Vastaus: Pc vai Mac???
Olen ollut 1,8 vuotta Mac-käyttäjä, ja vaikka omistan jo melko vanhan iBook G4:n, on kokemus ollut pelkästään positiivinen. Mitään ongelmia ei ole kertaakaan ilmennyt (kuinkakohan monesti hajoilin pc:ni kanssa...hmm.), ja OS X -käyttöliittymä on vienyt mennessään. Viikon päästä olen tuore Macbookin omistaja ja tarkoitus olisi saada iBook myytyä. IBookissa ei ole muuten mitään vikaa, mutta tehot eivät vain yksinkertaisesti enää riitä vanhuksessa. Vielä nopeasti hyvät ja huonot puolet Macista:
Positiivista:
-Komea ulko- ja sisäkuori; tyylitajuisen esteetikon ja laatua arvostavan valinta
-Loistava kuluttajatuki ja Apple-tuoteperheen yhteensopivuus ja ongelmattomuus
-Vakaa kuin peruskallio. Maccini ei ole koskaan kaatunut tai mitenkään muutenkaan sekoillut. Viruksille kone näyttää keskaria ja Applen omat ohjelmat ovat kaikessa yksinkertaisuudessa loistavia ja vakaita.
-Loistava käyttöliittymä! Innovaatioita, tyylikkäitä ratkaisuja ja kaikenlaista säätämisen mahdollisuutta. Koneesta saa helposti todella persoonallisen.
-Vaivattomuus: Tätä on käytetty usein Mac-mainoksissa valttina ja tottahan se on. Kone on paketista nostettuna hetkessä käyttövalmis eikä taatusti tule ongelmia. Lisäksi Mac mukavasti ilmoittaa säännöllisin väliajoin päivityksistä, kertoo näiden sisällön ja lataa sekä installoi nämä vaivattomasti. Ei tarvitse itse pähkäillä, mitä kannattaa ladata. Muistuttajaan voi luottaa.
-Ratkaisuja, joita muut kopioivat jatkuvasti. En väitä, että Mac olisi suvereenisti aina ollut innovaation alkuperäinen kehittäjä, mutta sen voin sanoa, että Mac on usein innovaation hioja ja tuotteistaja. En edes jaksa luetella, mitä kaikkea vaikkapa uusista Macbookeista löytyy.
Negatiivista:
-Yhteensopimattomuus tiettyjen "perusohjelmien" kanssa. Itse en ole tähän ongelmaan törmännyt, sillä nykyään jokaista ohjelmakonseptia kohden on lukuisia vaihtoehtoja. Toistaiseksi olen löytänyt tarvitsemani softat Macille aivan samoin kuin ennen löysin ne PC:lle. Miinus Sonyn SonicStage ja mp3-soittimeni, joiden kanssa meni täysin hermot.
-Ei ole pelikone. En suosittele kenellekään Macia pelikoneeksi. Pc on tähän taatusti parempi vaihtoehto, vaikkakin Macille on alkanut valua pikkuhiljaa merkittäviäkin julkaisuja. Ja ainahan on Bootcamp, jonka avulla voi pyörittää Windowsia, kiitos Macin uuden Intel-arkkitehtuurin.
-Useimmiten hitusen, muttei paljon, kalliimpi kuin vastaavat pc:t. Samalla rahalla saa monesti tehokkaamman pc:n, mutta itse arvostan tehokkuuden edelle toimivaa, luotettavaa ja keskenään hyvin toimivaa struktuuria.
---
Lisääkin voisi keksiä, mutta nämä nyt tulivat ensimmäisenä mieleen. Täytyy vielä korostaa, etten missään nimessä vastusta pc:itä. Hyvin kasattu pc on laadukas siinä missä Macintoshikin, ja kyllähän näitä brändikoneita löytyy pc-puoleltakin, esim. Sonylta tai Toshibalta.