Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC-pelaaminen

Jos noin 2000€:lla pitäisi saada pelaamiseen hyvin soveltuva pöytäkone (ja näyttö), niin mistä sitä kannattaisi etsiä ja mihin panostaa (esim. mikä näytönohjain)? Toiveissa olisi, että kone pyörittäisi paremmin pelejä kuin Series X ja resoluutiotavoite voisi olla 1440p. Mielellään lähtökohta saisi olla sellainen, että jos hommasta innostuu ja haluaa lisää voimaa, niin 2-3 vuoden päästä ei tarvitsisi uusia ihan kaikkea.
 
Jos noin 2000€:lla pitäisi saada pelaamiseen hyvin soveltuva pöytäkone (ja näyttö), niin mistä sitä kannattaisi etsiä ja mihin panostaa (esim. mikä näytönohjain)? Toiveissa olisi, että kone pyörittäisi paremmin pelejä kuin Series X ja resoluutiotavoite voisi olla 1440p. Mielellään lähtökohta saisi olla sellainen, että jos hommasta innostuu ja haluaa lisää voimaa, niin 2-3 vuoden päästä ei tarvitsisi uusia ihan kaikkea.

Varmaan helpompi selata täältä onko joku kyselly saman hintaluokan konetta tai voi itse kysyä myös. Itse suosin aina Jimssiä ostopaikkana jos suinkin vaan mahdollista. Toki aleja tulee aina seurattua jos saisi halvemmalla muualta.

 
Varmaan helpompi selata täältä onko joku kyselly saman hintaluokan konetta tai voi itse kysyä myös. Itse suosin aina Jimssiä ostopaikkana jos suinkin vaan mahdollista. Toki aleja tulee aina seurattua jos saisi halvemmalla muualta.

En ainakaan suosittele ostamista niistä hieman halvemmista parin hengen pajoista. Mieluummin näistä isommista, niin säästyy toimistusvaikeuksilta ja muilta sellaisilta säädöiltä.

Ostin kans omani Jimmsistä ja kaikki on mennyt kyllä oikein hyvin. Sen isompaa kokemusta en omaa muista, ja kun hieman kyttäilin ostoajankohtaa tarjouksien mukaan, oli jimms lähes halvinkin, ero taisi olla max 100€. Verkkokaupasta ostin GPU:n ja melkoista säätöä oli kun eivät toimittaneetkaan luvattua kampanja-peli koodia, että sain sitten hyvitystä siitä. Ei se kovin hyvää makua jättänyt Verkkokaupan kyvystä hoidella noita kampanja-lisureita.
 
Jos noin 2000€:lla pitäisi saada pelaamiseen hyvin soveltuva pöytäkone (ja näyttö), niin mistä sitä kannattaisi etsiä ja mihin panostaa (esim. mikä näytönohjain)? Toiveissa olisi, että kone pyörittäisi paremmin pelejä kuin Series X ja resoluutiotavoite voisi olla 1440p. Mielellään lähtökohta saisi olla sellainen, että jos hommasta innostuu ja haluaa lisää voimaa, niin 2-3 vuoden päästä ei tarvitsisi uusia ihan kaikkea.
Sun pitäis eka miettiä että haluutko esim ddr4 vaiko ddr5 muistit, suosittelen ainakin 32 gigaa ramia. Prossuksi ottaisin jonkun amdn X3D prossun.
Näytönohjaimeksi joku missä olis vähintään 16gigaa vramia kun jotkut nykypelit vie jo aika paljon, esim oma vanha rtx 3080 alkoi tehot loppumaan vramin suhteen niin ostin uuden näyttiksen, tai oikeastaan koko koneen. :D

Jimmsistä kannattaa alkaa katsomaan. Jos apua haluat niin voin auttaa jossain vaiheessa. :D
 
Sun pitäis eka miettiä että haluutko esim ddr4 vaiko ddr5 muistit, suosittelen ainakin 32 gigaa ramia. Prossuksi ottaisin jonkun amdn X3D prossun.
Näytönohjaimeksi joku missä olis vähintään 16gigaa vramia kun jotkut nykypelit vie jo aika paljon, esim oma vanha rtx 3080 alkoi tehot loppumaan vramin suhteen niin ostin uuden näyttiksen, tai oikeastaan koko koneen. :D

Jimmsistä kannattaa alkaa katsomaan. Jos apua haluat niin voin auttaa jossain vaiheessa. :D
Puhut melkein vierasta kieltä, mutta sen verran ymmärrän, että puhe kuulostaa kalliilta.

Tämä taitaisi olla tuohon suuntaan, mutta ei ihan:

Budjetin yli menee tuokin näytön kanssa. Toki budjetti voi joustaa, jos se on perusteltua.
Varmaan helpompi selata täältä onko joku kyselly saman hintaluokan konetta tai voi itse kysyä myös. Itse suosin aina Jimssiä ostopaikkana jos suinkin vaan mahdollista. Toki aleja tulee aina seurattua jos saisi halvemmalla muualta.

Mielenkiintoinen ja hyvä vinkki. Tuntu äkkiseltään, että kaikkiin oli suositeltu AMD Radeoninia, vaikka oon ymmärtänyt, että aina pitäisi olla GeForce RTX. Mikä juttu?
 
Puhut melkein vierasta kieltä, mutta sen verran ymmärrän, että puhe kuulostaa kalliilta.

Tämä taitaisi olla tuohon suuntaan, mutta ei ihan:

Budjetin yli menee tuokin näytön kanssa. Toki budjetti voi joustaa, jos se on perusteltua.

Mielenkiintoinen ja hyvä vinkki. Tuntu äkkiseltään, että kaikkiin oli suositeltu AMD Radeoninia, vaikka oon ymmärtänyt, että aina pitäisi olla GeForce RTX. Mikä juttu?

Jos haluaa säteenseurantaa ja dlss käyttää niin ehdottomasti geforce. AMD on dlss vastine mutta säteenseuranta hommissa ne on sukupolven jäljessä joten siihen tarkoitukseen ei hyvä. Jos katsoo saman teholuokan kortteja esim. oma amd 7900xtx maksoi 1050€ ja 4080 johon se vertautuu maksoi samaan aikaan halvimmillaan 1300€. Joten AMD on usein halvempi ja kannattavampi jos säteenseuranta ei ole oma juttu.
 
Nyt on juuri sellainen hetki, että tulee AMD:lta myyntiin uudet paremmat 8000-sarjan prosessorit ja nvidialta 40 super sarjan näytönohjaimet. Yleensä ei kannata odottaa tulevia juttuja, mutta nyt kun ne ovat juuri tulossa, kannattaa ehkä odotella se kuukausi tai pari. Päivitettävyyden kannalta AM5 kanta on paras vaihtoehto tällä hetkellä ja AMD:n prossut ovat muutenkin pääosin edullisempia. Itse ostin juuri AMD:n näytönohjaimen, mutta valitsisin ehkä nyt kuitenkin nvidian uuden superin, kun niiden hinnat alkavat olla siedettäviä. 2000 euron koneeseen saa ilman kompromisseja ainakin 4070 Superin, ehkä jopa 4080 Superin. Varmaan parin vuoden päästä päivitän nvidian näyttikseen ihan vain mukavuussyistä, kun niiden ajurituki on ollut parempi. Nvidialla on vain ollut viime vuosina tosi heikko tarjonta kohtuuhintaisista näyttiksistä, joka nyt siis ainakin siellä ylemmässä keskiluokassa hoituu noilla supereilla kuntoon. Valmiskoneissa tällä hetkellä ei ole hyviä vaihtoehtoja, jos haluaa päivitettävyyttä. Aika harvassa valmiskoneessa on sellainen emolevy, johon saa parin vuoden päästä uuden tuoreemman prosessorin. Näyttiksen saa kyllä vaihdettua, jos vain koteloon sopii.
 
Itsellä kävin munkki kun en ajatellut enää lainkaan päivittää X3D prossuihin, koska koneesta löytyy jo 7 3700x, niin sopivasti tuleekin AMD:ltä vielä yksi AM4 kantainen X3D , eli kohta ilmestyvä 7 5700X3D. Hintakaan ei paha jollei käänny euroissa ihan mahdottomaksi. 5800X3D on tuntunut vähän hintavalta päivitykseltä vaikka paljon VR laitteilla pelaankin, joissa siitä olisi etua.
 
Jos ray tracingin haluaa niin nvidia, vaikka pikkuhiljaa alkaa tulee fsr 3 ja frame generation peleihin, niin amd:n näyttiskin kelpaa sit.
Itsellä rx 7900xtx kun ray tracingin aina otan pois kaikista peleistä, omasta mielestäni turha ominaisuus ja vie hitosti fps:ää.
 
Kiitoksia kaikille tosi hyvistä vinkeistä ja selvityksistä. Hirveästi en enää voi odottaa. Olen odotellut ja suunnitellut tätä jo ainakin vuoden, mutta nyt on pakko hankkia kone ennen maaliskuuta jo uusien työhaasteidenkin takia.

Tällä hetkellä on muotoutunut seuraavanlaisia settejä:
1. Takomolta. Menee vaan aikalailla yli budjetin:

2. io-tech foorumilta löytynyt setti (johon tuo Takomokin perustuu) Datatronicilta. Onko tämä jotenkin näin selvästi huonompi vai maksaako Takomon setissä valkoisuus ja lisävalot vai onko se vain yleensäkin kalliimpi mesta?

3. Jimmsiltä oon pyytänyt vastaavasta tarjousta, saa nähdä mitä tulee.

Arvelin koneen kylkeen näytöksi Samsung G5 32":ttä. Onko tähän mitään puolesta tai vastaan? ...ikävästi on vaan näköjään hinta noussut viime vuodesta.
 
Valve ei osaa laskea 3 niin modaajat ovat tehneet massiivisen 40 puzzlen uuden kampanjan Portal 2.



Läpi meni ja tälle voi antaa vahvat suositukset. Tässähän on mukana ihan hauskaa tarinaa, sijoittuu ensimmäisen ja toisen Portalin väliin ilmeisesti.
Puzzlet todella laadukkaita ja pari oli oikein kiperää jossa jäi vähän jo jumiinkin.
 
2. io-tech foorumilta löytynyt setti (johon tuo Takomokin perustuu) Datatronicilta. Onko tämä jotenkin näin selvästi huonompi vai maksaako Takomon setissä valkoisuus ja lisävalot vai onko se vain yleensäkin kalliimpi mesta?
Datatronicin paketissa on halvin mahdollinen wifi-emolevy, joka kannattaa vaihtaa pari kymppiä kalliimmaksi paremman merkin emoksi, jos ei ole rahasta niin tiukkaa. Esimerkiksi tuo Takomon MSI on ihan ok arvostelujen mukaan, mutta MSI:llä on ollut nyt vuoden vaihteessa ongelmia BIOS:in kanssa. Tilasin kyllä itselleni tuon saman emon, mikä on Takomon paketissa, sitä saa myös mm. Datatronicista. Lapselleni tilasin Asrockin ilman wifiä ja sekin on pelannut ihan hyvin nyt muutaman viikon ajan, mitä se on ollut käytössä. LAN-ajurit täytyi asentaa uudestaan, muuta ongelmaa ei ole ollut. 7500f on hinta/laatusuhteeltaan paras peliprosessori, mutta myös halvin am5-kannan prossu. Vastaa käsittääkseni täysin 7600:aa muuten, mutta integroitu näyttis puuttuu. Varmasti ajaa asiansa. Itse ottaisin sen ja valmistautuisin päivittämään tarpeen mukaan parin vuoden päästä. Samalla varmaan kannattaa päivittää myös näytönohjain, jos haluaa pysyä kilpavarustelussa mukana. Pelata tuolla setupilla pystyy varmasti 5 vuotta ilman ihan älyttömiä kompromisseja vaikka ei päivittäisikään.

Onhan tuossa takomossa siis vähän ilmaa Datatroniciin verrattuna, mutta saa 2 vuoden takuun ainakin. Pelitehoissa ei noilla setupeilla pitäisi olla mitään eroa. Datatronic on halvimman pään karvalakkikauppa, josta kyllä toisaalta saa ihan samat osat kuin mistä tahansa muualtakin. Roinat tilataan tukusta ja samalla tavalla muutkin verkkokaupat tekevät. Proshopista saa myös tosi edullisia kustomoitavia konepaketteja. Jimm'sit ja verkkokaupat sun muut ovat sitten jo vähintään yhden askeleen verran kalliimpia yleensä. Toki kalliimman hinnan mukana voi sitten saada jotain hyötyjäkin, kuten nopeammat toimitukset.

Minulla on muuten myös Samsung Odyssey G5 27" ollut näyttönä nyt vähän yli vuoden ja ehkä en ostaisi uudestaan. Näyttö on kyllä ihan ok, mutta liitännät ja ergonomia voisivat olla paremmatkin. Kaikkea pientä ärsyttävyyttä on, joka ei varmasti kaikkia harmita, kuten vilkkuva virtavalo, joka siis vilkkuu tai vaihtoehtoisesti on päällä, jos ei sitä joka kerta erikseen sammuta.
 
Viimeksi muokattu:
Näppistä olen katellut ja nimenomaan lowprofile koska en halua palata 80-luvun kirjoituskoneeseen ja kuulla sitä ärsyttävää nakutusta. Razer Deathstalker on kiehtonut ja itiksen poweri ainoo missä sitä pääsi testaamaan ja vaikutti hyvältä, mutta hintalappuna 258e..
Tenkeyless muutaman kympin halvempi ja sitäkin harkinnut, mitä sillä numpadilla oikeestaan ees tekee jos vaan pelaa?

Osaako joku suositella jotain lowprofile näppistä vaikka alle kahden sadan. Näitä kun ei pääse testaamaan juuri missään.
 
Näppistä olen katellut ja nimenomaan lowprofile koska en halua palata 80-luvun kirjoituskoneeseen ja kuulla sitä ärsyttävää nakutusta. Razer Deathstalker on kiehtonut ja itiksen poweri ainoo missä sitä pääsi testaamaan ja vaikutti hyvältä, mutta hintalappuna 258e..
Tenkeyless muutaman kympin halvempi ja sitäkin harkinnut, mitä sillä numpadilla oikeestaan ees tekee jos vaan pelaa?

Osaako joku suositella jotain lowprofile näppistä vaikka alle kahden sadan. Näitä kun ei pääse testaamaan juuri missään.
Mitkä kytkimet? Langaton vai langallinen?

Mulla on G915 TKL nyt käytössä, ihan tyytyväinen ollu. Alennuksesta saa 130€ pintaan, nyt näyttäs halvimmillaan olevan 169€

Kävi kanssa pyörähtämässä Keychronin K3v2. Tenkeylessistä vielä vähän puristetumpi, kun siinä ei varsinaisesti oo ollenkaan tyhjää tilaa, mut näppäimien määrä käytännössä sama. Pari näppäintä puuttuu, mut ton kanssa tuli kyllä toimeen ihan hyvin. Laitoin eteenpäin kun langattomuus ei oikeen tyydyttävästi toiminu kun se menee bluetoothilla, eikä mukana tuu adapteria. Et siinä vaiheessa pitäs koneesta löytyä aika hyvällä kantamalla ja yhteydellä varustettu BT.
 
Mitkä kytkimet? Langaton vai langallinen?

Mulla on G915 TKL nyt käytössä, ihan tyytyväinen ollu. Alennuksesta saa 130€ pintaan, nyt näyttäs halvimmillaan olevan 169€

Kävi kanssa pyörähtämässä Keychronin K3v2. Tenkeylessistä vielä vähän puristetumpi, kun siinä ei varsinaisesti oo ollenkaan tyhjää tilaa, mut näppäimien määrä käytännössä sama. Pari näppäintä puuttuu, mut ton kanssa tuli kyllä toimeen ihan hyvin. Laitoin eteenpäin kun langattomuus ei oikeen tyydyttävästi toiminu kun se menee bluetoothilla, eikä mukana tuu adapteria. Et siinä vaiheessa pitäs koneesta löytyä aika hyvällä kantamalla ja yhteydellä varustettu BT.
Kunhan on lowprofile, voi olla langallinenkin kunhan toimivuus on taattu. Tota G915TKL vois jossain käydä kokeilee!

Asiasta toiseen, mulla koneessa yks muistikampa DDR5 5600 16G. Onko näissä vielä niin että dual channelina toimii paremmin eli tuo tarvis kaverin? Vai riittääkö tuo muisti jos lähinnä pelailee.
 
DDR5 muisti toimii yhdellä muistikammalla kaksikanavaisesti. Ero ei ole siis enää niin tärkeä kuin ennen, mutta kahden samanlaisen muistikamman paketti on tehokkaampi kuin yksi muistikampa. Sitten kun haluat päivittää muistia, kannattaa ostaa kaksi samanlaista muistikampaa sen sijaan että kokeilisit ostaa tuon sinulla olevan muistikamman lisäksi toisen, jos se on yhtään erilainen.
 
DDR5 muisti toimii yhdellä muistikammalla kaksikanavaisesti. Ero ei ole siis enää niin tärkeä kuin ennen, mutta kahden samanlaisen muistikamman paketti on tehokkaampi kuin yksi muistikampa. Sitten kun haluat päivittää muistia, kannattaa ostaa kaksi samanlaista muistikampaa sen sijaan että kokeilisit ostaa tuon sinulla olevan muistikamman lisäksi toisen, jos se on yhtään erilainen.
Okei tätä vähän hainkin, olin pc pelaaja 10v sitten ni täs on pienesti hukassa taas :D
 
Asiasta toiseen, mulla koneessa yks muistikampa DDR5 5600 16G. Onko näissä vielä niin että dual channelina toimii paremmin eli tuo tarvis kaverin? Vai riittääkö tuo muisti jos lähinnä pelailee.
Tietysti enemmän on parempi, mutta täällä on menty nyt useampi vuosi 16 gigalla muistia, eikä ainakaan vielä ole pelaaminen siitä jäänyt kiinni ja ihan kaikkia uutuuspelejä kuitenkin pelailen.

Eli testaa ihmeessä ensin ennenkuin lähdet päivittämisen ilosta päivittämään. :)
 
Viimeksi muokattu:
Tietysti enemmän on parempi, mutta täällä on menty nyt useampi vuosi 16 gigalla muistia, eikä ainakaan vielä ole pelaaminen siitä jäännyt kiinni ja ihan kaikkia uutuuspelejä kuitenkin pelailen.

Eli testaa ihmeessä ensin ennenkuin lähdet päivittämisen ilosta päivittämään. :)
Joo näin tehdäänkin, oli vaan joku mutu että menettää 30% tehoista jossei oo dual channel, mut tais olla kymmenen vuotta vanhoja juttuja :D
 
Ylös Bottom