Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aatami
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi

Oma peli historiani alkoi tietokoneesta jolla jaksoin pelata 7 vuotta kunnes kyllästyin ja ostin xboxin. Xboxista tuli sitten pää pelilaite joksikin 1.5 vuodeksi kunnes alkoi tehdä mieli taas pc pelejen pariin. Tällä hetkellä yleensä viikonloppuisin pelaan xboxilla ja viikolla Pc:llä. Itselläni ei ole tullut ikinä mitään pakkomiellettä puolustaa PC:tä ja vihata konsoleita silloinkin kun omistin vain PC:n pidin konsoleita ihan ok:na. Nykyään jos pitää pc ja xbox version väliltä valita otan xbox version koska padilla on paljon mukavempaa pelata kun hiirellä ja näpiskällä.
 
Vastaus: PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi

Eiköhän PC-pelaajat ole itse kuoppansa kaivaneet. Niin warettamista tarkotan. Aika harvassa tuntuu ne pelinsä ostavat olevan. Vai muistaako kukaan viimeaikoina suurta myyntihittiä WoWin ja Simsin lisäosien lisäksi? En kyllä yhtään ihmettele, että pelintekijä saattaa haluta sen myyvän konsoliversion, vaikka sitten sitä pc-versiota jouduttaisiin "huonontamaan".

Plus Suomi tuntuu olevan kumma maa kun täällä jaksavat nuo puuceet puuskuttaa listoilla niiden muutaman ~3 vuotta vanhan pelin voimilla.
 
Vastaus: PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi

Vaahtomuovi sanoi:
- klassikkopelisarjan tuhoaminen "yksinkertaistamalla niitä konsolipelaajien vuoksi", esimerkkeinä mainittiin Deus Ex 2 sekä Oblivion sekä hirmuista hätää koettiin myös Fallout 3:n taholta vaikka tuskin pelistä tiedetään vielä mitään

Deus Ex 2 oli heikompi kuin ensimmäinen osa, Oblivion selvästi suunnattu casual-pelaajille ja Fallout 3 on menettänyt klassisen Fallout tunnelman. Ei sen olisi tarvinut olla isometrisestä kuvakulmasta jotta olisi sen säilyttänyt vaan esim. tyyliin Link's Awakening -> Ocarina of Time muutos, jolloin OoT muokkasi sarjaa rajuin ottein, mutta siitä tuli sitten tulikin sarjan paras osa. Ja mikä tärkeintä, se vielä tuntui LoZ -peliltä, pelkkien trailereiden perusteellakin, tätä ei tee Fallout 3.

Thema sanoi:
Ymmärrän hyvin kyllä PC-puolen valittelun, mutta ei se nyt aivan niinkään ole mennyt että konsolit olisivat sen tuhon saanut aikaan. Pelithän ovat helpottuneet ja tulleet aloittelijoille ystävällisemmiksi jo ennen konsolien valloitusta (Daggerfall>Morrowind)

Totta, mutta konsolit ovat ilmiötä vain vahvistaneet. Enkä usko että ilman konsoleita olisi ollut halua tyhmentää pelejä niin että niitä pystyy pelaamaan kuka tahansa. Sentään simulaattorit ovat pysyneet uskollisina ja ainoastaan muuttuneet paremmiksi vuosien aikana.

Nyt vaan harmittaa että osaa peleistä ei vaan kertakaikkiaan tehdä esim liian jyrkän oppimiskäyrän tai puuttuvan mediaseksikkyyden takia.

Minkäs teet? Ei sille mitään voi, casual-pelaaminen tappaa pelialan.

Jagged Alliancea ei varmaan enää nähdä ainakaan samassa loistossa kun pcllä JA2:n aikoihin ja toinen saman tyypin peli Xcom ei menisi sellaisenaan läpi kun se meni joskus aikonaan. Systeemit helpoiksi ja tunniksi tutoriaaleja mukaan, niin eiköhän se siitä.

Jaggedia nähdään Jazzin muodossa ja X-Comia UFOna, vilkaisu metacriticciin paljastaa kuinka paljon tämä pullamössösukupolvi UFOja arvostaa. Sentään Nnirvi on kanssani vielä samaa mieltä ja peleistä pitää. Ei kyllä menestyisi enää, paitsi ehkä FPS-peleinä :D
 
Vastaus: PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi

Kunhan tästä sukupolvi tai pari tiputellaan lävitse, niin pelaamisen ei välttämättä tarvitse olla niin kasuaalia ja peleistä voidaan tehdä yleisesti haastavampia jos ne nähdään muuna kuin hetken viihdykkeinä. Jos pelit tehtäisiin niiden mukaan jotka istuvat näyttöpäätteittensä ääressä aamusta iltaan ja raahataan 17-ikävuoden paikkeilla pakkohoitoon, niin pelialaa ei ikävä kyllä olisi ollenkaan - joku voisi myös lutkauttaa, että kovimmat pelaajat ovat niin kovia addikteja etteivät itse saisi mitään aikaan vaan pelaavat ja pelaavat ja pelaavat, vaikka kuinka mukisuttaisikin :)
 
Vastaus: PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi

Hylian sanoi:
Jos pelit tehtäisiin niiden mukaan jotka istuvat näyttöpäätteittensä ääressä aamusta iltaan ja raahataan 17-ikävuoden paikkeilla pakkohoitoon, niin pelialaa ei ikävä kyllä olisi ollenkaan

Ihmettelen vaan että miten peliala pysyi pystyssä ennen konsoleiden suurta läpimurtoa, ennen kuin konsoleiden tuoma casual-pelaaminen tappoi pelialan ja esti uusien innovaatioiden synnyn. :rolleyes:

feldon sanoi:
Vielä kun keksisivät tavan kääntää strategiapelit ja reaaliaikanaksuttelut kunnolla konsoleille, niin tietokoneen voisi pyhittää ihan vaan työkäyttöön.

Joo ja FPS-pelit kanssa.

Konsolille on oma pelaajakuntansa. Minä en vain kuulu heihin. Konsolipelit on ihan hyviä lapsille.
paras. ikinä. Suorastaan allekirjoitus tavaraa. Vaikka ette sitä myönnä, tuossa piilee totuuden siemen.

PS. En kyllä ymmärrä miten voitte kritisoida tai haukkua muropaketin kavereita. Suurin osa konsoleita vihaavista omaa hyvän syyn vihata konsoleita, sillä juuri konsoleistahan johtuu tämä pelialan taantumus ja rappio. PC on parempi pelikone kuin konsolit tulevat koskaan olemaan ennen kuin kuolevat pois, eivätkä konsolit tule koskaan PC:n kanssa tosissaan kilpailemaan.

Elokuvavertauksena sanoisin, että syvällinen PC:n strategiapeli on The Fountain ja konsolin uusi megahitti on Transformers. Toki jälkimmäinen vetää moninkertaiset lipputulot, mutta siitä huolimatta en harkitsisikaan muuta kuin The Fountainia itse.

Aika hyvin kiteytetty tuo ero PC- ja konsolipelaamisen/pelien erosta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi

PC pelialan rappio on myös waretus. PC:lle on niin helppo warettaa ja saada peli toimimaan, josta johtuen moni tekee näin yksinpelien kohalla. Nettipelit ja mmorpg on sitten eri asia. Muistaakseni joku norjalainen pelifirma uhkasi lopettaa pc pelien teon suuren waretuksen takia. Peli keräsi hyviä arvosanoja, mutta ei mennyt kaupaksi.
 
Vastaus: PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi

feldon sanoi:
Vielä kun keksisivät tavan kääntää strategiapelit ja reaaliaikanaksuttelut kunnolla konsoleille, niin tietokoneen voisi pyhittää ihan vaan työkäyttöön.

No itseasiassa C&C 3 toimii boxilla erinomaisesti melko pian alun jälkeen, jos sille vain antaa mahdollisuuden. Olin itsekin vielä demon jälkeen aika skeptinen, mutta parin tunnin pelin jälkeen olin täysin myyty, enkä kaivannut hiirtä ja näppistä ollenkaan, siis ihan oikeasti. :)
 
Vastaus: PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi

Ja ihan hyvinhän nuo FPS pelit toimivat konsoleilla, itselläni ei ainakaan ole mitään ongelmia tähtäämisessä.
 
Vastaus: PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi

Riabo sanoi:
PC pelialan rappio on myös waretus. PC:lle on niin helppo warettaa ja saada peli toimimaan, josta johtuen moni tekee näin yksinpelien kohalla. Nettipelit ja mmorpg on sitten eri asia. Muistaakseni joku norjalainen pelifirma uhkasi lopettaa pc pelien teon suuren waretuksen takia. Peli keräsi hyviä arvosanoja, mutta ei mennyt kaupaksi.

Miksi waretus yhdistetään aina PC pelaamiseen? Ihan yhtälailla PS2, XO:lla, DS:llä ja PSP:llä pelataan warepelejä. Ehkä ne vaativat parin kympin piirit, mutta tuskin se warepellejä estää kun pystyvät sen jälkeen pelata kaikkia haluaminsa pelejä ilmaiseksi, unohtamatta PSPtä josta ei tarvetse edes modata vaan vaihtaa se käyttis vähän vapaammaksi.

Dr Evil sanoi:
No itseasiassa C&C 3 toimii boxilla erinomaisesti melko pian alun jälkeen, jos sille vain antaa mahdollisuuden. Olin itsekin vielä demon jälkeen aika skeptinen, mutta parin tunnin pelin jälkeen olin täysin myyty, enkä kaivannut hiirtä ja näppistä ollenkaan, siis ihan oikeasti. :)

Kyllä ihmiset kehuvat PSX:n Red Alertia ja Retaliationia... Eikä siinä ratkaise ainoastaan surkeat kontrollit mutta myös se että XOsta loppuu tehot kesken kun tavaraa ja toimintaa on ruudulla liikaa, samaa ei tee ainakaan minun PCni... Kyllä, ne kontrollit ovat C&C3sen XO-versiossa syvältä.

Flagg sanoi:
Ja ihan hyvinhän nuo FPS pelit toimivat konsoleilla, itselläni ei ainakaan ole mitään ongelmia tähtäämisessä.:rolleyes:

fixed. Ei, ne kontrollit ovat syvältä.
 
Vastaus: PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi

Miksi Suurella Samulla on konsoleita kerta niillä pelaaminen on perseestä?
 
Vastaus: PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi

The Great Samu sanoi:
Kyllä ihmiset kehuvat PSX:n Red Alertia ja Retaliationia... Eikä siinä ratkaise ainoastaan surkeat kontrollit mutta myös se että XOsta loppuu tehot kesken kun tavaraa ja toimintaa on ruudulla liikaa, samaa ei tee ainakaan minun PCni... Kyllä, ne kontrollit ovat C&C3sen XO-versiossa syvältä.

X360 pyöritti peliä kyllä aivan riittävästi ainakin yksinpelikampanjan tarpeisiin, ja kuten sanoin kontrollit ovat hyvät, jos pelille antaa mahdollisuuden eikä tuomitse sitä pikakokeilun perusteella. Veikkailisin, että sinä et ole sitä Boxilla hirveän paljon pelannut jos kerran hyvä PC löytyy kotoa.
 
Vastaus: PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi

Janus sanoi:
Miksi Suurella Samulla on konsoleita kerta niillä pelaaminen on perseestä?

Lähinnä syynä on JRPGt, MGS-, MP-, LoZ-sarjat ja 2/3D-taistelupelit joita ei kauheasti voi PC:llä pelata. Muuten konsolit on kyllä tuolla telkkarin vieressä pölyä keräämässä.

Dr Evil sanoi:
X360 pyöritti peliä kyllä aivan riittävästi ainakin yksinpelikampanjan tarpeisiin, ja kuten sanoin kontrollit ovat hyvät, jos pelille antaa mahdollisuuden eikä tuomitse sitä pikakokeilun perusteella. Veikkailisin, että sinä et ole sitä Boxilla hirveän paljon pelannut jos kerran hyvä PC löytyy kotoa.

Ei onneksi ole tarvinnut sitä kuin kokeilla. PC:llä hoidan suurimman osan pelaamisestani enkä konsoleihin koske kuin pakosta tai hiprakassa (enemmän tai vähemmän) jolloin konsolit vie PCtä kiitos yksinkertaisten bilepelien kuten SSBM, Timesplitters, Guitar Hero etc.
 
Vastaus: PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi

Riabo sanoi:
PC pelialan rappio on myös waretus. PC:lle on niin helppo warettaa ja saada peli toimimaan, josta johtuen moni tekee näin yksinpelien kohalla. Nettipelit ja mmorpg on sitten eri asia. Muistaakseni joku norjalainen pelifirma uhkasi lopettaa pc pelien teon suuren waretuksen takia. Peli keräsi hyviä arvosanoja, mutta ei mennyt kaupaksi.

onhan ware tuohon yksi syy. omalta osalta pc pelaaminen on jäänyt konsolien jalkoihin koska konetta "täytyisi" päivittellä ani harvoin jos haluaa nauttia uudesta grafiikasta ja sulavasta pyörimisestä jne.:) ja tuntuu että konsoleille on lähi aikoina tehty enemmän kiinnostavempia pelejä kuin pc:lle vaikka kyllähän pc:llekin on tullut asiallisia pelejä kuten crysis joka omalta osalta jää testaamatta vielä koska kone on niin pirun hidas:o ja tällä hetkellä ei ole varaa päivitellä sitä:(
 
Vastaus: PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi

touko sanoi:
omalta osalta pc pelaaminen on jäänyt konsolien jalkoihin koska konetta "täytyisi" päivittellä ani harvoin jos haluaa nauttia uudesta grafiikasta ja sulavasta pyörimisestä jne.:)

Vähän pihimpi mies selviää päivittämällä näytönohjaimen kerran vuodessa ja suuremman remontin tekee sitten parin vuoden välein...

tuntuu että konsoleille on lähi aikoina tehty enemmän kiinnostavempia pelejä kuin pc:lle

Crysis, The Witcher, World in Conflict, Enemy Territory: Quake Wars, Company of Heroes: Opposing Fronts, multiplattarit ja muita tässä mainitsemattomia hyviä pelejä on lähiaikoina julkaistuja PC-pelejä... Sitten konsoleille on tullut mitä? Makuasioista ei saa kiistellä ja ne samat hyvät multiplattarit löytyy myös konsoleilta, joten en kinastele enempää peleistä.

PS. se raha joka menee nyt multiplattareiden kalliimpiin versioihin voisi ihan hyvin mennä muistiin ja uuteen näytönohjaimeen. PC:llä on halvemmat pelit, mutta sitä joutuu päivittelemään, joten suunnilleen yhtä paljon menee rahaa kun ostaa vaikka 10 peliä PS3:lle tai XO:lle tai sitten 10 peliä PC:lle ja (halvan) näytönohjaimen ja mahdollisesti myös (halvan) muistikamman tai pari, tosin ei kannata kyllä mennä sieltä mistä aita on matalin vaan ostaa vaikka 6-8 peliä ja astetta paremmat osat.
 
Vastaus: PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi

The Great Samu sanoi:
Miksi waretus yhdistetään aina PC pelaamiseen? Ihan yhtälailla PS2, XO:lla, DS:llä ja PSP:llä pelataan warepelejä. Ehkä ne vaativat parin kympin piirit, mutta tuskin se warepellejä estää kun pystyvät sen jälkeen pelata kaikkia haluaminsa pelejä ilmaiseksi, unohtamatta PSPtä josta ei tarvetse edes modata vaan vaihtaa se käyttis vähän vapaammaksi.

Pelikonsoleiden pelien waretus on huomattavasti pienempää kuin pc pelien. Ja se on ihan selvää faktaa. Warepellejä on kaikilla alustoilla, mutta ei mitään massa lataamista kuten pc:llä. Selviää ihan kattomalla torrenttien lataus määriä.
 
Vastaus: PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi

The Great Samu sanoi:
Ei onneksi ole tarvinnut sitä kuin kokeilla.

Vähemmän yllättävää...
ohjenuorana esim. tuohon C&C:n boxiversioon varmaan pätee, että jos pidät konsolilla pelaamisesta niin tuokin sujuu erinomaisesti tutorialin ja parin tehtävän jälkeen, jos taas kuulut siihen joukkoon, kenen mielestä FPS-pelit kuten Halot tai muut räiskinnät tyyliin Gears of War ovat täysin epäpelattavia hiiren ja näppäimistön puutteen takia, niin et varmaan syty myöskään reaaliaikanaksuista boxilla.
 
Vastaus: PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi

stten pienellä viiveellä nämä pelit löytävät tiensä pc:lle ja huomaa, että mistäs hitosta kaikki tämä kohu oikein taas nousikaan. Kaikki nähty jo 10 vuotta sitten ja sitä ei tehdä pelkällä huonolla käännöksellä.

Niin totta, mutta aina pelin ei tarvitse olla edes PC:llä.

Muuten on aika tuubaa tuo Pc pelaajien naurettavat väitteet. Oblivion vääntää niskat nurin morrowindiltä anyday. Ehkä se hiirellä päähän osoittelu on sitten niin helvetin vakavaa että sen perusteella yksinään Pc:lle on parempi tehdä vakavampia pelejä. Vakavampia pelikenrejä siis näiden mukaan löytyy FPS ja strategia ja.. ja ... siinä taisi kaikki olla, muut kun pystyy myös konsoleille kääntämään nykypäivän kovalevyjen, usb porttien, resoluutioiden yms takia.

Yksinkertaisemmat pelit konsoleilla pah.

Itseäni myös naurattaa tämä nykyajan pc pelaajien kutkuttaminen grafiikoista, hyvänä esimerkkinä crysis joka näyttää todella hienolta mutta on varmasti sitä samaa fps puuroa mitä on nähty jo aiemminkin. Grafiikassa on tosin menty eteenpäin ja se näkyy myös vaatimuksissa jonka täyttää ehkä 0.5% maapallon väestön tietokoneista. Sitten kysytään miksi pelit saavat konsoli käännöksiä? No ne varmaan myyvät konsoleilla paremmin vaikka kehityskustannukset vähän suurenevatkin.
Itse olen aina pitänyt konsoli pelien tavasta yrittää saada kaikki irti raudasta erillaisilla jipoilla mitä voi soveltaa myös tuleviin peleihin. On varmasti monta tehoja säästävää kikkaa tullut konsoli puolelta pelkästään sen takia koska esimerkkinä Ps2:n rauta ei peliä muuten pystyisi mitenkään pyörittämään.
Mielestäni tehojen vaatimusten vähentäminen on jopä tärkeämpää kuin markkinoilla olevien parhaiden tehojen hyödyntäminen.

nimimerkillä Civilization revolutionia innolla odottava.

oma pc odottaa mahdollista lisämuistia ja näyttistä ellen sitten vaihda XP:hen sekä tehokkaampaa näyttistä jotta pääsisin pelaamaan boxin pelejä(tosin osa toimii ok:sti mutta joutuu vähän liikaa karsimaan efekteistä viva pinjata hmm).
valmispaketit...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi

Nimimerkille The Great Samu:

RTS-peleistä ainakin GameCuben Goblin Commander sekä PS2:n Kessen (molemmat olen pelannut läpi) toimivat mainiosti ilman näppistä ja hiirtä. Battallion Warsia en ole (vielä) päässyt testaamaan, mutta kuuleman mukaan hyvä peli sekin. PC-puolesta selvästi eroavaa "konsolimaista RTS-genreä" edustaa onnistuneesti mm. Dreamcastin Chu Chu Rocket.

Jos etsit X-Comin kaltaisia "ruudutettuja" vuoropohjaisia taktiikkapelejä, suosittelen PSP:n Final Fantasy Tactics: The Lion Waria (tai alkuperäistä PSOnen Final Fantasy Tacticsiä), (PS2:n) Disgaea -sarjaa sekä GBA:n Ogre Tacticsia. Linjan kevyempää päätä edustavat mm. (PSOnen) Front Mission-sarja, GBA:n Final Fantasy Tactics Advance, (GC:n) Fire Emblem-sarja sekä GBA:n Onimusha Tactics.

Onnistuneista konsoli-FPS-peleistä TimeSplittersit (moninpelinä) jo mainitsitkin. PC->konsoli -väännöksistä ainakin Serious Sam: The Next Encounter toimii IMO pädillä paremmin kuin hyvin.

Yleisesti ottaen kuitenkin alun perin PC:lle tarkoitetun pelin väkinäinen jälkikäteen kääntäminen mille hyvänsä konsolille = fail. Samoin alun perin konsolille tarkoitetun pelin väkinäinen jälkikäteen kääntäminen PC:lle = fail (esim. Halo). Ongelma pahenee, jos kääntämässä on erikseen pelkkää käännöstyötä varten palkattu tiimi eikä alkuperäisen pelin tehnyt pulju. Kahden toisistaan eroavan, yhtä aikaa kehitettävän version toimintamalli toimii yleensä paremmin.
 
Vastaus: PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi

Jona Asih sanoi:
Nimimerkille The Great Samu:

RTS-peleistä ainakin GameCuben Goblin Commander sekä PS2:n Kessen (molemmat olen pelannut läpi) toimivat mainiosti ilman näppistä ja hiirtä. Battallion Warsia en ole (vielä) päässyt testaamaan, mutta kuuleman mukaan hyvä peli sekin. PC-puolesta selvästi eroavaa "konsolimaista RTS-genreä" edustaa onnistuneesti mm. Dreamcastin Chu Chu Rocket.

Älä unohda Pikmineja. Ja onhan niitä hyviäkin konsoli-RTS-pelejä, kunhan vaan ne ovat hidastempoisia eivätkä vaadi turhaa tarkkuutta, sillä silloin ne varmasti toimivat vaikka eivät ehkä minuun iskekään.

Jos etsit X-Comin kaltaisia "ruudutettuja" vuoropohjaisia taktiikkapelejä, suosittelen PSP:n Final Fantasy Tactics: The Lion Waria (tai alkuperäistä PSOnen Final Fantasy Tacticsiä), (PS2:n) Disgaea -sarjaa sekä GBA:n Ogre Tacticsia. Linjan kevyempää päätä edustavat mm. (PSOnen) Front Mission-sarja, GBA:n Final Fantasy Tactics Advance, (GC:n) Fire Emblem-sarja sekä GBA:n Onimusha Tactics.

FFT löytyy PS1:lle, PSP:lle ostan kun on ylimääräistä rahaa, Disgaeat eivätkä muut samat firman pelit iskeneet, Front Missionit on kivoja, samoin Fire Emblem ja FFTA taas on nerokas tosin ei se mikään tactics ole, mutta Onimushasta on vielä joku Tactics versio? Tykkäsin kanssa Advance Warseista, jotka ovat kovin kevyitä ja niiden halvasta kopiosta, Zone of the Enders: The Fist of Marsista, tosin vain koska siinä oli mechoja ja mielenkiintoinen juoni.

Onnistuneista konsoli-FPS-peleistä TimeSplittersit (moninpelinä) jo mainitsitkin. PC->konsoli -väännöksistä ainakin Serious Sam: The Next Encounter toimii IMO pädillä paremmin kuin hyvin.

Serious Sam on myös konsoleille? En edes tiennyt... Tosin peleistä en muutenkaan pitänyt kun oli kovin aivotonta lahtaamista joka on mahdollisesti hauskaa konsoleilla kavereiden kesken, mutta PC:llä en tykännyt.
 
Vastaus: PC-pelaajat hurjana konsolipelien vuoksi

The Great Samu sanoi:
Älä unohda Pikmineja. Ja onhan niitä hyviäkin konsoli-RTS-pelejä, kunhan vaan ne ovat hidastempoisia eivätkä vaadi turhaa tarkkuutta, sillä silloin ne varmasti toimivat vaikka eivät ehkä minuun iskekään.

Jeppis. Pikminitkin löytyvät jo hyllystä, itse tykkäsin kovasti. Ilman hiirtä massojen hallitseminen on huomattavan hankalaa, jolloin IMO järkevin lähestymistapa on "vähäisten joukkojen" personoiminen (esim. Pikmin) sekä juoneen keskittyminen (esim. FFT ja Kessen). Koska konsolit ovat valmiiksi olohuoneessa ja isolla ruudulla (sekä mahdollisesti kiinni kotiteatterilaitteistossa), on konsolipeleistä helpompaa saada aikaan elokuvamaisempia kokemuksia kuin PC-peleistä - panostamalla audiovisuaaliseen puoleen (esim. CGI-välivideot, niin hyvässä kuin pahassa). Tässä kohtaa konsolipelaaminen ja PC-pelaaminen ovat samankaltaisia keskenään sikäli, että mitä enemmän rahaa laitteistoon (HDTV+kajarit vs. näytönohjain+muisti+näyttö+kuulokkeet) on laittanut, sitä enemmän saa pelistä mässyä irti.

Onnistunut konsolipeli (esim. hyvä konsoli-RTS) ja onnistunut PC-peli (esim. hyvä PC-RTS) ovat kaksi erilaista kokemusta ja usein pelaajalla on preferenssi jompaakumpaa kohtaan. Valitettavasti(?) videopelejä (sis. PC- ja konsolipelit) ensimmäistä kertaa kokeilevalle elokuvat ovat useimmiten tutumpi ympäristö (elokuvat -> runsailla CGI-pätkillä ryyditetyt pelit & "sit back and watch"-vaikeustaso) kuin vaikkapa strategiset lautapelit (Go, shakki, warhammer jne. -> RTS ja strategianaksut & "struggle until your brain hurts"-vaikeustaso), mikä tekee konsolipelimarkkinoiden kasvattamisesta myyntimiehelle helpompaa kuin PC-pelimarkkinoiden kasvattamisesta.

Valtaosa pelintekijöistä tekee pelejä saadakseen rahaa. Toistaiseksi massasta poikkevat "taidepelit" (esim. Katamari-sarja, Ico ja Shadow of the Colossus) ovat länsimaisessa pelimaailmassa pienemmän piirin juttu kuin massasta poikkeavat "taide-elokuvat" (esim. David Lynchin elokuvat sekä osa Tim Burtonin tuotannosta) länsimaisessa elokuvamaailmassa. Japanin - eli maan, jossa juna-aikataulusimulaattoreille on vakiintunut ostajakunta - "taidepeli"markkinoista minun on tässä yhteydessä turha puhua sen pidemmälti, kunhan totean keskivertojapanilaispelaajan olevan keskivertoeurooppalaispelaajaa "valveutuneempi".

The Great Samu sanoi:
- - Onimushasta on vielä joku Tactics versio?
Kyllä on. Mielellään sen kerran läpi pelaa (etenkin jos halvalla löytää), mutta jälleenpeluuarvoa sillä ei ole. Omani olen jo ehtinyt myydä pois. Advance Warseista pidin itsekin - unohdinpa tosiaan mainita nekin.

The Great Samu sanoi:
Serious Sam on myös konsoleille? En edes tiennyt... Tosin peleistä en muutenkaan pitänyt kun oli kovin aivotonta lahtaamista joka on mahdollisesti hauskaa konsoleilla kavereiden kesken, mutta PC:llä en tykännyt.

Ainakin GameCubelle on SS:n jatko-osa käännetty. Aivotonta lahtaamista se on edelleenkin (= onnistunut konsolikäännös), hauskimmillaan jaetun ruudun story co-op-tilassa. Deathmatchiin ei typerästi saa botteja lainkaan.
 
Ylös Bottom