % pelaajista pelaa ratti+polkimet+penkki -> iRacing ja vastaavat.
  1. hinta
  2. tila
  3. alusta
Elikkä käytännössä tarvitaan PC. Toiseksi sen verran tehokas PC että peli pyörii sulavasti ja näyttää hyvältä. Mieluiten 90-120fps. Tarvitaan erinomainen netti koska moninpelit ovat simujen suola. Nyt sitten tuohon yhdistelmään missä penkki kiinnitetty jalustaan, jossa kiinni vielä ratti, (vaihdekeppi), polkimet, niin ei sitä edullisinta halua. Sitten sitä haluaa näytön. ULTRA-WIDE, joka poistaa sen että ei tarvitse 3 näyttöä.

Esim. iRacing kohdalla sitten maksetaan vielä kuukausi maksua ja erillisiä maksuja esim. että saa Nascar autoja ja ratoja. Oikeastaan tämän upean harrastuksen aloittamiseen täytyy alkuun katsoa video. Elikkä rima on "todella" korkealla. Huom. Suomi on edelleen autourheilun ykkös maita maailmassa. On ihme että meillä ei ole vielä niitä kaikista taitavimpia esports kuljettajia.

 
En ehkä sanoisi että simukuskit on niinkään "pelaajia" vaan kyllä tuo simuilu on ihan harrastus itsessään ja kyllä tuo harrastuksena on halpa jos sitä vertaa esim irl autourheiluun.
Eikä tuo nyt vaadi järjettömiä sijoituksia että pääsee jo harrastukseen kiinni, PC/läppäri joka pyörittää I Racingiä ei loppujen lopuksi ihmeitä vaadi.
Aloitus entrylevelin ratti +polkimet saa jo uutena 200€> ja noi voi asentaa pöytään kiinni tai kuten itse ekan setin wheelstandiin ja hyvin pääsee tunnelmaan, lisään vielä että yhdet nopeimmista kuskeista ajaa vanhoilla raiteilla jotka pöydässä kiinni.

Kyllä Suomesta tulee nopeita e kuskeja jotka pärjäävät hyvin kansainvälisissä kisoissa
 
Lisätään vielä se että iRacing on ehkäpä se kallein autopeli pelata. On olemassa muitakin ihan varteenotettavia vaihtoehtoja, joissa ei ole kuukausimaksua. Tai sitä että joka rata täytyisi ostaa erikseen.

Lisäksi myös konsoleilla pääsee ihan hyvin alkuun ja samat ratit toimivat myös PC:llä, jos vaikka myöhemmin haluaa siirtyä siihen maailmaan.

Tässä esimerkkisetti aloitukseen:
PS4 konsoli 250€
Thrustmaster T300 ratti + polkimet 200-300€
Wheelstand 100€
Assetto Corsa Competizione 40€
=590-690€

Tällä setillä pelaa yksin, mutta moninpelin tietysti sitten PS+, eli 60€/vuosi.
 
Eihän simuilu pc:llä sinällään sen kalliimpaa ole kuin konsoleillakaan. Samoilla entry level logitecheilla yms pärjää kuin konsoleilla, ja jos oikeen penniä venyttää, niin voi hommata vaikka vielä vanhempaa kalustoa käytettynä. Toki sitten kun mopo karkaa käsistä kunnolla, niin rahaa saa kyllä ajolaitteistoon palamaan, mutta yhtä lailla halvemmillakin osaava kuski pärjää. Iracing on toki peliksi kallis ja käytännössä ainoa vaihtoehto, jos ovaalikisaaminen kiinnostaa. Muuten vaihtoehtoja kyllä löytyy.
 
Niin... elikkä jos haluaa ajaa Nascaria niin ainoa vaihtoehto on iRacing. Tämä tarkoittaa myös PC:tä. Peli on kuukausi maksuinen + maksullinen digitaalinen sisältö. Kuten sanoin aikaisemmin, ei kannata hankkia halvinta: ratti+penkki+polkimet. Itseasiassa Nascarin kohdalla täytyy hankkia vielä vaihdekeppi.

Vaihteet ovat siinä mielessä tärkeässä osassa LIVE kokemuksen vuoksi, että kun ajetaan turva-auton takana tai mennään / tullaan varikolta. Muuten korkein vaihde. Toki erilaiset törmäys tilanteet ja niiden väistely. Se mitä videoita katsonut niin iRacing Nascar näyttää ainoalta vaihtoehdolta. Ilmeisesti oikeat kuskit ajavat sitä myös. Treenaavat ratoja.

Sitten tokaksi kiinnostaisi Formula, mutta kun olen katsonut F1 2020 peliä niin herää epäillys että kulkevatko autot tosiaan noin kovaa kisoissa? Minua ei sinäänsä haittaisi kevyt simulaatio, mutta autojen vauhti epäilyttää. Muuten näyttää todella hienolta.

Kolmas olisi nämä ns. Super Carit joita esim. LeMans ajoissa. Zondat ja vastaavat, jotka kulkevat todella kovaa. Joten kokonaisuudesta tulee mieleen Gran Turismo 7, mutta onko se jo Arcade peli? Toiseksi vauriomallinnus? Tuleeko Turismo seiskassa esim. sade kesken kisan ja joudut vaihtamaan sade kelin renkaat? Se mikä GT7 myös ottaa koville on että varikkokäynnit on animoitu, et itse pääse sinne autossa, vaan videota... se ei ole hyvä homma se. Minua kiinnostaisi laittaa ratista varikkosuoran nopeuden säädin manuaalisesti päälle... ja sitten pois.
 
Niin... elikkä jos haluaa ajaa Nascaria niin ainoa vaihtoehto on iRacing. Tämä tarkoittaa myös PC:tä. Peli on kuukausi maksuinen + maksullinen digitaalinen sisältö. Kuten sanoin aikaisemmin, ei kannata hankkia halvinta: ratti+penkki+polkimet. Itseasiassa Nascarin kohdalla täytyy hankkia vielä vaihdekeppi.

Vaihteet ovat siinä mielessä tärkeässä osassa LIVE kokemuksen vuoksi, että kun ajetaan turva-auton takana tai mennään / tullaan varikolta. Muuten korkein vaihde. Toki erilaiset törmäys tilanteet ja niiden väistely. Se mitä videoita katsonut niin iRacing Nascar näyttää ainoalta vaihtoehdolta. Ilmeisesti oikeat kuskit ajavat sitä myös. Treenaavat ratoja.

Sitten tokaksi kiinnostaisi Formula, mutta kun olen katsonut F1 2020 peliä niin herää epäillys että kulkevatko autot tosiaan noin kovaa kisoissa? Minua ei sinäänsä haittaisi kevyt simulaatio, mutta autojen vauhti epäilyttää. Muuten näyttää todella hienolta.

Kolmas olisi nämä ns. Super Carit joita esim. LeMans ajoissa. Zondat ja vastaavat, jotka kulkevat todella kovaa. Joten kokonaisuudesta tulee mieleen Gran Turismo 7, mutta onko se jo Arcade peli? Toiseksi vauriomallinnus? Tuleeko Turismo seiskassa esim. sade kesken kisan ja joudut vaihtamaan sade kelin renkaat? Se mikä GT7 myös ottaa koville on että varikkokäynnit on animoitu, et itse pääse sinne autossa, vaan videota... se ei ole hyvä homma se. Minua kiinnostaisi laittaa ratista varikkosuoran nopeuden säädin manuaalisesti päälle... ja sitten pois.
Osta iRacing ja siihen kaveriksi ratti+poljin-setti, sillähän pääset alkuun. Tätä joku jo ehdotti edellä. Turha sitä on kauheasti täällä ketjussa haaveilla jos ei asialle meinaa mitään tehdä. Jos tuntuu tämän jälkeen että nälkä kasvaa syödessä, niin parantelet kokonaisuutta pala kerrallaan.
 
Kyllä se minullakin lähti tuo iRacing ja simuharrastus ihan siitä "kokeillaan nyt 10€ yks kuukausi" ajatuksesta. Jäin sitten aika pahasti koukkuun kyseiseen touhuun ja päätin panostaa siihen.

Hauska ja varmasti jollain tavalla terveempi harrastus kun jotkut muut.
 
No tällä hetkellä minulla ei ole varaa. Täytyy tutkia tilanne heti ensi vuoden alussa uudelleen. Jännä miten iän tullessa alkaa moottoriurheilu kiinnostamaan. Tavallaan se vauhdin tunne ja liike. Mukavuudenhaluisuus. siinä mielessä Nascar sopisi luoteelleni parhaiten.
 
No tällä hetkellä minulla ei ole varaa. Täytyy tutkia tilanne heti ensi vuoden alussa uudelleen. Jännä miten iän tullessa alkaa moottoriurheilu kiinnostamaan. Tavallaan se vauhdin tunne ja liike. Mukavuudenhaluisuus. siinä mielessä Nascar sopisi luoteelleni parhaiten.

Jos haluat konsolilla ajaa simuja, tai ”simuja”, niin suosittelen suuntaamaan GTFR.fi sivulle. Suomalainen, aktiivinen autopeliyhteisö, pääpaino konsoleissa.

Löytyy aktiiviset sarjat lähes kaikista PS4:n varteenotettavista vaihtoehdoista. Assetto Corsa, Project Cars2, Gran Turismo Sport, Dirt Rally 2. On täysimittaisia sarjoista, yksittäisiin kisoihin ja ihan vain discordin kautta sovittuihin höntsäilyihin.

Kärjen vauhti on lajissa, kuin lajissa todella kovaa, mutta mukana on kaiken tasoisia kuskeja ja hitaammat pääsee suosituimmissa sarjoissa ajamaan oman tasoiseen divisioonaan. Suosittelen tutustumaan, jos simukisailu kiinnostaa ja löytyy PS4. Järkkäävät myös joitakin sarjoja PC-alustalla.
 
Ylös Bottom