Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC-pelaaminen

Vastaus: PC-pelaaminen

Piirtoetäisyys ja resoluutio eivät liity toisiinsa mitenkään. Resoluution kasvaessa yksityiskohdat näkyvät tarkemmin. Samasta syystä antialisointi vaikuttaa pienemmälle alalle (koska pikselit ovat pienempia), ja se kulmikas esine ruudulla näkyy selvemmin kulmikkaana. Mitä huonompi resoluutio, sen enemmän antialiasointi antaa anteeksi "sotkemalla" pikseleitä.

Tästähän on siis monet pelintekijätkin puhuneet, että resoluution kasvaessa tarvitaan paljon enemmän työtä tekstuurien ja mallien tekemiseen, kun yksityiskohdat näkyvät selkeämmin. Hahmojen ja pelimaastojen pitää olla siis moninkertaisesti yksityiskohtaisempia fullhd -resoluutiolla, kuin mitä esim. 720p:llä. Sen vuoksi myös 4k:lla pitää olla tarkempia malleja, kuin 1080p:llä.

Eihän se AA:n suhteen nyt ihan noinkaan mene. Ei AA:n tarkoitus ole tehdä kuvasta pehmeää, vaan vähentää reunoissa näkyvää sahalaitaisuutta. Siksi reunanpehmennystä ei resoluution kasvaessa edes tarvitse välttämättä käyttää, koska suurempi pikselimäärä piirtää saman muodon tarkemmin. Alla karkea esimerkki 45 asteen kulmassa piirretystä reunasta 1080p ja 4K -resoluutioilla:

d5OsZnx.jpg

Jos näihin lisää vielä AA:n, niin kumpikohan näyttäisi paremmalta? Alla PC Gamerin esimerkkikuva eri resoluutioiden kuvanlaadusta samoilla grafiikka-asetuksilla. Sahalaitaisuutta on selvästi vähemmän isommalla resoluutiolla.

Tässä pitää tietenkin huomioida downsampling, jotta kuvista on saatu samankokoisia. Efekti on kuitenkin sama, jos vertaillaan esim. 27 tuuman 1080p ja 4K -näytöillä tapahtuvaa pelaamista, kuten ensimmäisessä viestissäni sanoin.

b_h4YB9KS6-M.png

Mitä piirtoetäisyyteen tulee, niin se on tietysti kiinni pelimoottorista. Suurilla resoluutioilla monet moottorit piirtävät enemmän ja kauempana olevia objekteja, jolloin piirtoetäisyys, tai oikeammin sanottuna yksityiskohtaisuus lisääntyy.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Eihän se AA:n suhteen nyt ihan noinkaan mene. Ei AA:n tarkoitus ole tehdä kuvasta pehmeää, vaan vähentää reunoissa näkyvää sahalaitaisuutta.


Huomaa, että tässä on keskusteltu 4k -resoluutiosta kun grafiikka-asetukset ovat "low" -asennossa!


Meinasin tästä samasta AA-asiasta kirjoittaa jo pari viestiä aikaisemmin, mutten nähnyt sen tarpeellisuutta. Tiedän siis kyllä mitä AA tekee, ja olen kanssasi samaa mieltä. Silti se tekee pienillä (huom! ei tarkalla, vaan epätarkalla) resoluutioilla sitä mitä tekee, eli "sotkee vierekkäisiä pikseleitä" ja häivyttää "yksityiskohtia" (oli niitä sitten paljon tai ei ollenkaan). Eli mitä huonompi resoluutio, sen isommin antialiasointi vaikuttaa ja epäselvemmin _vähäiset_ (low quality/low polycount) erottuvat selkeästi.

Eli mitä tarkempi resoluutio, sen tarkemmin low quality (esim. low polycount, tai low quality textures) näkyy, oli mukana antialiasointia tai ei.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Huomaa, että tässä on keskusteltu 4k -resoluutiosta kun grafiikka-asetukset ovat "low" -asennossa!

Tämän kyllä huomasin. Yritin nyt kuitenkin perustella miksi T4iZuuni oli oikeassa siitä, että 4K-resolla myös low näyttää paremmalta. Sitä en usko että samankokoisella näytöllä 1080p low-asetuksilla näyttäisi kokonaisuutena paremmalta kuin 4K low-asetuksilla. Vaikka tämähän tietenkin riippuu paljon pelistä. Aika monessa kunnollisessa PC-pelissä alkavat tekstuurimapit yms. polycountit olemaan korkealaatuisia jo low-asetuksilla.

Kaikista parhaan kuvanlaadun saisi tietysti downsamplaamalla esim. 4K tai jopa 5K:n 1080p tai 1440p resoluutioon, mutta kuka sellaista tekisi jos omistaa koneen joka pyörittää pelit natiivisti 4K:na. :rolleyes:
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Sitä en usko että samankokoisella näytöllä 1080p low-asetuksilla näyttäisi kokonaisuutena paremmalta kuin 4K low-asetuksilla. Vaikka tämähän tietenkin riippuu paljon pelistä.

NO EI TIETENKÄÄN NÄYTÄ! Mutta todennäköisesti 1080p high -asennossa näyttää paremmalta kuin 4K ja low:lla!

Taas täytyy vain ihmetellä tän foorumin saivartelua.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

NO EI TIETENKÄÄN NÄYTÄ! Mutta todennäköisesti 1080p high -asennossa näyttää paremmalta kuin 4K ja low:lla!

Taas täytyy vain ihmetellä tän foorumin saivartelua.

No tuollaisen käsityksen sain sinun viesteistäsi. Älä oleta että ajatuksesi välittyy täydellisesti tekstin välityksellä.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Saako esim tonnilla jonkinlaisen koneen, joka pyörittäisi esim dirt rallyä sulavasti? Tai sitä simua mihin saa wtcc:n (r3 vai mikä se o?).

Ja onko noi nykyisin mahdollista liittää suoraan telkkariin esim HDMI:llä, vai vaaditaanko adaptereita. Taas meinaan tuli himo saada ajopenkkiin pc paria ajopeliä varten.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Saako esim tonnilla jonkinlaisen koneen, joka pyörittäisi esim dirt rallyä sulavasti? Tai sitä simua mihin saa wtcc:n (r3 vai mikä se o?).

Ja onko noi nykyisin mahdollista liittää suoraan telkkariin esim HDMI:llä, vai vaaditaanko adaptereita. Taas meinaan tuli himo saada ajopenkkiin pc paria ajopeliä varten.

Tonnilla saa melkeinpä 2 konetta jos karsii vähän graafiikoista ja kasaa ite. Dirt Rally ei kummoista konetta vaadi että pyörii yli 60fps, mutta jos graffat pitää saada tappiin niin sitten saattaa mennä tonni. Ihan suoraan voi liittää telkkariin HDMI:llä.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Onko noin? En todellakaan ole mikään grafiikka h*oraaja.ole. Vain viimeksi omistanut edes pc koneen 15v sitten, eli totaalisen tippunut olen kärryiltä. Kuvittelin, ettei tonnilla vielä pääse kunnolla alkuun edes.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Mä oon n.vuoden päivät miettinyt ja ollut osto aikeissa pc:n pelaamiseen. N.1500€ pitänyt kipurajana. Tolla hinnalla sais itse(kamun tai jonkun yrityksen) kasaamana varmasti hyvän kokonaisuuden.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Ootko aatellu tuon sisältävän kaiken?
Mä en tarttis kuin pelkän koneen, joka tulis ajopenkkiin kiinni. Olis vain ajopeleille.

Eli ei tartte näppistä/hiirtä(ne on jo), eikä näyttöä/kaiuttimia tms.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Ootko aatellu tuon sisältävän kaiken?
Mä en tarttis kuin pelkän koneen, joka tulis ajopenkkiin kiinni. Olis vain ajopeleille.

Eli ei tartte näppistä/hiirtä(ne on jo), eikä näyttöä/kaiuttimia tms.

Näppiksen tarvisin. Ja ainakin alux näyttönä toimis töllö ja nykyinen wheel stand pro/nojatuoli.
Sit myöhemmäs vaihees kunnon ajopenkki systeemi(saman tyylinen ku sulla).
Ja eihän toi 1500€ oo kiveen hakattu raja..1500 luulis pääsevän ainaskin alkuun.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Tommosilla rahoilla saa kyllä ihan hyvää tehomyllyä pyörimään. Jostain pitää hieman tinkiä, mutta kyllä melkein kaikkea kiitettävästi pyörittävän koneen tonnilla saa.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Voiko tuon rahan laittaa esim johonkin jimssin valmis myllyyn? Applen kanssa tottunu siihen et marssin kauppaan, lyön rahat tiskiin, menen kotiin ja käytän. Eli en siks enää näin vanhemmiten oo kovin innostunu itse alkaa kasailee mitään.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Tommosilla rahoilla saa kyllä ihan hyvää tehomyllyä pyörimään. Jostain pitää hieman tinkiä, mutta kyllä melkein kaikkea kiitettävästi pyörittävän koneen tonnilla saa.
Tarkotus ois laittaa semmonen ettei heti tarvi päivittää ja uuet(ainaki tän vuoden ajopelit ym.toimisivat moitteetta. Ja n.1500€ on kipuraja,mut sitäkin voidaan nostaa tarpeen mukaan.

Voiko tuon rahan laittaa esim johonkin jimssin valmis myllyyn? Applen kanssa tottunu siihen et marssin kauppaan, lyön rahat tiskiin, menen kotiin ja käytän. Eli en siks enää näin vanhemmiten oo kovin innostunu itse alkaa kasailee mitään.
Joo,ei mulla riitä mielenkiinto/taito kasata ite konetta. Käsittääkseni jimm's ym. kasaavat myös koneen asikkaan toiveiden mukaan. Vähän epäilyttää osaanko käyttää pc:tä pelikäytössä.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Tarkotus ois laittaa semmonen ettei heti tarvi päivittää

Tähän joku kiva meemi ivallisesti nauravasta tyypistä. Tottahan on se, että nälkä kasvaa syödessä, ja varsinkin pc-puolella pelit tehdään semmoiseksi, että ns. maksimiasetukset ovat hyvinkin korkealla ja pelit ovat näillä asetuksilla erittäin upeita. Samalla tulee pelaajalle semmoinen olo, että taas satasen pari laittamalla lisää koneeseen, olisi saanut pelistä _vieläkin_ upeammilla graffoilla pyörivän tuotoksen. PC-puolella koneet siis ovat aina "vanhentuneita". Tietenkin on pelaajasta itsestään kiinni, kuinka kauan on tuo "päivitystarve".
 
Vastaus: PC-pelaaminen

...varsinkin pc-puolella pelit tehdään semmoiseksi, että ns. maksimiasetukset ovat hyvinkin korkealla ja pelit ovat näillä asetuksilla erittäin upeita. Samalla tulee pelaajalle semmoinen olo, että taas satasen pari laittamalla lisää koneeseen...

Ja tähän voisi sitten lisätä sen meemin, jossa ihmetellään, pelataanko niitä pelejä pelaamisen hauskuuden vaiko grafiikan takia...Makunsa toki kullakin ;)
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Onko noin? En todellakaan ole mikään grafiikka h*oraaja.ole. Vain viimeksi omistanut edes pc koneen 15v sitten, eli totaalisen tippunut olen kärryiltä. Kuvittelin, ettei tonnilla vielä pääse kunnolla alkuun edes.
Tonnilla saa erittäin pätevän pelikoneen. Varsinkin jos uhraa itse aikaa ja kasailee sen. Toki jos kaikki osat tilaa samasta lafkasta, esim. Jimm'sistä, niin laittavat koneen toki maksua vastaan kasaankin. Siitä tulee sitten vaan jonkin verran ylimääräisiä kuluja.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Niin, meinasin kun jimssillä ok varmaan 50 valmista pelikonetta, et onko järkeä ostaa sellasta. En ees ymmärrä miten suht samaan rahaan saa niin monta eri konetta ja mitä eroa niil on.
 
Vastaus: PC-pelaaminen

Niin, meinasin kun jimssillä ok varmaan 50 valmista pelikonetta, et onko järkeä ostaa sellasta. En ees ymmärrä miten suht samaan rahaan saa niin monta eri konetta ja mitä eroa niil on.

Jimmsillä on aika kovat "kasauslisät" valmiiksi kasatuissa koneissa. Toki heiltä saa myös kasauspalvelun itse valittuihin osiin jos itse kasaaminen ei kiinnosta. Itse en valmiita konepaketteja harkitsisi, kun alle tonnilla ei näytä saavan edes Intelin Core prosessoria. Itse aikanaan tilasin konepaketin nyt jo konkkaan menneestä Silent Rig -nimisestä lafkasta, kun sieltä sai kerroinlukottoman i5-prossun ja muutenkin hyvät komponentit koneeseen paljon halvemmalla.

Muropaketissa on hyvä ketju "tonnin 1080p pelikone", jota kannattaa vilkaista. Siellä on tonnin koneen osat valmiiksi valittuna yhdestä suomalaisesta verkkokaupasta, joka on tällä hetkellä hardwarium.com. Myös sieltä saa kasauspalvelun (70€) ja Windows 7 asennus 130€.
 
Ylös Bottom