Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus
1. Riippuen miten asiaa katsoo. Pelaajat itse maksavat servereistä yhteisönä tai yksilöinä eli joku muu maksaa kuin varsinainen yhtiö. Älä käytä tätä plussana jatkossa. Tätä voitaisiin myös soveltaa konsoleilla sen sijaan että Sony tai muut firmat itse ylläpitäisivät servereitä.
Tarkoitin sitä, ettei tarvitse maksaa millekkään firmalle siitä, että on mahdollisuus ylipäänsä pelata moninpeliä kuten Gold/PSN+. Lienee aikamoinen itsestäänselviö että jonkun pitää se matsi hostata, oli se sitten samalla koneella millä pelaa tai erillinen serveri. Tässä nouseekin esille sitten se, että PC:llä tarjotaan ylipäänsä tämä vaihtoehto. Konsoleilla ei nyt muita pelejä tule heti mieleen kuin BF3, missä ylipäänsä on mahdollisuus vuokrata servereitä, muissa peleissä mennään joko p2p tai sitten julkaisijan/Sonyn servereillä?
2. Niin meinaatko tällä nyt UStreamia ja Twitchiä? Eipä noista striimipalveluista ole kauheasti valinnan varaa ja uskoisin että striimaus konsoleilla on myös korkean laatuista sekä laadun voisi määritellä.
Onhan noita vissiin jokunen muukin pienempi palvelu olemassa kuin Ustream ja Twitch, mutta nehän ne on ne isoimmat. Xbonella on pakko käyttää Twitchiä, ja PS4:llä Ustreamiä. Lisäksi ainakin Xbonesta tiedetään että maksimiresoluutio on 720p. Muista asetuksista ei sitten vielä paljoa tiedetäkkään, esim. voiko kameran lisäksi striimiään muokata mitenkään muuten yms.
3. Rajoituksena toimii oma koneesi jonka vuoksi en itse nykykoneellani voi kaapata kuin 720 resoluutiolla ilman että peli rupeaisi tökkimään kun pelaan HD Ready resolla esim. BF3:sta High asetuksilla. Mahdollisuus kaapata sitä kuvaa sulavasti ilman että pelaaminen häiriintyy vaatii koneelta enemmän tehoja mitä itse peli tarvitsee (käytän MSI Afterburnerin mukana olevaa näppärää videokaapparia). Tässä konsoleilla on selvä etu kun kyseessä on erillinen laitteisto hoitamassa sitä. Kuka vielä tietää, jos sen rajoituksen voi poistaa tallentamalla suoraan kovalevylle.
Tuo että konsoleilla on erillinen apuprosessori (?) hoitamassa kuvan pakkauksen ja siirron on kyllä erittäin hyvä juttu. PC:llä tosiaan vaaditaan sitä tehoa jonkun verran 1080p tai parempaan nauhoitukseen/streamiin, mutta se sentään on mahdollista, jos niin haluaa ja pätäkkää löytyy. Tosin isoin ongelma itselle on Suomen onnettomat upload-kaistat (ainakin täällä pikkukaupungissa), ei riitä 1080p-striimiin esimerkiksi kaista mitenkään...
4. No et sata varmasti voi helposti katsella muiden maiden tarjontaa ilman ylimääräisiä säätöjä omasta päästä. Edelleen 2/3 konsoleista ei pidä näitä ylimääräisiä leffapalveluitasi maksumuurin takana.
Yhden plugarin asennus Firefoxiin ei mielestäni missään määrin voi olla ylitsepääsemätön ongelma kenellekkään
5. Chatti on ilmaista kunhan joku maksaa. Ei ne Mumblet, Teamspeakit ja Ventrillot mitään ilmaisia ole vai olenko väärässä? Joku niiden ylläpidosta maksaa tavalla tai toisella. Konsolien yhteydessä kuten nyt vaikka PS4:ssa voit keskustella ihan kenen tahansa kanssa jolla on PS4 ja ehkä jopa Vitan omaavan kanssa. PC:llä taas jos sitä ohjelmaa ei läydy tai ei halua käyttää niin mitäs sitten? Itse en käytä omalla koneellani Teamspeakia, Venttiä tai Skypeä (mikä on ihan turhan raskas äänipuheluille). Mumblea käytän nykyisin aika harvoin ja sekin on sitten Murojen ylläpitämällä kanavalla (ihan kivaa porukka) kun innostun pelaamaan jotakin peliä mitä hekin pelaavat.
Kaikki konsolit tarjoavat ymmärtääkseni ääni- ja tekstichattit ja tarjoavat yhtenäisen palvelun ilman että kukaan palveluun kuuluva jäisi jostakin ulos. Sinun ihannoimasi Steam ei tarjoa äänikeskustelua missään muodossa eli se on huonompi alusta yhteisölle kuin SEN, Live ja Wii verkko.
Skypellä soittaminen on ilmaista, ja sillä voi soittaa toisiin tietokoneisiin, iOS/Android/Windows tabletteihin, lähes kaikkiin älypuhelimiin, PSP:hen, Vitaan yms... Jotain muutamalle käyttäjälle rajoitettuja palvelimia saa muistaakseni ilmaiseksi ainakin Mumbleen/Ventriloon. Google Talkissa/Hangoutsissa on kanssa mahdollisuus soitella puheluja jos en ihan väärin muista, täysin ilmaiseksi. Jos ei halua asentaa jotain ohjelmaa, niin se ei muuta sitä faktaa, että mahdollisuuksia on, ja ne ovat ilmaisia. Ja kuten sanottua, siinä Steamissäkin se ominaisuus on, ei kyllä ole sille ollut itsellä edes tarvetta kun on Skype ja Mumble.
Konsoleilla et osta lisenssiä tai palvelua jos ostat fyysisen tuotteen mutta PC:llä joudut tyytymään 95%:sti pelkästään lisensseihin tai palveluihin mitä peleihin tulee. Kun Steamin tapainen palvelu menee alas niin sinulta evätään pääsy kirjastoosi. Omistat ilmaa.
PC:lle saa kyllä pelit ihan fyysisinäkin edelleen ostettua, jos jostain syystä niin haluaa. JOS Steamin tapainen palvelu menee alas, niin kuka tietää mitä tapahtuu. Erittäin epätodennäköiselle se kyllä vaikuttaa. Ihan yhtä hyvin voisi spekuloida että mitä jos XBLA tai PSN menee alas, tai mitä jos iTunes menee alas, tai mitä jos Google Play menee alas...
Ainut plussa mitä näen PC puolella on se että pelaajakunta voi ylläpitää haluamansa pelin nettipuolta yllä niin kauan kuin se haluaa. Jopa silloinkin kun pelin viralliset ylläpitäjät vetävät töpselit irti seinästä omalta keskuspalvelimeltaan, voivat pelaajat pyörittää serveriä virtuaali-LAN-ohjelmien kautta kunhan pelissä on jonkin sortin LAN tuki.
Tämä on kyllä yksi PC:n mainioita puolia. Esimerkiksi vuonna 1993 julkaistua Doomia voisi vielä pelailla netissä, jos niin haluaa. Microsoft veti jo originaali-Liven piuhat irti ennenkuin palvelu edes täytti kymmentä vuotta, ja eipä taida pystyä PS2:lla pelaamaan netissä myöskään enää?
En ottanut kantaa siihen että millä laitteilla pelataan, minulle se on ihan sama millä kukin pelaa.
No niinpä, minun valinta ensi genissä näillä näkymin on PC ainakin aluksi, ja muut valitsee itse laitteensa. On tässä tullut vaiheiltua näitten vehkeitten välillä aika reilusti, kun pelaaminen alkoi PC:llä, ja samoihin aikoihin tuli rinnalle NES, josta taas PC:lle kunnes sitten ostin pääasialliseksi alustaksi GC:n -> Xbox -> PS2 -> 360 -> PS3 -> takaisin PC:lle. Toki PC oli myös tuon konsoliputken aikana, mutta muita pelejä kuin WoW silloin ei pahemmin tullut PC:llä pelattua.
Ja maksoivat siitä myös omalla tavallaan. Eli sähköt, koneet, ohjelmistot, aika ja energia muodossa omaan piikkiin. Onhan se orjatyökin ilmaista periaatteessa, eihän niille tarvii maksaa palkkaa.
Tällä logiikalla jos ajatellaan niin mikään ei ole koskaan ilmaista koska joku on aina joutunut tekemään jotain asian eteen. Pääasia on kuitenkin että tuote tai palvelu on loppukäyttäjälle eli pelaajalle ilmainen, oli se sitten joku softa, peli tai palvelu. Orjatyöhön vertaaminen jos joku koodaa omaksi ja yhteisön iloksi jonkun softan on kyllä jo vähän overkill...
Saatan olla pahasti hakoteillä, mutta ensimmäisenä erona PC- ja konsolipelaamisen välillä tulee mieleen yhteisöllisyys ja sen puute. Ehkä tämä on vain kiinni siitä ettei mitään KonsoliFIN:n tapaista PC-yhteisöä ole päässyt Suomessa syntymään kuin vain tiettyjen pelityyppien ympärille. Valaiskaa mikäli väärässä? Konsolilla tavoitan suomalaisen pelaajayhteisön samantien ja ihan sama onko tuttuja tai "randomeita", pelit syntyy hetkessä. Vielä kun uusi konsolisukupolvi iskee pöytään satojen, jopa tuhansien nimien kaverilistan, saadaan koko aktiiviporukka samojen karmien sisälle.
Lebe80 tuossa jo aika hyvin asian sanoikin. Itsellä "yhteisöllisin" peli tähän päivään mennessä on helposti World of Warcraft. Siellä killan kanssa oltiin aina tekemisissä, vaikka ei olisikaan edes loggautuneena peliin. Pelin sisäisten chat-kanavien lisäksi oli TeamSpeak-serveri, omat foorumit, Steam, ja muut pikaviestimet kuten Skype ja Messenger. Siihen päälle vielä realmin virallinen foorumi, sekä epävirallinen foorumi. Nykyään taitaa jopa olla mahdollista älypuhelimella chattailla pelin sisäiseen chattiin (ainakin kilta + whisperit?) jos en ihan väärin muista.