Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC-pelaaminen

Heitetääs tänne PC ketjuun, puolijohdepula joka siis vaikuttaa käytännössä kaikkeen tietotekniikkaan, tulee jatkumaan vielä ainakin n. vuoden. Toivottavasti ei kovin paljon yli, sillä jo nyt hinnoissa on nousupainetta saatavuuden heikennyttyä monissakin eri tietoteknisissä laitteissa.

 
Onhan tämä aika karua kyllä ja vieläpä tähän koronavuoteen osunut, kun jengillä olisi ollut ns. aikaa varmasti enempi. Sain 3090:n napattua ja seuraillut sen hinnan nousua tässä. Nyt 3199 € tämä, reilusti yli tonnilla noussut.
 
Onhan tämä aika karua kyllä ja vieläpä tähän koronavuoteen osunut, kun jengillä olisi ollut ns. aikaa varmasti enempi. Sain 3090:n napattua ja seuraillut sen hinnan nousua tässä. Nyt 3199 € tämä, reilusti yli tonnilla noussut.
Jokin aika sitten myytiin RTX3080 käytettynä dollareissa 1800,- hintalapulla, en tosin ole seurannut onko käytettyjen markkinat vielä rauhoittuneet. Tuskimpa.
 



Tätä kyllä odottelen ite kovasti, aikoinaan Heroes of the might magic peli sarja oli yksi lempi pelisarjoja varsinkin Homm 2-5 ja tämähän on old school Heroes of the might a magic devaajien tekemä peli
 
Itsellä vielä jotain razerin vehkeitä on käytössä, mutta yritän niistä siirtyä pois. Tuo softa on niin järkyttävää ripulia.
 
Amd:n super resoluutio tarkkailussa, kärsii samasta ongelmasta kuin DLSS 1.0, tarjoaa performance boostia kuvanlaadun kärsiessä aika paljon.

 
Eka versio minkä tuo ulos, niin miten joku silti odotti jotain mullistavampaa kuin DLSS 1 oli aikanaan?
Olennaisintahan näissä on se, että NVIDIA yrittää rahastaa kaikella, kun AMD tekee avoimen lähdekoodin pohjalta yleensä omat ratkaisunsa.
Toisaalta molemmat konsolit on AMD pohjaisia, joten yleistyminen lienee itsestään selvää, jolloin myös kehitystä tapahtuu ja juuri tuo konsoliaspekti on iso iso juttu tässä.

Mitä oon keskusteluita seurannut jo viime vuonna, niin huhuttiin DLSS1 tasoisesta toteutuksessa aluksi, mutta siitä kehitys olisi nopeampaa.
 
Et tainnut ymmärtää oikeasti kuinka heikko tuo on. Kaikissa peleissä varsinkin konsoleilla on jo paremmat tekniikat.

Vaikuttaa siltä että AMDn sponsaaamissa peleissä kuten Godfall parempi laatuinen TAA-ratkaisu on ostettu pois.
 
Ja ymmärsitkö et tuo on kaikkien vapaasti käytettävissä peleihin ja kun tuo tuosta saa uusia versioita, siitä hyötyy pc puolella todella paljon juuri konsoleiden vuoksi. Kukaan ei odottanut edes varhaisimmissa huhuissa tuon kummoisempaa ratkaisua _ensimmäiseltä_ versiolta.
 
Mitä AMD:n Super Resoluutioon tulee, niin sen ehdottomasti paras puoli on se, että kuinka wanhoja näyttiksiä se tukee. Moni saa satavarmasti lisävuosia pelihärveliinsä. Jostain olisi jäänyt silmään, että tuki yltää seitsemän vuotta vanhoihin näyttiksiinkin - oli se sitten AMD tai Nvidia. Toinen kulma tähän on se, että valtaosalle kuvanlaadun heikkeneminen ei kuitenkaan näy mitenkään konkreettisesti pelatessa: pelaaja havaitsee vain, että peli pyörii paremmin ja pelaaminen on mukavampaa.

Mielenkiintoisia teknologioita enivei. DLSS 2 oli Controllissa aika jännä ja nyt on tässä testaillut Death Strandingia. Odottelen Red Dead Redemption 2:n DLSS 2 -päivitystä kuin kuuta nousevaa.

Eräs käsinkosketeltava selkeä etu näistä teknologioista on se, että tällaisina paahteisina päivinä ei pelihuone keity. PC:n 3090 puskee aika hottia stuffia ja DLSS 2:n avulla saunominen jää sinne saunaan.
 
Tuo on kyllä hyvä että tukee vanhoja näyttiksiä, ei tarvi maksaa satoja euroja uudesta ominaisuudesta. Enemmän kuitenkin kiinnostaa miten tuo tulee näkymään Series S/X pelaamisessa ja kuinka kauan menee että sitä pystytään alkaan hyödyntämään. Varmasti tuo lisävuosia monen PC pelaajan näyttiksiin, katsotaan mikä sen suorituskyky parannus konsoleilla on kun PCllä puhutaan parhaimmillaan yli kaksinkertaisesta näin aluksi.
 
Onko jossain vertailua 1080 -> 4k FSR
verrattuna natiivi 1440. Koska tällä hetkellä lähes kaikessa 4k on oikeasti ihan utopiaa ja todellinen realistinen resoluutio on 1440p. Onko se heikennys silloin yhtä raju vai kääntyykö voitoksi? Ja miten fps suhteutuu näiden välillä.
 
DLSS on kyllä kans melkoinen ihmeidentekijä. No Man Skyn VR versiokin pyörähti epäpelattavasta 72hz low settingistä pelattavaksi 90hz high settingseillä.

Monilla peleillä on aika iso asia kun päästään 35 fps -> 50-60 korville. The Control, Cyberpunk ja monet muut pyörivät 2070 superillakin mukavasti 1440p RT:llä.
 
Viimeksi muokattu:
Steamissa jyllää nyt taas kesäalet:


Eksponentiaalisesti vähemmän tullut osteltua pelejä viime vuosina, mutta kyllä tuolta aina jotain löytyy. Metro-pelisarja ollut kokematta ja huomasin tuon Exoduksen Enhanced -version, niin pitääpä laittaa rullaten. Griftlands tuli myös napattua, vaikken ikuna ole deckbuildereille lämmennyt.
 
Steamissa jyllää nyt taas kesäalet:


Eksponentiaalisesti vähemmän tullut osteltua pelejä viime vuosina, mutta kyllä tuolta aina jotain löytyy. Metro-pelisarja ollut kokematta ja huomasin tuon Exoduksen Enhanced -version, niin pitääpä laittaa rullaten. Griftlands tuli myös napattua, vaikken ikuna ole deckbuildereille lämmennyt.
Witcher kolmonen on tullut pelattua platinaan asti läpi ml. DLC:t, mutta reipas vitosen hinta kyllä houkuttaisi. Tekstuurimodejakin saanee kiitettävästi.
 
Etusivun artikkelina julkaistu blogiteksti toteaapi, että RTX 3080 ja onnellisuus kulkevat käsi kädessä.


Lisäksi on vielä hetki aikaa napata Shadowrunit ilmaiseksi:


Windows 11:stä myös uutista, mikäli on mennyt ohi:

 
Ylös Bottom