PC:n paremmuutta on vaikea tajuta jos ei ole pelannut sillä. Oikeilla osilla PC tosiaan on paljon pitkä-ikäsempi kuin konsoli eikä siitä tarvitse tuhansia euroja maksaa. Eikä se ole järkevääkään hankkia viimeisimpiä tehonäyttiksiä/prossuja isolla rahalla kun kulman takana odottaa aina uudet mallit.
Jos grafiikka on tärkeää, vaatimattomampikin PC pyörittää silmänkarkkia vielä silloinkin kun konsolit tulevat sukupolvensa päähän. Samoin pelien asetukset ovat paljon monipuolisempia. Tähän kun lisää modit ja järjestelämän asetusten kanssa kikkailu niin vanhemmallakin koneella saa pyöritettyä upeaa grafiikkaa. Esim. jos mulla alkaa peli yskimään liian korkeiden grafiikka-asetusten takia mun ei tarvitse välttämättä laskea grafiikan tasoa vaan sen saattaa saada korjattua säätämällä näytönohjaimen asetuksia.
Pelitarjonta on tosiaan niin paljon monipuolisempaa ja esim. startegia pelien osalta PC on ehdoton. En edes tiedä miten jotain Hearts of Iron 3:sta voisi pelata konsolilla? PC: ltä löytyy siis paljon pelejä joita ei edes pystyisi kääntämään konsolille. Fps-peleissä PC pesee konsolit mennen tullen. Hiiri-näppäin ohjaus on vaan niin paljon nopeampi ja tarkempi.
Ja kiitos näppäimistön, pelien valikoissa pomppimenen on sulavaa ja nopeaa. Monet tois-sijaiset toiminnot hoituu lennossa siinä missä konsoliversiossa pelin joutuu pysäyttämään jos haluaa vahtaa aseen tai kaivaa repusta laastaria yms.
PC pelit ovat myös halvempia ja pelikaupat kuten Steam, GOG jne pitävät alennusmyyntejä vähän väliä. Ja ne alennukset on ISOJA.
Eli jos tykkää pelata monia pelejä, PC maksaa itsensä nopeasti takaisin. Mulla on Steamissä yli 200 peliä ja suurin osa on hankittu muutamalla eurolla.
PC:n etuja voisi listata loputtomasti. Miinusta voisi antaa siitä että monet isot AAA-pelit ovat huonosti portattuja PC:lle koska konsolimyynnit painaa enemmän bisnestä tehdessä. Ja PC:llä sitä päivitysrumpaa ja säätöä riittää ilman pelaamistakin.
Konsolilla on mukava pelata sitten nojatuolista käsin ja ottaa rennosti.