Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC-pelaaminen

Nvidia on banninut Hardware Unboxedin saamasta Founders edition arvostelu kortteja jatkossa, koska eivät keskity arvosteluissaan Ray Tracing puoleen. Tämä on se missä Nvidia on vielä selkeästi edellä AMDtä ja yrittävät pakottaa arvostelijat puhumaan siitä, aika likaista touhua sanon minä.

1607710488162.png
 
Siellä on Linus ja kumopanit nousseet taistoon asian puolesta ja nyt Nvidia pyytää anteeksi ja peruu sanomansa.



Aika surullista toimintaa Nvidialta alunperin. Ei varmaan kovin harvinaista tuollainen oikeiden mielipiteiden korostaminen, kun kyseessä ovat kuitenkin suuret rahat.

Asiasta toiseen, onpahan mielenkiintoista tämä pc:n päivittäminen tällä hetkellä. Olen hakemassa uutta koteloa koneeseeni, mutta ainakin tunnetuimmat/isoimmat verkkokaupat myyvät eioota. Haussa olisi siis esimerkiksi Phanteks P500A, mielellään vielä valkoisena.
 
Siis huh huh. Welcome to the Red Team saapui.

Vanha kone AMD 3600 + AMD 5700 XT Red Devil + 32gb 3200mhz RAM + m.2 SSD
Uusi kone AMD 5900X + AMD 6800 XT + 32gb 3200mhz RAM + m.2 SSD

Pari esimerkkiä ultra asetuksilla:
Mafia 1:
1440p 60->130fps
4k 30->60fps (tässä kyllä fps näyttö jotenkin sekoili, voi olla yli 60, koska ei heilahtanut mihinkään)

Forza Horizon 4:
1440p 80->262fps
4K 50->160fps
4K Dynamic 80->190fps
Huomasin vasta äsken, että pelissä on jumalaiset extreme asetukset ja niilläkin nyt natiivi 4K:lla pyörii 110fps. Huikea!

Microsoft Flight Simulator.
ORBX valmistamat maksulliset lisäosat, London City lentokenttä ja London Landmarks tappoi mun koneen täysin.
1440p resolla, 90% resolution scalella, ultra asetuksilla mistä oli heikennetty vettä, puita, pilviä ja varjoja. 4fps (ei ole typo).
Uudella koneella 100% skaalaus, kaikki ultralla ja 40-45fps.

New York oli ennen matkustajakoneella (raskas fps:lle) 10-15fps kentällä 15-20fps ilmassa, nyt 45 ja ilmassa 55.

Turussa pienkoneella ennen 40fps, nyt 99!

Olen sanaton. Kaiken lisäksi virrankulutus pyörii täysin samoissa kuin Red Devilissä ja näyttiksen lämmöt asteelleen samoissa kuin Red Devilissä. On kyllä aivan uskomattoman iso harppaus, enkä muista kokeneeni tän tason nousua missään koskaan.

8B7E4B99-03C8-4B4A-BFA1-0265EC11E775.jpeg60F958E5-C251-4C2A-8C91-990CA8237CC3.jpeg0C340B3E-69BF-4DCA-8EA6-8E19D2DC8194.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Itse odottelen varmaan ensin vuoden RDNA 3 jotka toivon mukaan ottavat samanlaisen harppauksen ja pistää Nvidian todella ahtaalle, mutta kiva jos olet tyytyväinen.
 
Itse odottelen varmaan ensin vuoden RDNA 3 jotka toivon mukaan ottavat samanlaisen harppauksen ja pistää Nvidian todella ahtaalle, mutta kiva jos olet tyytyväinen.
Mä jotenkin itse ajattelen asian niin, että mun mielestä RT ei oo edelleenkään valtavirtaa, eikä 4K RT ole realistinen (edes 3090:lla, saati keskiverto kuluttajan 300-500e näyttiksellä). Enkä usko et vielä seuraava sukupolvi tekee sitä. Sen vuoksi laskin niin, että ostan tän nyt ja päivitän sit seuraavaksi kun tulee oikeasti myös RT yleisimmäksi ja kevyemmäksi pyörittää. Eli ei ehkä vielä RDNA3, vaan RDNA4.
 
Mä jotenkin itse ajattelen asian niin, että mun mielestä RT ei oo edelleenkään valtavirtaa, eikä 4K RT ole realistinen (edes 3090:lla, saati keskiverto kuluttajan 300-500e näyttiksellä). Enkä usko et vielä seuraava sukupolvi tekee sitä. Sen vuoksi laskin niin, että ostan tän nyt ja päivitän sit seuraavaksi kun tulee oikeasti myös RT yleisimmäksi ja kevyemmäksi pyörittää. Eli ei ehkä vielä RDNA3, vaan RDNA4.

Ei RT mutta DLSS alkaa olla aika must isoissa ja raskaissa peleissä, eiköhän AMD ole saanut oman vastineen ulos vuoden päästä. :D
 
Ei RT mutta DLSS alkaa olla aika must isoissa ja raskaissa peleissä, eiköhän AMD ole saanut oman vastineen ulos vuoden päästä. :D

DLSS on kyllä sellainen ominaisuus, jota jokaisen (vähänkin) raskaamman pelin pitäisi tukea. Se tuo käytännön suorituskykyä ihan hirveästi! Tuli huomattua nimittäin Deliver Us The Moon -pelissä, että Dlss tekee ihmeitä. :D
 
Juu sen soisi yleistyvän ja yleisestyykin, kun AMD tuo omansa. Se kun on sit avointa lähdekoodia.
Joskaan mulla ei ole kuin vissiin yksi peli missä se on tuettuna edes ja se pyöri jo vanhalla koneellakin upeasti.
 
Mun pelikirjaston peleistä ja nimenomaan niistä mitä mä pelaan, ni 23 pelin keskimääräinen suorituskykyparannus vanha kone vs. uus kone:
1440p: 96%
4K: 168%
 
Mun pelikirjaston peleistä ja nimenomaan niistä mitä mä pelaan, ni 23 pelin keskimääräinen suorituskykyparannus vanha kone vs. uus kone:
1440p: 96%
4K: 168%

Se on ihan hyvä, sen takia jäikin nyt päivitykset tekemättä kun ei se 308076800XT oli kun keskimäärin 30% tehokkaampi ja siihen päälle vielä 5800x niin saisi luultavasti pienen buustin mutta ei 1200€ arvosta.

Hardware Unboxed antaa omia mietteitä Nvidia banneista.

 
Viimeksi muokattu:
DLSS on kyllä sellainen ominaisuus, jota jokaisen (vähänkin) raskaamman pelin pitäisi tukea. Se tuo käytännön suorituskykyä ihan hirveästi! Tuli huomattua nimittäin Deliver Us The Moon -pelissä, että Dlss tekee ihmeitä. :D
Joskus vieläkin huvittaa kuinka nyt suitsutetaan nVidian DLSS:ää. Tuohan on käytännössä lähes sama juttu kuin Sonyn pleikkariin tuoma checkerboard rendering, eli kuvanlaadun kustannuksella parempaa ruudunpäivitystä. Joka tapauksessa olipa nimi tekniikalla mikä tahansa kyllä niille käyttöä löytyy niin tietokoneelta kuin konsoleiltakin. Taitaa olla jo enemmänkin lähes sääntö kuin poikkeus.
Mä jotenkin itse ajattelen asian niin, että mun mielestä RT ei oo edelleenkään valtavirtaa, eikä 4K RT ole realistinen (edes 3090:lla, saati keskiverto kuluttajan 300-500e näyttiksellä). Enkä usko et vielä seuraava sukupolvi tekee sitä. Sen vuoksi laskin niin, että ostan tän nyt ja päivitän sit seuraavaksi kun tulee oikeasti myös RT yleisimmäksi ja kevyemmäksi pyörittää. Eli ei ehkä vielä RDNA3, vaan RDNA4.
RT tulee mutta kuten aina uudet tekniikat ottavat oman aikansa. Juuri tällä hetkellä ei kuitenkaan sellainen ominaisuus josta kannattaisi kovin paljon maksaa.
 
Death Strandingissa DLSS tarjoaa paremman kuvan kuin natiivi 4K ja paljon enemmän FPS:ä.

Ja mitä tulee Sonyn omien studioiden pelien checkerboardingiin niin todennäköisesti ne häviäisi natiiville 4K:lle kuvanlaadussa, mutta toisaalta taas tarjoavat yleensä huomattavasti parempaa kuvanlaatua mitä muiden studioiden pelit. Joten vaikka teoriassa kuvanlaatua huononnetaan ja niin käytännössä checkerboarding pelit tarjoavatkin parempaa kuvaa.
 
Tässä on nyt viisi päivää ollut 3080 Msi Gaming X Trio näytönohjain, ja kyl ero on aika huima kun vertaa entiseen 1080 rog strix malliin. Itse pelaan 1440p laadulla niin on kyl aika kivaa kun voi pitää kaikki graffat täysillä ja silti fps on 100-200 riippuen pelistä. Ray-tracingiä näen turhana niin sitä en oo vielä käyttänyt, enkä kyl DLSS:ää myöskään, ainakaan vielä. Toki pakko sanoa että Warzone PC:llä aika mielenkiintoinen tapaus, siin meinaan oli ihan sama fps kuin vanhalla näyttiksellä, ihan sama mitkä asetukset ja sit se stutteroi myös. En oo kokeillut sitä sen jälkeen jos nyt toimis kun vähän säädin.
 
Ray-tracingiä näen turhana niin sitä en oo vielä käyttänyt, enkä kyl DLSS:ää myöskään, ainakaan vielä.

Ainoa Ray-tracingiä oikeasti käyttävä peli on Cyberpunk 2077. Tässä ero on merkittävä. Muissa peleissä isoin muutos on fps:n tippuminen.
DLSS 2.0 on mukava lisä, tuo aiempi versio on omaan silmääni todella suttuinen.
 
Ainoa Ray-tracingiä oikeasti käyttävä peli on Cyberpunk 2077. Tässä ero on merkittävä. Muissa peleissä isoin muutos on fps:n tippuminen.
DLSS 2.0 on mukava lisä, tuo aiempi versio on omaan silmääni todella suttuinen.
The Control käyttää myös ray-tracingiä.
 
The Control käyttää myös ray-tracingiä.
Kyllähän monikin peli käyttää, mutta monen mielestä cp on eka joka oikeasti käyttää niin, että sillä on merkitystä. Omaan makuun RT on niin överiä aina, etten itse tykkää yhtään. Esim. vesi ei näytä vedeltä missä on heijastuksia, vaan peililtä.

Latailin ihan testin vuoksi BFV:n ja jos vielä pelaiöisin sitä, en kyllä todellakaan pitäis päällä. Sama homma Watch Dogs legioosaa. Pyöri hyvin sen kanssa, mutta oli kuin menisi peilimaailmassa. Todella häiritsevän näköistä, vaikka efektinä itsessään toki teknologisesti upea.
Kun katselin CP vertailuja eri RT asetuksilla, niin jää kyllä käyttämättä siinä vaiheessa kun AMD kortille tuki saapuu.

Kaikki testit omin silmin, että videoilla tukee sitä että onneksi en sortunut siihen 3090:aan josta jo olin maksua suorittamassa. Olisin maksanut 1200e extraa ominaisuudesta mitä en olisi käyttänyt.
 
Varsinkin kun 3080 strixin saa kellotettua melkein samoille suorituskyvyille. 3090 on hinta-laatusuhteeltaan niin huono ettei sitä ole mitään järkeä ostaa.
 
Ylös Bottom