Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

Voihan sen koneen sijoittaa samaan paikkaan kuin xboxin telkkarin viereen ja pelata pelit xboxin ohjaimella, aika lähellä ollaan jo konsolia.
 
Voihan sen koneen sijoittaa samaan paikkaan kuin xboxin telkkarin viereen ja pelata pelit xboxin ohjaimella, aika lähellä ollaan jo konsolia.

Tähän liittyy myös uutuus näytönohjaimien HDMI 2.1 -liitännät. Televisio lähestyy monitoria ja tietokoneet konsolia.
 
Voihan sen koneen sijoittaa samaan paikkaan kuin xboxin telkkarin viereen ja pelata pelit xboxin ohjaimella, aika lähellä ollaan jo konsolia.

Ei se vain ole siltikään sama asia ja yhtä "helppoa", kun konsolilla pelaaminen. Tästäkin on vuosikausia väännetty jo. :D
 
Todennäköisesti tulen ostamaan 3070 -näytönohjaimen ja silti ostan myös Series X -konsolin. Joskus on päiviä, kun tekee mieli vain olla sohvalla ja pelata, kun taas välillä haluaa pelata pöydän ääressä tietokoneella. Microsoftin täytyy nyt vain enemmän panostaa ”play anywhere” -ominaisuuteen eli ostamalla pelin konsolille saa siitä kopion myös PC:lle - ja sitten voin jakaa saavutukset ja edistymisen näiden kahden alustan välillä.

Edelleen Series X on hyvä vaihtoehto myös niille, jotka omistavat PC:n.
 
Minulla on siivouskoppiin rakennettu kotitoimisto. Jos pelaisin PC:llä kaiken pelaamisen, joutuisin asumaan tuossa kopissa suurimman osan valveillaoloajastani, varsinkin nyt pandemia-aikana, kun lähes kaikki hommat tehdään kotona. Riittää jo, että istun siellä 4-8 tuntia joka päivä ja PC:llä pelaamiset siihen päälle. Xbox on olohuonelaite, PC työhuonelaite ainakin minulle. (Tosin pelaan makuuhuoneessa, mutta pointti on silti sama.) Luovuin pöytäkoneista käytännön syistä joskus 15 vuotta sitten. Vievät liikaa tilaa ja kannettavat ovat nykyään riittävän tehokkaita työhommiin, jos ei editoi videoita työkseen tjsp. Pöytäkoneiden kanssa piti myös koko ajan rassata jotain, tuulettimet huusivat ja pörisivät, jokin oli aina pielessä. Haluan laitteen, jota käytän, en huolla. Minulla ei ole intohimoa elektroniikka-asentajan hommiin, vaikka osaisinkin jotain korjaushommia tehdä.
 
Ei se vain ole siltikään sama asia ja yhtä "helppoa", kun konsolilla pelaaminen. Tästäkin on vuosikausia väännetty jo. :D

Jos pelkkää pelaamista miettii niin ei se kyllä vaikeempaakaan ole, napista kone käyntiin ja työpöydältä klikkaa pelin päälle ja pelaa. Onhan tuo vaihtoehto silti kalliimpi jossei mitään konetta vielä ole + osien päivitys jos tarvetta.
 
Jos pelkkää pelaamista miettii niin ei se kyllä vaikeempaakaan ole, napista kone käyntiin ja työpöydältä klikkaa pelin päälle ja pelaa. Onhan tuo vaihtoehto silti kalliimpi jossei mitään konetta vielä ole + osien päivitys jos tarvetta.

Kone päälle, klikkaa launcheri päälle (steam, epic jne), odottele, että aukee, peli päälle, ohjain käteen ja sohvalle. Konsolilla telkku päälle, sohvalle ja loppu hoituu ohjaimella. Onhan noissa aivan vissi ero. Tähän päälle vielä kaikki säätö mitä tulee lähes aina jonkin verran, enemmän tai vähemmän, kun uuden pelin asentaa ja alkaa pelaamaan.

Ei se valtava ero ole mutta aivan riittävä ja kun noita pieniä juttuja alkaa kasaantua.
 
Kone päälle, klikkaa launcheri päälle (steam, epic jne), odottele, että aukee, peli päälle, ohjain käteen ja sohvalle. Konsolilla telkku päälle, sohvalle ja loppu hoituu ohjaimella. Onhan noissa aivan vissi ero. Tähän päälle vielä kaikki säätö mitä tulee lähes aina jonkin verran, enemmän tai vähemmän, kun uuden pelin asentaa ja alkaa pelaamaan.

Ei se valtava ero ole mutta aivan riittävä ja kun noita pieniä juttuja alkaa kasaantua.

Eikö ohjaimella voi ohjata kursoria vai tarviiko hiiren?
 
Laitteiden sijoittelu ja ergonomia ovat heikkoja argumentteja suuntaan tai toiseen.

Itse viihdyn pc:n ääressä, mukavalla mekanismisohvalla. Minijääkaappi hyrisee vieressä, ja enkelikuoro laulaa ylistystä. Wii U on aika epämukava, koska se on vaatehuoneessa, jossa ilma ei vaihdu. Muutenkin tanssipelit on aika ikäviä kun pää hakkaa vaaterekkiin. Kyllä PC on siis mukava, ja konsolit epämukavia!
 
Tuntuu täällä olevan monella kokemuksia tai mielikuvia PC-pelaamisesta jostain 10-30 vuoden takaa. Ajat ovat muuttuneet.

Ne pelottavat PC:t ovat parhaita laitteita kodin viihdekeskukseksi. Jos pöytämallin PC:tä pitää isona ja "vaikeana sijoittaa" esimerkiksi olohuoneeseen, niin katsos esimerkiksi täältä: https://www.io-tech.fi/artikkelit/v...lot-lian-lilta-nzxtlta-ja-fractal-designilta/

Olen edellisen kerran avannut oman PC:n kaksi vuotte sitten, kun vaihdoin näytönohjaimen. Kun muistaa imuroida pölyt pois etusuodattimesta, niin ei muuta tarvitse.
 
Toisessa threadissa pauhataan kova hintaisista uusista lisä osista pc käyttöön ja toisessa puhutaan sulavista mini koteloista olohuoneessa niin kai se totuus löytyy sieltä välistä jostain...
 
Toisessa threadissa pauhataan kova hintaisista uusista lisä osista pc käyttöön ja toisessa puhutaan sulavista mini koteloista olohuoneessa niin kai se totuus löytyy sieltä välistä jostain...

Tämä minikoteloesimerkki oli esimerkkinä siitä, ettei PC-kotelon koko ole mitenkään validi syy sille, etteikö PC:tä voisi sijoittaa olohuoneeseen tai minnekään muualle "jossa ei ole tilaa".

Itsellä on ollut tavallisen kokoinen PC-kotelo tuossa olohuoneen telkkarin alla reilu 10 vuotta. Hyvin mahtuu olemaan. Jollei mahtuisi, niin ostaisin pienemmän kotelon.
 
Itsellä tosiaan oli takana noin 20v pelkkää PC pelailua. Sitten tuli vaan kyllästyminen siihen 2013 ,kun töitäkin tekee lisäksi tietokoneella.. Nyt noin 7v tosiaan pelannut pelkillä konsoleilla(Nyt Xbox One X ja PS4 Pro) , eikä paluuta enää PC pelailuun taida olla, Xbox Series X ja PS5 molemmat ennakkotilattuna.. Ajat vaan muuttuu, enää vaan en halua pelata PC:llä,vaikka olisivat tehokkaampia yms...
 
Tuntuu täällä olevan monella kokemuksia tai mielikuvia PC-pelaamisesta jostain 10-30 vuoden takaa. Ajat ovat muuttuneet.
Se helppouden tunne on hyvin pienistä asioista kiinni. Tuskin kukaan kuvittelee että tarvitsee jossain komentokehotteessa seikkailla ja ini tiedostoja muokkailla saadakseen pelin käyntiin tietokoneella.

Pointti on siinä että nappaan ohjaimen sohvapöydältä painan siitä konsolin päälle ja yhdellä lisäpainalluksella olen pelissä. Käyttöjärjestelmäpäivitykset ja pelit ovat latautuneet lepotilassa. Minun ei tarvitse huolehtia virustorjunnasta, eikä minkään valtakunnan ajureista. Minun ei myöskään tarvitse huolehtia siitä että jaksaako konsolini pyörittää jotain peliä. Se nimittäin pyörittää kaikkia sille julkaistuja pelejä. En myöskään tarvitse erillisiä launchereita käynnistämään eri pelejä. Kaikki on optimoituna suoraan konsolin käyttöjärjestelmässä.

Tällaisista pienistä jutuista kasvaa isompi helppouden puro, jonka mukana on mukava mennä. Ei tietokoneella pelaaminen ole mitään ylitsepääsemättömän hankalaa, mutta kun se vaan on vieläkin vaivattomampaa konsolilla.
 
Se helppouden tunne on hyvin pienistä asioista kiinni. Tuskin kukaan kuvittelee että tarvitsee jossain komentokehotteessa seikkailla ja ini tiedostoja muokkailla saadakseen pelin käyntiin tietokoneella.

Pointti on siinä että nappaan ohjaimen sohvapöydältä painan siitä konsolin päälle ja yhdellä lisäpainalluksella olen pelissä. Käyttöjärjestelmäpäivitykset ja pelit ovat latautuneet lepotilassa. Minun ei tarvitse huolehtia virustorjunnasta, eikä minkään valtakunnan ajureista. Minun ei myöskään tarvitse huolehtia siitä että jaksaako konsolini pyörittää jotain peliä. Se nimittäin pyörittää kaikkia sille julkaistuja pelejä. En myöskään tarvitse erillisiä launchereita käynnistämään eri pelejä. Kaikki on optimoituna suoraan konsolin käyttöjärjestelmässä.

Tällaisista pienistä jutuista kasvaa isompi helppouden puro, jonka mukana on mukava mennä. Ei tietokoneella pelaaminen ole mitään ylitsepääsemättömän hankalaa, mutta kun se vaan on vieläkin vaivattomampaa konsolilla.

Nyt kun puhut konsoleista, niin puhun nykyisestä konsolisukupolvesta ja PS4:stä, jonka omistin.

PS4 on hidas. Erityisesti käyttöjärjestelmä ja Store. Käynnistän PC:n ja olen pelissä nopeammin kuin PS4:llä.

PS4:llä ei aina käyttöjärjestelmäpäivitykset latautuneet tai pelit päivittyneet lepotilassa, vaikka oli PS+.

PS4 pyörittää kyllä kaikkia sille julkaistuja pelejä, mutta esimerkiksi RDR2 pelissä fps droppaili lähemmäs 10fps lukuja esim Saint Denisissä. Omalla kohdalla peli oli näin ollen osittain pelikelvoton. PC:llä RDR2 on tasaisesti 60fps.

Juuri tällaisista pienistä jutuista johtuen oma valinta on aina ensisijaisesti PC. Saan itse määritellä millaisella koneella pelaan, missä pelaan ja millä asetuksilla. Pelit eivät ole pelikelvottomia 10fps lukujen takia, koska voin pudottaa pelin grafiikka-asetuksia. Launcherit ja pelit päivittyvät PC:llä samalla kun käynnistän koneen. Steamissa voi käyttää televisiotilaa ja peliohjainta navigointiin.

Ero on siinä, että Windowsissa klikkaan Steamin auki (Windowsin käynnistyessä se on mahdollisesti päivittänyt itsensä), toisella klikkauksella halutun pelin, otan ohjaimen käteen, istun sohvalle ja aloitan pelaamaan. Tässä vaiheessa PS4 vielä käynnisteli peliä.

Edit: lisätään loppuun että virustorjunta hoituu Windows 10 automaattisesti taustalla Windowin omalla Defenderillä. Ei sen olemassaolosta tarvitse tietää mitään, se kyllä ilmoittaa jos haluat seikkailla tai olet seikkaillut sopimattomilla nettisivuilla. Ajurit ja käyttöjärjestelmäpäivitykset päivittyvät Windows Updaten kautta, myös siellä taustalla. Windows ilmoittaa kun päivitykset on päivitetty tai valmiina päivittymään, riippuen siitä minkä valinnan olet asetuksista valinnut.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun puhut konsoleista, niin puhun nykyisestä konsolisukupolvesta ja PS4:stä, jonka omistin.

PS4 on hidas. Erityisesti käyttöjärjestelmä ja Store. Käynnistän PC:n ja olen pelissä nopeammin kuin PS4:llä.

PS4:llä ei aina käyttöjärjestelmäpäivitykset latautuneet tai pelit päivittyneet lepotilassa, vaikka oli PS+.

PS4 pyörittää kyllä kaikkia sille julkaistuja pelejä, mutta esimerkiksi RDR2 pelissä fps droppaili lähemmäs 10fps lukuja esim Saint Denisissä. Omalla kohdalla peli oli näin ollen osittain pelikelvoton. PC:llä RDR2 on tasaisesti 60fps.

Juuri tällaisista pienistä jutuista johtuen oma valinta on aina ensisijaisesti PC. Saan itse määritellä millaisella koneella pelaan, missä pelaan ja millä asetuksilla. Pelit eivät ole pelikelvottomia 10fps lukujen takia, koska voin pudottaa pelin grafiikka-asetuksia. Launcherit ja pelit päivittyvät PC:llä samalla kun käynnistän koneen. Steamissa voi käyttää televisiotilaa ja peliohjainta navigointiin.

Ero on siinä, että Windowsissa klikkaan Steamin auki (Windowsin käynnistyessä se on mahdollisesti päivittänyt itsensä), toisella klikkauksella halutun pelin, otan ohjaimen käteen, istun sohvalle ja aloitan pelaamaan. Tässä vaiheessa PS4 vielä käynnisteli peliä.
Omat kokemukset pohjaavat selvästi eniten Xboxiin. Se ei ainakaan ole hidas. Käyttöjärjestelmä on todella sutjakka ja tosiaan peli on nopeammin käynnissä kuin että käynnistäisin tietokoneen, launcherin ja pelin. Xbox on myös ihan nätisti ladannut kaiken lepotilassa.

Nopeus tai hitaus ei kuitenkaan ollut oman viestini pointti, vaan pienet käyttöä helpottavat ja mukavoittavat jutut, joita konsoli tuo tullessaan. Olet myöskin jo Steamia klikkaillessasi auki ja käynnistäessäsi konetta joutunut käyttämään näppistä ja hiirtä, joita en myöskään haluaisi olohuoneeseen.

Sanot että saat määrittää millaisella koneella pelaat ja millä asetuksilla. Juuri tätä en halua. Helppous on sitä, ettei minun tarvitse tällaista määrittää, vaan joku on jo homman optimoinut valmiiksi.
 
Ylös Bottom