Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Inertia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kyllä niitä on ihmisiä jotka tekee ilmaisia ohjemia pclle ja myös pc peleihin todella isoja modia

Ja maksoivat siitä myös omalla tavallaan. Eli sähköt, koneet, ohjelmistot, aika ja energia muodossa omaan piikkiin. Onhan se orjatyökin ilmaista periaatteessa, eihän niille tarvii maksaa palkkaa.
EDIT2: Heitän nyt vielä ihan tarkennukseksi että esim. onhan OpenGL myös ilmainen mutta ei sen kehittäminen ollut ilmaista niin missään muodossa. Vaikka joku tekee vapaaehtoisesti töitä ei se ole ilmaista näin Lebe80 ajatusmaailman mukaan. Kaikki tuotteet vaativat jonkun työpanostuksen.

EDIT:
Jos lukisit viestit kunnolla etkä meuhkaisi täällä pää punasena kokoajan, saattaisit jopa huomata viestini ekan lauseen.

No en ota selvää kun kuvan teksti (siis se linkin loppupää) vihjaa piilovattuiluun.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Itellä ollut nyt parikuukautta tommonen suht huippukone käytössä, eikä kyllä hirveesti oo jaksanu pelailla mitään... Eiköhän PS4 tule olemaan se käytetympi pelivekotin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei ne vaadikaan plussaa, mutta joku muu maksaa niistä (Plussasta ja Goldista), jotta sä voit käyttää niitä ilmaiseksi. Niiden kehittäminen on maksanut ja näillä maksuilla niiden kehitystä on kustannettu ja joilla tullaan työkalujen kehitystä ylläpitämään.

Kirjanpidollisesti: tuloutus riippuu siitä, onko Sony nähnyt kehityksen kuluna vai investointina. Jos kuluna, niin kehitysmenot ovat uponneita kustannuksia, joita ei oteta huomioon, eli ovat jatkossa ilmaisia. Jos investointeja, niin tuloutus on suunniteltu jotenkin (esim suuremmat myyntiluvut), mutta ainakaan suoraa ominaisuuden käytöstä laskutusta ei ole luvassa. Kai joku tuolle on ROI:n jotenkin arponut; ei noita päätöksiä pörssiyrityksissä ihan perstuntumalta tehdä.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Saatan olla pahasti hakoteillä, mutta ensimmäisenä erona PC- ja konsolipelaamisen välillä tulee mieleen yhteisöllisyys ja sen puute. Ehkä tämä on vain kiinni siitä ettei mitään KonsoliFIN:n tapaista PC-yhteisöä ole päässyt Suomessa syntymään kuin vain tiettyjen pelityyppien ympärille. Valaiskaa mikäli väärässä? Konsolilla tavoitan suomalaisen pelaajayhteisön samantien ja ihan sama onko tuttuja tai "randomeita", pelit syntyy hetkessä. Vielä kun uusi konsolisukupolvi iskee pöytään satojen, jopa tuhansien nimien kaverilistan, saadaan koko aktiiviporukka samojen karmien sisälle.

Tälläistä tuumattiin eilen Black Ops II:n parissa ja samaan tulokseen tultiin.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Saatan olla pahasti hakoteillä, mutta ensimmäisenä erona PC- ja konsolipelaamisen välillä tulee mieleen yhteisöllisyys ja sen puute. Ehkä tämä on vain kiinni siitä ettei mitään KonsoliFIN:n tapaista PC-yhteisöä ole päässyt Suomessa syntymään kuin vain tiettyjen pelityyppien ympärille. Valaiskaa mikäli väärässä? Konsolilla tavoitan suomalaisen pelaajayhteisön samantien ja ihan sama onko tuttuja tai "randomeita", pelit syntyy hetkessä. Vielä kun uusi konsolisukupolvi iskee pöytään satojen, jopa tuhansien nimien kaverilistan, saadaan koko aktiiviporukka samojen karmien sisälle.

Tälläistä tuumattiin eilen Black Ops II:n parissa ja samaan tulokseen tultiin.
Mielestäni taas nimenomaan PC-puolella on enemmän yhteisöllisyyttä peleissä, tosin kuten mainitsitkin, niin yhteisöt ovat enemmänkin juuri peli-, eikä niinkään alustakohtaisia. Pelien klaanitoiminta on paljon yksinkertaisempaa pc-puolella, jossa samalla laitteella voidaan helpommin tsättäillä pelien välissä, kuin konsoleilla, joissa tsättäily on luonnollisesti ohjaimen vuoksi vaivalloisempaa. Puheyhteyttäkin varten konsoleilla "pitää" olla melkeinpä pakosti ensin "kamuja".

Samasta syystä pc:llä saman pelin henkilöt ovat saattaneet jakautua useammallekin klaanin sivustolle, joten samalla toiminta on selvästi pirstoutuneempaa useimpiin pieniin yhteisöihin.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Itsellä se taisi olla viime syksy kun hankin ensinmäisen pelikoneeni ja vaihdoin kokonaan konsolin koneeseen koska suuri osa kaveriporukasta pelaa koneella. Toki kikkailua tarvitaan hieman enemmän mutta kun perusasiat saa ladattua, en näe paljoa eroa konsoleilla ja PC:llä. Kuulostaako tyhmältä? Ehkä, mutta konsoleilla kaikki tulee valmiina asennettuna - vain pelit pitää ostaa ja joidenkin ominaisuuksien käytöstä maksaa. PC:lle kaikki pitää asentaa alusta asti (pl. pakettikoneet jotka saattavat olla huomattavasti kalliimpia) mutta sitten idealogia on sama - ostat pelit, pelaat niitä ja maksat vaikkapa juuri EVE Onlinesta. Kuitenkin esimerkiksi Battlefield 3:sen ostamisen jälkeen voi ilmaiseksi mennä pelaamaan sitä, toisin kuin konsoleilla.

Olin aiemmin suuri konsoleiden kannattaja juuri niiden helppouden takia, kaikki toimi, pelit piti vain asentaa yms. Mutta itse vain pidän PC:stä enemmän. Aika pitkälti mielipidekysymyshän tuo on.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

1. Riippuen miten asiaa katsoo. Pelaajat itse maksavat servereistä yhteisönä tai yksilöinä eli joku muu maksaa kuin varsinainen yhtiö. Älä käytä tätä plussana jatkossa. Tätä voitaisiin myös soveltaa konsoleilla sen sijaan että Sony tai muut firmat itse ylläpitäisivät servereitä.

Tarkoitin sitä, ettei tarvitse maksaa millekkään firmalle siitä, että on mahdollisuus ylipäänsä pelata moninpeliä kuten Gold/PSN+. Lienee aikamoinen itsestäänselviö että jonkun pitää se matsi hostata, oli se sitten samalla koneella millä pelaa tai erillinen serveri. Tässä nouseekin esille sitten se, että PC:llä tarjotaan ylipäänsä tämä vaihtoehto. Konsoleilla ei nyt muita pelejä tule heti mieleen kuin BF3, missä ylipäänsä on mahdollisuus vuokrata servereitä, muissa peleissä mennään joko p2p tai sitten julkaisijan/Sonyn servereillä?

2. Niin meinaatko tällä nyt UStreamia ja Twitchiä? Eipä noista striimipalveluista ole kauheasti valinnan varaa ja uskoisin että striimaus konsoleilla on myös korkean laatuista sekä laadun voisi määritellä.

Onhan noita vissiin jokunen muukin pienempi palvelu olemassa kuin Ustream ja Twitch, mutta nehän ne on ne isoimmat. Xbonella on pakko käyttää Twitchiä, ja PS4:llä Ustreamiä. Lisäksi ainakin Xbonesta tiedetään että maksimiresoluutio on 720p. Muista asetuksista ei sitten vielä paljoa tiedetäkkään, esim. voiko kameran lisäksi striimiään muokata mitenkään muuten yms.

3. Rajoituksena toimii oma koneesi jonka vuoksi en itse nykykoneellani voi kaapata kuin 720 resoluutiolla ilman että peli rupeaisi tökkimään kun pelaan HD Ready resolla esim. BF3:sta High asetuksilla. Mahdollisuus kaapata sitä kuvaa sulavasti ilman että pelaaminen häiriintyy vaatii koneelta enemmän tehoja mitä itse peli tarvitsee (käytän MSI Afterburnerin mukana olevaa näppärää videokaapparia). Tässä konsoleilla on selvä etu kun kyseessä on erillinen laitteisto hoitamassa sitä. Kuka vielä tietää, jos sen rajoituksen voi poistaa tallentamalla suoraan kovalevylle.

Tuo että konsoleilla on erillinen apuprosessori (?) hoitamassa kuvan pakkauksen ja siirron on kyllä erittäin hyvä juttu. PC:llä tosiaan vaaditaan sitä tehoa jonkun verran 1080p tai parempaan nauhoitukseen/streamiin, mutta se sentään on mahdollista, jos niin haluaa ja pätäkkää löytyy. Tosin isoin ongelma itselle on Suomen onnettomat upload-kaistat (ainakin täällä pikkukaupungissa), ei riitä 1080p-striimiin esimerkiksi kaista mitenkään...

4. No et sata varmasti voi helposti katsella muiden maiden tarjontaa ilman ylimääräisiä säätöjä omasta päästä. Edelleen 2/3 konsoleista ei pidä näitä ylimääräisiä leffapalveluitasi maksumuurin takana.

Yhden plugarin asennus Firefoxiin ei mielestäni missään määrin voi olla ylitsepääsemätön ongelma kenellekkään :-)

5. Chatti on ilmaista kunhan joku maksaa. Ei ne Mumblet, Teamspeakit ja Ventrillot mitään ilmaisia ole vai olenko väärässä? Joku niiden ylläpidosta maksaa tavalla tai toisella. Konsolien yhteydessä kuten nyt vaikka PS4:ssa voit keskustella ihan kenen tahansa kanssa jolla on PS4 ja ehkä jopa Vitan omaavan kanssa. PC:llä taas jos sitä ohjelmaa ei läydy tai ei halua käyttää niin mitäs sitten? Itse en käytä omalla koneellani Teamspeakia, Venttiä tai Skypeä (mikä on ihan turhan raskas äänipuheluille). Mumblea käytän nykyisin aika harvoin ja sekin on sitten Murojen ylläpitämällä kanavalla (ihan kivaa porukka) kun innostun pelaamaan jotakin peliä mitä hekin pelaavat.
Kaikki konsolit tarjoavat ymmärtääkseni ääni- ja tekstichattit ja tarjoavat yhtenäisen palvelun ilman että kukaan palveluun kuuluva jäisi jostakin ulos. Sinun ihannoimasi Steam ei tarjoa äänikeskustelua missään muodossa eli se on huonompi alusta yhteisölle kuin SEN, Live ja Wii verkko.

Skypellä soittaminen on ilmaista, ja sillä voi soittaa toisiin tietokoneisiin, iOS/Android/Windows tabletteihin, lähes kaikkiin älypuhelimiin, PSP:hen, Vitaan yms... Jotain muutamalle käyttäjälle rajoitettuja palvelimia saa muistaakseni ilmaiseksi ainakin Mumbleen/Ventriloon. Google Talkissa/Hangoutsissa on kanssa mahdollisuus soitella puheluja jos en ihan väärin muista, täysin ilmaiseksi. Jos ei halua asentaa jotain ohjelmaa, niin se ei muuta sitä faktaa, että mahdollisuuksia on, ja ne ovat ilmaisia. Ja kuten sanottua, siinä Steamissäkin se ominaisuus on, ei kyllä ole sille ollut itsellä edes tarvetta kun on Skype ja Mumble.

Konsoleilla et osta lisenssiä tai palvelua jos ostat fyysisen tuotteen mutta PC:llä joudut tyytymään 95%:sti pelkästään lisensseihin tai palveluihin mitä peleihin tulee. Kun Steamin tapainen palvelu menee alas niin sinulta evätään pääsy kirjastoosi. Omistat ilmaa.

PC:lle saa kyllä pelit ihan fyysisinäkin edelleen ostettua, jos jostain syystä niin haluaa. JOS Steamin tapainen palvelu menee alas, niin kuka tietää mitä tapahtuu. Erittäin epätodennäköiselle se kyllä vaikuttaa. Ihan yhtä hyvin voisi spekuloida että mitä jos XBLA tai PSN menee alas, tai mitä jos iTunes menee alas, tai mitä jos Google Play menee alas...

Ainut plussa mitä näen PC puolella on se että pelaajakunta voi ylläpitää haluamansa pelin nettipuolta yllä niin kauan kuin se haluaa. Jopa silloinkin kun pelin viralliset ylläpitäjät vetävät töpselit irti seinästä omalta keskuspalvelimeltaan, voivat pelaajat pyörittää serveriä virtuaali-LAN-ohjelmien kautta kunhan pelissä on jonkin sortin LAN tuki.

Tämä on kyllä yksi PC:n mainioita puolia. Esimerkiksi vuonna 1993 julkaistua Doomia voisi vielä pelailla netissä, jos niin haluaa. Microsoft veti jo originaali-Liven piuhat irti ennenkuin palvelu edes täytti kymmentä vuotta, ja eipä taida pystyä PS2:lla pelaamaan netissä myöskään enää?

En ottanut kantaa siihen että millä laitteilla pelataan, minulle se on ihan sama millä kukin pelaa.

No niinpä, minun valinta ensi genissä näillä näkymin on PC ainakin aluksi, ja muut valitsee itse laitteensa. On tässä tullut vaiheiltua näitten vehkeitten välillä aika reilusti, kun pelaaminen alkoi PC:llä, ja samoihin aikoihin tuli rinnalle NES, josta taas PC:lle kunnes sitten ostin pääasialliseksi alustaksi GC:n -> Xbox -> PS2 -> 360 -> PS3 -> takaisin PC:lle. Toki PC oli myös tuon konsoliputken aikana, mutta muita pelejä kuin WoW silloin ei pahemmin tullut PC:llä pelattua.

Ja maksoivat siitä myös omalla tavallaan. Eli sähköt, koneet, ohjelmistot, aika ja energia muodossa omaan piikkiin. Onhan se orjatyökin ilmaista periaatteessa, eihän niille tarvii maksaa palkkaa.

Tällä logiikalla jos ajatellaan niin mikään ei ole koskaan ilmaista koska joku on aina joutunut tekemään jotain asian eteen. Pääasia on kuitenkin että tuote tai palvelu on loppukäyttäjälle eli pelaajalle ilmainen, oli se sitten joku softa, peli tai palvelu. Orjatyöhön vertaaminen jos joku koodaa omaksi ja yhteisön iloksi jonkun softan on kyllä jo vähän overkill...

Saatan olla pahasti hakoteillä, mutta ensimmäisenä erona PC- ja konsolipelaamisen välillä tulee mieleen yhteisöllisyys ja sen puute. Ehkä tämä on vain kiinni siitä ettei mitään KonsoliFIN:n tapaista PC-yhteisöä ole päässyt Suomessa syntymään kuin vain tiettyjen pelityyppien ympärille. Valaiskaa mikäli väärässä? Konsolilla tavoitan suomalaisen pelaajayhteisön samantien ja ihan sama onko tuttuja tai "randomeita", pelit syntyy hetkessä. Vielä kun uusi konsolisukupolvi iskee pöytään satojen, jopa tuhansien nimien kaverilistan, saadaan koko aktiiviporukka samojen karmien sisälle.

Lebe80 tuossa jo aika hyvin asian sanoikin. Itsellä "yhteisöllisin" peli tähän päivään mennessä on helposti World of Warcraft. Siellä killan kanssa oltiin aina tekemisissä, vaikka ei olisikaan edes loggautuneena peliin. Pelin sisäisten chat-kanavien lisäksi oli TeamSpeak-serveri, omat foorumit, Steam, ja muut pikaviestimet kuten Skype ja Messenger. Siihen päälle vielä realmin virallinen foorumi, sekä epävirallinen foorumi. Nykyään taitaa jopa olla mahdollista älypuhelimella chattailla pelin sisäiseen chattiin (ainakin kilta + whisperit?) jos en ihan väärin muista.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Itseäni ihmetyttää tämä joidenkin käsitys, että PC:llä pelaaminen olisi vaivalloisempaa kuin konsolilla. Miten?

Kun pelaan PS3:lla laitan levyn koneeseen, tai rupean lataamaan sitä PSN:stä. Sitten se alkaa asentamaan sitä kovalevylle. Luultavasti jo julkaisupäivänä on ensimmäinen päivitys ladattava verkosta ja asennettava, ennen kuin itse pelin asennus alkaa kovalevylle. Kun peli on asennettu otan padin kouraan ja rupean pelaamaan.

Kun ostan pelin PC:lle on kuvio sama, joko asennan sen levyltä koneelle tai lataan sen esim. Steamista. Sitten mahdollisesti kone ilmoittaa, että päivitys on olemassa, haluanko ladata sen nyt, tottakai. Kun peli on asennettu otan padin kouraan ja rupean pelaamaan.

Mikä kummassakaan tapauksessa on vaivalloista? :confused:

Vai onko se vaan tämä nykyajan kaikkimullehetinyt- mentaliteeti?
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Itseäni ihmetyttää tämä joidenkin käsitys, että PC:llä pelaaminen olisi vaivalloisempaa kuin konsolilla. Miten?

Kun pelaan PS3:lla laitan levyn koneeseen, tai rupean lataamaan sitä PSN:stä. Sitten se alkaa asentamaan sitä kovalevylle. Luultavasti jo julkaisupäivänä on ensimmäinen päivitys ladattava verkosta ja asennettava, ennen kuin itse pelin asennus alkaa kovalevylle. Kun peli on asennettu otan padin kouraan ja rupean pelaamaan.

Kun ostan pelin PC:lle on kuvio sama, joko asennan sen levyltä koneelle tai lataan sen esim. Steamista. Sitten mahdollisesti kone ilmoittaa, että päivitys on olemassa, haluanko ladata sen nyt, tottakai. Kun peli on asennettu otan padin kouraan ja rupean pelaamaan.

Mikä kummassakaan tapauksessa on vaivalloista? :confused:

Vai onko se vaan tämä nykyajan kaikkimullehetinyt- mentaliteeti?
Jos ja kun lähdetäänkin siitä pisteestä, että kotona ei ole enää tai ei ole koskaan ollutkaan pelaamiseen kelpaavaa PC:tä eikä konsolia. Silloin konsolin tapauksessa valitset kolmesta vaihtoehdosta itselleni sopivimman, haet sen kaupasta ja sitten päästään jo heti tuohon mainitsemaasi levy sisään -vaiheeseen. PC:n tapauksessa pitää nollasta lähtevän alkaa ensin kartoittamaan useita eri vaihtoehtoja ja vertailla mahdollisesti yksittäisten osien eroja ja niiden hintoja eri kaupoissa. Pakettikoneenkin tapauksessa vaihtoehtoja ja hintoja on melkoinen määrä verrattuna konsoleihin. Siihen levy sisään -vaiheeseen pääseminen on koneen tapauksessa hitaampaa ja vaivalloisempaa, ja senkin jälkeen pitää sitten pelikohtaisesti mahdollisesti säädellä grafiikka-asetuksia, ajoittain päivitellä ajureita ja ennemmin tai myöhemmin ostaa uusia ja parempia osia koneen alkuperäisten tilalle.

Kyllä tuolle väitteelle vaivalloisemmasta laitteesta löytyy siis ihan perusteluitakin.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Itselleni konsolit ovat aina olleet helppoja käyttää ja oppia. En niin paljoa ymmärrä tietokoneiden rakentelusta ja mitä osia siihen pitäisi ostaa, siksi tietävämmät kaverit ovat auttaneet tässä asiassa. Olen pariin otteeseen yrittänyt saada itselleni kunnon peli pc:n mutta ei kertaakaan ole onnistunut. Viimeiseen yritykseen meni toista tuhatta "hukkaan" ja peli ei pyörittänyt edes fallout3 ilman että koko kone kaatui. Siitä vahdeltiin näyttiksiä ja powereita ja ties mitä mutta konetta ei saatu toimimaan kunnolla. Kyllä sillä nettiä selaili jne, mutta auta armias jos joku peli piti käynnistää niin se toimi hetken hyvin ennen kuin koko tietokone kaatui.
Nyt ostin sitten kannettavan tossa muutama vuosi sitten ja sekään ei valitettavasti kestänyt montaa vuotta (taisi olla 3 tai 4 vuotta , eli selvästi vähemmän mitä minun fat ps3)

Konsolit ovat ylitsepääsemättömästi vaivattomampia ja pitkällä juoksulla halvempia ratkaisuja, siksi olen nyt jättänyt ne vähäisetkin pc pelit sikseen ja keskityn vain konsoleihin.
Eikä se vaivattomuus ja hinta ole ainut syy minulle valita konsolit pc:n yli. Ohjaimet ovat tehty pelaamiseen toisin kuin näppäimistö ja hiiri (niitäkin on monen moista ja pc nettipeleissä osa saa huomattavaa etua kun on käyttänyt taaloja megaturbo vehkeisiin), en tykkää istua metrin päässä ruudusta jollain natisevalla tuolilla ja yksi tärkein syy on se että konsolipuolella tapaa harvoin jos lainkaan aimbot, wallhack jne huijareita.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Tarkoitin sitä, ettei tarvitse maksaa millekkään firmalle siitä, että on mahdollisuus ylipäänsä pelata moninpeliä kuten Gold/PSN+. Lienee aikamoinen itsestäänselviö että jonkun pitää se matsi hostata, oli se sitten samalla koneella millä pelaa tai erillinen serveri. Tässä nouseekin esille sitten se, että PC:llä tarjotaan ylipäänsä tämä vaihtoehto. Konsoleilla ei nyt muita pelejä tule heti mieleen kuin BF3, missä ylipäänsä on mahdollisuus vuokrata servereitä, muissa peleissä mennään joko p2p tai sitten julkaisijan/Sonyn servereillä?
No mitä eroa sillä on loppujen lopuksi kenelle siitä maksat, kun kerta joudut maksamaan. On se serverin vuokraajakin yhtiö siinä missä Sony ja MS. Ellet tietysti kotona pidä sitä palvelinta pystyssä (vaikka silti maksat siitäkin kuluja) mutta edelleen sillä ei pitäisi olla väliä kun kerta joudut maksamaan.
Onhan noita vissiin jokunen muukin pienempi palvelu olemassa kuin Ustream ja Twitch, mutta nehän ne on ne isoimmat. Xbonella on pakko käyttää Twitchiä, ja PS4:llä Ustreamiä. Lisäksi ainakin Xbonesta tiedetään että maksimiresoluutio on 720p. Muista asetuksista ei sitten vielä paljoa tiedetäkkään, esim. voiko kameran lisäksi striimiään muokata mitenkään muuten yms.
Ei sillä palveuiden määrällä ole mitään väliä jos ne ovat huonompia kuin markkinajohtajat.
Jos ei konsolin kautta pysty muokkaamaan striimiä niin miten olisi sitten Twitchin omien sivujen kautta kun kirjaudut sisään.
Tuo että konsoleilla on erillinen apuprosessori (?) hoitamassa kuvan pakkauksen ja siirron on kyllä erittäin hyvä juttu. PC:llä tosiaan vaaditaan sitä tehoa jonkun verran 1080p tai parempaan nauhoitukseen/streamiin, mutta se sentään on mahdollista, jos niin haluaa ja pätäkkää löytyy. Tosin isoin ongelma itselle on Suomen onnettomat upload-kaistat (ainakin täällä pikkukaupungissa), ei riitä 1080p-striimiin esimerkiksi kaista mitenkään...
Eli jos nyt verrataan PS4:n ja sellaisen PC:n hintaa missä PC:llä voisi kaapata korkeampaa laatua kuin PS4:lla niin kuinka paljon joutuisit maksamaan tästä "ilmaisesta" ominaisuudesta ilman että se vaikuttaisi pelaamiseesi? Taitaa nousta reilusti yli tuplan mitä maksat PS4:sta. Ulkoiset tallentimet eivät muistaakseni yli Full HD tason kuvaa kaappaile vielä.
Tämä viimeinen virkkeesi on vähän outo kun miksi edes kehua jollakin asialla mitä ei Suomessa sitten voi käyttää. Vähän sama kuin sanoisi että minun auto kulkee 100 km/h nopeammin kuin sinun autosi mutta rajoitusten vuoksi et voi ajaa sitä nopeutta. Tai se että XOnen TV puoli toimisi Suomessa jenkkilän vastaavalla tavalla.
Yhden plugarin asennus Firefoxiin ei mielestäni missään määrin voi olla ylitsepääsemätön ongelma kenellekkään :-)
No en tiedä miten tämä puoli on edistynyt ajan kanssa kun en käytä nettivuokraamopalveluita.
Skypellä soittaminen on ilmaista, ja sillä voi soittaa toisiin tietokoneisiin, iOS/Android/Windows tabletteihin, lähes kaikkiin älypuhelimiin, PSP:hen, Vitaan yms... Jotain muutamalle käyttäjälle rajoitettuja palvelimia saa muistaakseni ilmaiseksi ainakin Mumbleen/Ventriloon. Google Talkissa/Hangoutsissa on kanssa mahdollisuus soitella puheluja jos en ihan väärin muista, täysin ilmaiseksi. Jos ei halua asentaa jotain ohjelmaa, niin se ei muuta sitä faktaa, että mahdollisuuksia on, ja ne ovat ilmaisia. Ja kuten sanottua, siinä Steamissäkin se ominaisuus on, ei kyllä ole sille ollut itsellä edes tarvetta kun on Skype ja Mumble.
Eli siis ovat äänikeskustelut ilmaisia myös WiiU:lla ja PS4:lla tämän tekstisi perusteella. Eli kommenttisi oli ja pysyy alunperin turhana ja valheellisena. Se että löytyy enemmän erinlaisia ohjelmia ei muuta sitä faktaa että voin puhua päläpättää ihan yhtä ilmaiseksi konsolilla kuin sinäkin PC:llä.
PC:lle saa kyllä pelit ihan fyysisinäkin edelleen ostettua, jos jostain syystä niin haluaa. JOS Steamin tapainen palvelu menee alas, niin kuka tietää mitä tapahtuu. Erittäin epätodennäköiselle se kyllä vaikuttaa. Ihan yhtä hyvin voisi spekuloida että mitä jos XBLA tai PSN menee alas, tai mitä jos iTunes menee alas, tai mitä jos Google Play menee alas...
Kyse oli siitä että toimiiko kyseinen fyysinen levy sellaisenaan kun laitat sen koneeseesi. PC puolen fyysiset kopiot ovat vain datan kuljetusta varten, niillä ei pelata nykypäivänä PC:llä suoraan tai edes käytetä tunnisteena omistusoikeudesta. Kaikki suoritettaan enemmän tai vähemmän digitaalipalvelun kautta mikä rajoittaa periaatteessa kaikki fyysiset kopiot PC-peleistä lisensseihin.
Kun konsolin palvelut vedetään maihin, voin edelleen pelata kyseiselle konsolille hankittuja pelejä jos ne eivät ole nettipelejä.
... ja eipä taida pystyä PS2:lla pelaamaan netissä myöskään enää?
Ei varmaankaan.
No niinpä, minun valinta ensi genissä näillä näkymin on PC ainakin aluksi, ja muut valitsee itse laitteensa. On tässä tullut vaiheiltua näitten vehkeitten välillä aika reilusti, kun pelaaminen alkoi PC:llä, ja samoihin aikoihin tuli rinnalle NES, josta taas PC:lle kunnes sitten ostin pääasialliseksi alustaksi GC:n -> Xbox -> PS2 -> 360 -> PS3 -> takaisin PC:lle. Toki PC oli myös tuon konsoliputken aikana, mutta muita pelejä kuin WoW silloin ei pahemmin tullut PC:llä pelattua.
Pointti oli vain se että yritetään puolustaa tai kehua omaa valintaa aivan puuta-heinää väitteillä millä ei ole mitään totuusperää.
Tällä logiikalla jos ajatellaan niin mikään ei ole koskaan ilmaista koska joku on aina joutunut tekemään jotain asian eteen. Pääasia on kuitenkin että tuote tai palvelu on loppukäyttäjälle eli pelaajalle ilmainen, oli se sitten joku softa, peli tai palvelu. Orjatyöhön vertaaminen jos joku koodaa omaksi ja yhteisön iloksi jonkun softan on kyllä jo vähän overkill...
Ja konsolin ominaisuuksien kutsuminen maksullisiksi kun joku kehitti sen rahan avulla, ei ole overkill niin missään mielessä, ei niin. Eihän enää mikään F2P-peli ole ilmainen, Steam on kallis kuin mikä kun siihen on putkahtanut ominaisuuksia ajan kanssa mutta vain kun porukka on maksanut.
Ei se minun aikaisemmin mainitsema MSI Afterburner siten ole ilmainen ohjelma kun sen on kehittänyt kaupallinen yhtiö.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Yhden plugarin asennus Firefoxiin ei mielestäni missään määrin voi olla ylitsepääsemätön ongelma kenellekkään :-)
Toisaalta, pc-puolella "yhden plugarin asennus", johtaa siihen, että jossain vaiheessa huomaan omistavani kolme-neljä eri pelikauppa-sovellusta, jotka jokainen syövät oman osuutensa laskentatehosta.

Tällä logiikalla jos ajatellaan niin mikään ei ole koskaan ilmaista koska joku on aina joutunut tekemään jotain asian eteen. Pääasia on kuitenkin että tuote tai palvelu on loppukäyttäjälle eli pelaajalle ilmainen, oli se sitten joku softa, peli tai palvelu. Orjatyöhön vertaaminen jos joku koodaa omaksi ja yhteisön iloksi jonkun softan on kyllä jo vähän overkill...
Toisaalta pc-puoli eroaa tässä tapauksessa siinä, että konsolipuolella "ilmaisohjelmat" ovat täysin saman puljun tekemiä kuin ne maksullisetkin sovellukset. Tällöin periaatteessa "moninpeleissä" tärkeä ryhmäkeskustelu voidaan jättää ilmaiseksi, kun suurimmalti osin sitä tarvitaan maksumuurin takana olevassa moninpelissä (huom! pois lukien f2p-pelit).

Tietenkin konsolivalmistajille jää tässä tapauksessa arvioitaviksi, kuinka monet ominaisuudet jätetään maksumuurin taakse ja kuinka moni annetaan ilmaiseksi, jottei pelaaja tuntisi itseään huijatuksi missään tapauksessa (Kuinka paljon asiakas saa rahoilleen vastinetta). Homma voi kääntyä jopa päälaelleen, jos liian monet ominaisuudet annetaan ilmaiseksi, ja jonka jälkeen asiakas toteaa, ettei hän tee niillä ominaisuuksilla mitään ilman maksullista moninpeliä.

edit:
Eli on kuitenkin eri asia verrata, että Skype olisi ilmainen, koska joku maksaa Plus-jäsenyydestä, kuin se, että pleikkarin Party chat on ilmainen, kun joku maksaa pleikkarin moninpelaamisesta.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Eli on kuitenkin eri asia verrata, että Skype olisi ilmainen, koska joku maksaa Plus-jäsenyydestä, kuin se, että pleikkarin Party chat on ilmainen, kun joku maksaa pleikkarin moninpelaamisesta.

Skype ei ole ilmainen kun jotkut maksavat Skypen Premium versiosta == PS4:n party chat ei ole ilmainen kun jotkut maksavat PS Plussasta. Eli Väännäppä mulle rautalangasta vielä tää juttu enemmän kieroon kiitos.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Skype ei ole ilmainen kun jotkut maksavat Skypen Premium versiosta == PS4:n party chat ei ole ilmainen kun jotkut maksavat PS Plussasta. Eli Väännäppä mulle rautalangasta vielä tää juttu enemmän kieroon kiitos.
missasit pointin. täällä on puhuttu yleisesti, että joku modinvääntäjä ei tee ilmaisia modejaan ilmaiseksi, koska käyttää siihen aikaansa maksuksi.

Olen puhunut pelkästään konsolien ydintoimintojen maksullisuudesta, kun muut taas ovat ottaneet mukaan ulkopuolisten tahojen sovelluksia tähän maksumuurikeskusteluun.

edit:
Eli esimerkkini oli : Skypen kehittämistä ei makseta Pleikkarin Plussa maksuilla.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

No mitä eroa sillä on loppujen lopuksi kenelle siitä maksat, kun kerta joudut maksamaan. On se serverin vuokraajakin yhtiö siinä missä Sony ja MS. Ellet tietysti kotona pidä sitä palvelinta pystyssä (vaikka silti maksat siitäkin kuluja) mutta edelleen sillä ei pitäisi olla väliä kun kerta joudut maksamaan.

Edelleenkään ei ole pakko maksaa mahdollisuudesta pelata moninpeliä mitään jos ei halua omaa serveriä.

Ei sillä palveuiden määrällä ole mitään väliä jos ne ovat huonompia kuin markkinajohtajat.

Mitä jos markkinoille tulee parempi palvelu kuin Twitch tai Ustream? Konsoleilla olet jumissa noissa palveluissa, PC:llä voit siirtyä käyttämään parempaa palvelua heti.

Eli jos nyt verrataan PS4:n ja sellaisen PC:n hintaa missä PC:llä voisi kaapata korkeampaa laatua kuin PS4:lla niin kuinka paljon joutuisit maksamaan tästä "ilmaisesta" ominaisuudesta ilman että se vaikuttaisi pelaamiseesi? Taitaa nousta reilusti yli tuplan mitä maksat PS4:sta. Ulkoiset tallentimet eivät muistaakseni yli Full HD tason kuvaa kaappaile vielä.

PC:n kerralla maksettava hankintahinta on suurempi kuin konsolin jos haluaa tehokkaan koneen, totta, mutta tämä onkin jo sitten ihan eri keskustelu...

Tämä viimeinen virkkeesi on vähän outo kun miksi edes kehua jollakin asialla mitä ei Suomessa sitten voi käyttää. Vähän sama kuin sanoisi että minun auto kulkee 100 km/h nopeammin kuin sinun autosi mutta rajoitusten vuoksi et voi ajaa sitä nopeutta.

Tämä ongelma liittyy lähinna asuinpaikkaani ja siihen että Sonera on täällä ainut operaattori, muilta palveluntarjoajilta kyllä saa kunnollisia uploadkaistoja...

Eli siis ovat äänikeskustelut ilmaisia myös WiiU:lla ja PS4:lla tämän tekstisi perusteella. Eli kommenttisi oli ja pysyy alunperin turhana ja valheellisena. Se että löytyy enemmän erinlaisia ohjelmia ei muuta sitä faktaa että voin puhua päläpättää ihan yhtä ilmaiseksi konsolilla kuin sinäkin PC:llä.

Missä kohti sitä alkuperäistä kommenttia väitin ettei voice chat olisi ilmaista Wii U:lla tai PS4:llä?

Pointti oli vain se että yritetään puolustaa tai kehua omaa valintaa aivan puuta-heinää väitteillä millä ei ole mitään totuusperää.

Kaikki minun alkuperäiset väitteeni ovat edelleen totta. PS4:ään osa kohdista myös osuu, kuten voice chatin ilmaisuus. Osa kohdista taas käy Wii U:hun, kuten maksuton nettipeli. Xboneen onkin ainut joka ei osu mihinkään noista väitteistä.

Ja konsolin ominaisuuksien kutsuminen maksullisiksi kun joku kehitti sen rahan avulla, ei ole overkill niin missään mielessä, ei niin. Eihän enää mikään F2P-peli ole ilmainen, Steam on kallis kuin mikä kun siihen on putkahtanut ominaisuuksia ajan kanssa mutta vain kun porukka on maksanut.
Ei se minun aikaisemmin mainitsema MSI Afterburner siten ole ilmainen ohjelma kun sen on kehittänyt kaupallinen yhtiö.

Mitä sinä nyt oikein sekoilet, en saa enää pointistasi kiinni mitenkään. Minä nimenomaan sanoin että on olemassa ilmaisohjelmia, ja sinä väitit että ne ei ole ilmaisia kun joku on joutunut käyttämään aikaa ja vaivaa niihin, ja minä olen siitä asiasta eri mieltä, koska se ohjelma on MINULLE ilmainen käyttää.

Se onko ilmaisohjelma jonkun firman tekemä vai ei on yhdentekevää. MSI on nähnyt että Afterburnerin antaminen kaikille ilmaisena on hyvää mainosta, ja siksi jakavat sitä ilmaiseksi.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

missasit pointin. täällä on puhuttu yleisesti, että joku modinvääntäjä ei tee ilmaisia modejaan ilmaiseksi, koska käyttää siihen aikaansa maksuksi.
Aikaisemmista viesteistäsi:
Ei ne vaadikaan plussaa, mutta joku muu maksaa niistä (Plussasta ja Goldista), jotta sä voit käyttää niitä ilmaiseksi. Niiden kehittäminen on maksanut ja näillä maksuilla niiden kehitystä on kustannettu ja joilla tullaan työkalujen kehitystä ylläpitämään.
Samalla tavalla "joku maksaa" sun puolesta ilmaisesta videoeditoinnista ja party chatistä (Plus/Gold).

Olen puhunut pelkästään konsolien ydintoimintojen maksullisuudesta, kun muut taas ovat ottaneet mukaan ulkopuolisten tahojen sovelluksia tähän maksumuurikeskusteluun.
Eli modit eivät ole ilmaisia kun kehittäjät ovat joutuneet tekemään modityökalut peleihinsä ja se maksaa ja aikaisempien pelien ostajat ovat sen maksattaneet jotta niitä voidaan käyttää. Rahaa on kulunut näiden ilmaisten ominaisuuksien tekemiseen ja modaaminen voi olla yksi pelin ydintoiminnallisuuksista. Ja juuri tätä modausta yrität nyt sitten sanoa ilmaiseksi ilman että kukaan siitä maksoi samalla väittämällä että nauhoitusominaisuus olisi maksullinen ominaisuus.

Ne ilmaiset ohjelmat on voitu kehittää vaikka lahjoitusten varassa eli joku maksoi ne sinun ilmaiset ohjelmasikin.

No mistä tiedät että Plussan rahat menee uusien ominaisuuksien kehittämiseen eikä itse Plussa palveluun. Koska nauhoitus ja chatti eivät kuulu Plussaan niin ei niitä voi olettaa olleen kehitetty Plussan rahoilla.

Edelleenkään ei ole pakko maksaa mahdollisuudesta pelata moninpeliä mitään jos ei halua omaa serveriä.
Mutta se pirun fakta että joku maksaa sinun pelaamisesi ei muutu niin yhtään mihinkään. Saahan ihmiset KELA:lltakin rahaa mutta ei se raha tyhjästä tule. Jos joku ei maksa sinun puolestasi niin et sinä pelaa ilmaiseksikaan.

Mitä jos markkinoille tulee parempi palvelu kuin Twitch tai Ustream? Konsoleilla olet jumissa noissa palveluissa, PC:llä voit siirtyä käyttämään parempaa palvelua heti.
Mitä jos Sony tai MS laajentaa näitä mahdollisia striimipalveluiden tarjontaa? (Epätodennäköistä mutta mahdollista, niin kuin sinun uusi killer-striimipalvelu)

PC:n kerralla maksettava hankintahinta on suurempi kuin konsolin jos haluaa tehokkaan koneen, totta, mutta tämä onkin jo sitten ihan eri keskustelu...
Mutta täysin oleellinen noihin mainitsimeesi ominaisuuksiin eli se on erittäin suuri osatekijä. Enhän minäkään sano että voit nauhoittaa PS3:lla pelikuvaa ja jättää sanomatta että joudut tietysti sitten ostamaan ne nauhoitusvälineet erikseen koska se olisi p-puhetta sekä niitä puolitotuuksia.

Missä kohti sitä alkuperäistä kommenttia väitin ettei voice chat olisi ilmaista Wii U:lla tai PS4:llä?
Kaikki minun alkuperäiset väitteeni ovat edelleen totta. PS4:ään osa kohdista myös osuu, kuten voice chatin ilmaisuus. Osa kohdista taas käy Wii U:hun, kuten maksuton nettipeli. Xboneen onkin ainut joka ei osu mihinkään noista väitteistä.
PC näyttää entistä paremmalle vaihtoehdolle ensi sukupolven ainoaksi pelikoneeksi.
5. Voice chat on ilmaista esim. Skypellä, tai esim. Mumblella, TeamSpeakilla jne...
Kun itse kirjoittelet näin antamalla ymmärtää että kaikilla konsoleilla joudut maksamaan kaikesta. Jos sitten vaikka muuttaisit sitä omaa kirjoitustasi puolueettomaksi niin et paistaisi niin selkeästi PC-egoilijana ja nimeäisit sen poikkeuksen sen sijaan että yleistät. Sama kuin olisit kirjoittanut että mustat ihmiset ovat huonompia kun nyt kerta meinaat sitten vain muutamia tiettyjä henkilöitä.

Mitä sinä nyt oikein sekoilet, en saa enää pointistasi kiinni mitenkään. Minä nimenomaan sanoin että on olemassa ilmaisohjelmia, ja sinä väitit että ne ei ole ilmaisia kun joku on joutunut käyttämään aikaa ja vaivaa niihin, ja minä olen siitä asiasta eri mieltä, koska se ohjelma on MINULLE ilmainen käyttää.

Se onko ilmaisohjelma jonkun firman tekemä vai ei on yhdentekevää. MSI on nähnyt että Afterburnerin antaminen kaikille ilmaisena on hyvää mainosta, ja siksi jakavat sitä ilmaiseksi.
Sinä taas olisit voinut ottaa takapakkia ja lukea mistä tuo kyseinen väittely lähti liikkeelle sen sijaan että hyppäät yhteen irtonaiseen viestiin missaamalla koko aiheen. Oma mokasi kun et ymmärrä mistä tuossa puhuttiin.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Eli modit eivät ole ilmaisia kun kehittäjät ovat joutuneet tekemään modityökalut peleihinsä ja se maksaa ja aikaisempien pelien ostajat ovat sen maksattaneet jotta niitä voidaan käyttää. Rahaa on kulunut näiden ilmaisten ominaisuuksien tekemiseen ja modaaminen voi olla yksi pelin ydintoiminnallisuuksista. Ja juuri tätä modausta yrität nyt sitten sanoa ilmaiseksi ilman että kukaan siitä maksoi samalla väittämällä että nauhoitusominaisuus olisi maksullinen ominaisuus.
No edelleenkään en ole noista modeista puhunut mitään, mutta sä voit asian pienessä mielessäsi kuvitella vaikka juuri noin.

Olen edelleenkin puhunut tulevien konsolien nauhoitusominaisuuksista, ja partychateistä, enkä ota edelleenkään kantaa modien yms. ilmaissoftien rahoitukseen, oli ne tehty lahjoituksilla, perunoiden myynnillä tai vaikka luonnossa maksamisella.

edit:
Muista siis vanha sanonta, vaikka kaikki maalarit ovat juoppoja, ei kaikki juopot ole maalareita. Älä siis yritä kääntää sanojani tarkoittamaan jotain muuta, koska sanon toista.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

No edelleenkään en ole noista modeista puhunut mitään, mutta sä voit asian pienessä mielessäsi kuvitella vaikka juuri noin.

Olen edelleenkin puhunut tulevien konsolien nauhoitusominaisuuksista, ja partychateistä, enkä ota edelleenkään kantaa modien yms. ilmaissoftien rahoitukseen, oli ne tehty lahjoituksilla, perunoiden myynnillä tai vaikka luonnossa maksamisella.

edit:
Muista siis vanha sanonta, vaikka kaikki maalarit ovat juoppoja, ei kaikki juopot ole maalareita. Älä siis yritä kääntää sanojani tarkoittamaan jotain muuta, koska sanon toista.
Sanoit että voin käyttää nauhoitus ja partychat ominaisuutta ilmaiseksi koska jotkut maksavat Plussasta.
Samalla tavalla "joku maksaa" sun puolesta ilmaisesta videoeditoinnista ja party chatistä (Plus/Gold).
Eli sanot epäsuorasti että PC:llä kukaan ei maksanut jostakin jos se on ilmainen koska PC ei ole jonkin yhtiön konsoli.
Ei ne vaadikaan plussaa, mutta joku muu maksaa niistä (Plussasta ja Goldista), jotta sä voit käyttää niitä ilmaiseksi. Niiden kehittäminen on maksanut ja näillä maksuilla niiden kehitystä on kustannettu ja joilla tullaan työkalujen kehitystä ylläpitämään.
Tällä kommentilla taas entistä enemmän nostat linjaasi näkyville että kaikki ilmainen konsoleilla johtuu siitä että joku maksoi niiden edestä tarpeeksi ja antamalla ymmärtää että PC:llä vastaavanlainen toiminta on mahdotonta koska PC ei ole "suljettu" ympäristö.

Modit vain nyt sattui olemaan yksi esimerkki että mitkä eivät ole ilmaisia jos sinun ajatusmaailmaasi sovelletaan PC:llä koska pelintekijät käyttivät rahaa aikaisemmilta asiakkailta sen lisäämiseksi peliä varten.
Monet ilmaiset ohjelmatkin PC:llä jotka liittyvät pelaamiseen ovat yhtiöiden tekemiä tai lahjoitusten varassa tai toivossa tehtyjä tuotoksia. Eli yrität antaa ymmärtää että koska PC on muokattavampi ja avoimempi kuin konsoli niin sen ominaisuudet eivät ole verrattavissa konsolin suljettuun ympäristöön koska siellä olisi "vapaampaa" tehdä asioita.

Eli lyhyesti yrität sanoa että konsolin ilmaiset ominaisuudet on joku maksanut ja PC:n ilmaisia ominaisuuksia ei ole kukaan maksanut, mikä ei pidä paikkansa.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Itselleni konsolit ovat aina olleet helppoja käyttää ja oppia. En niin paljoa ymmärrä tietokoneiden rakentelusta ja mitä osia siihen pitäisi ostaa, siksi tietävämmät kaverit ovat auttaneet tässä asiassa. Olen pariin otteeseen yrittänyt saada itselleni kunnon peli pc:n mutta ei kertaakaan ole onnistunut. Viimeiseen yritykseen meni toista tuhatta "hukkaan" ja peli ei pyörittänyt edes fallout3 ilman että koko kone kaatui. Siitä vahdeltiin näyttiksiä ja powereita ja ties mitä mutta konetta ei saatu toimimaan kunnolla. Kyllä sillä nettiä selaili jne, mutta auta armias jos joku peli piti käynnistää niin se toimi hetken hyvin ennen kuin koko tietokone kaatui.
Nyt ostin sitten kannettavan tossa muutama vuosi sitten ja sekään ei valitettavasti kestänyt montaa vuotta (taisi olla 3 tai 4 vuotta , eli selvästi vähemmän mitä minun fat ps3

On muuten todella huono esimerkki tuo Fallout 3, toivottavasti testailit muitakin pelejä ennen osien vaihtoa. Fallout 3 kun ei toimi oikein millään koneella kunnolla, varsinkaan Windows 7/8:ssa ilman korjaavia modeja.
 
Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Eli modit eivät ole ilmaisia kun kehittäjät ovat joutuneet tekemään modityökalut peleihinsä ja se maksaa ja aikaisempien pelien ostajat ovat sen maksattaneet jotta niitä voidaan käyttää. Rahaa on kulunut näiden ilmaisten ominaisuuksien tekemiseen ja modaaminen voi olla yksi pelin ydintoiminnallisuuksista. Ja juuri tätä modausta yrität nyt sitten sanoa ilmaiseksi ilman että kukaan siitä maksoi samalla väittämällä että nauhoitusominaisuus olisi maksullinen ominaisuus.
Kyllä ne modit vaan ilmasia PC-pelaajille on. Konsolipelaajat maksavat jopa 20€ suuremman summan samasta pelistä uutena, eivätkä saa minkäänlaisia modeja siihen tai sitten siihen pelisarjan seuraavaakaan teokseen. Tällä sinun vammaisella logiikallasi käveleminenkin maksaa, koska se kuluttaa energiaa ja energiaa saa ruuasta ja ruoka maksaa jne.

Mutta se pirun fakta että joku maksaa sinun pelaamisesi ei muutu niin yhtään mihinkään. Saahan ihmiset KELA:lltakin rahaa mutta ei se raha tyhjästä tule. Jos joku ei maksa sinun puolestasi niin et sinä pelaa ilmaiseksikaan.
Vieläkin jaksat tätä samaa asiaa. Jos se on käyttäjälle ilmainen, niin sitten se on minun mielestä ilmainen koska sinun ei tarvitse maksaa siitä yhtään mitään.

PC-pelaaminen on yksinkertaisesti kallista hommaa, jos ei ole kunnolla pistää rahaa siihen, niin se ei kannata ollenkaan.
 
Ylös Bottom