Aphex
Well-Known Member
Vastaus: PC-pelaaminen
Eihän se AA:n suhteen nyt ihan noinkaan mene. Ei AA:n tarkoitus ole tehdä kuvasta pehmeää, vaan vähentää reunoissa näkyvää sahalaitaisuutta. Siksi reunanpehmennystä ei resoluution kasvaessa edes tarvitse välttämättä käyttää, koska suurempi pikselimäärä piirtää saman muodon tarkemmin. Alla karkea esimerkki 45 asteen kulmassa piirretystä reunasta 1080p ja 4K -resoluutioilla:
Jos näihin lisää vielä AA:n, niin kumpikohan näyttäisi paremmalta? Alla PC Gamerin esimerkkikuva eri resoluutioiden kuvanlaadusta samoilla grafiikka-asetuksilla. Sahalaitaisuutta on selvästi vähemmän isommalla resoluutiolla.
Mitä piirtoetäisyyteen tulee, niin se on tietysti kiinni pelimoottorista. Suurilla resoluutioilla monet moottorit piirtävät enemmän ja kauempana olevia objekteja, jolloin piirtoetäisyys, tai oikeammin sanottuna yksityiskohtaisuus lisääntyy.
Piirtoetäisyys ja resoluutio eivät liity toisiinsa mitenkään. Resoluution kasvaessa yksityiskohdat näkyvät tarkemmin. Samasta syystä antialisointi vaikuttaa pienemmälle alalle (koska pikselit ovat pienempia), ja se kulmikas esine ruudulla näkyy selvemmin kulmikkaana. Mitä huonompi resoluutio, sen enemmän antialiasointi antaa anteeksi "sotkemalla" pikseleitä.
Tästähän on siis monet pelintekijätkin puhuneet, että resoluution kasvaessa tarvitaan paljon enemmän työtä tekstuurien ja mallien tekemiseen, kun yksityiskohdat näkyvät selkeämmin. Hahmojen ja pelimaastojen pitää olla siis moninkertaisesti yksityiskohtaisempia fullhd -resoluutiolla, kuin mitä esim. 720p:llä. Sen vuoksi myös 4k:lla pitää olla tarkempia malleja, kuin 1080p:llä.
Eihän se AA:n suhteen nyt ihan noinkaan mene. Ei AA:n tarkoitus ole tehdä kuvasta pehmeää, vaan vähentää reunoissa näkyvää sahalaitaisuutta. Siksi reunanpehmennystä ei resoluution kasvaessa edes tarvitse välttämättä käyttää, koska suurempi pikselimäärä piirtää saman muodon tarkemmin. Alla karkea esimerkki 45 asteen kulmassa piirretystä reunasta 1080p ja 4K -resoluutioilla:
Jos näihin lisää vielä AA:n, niin kumpikohan näyttäisi paremmalta? Alla PC Gamerin esimerkkikuva eri resoluutioiden kuvanlaadusta samoilla grafiikka-asetuksilla. Sahalaitaisuutta on selvästi vähemmän isommalla resoluutiolla.
Tässä pitää tietenkin huomioida downsampling, jotta kuvista on saatu samankokoisia. Efekti on kuitenkin sama, jos vertaillaan esim. 27 tuuman 1080p ja 4K -näytöillä tapahtuvaa pelaamista, kuten ensimmäisessä viestissäni sanoin.
Mitä piirtoetäisyyteen tulee, niin se on tietysti kiinni pelimoottorista. Suurilla resoluutioilla monet moottorit piirtävät enemmän ja kauempana olevia objekteja, jolloin piirtoetäisyys, tai oikeammin sanottuna yksityiskohtaisuus lisääntyy.