PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus

XYU

Active Member
Eiköhän kyse ole vaihtokaupasta.
Jos on sitä mieltä ettei halua kerta kaikkiaan mitään muuta kun kapulan käteen ja pelit pyörimään (ja odotella pelien ja konsolin päivityksen joka sattuu juuri silloin kun haluttaa pelata) ei konsolia parempaa ratkaisua ole.

PC:n edut ovat niin kiistattomat että tällä hetkellä ne ainakin omalla kohdallani ylittävät helposti pienet ylimääräiset säädöt. Itse asiassa olen lähinnä päivittänyt GPU ajurit kun niitä aina välillä tulee. Muutoin ohjaimien säätäminen on vienyt hieman aikaa ja eri kauppapaikkoihin ja peleihin rekisteröinnit, mutta siinäpä se, mitään isompaa ei ole vielä tullut vastaan, paremminkin tulee sellainen hieman kusetettu olo että pysytteli hinnakkaassa sonyn ekosysteemissä 20v huomaamatta miten paljon kaikkea kivaa PC puoli tarjoaa.

Tähänkin keskusteluun liittyen, konsolivalmistajien pitäisi kyllä tulla PC kauppapaikkojen vaivattomuuteen mitä palautuksiin tulee. Sitähän ei konsolipuolella käytännössä ole (lähinnä se vitsi että jos et ole aloittanut latausta, voit palauttaa) kun taas PC puolella useimmissa kauppapaikoissa on parin viikon palautusoikeus jos ei ole paljoa pelannut. Aivan mahtava ominaisuus ja sonyn tiukka politiikka tässä oli yksi niistä syistä minkä pohjalta päätin äänestää jaloillani.

Nytkin ostin steamin kesäalesta doom eternalin alta 30€ ja huomasin ettei se sittenkään ole juttuni. Pari klikkausta ja kiitos, rahat ovat takaisin tililläni käytettävissä johonkin kiinnostavampaan - jonka voi taas palauttaa jollei sekään peli tunnu omalta jne. Palautuksia en ole paljoa tehnyt mutta kovasti tulee mielihyvää ettei tarvitse jokaista vähemmän mietittyä ostosta katua kun on tunnin pelannut.
Äläpä muuta sano. Itse myös palautin pari peliä, kun ei ollut omaan makuun kuitenkaan.

Lisäksi harmitti konsoleilla semmonen ikävä asia, että bugista ja huonosti pyörivää peliä ei voinut palauttaa. Todella ikävä homma.

Edellä kommentoitiin konsolin etuna, että ei tarvitse miettiä pyöriikö peli omalla koneella. Todellakin on tarvinnut miettiä. Täysin pelikelvottomia diaesityksiä on tullut nähtyä Ps4:n elinkaaren aikana (day one). PC:n kanssa ei moni siedä ruudunpäivityksen putoamista 20:n hujakoille. Konsoleilla sitä kuitenkin pidetään ihan hyväksyttävänä.

Star-Lordille edullinen vaihtoehto konepäivitykseen: pelkkä näyttiksen vaihto voi riittää. Rtx 2070 superilla pärjää hyvin, mutta odottaisin 30-sarjan julkaisua. Voi olla että niiden cpu-vaade ei kasva.

Cyberpunk 2077 tukee dlss 2.0:a, joten toimii todennäköisesti aika hyvin nvidian korteilla. https://www.nvidia.com/fi-fi/geforce/news/nvidia-dlss-2-0-a-big-leap-in-ai-rendering/

RTX 30-sarjan myötä on tulossa dlss3.0, jota voidaan käyttää useammassa pelissä. Dlss 2.0 heikkous on ollut sitä tukevien pelien vähäinen määrä.
 

Star-Lord

Active Member
Hei, voitteko auttaa tässä?

Minulla on kaksi HDMI-piuhaa. Normi antaa tv:lle 1440p / 120 Hz ... mutta uudempi HDMI 2.1 piuha ei anna tuota tarkkuutta lainkaan. Yritän siis pelata tietokone < - - - > tv. Tässä huomataan että konsolit ovat helpompia. En ymmärrä miten toinen piuha voi toimia ja toinen ei. Tämä ei anna haluttua resoluutiota:

Goobay HDMI 2.1 8K Ultra High Speed
 

PuppetMaster

Active Member
Olisi se kyllä upeaa, jos Sony pystyisi tulevalla alustalla estämään tällaisen toiminnan, koska eihän se millään tavalla ole reilua.
Eikös PS4:llekin julkaistu joku ihan Sonyn lisensoima hiiri+näppis-ohjain, joten ei taida olla kiinnostusta moisen kitkemiseen.
 

MrBeach

Well-Known Member
Eikös PS4:llekin julkaistu joku ihan Sonyn lisensoima hiiri+näppis-ohjain, joten ei taida olla kiinnostusta moisen kitkemiseen.
Tämä on yksi mikä jakaa pelaajat täysin kahteen leiriin.
Osa haluaa ja osa vihaa.
Helpottaa siirtymistä pc ltä konsoliiin...
Erittäin kaksipiippuinen asia vaikka miten pähkäilisi.
 

PuppetMaster

Active Member
Suora tuki hiirelle ja näppikselle kaikkiin peleihin ilman tarvetta millekään kalliille erikoisohjaimille, ja valinta mahdollisuus pelata pelkästään ohjaimella pelaavia vastaan.

Toki siltikin mahdollistaa "huijaamisen" noilla hiiriohjaimilla, mutta varmaan aika harva sitten enää lähtisi noita ohjaimia hankkimaan kun ei noilla kuitenkaan varmasti pääse oikean hiiren tasolle.
 

karpaasi

Well-Known Member
Muistanko väärin, että jo ikiaikaisessa Unreal Tournamentissa PS3:lla oli eroteltuna hiiri ystävälliset serverit? Eikö näitä voida enää toteuttaa syystä tai toisesta?
 

XYU

Active Member
Suora tuki hiirelle ja näppikselle kaikkiin peleihin ilman tarvetta millekään kalliille erikoisohjaimille, ja valinta mahdollisuus pelata pelkästään ohjaimella pelaavia vastaan.

Toki siltikin mahdollistaa "huijaamisen" noilla hiiriohjaimilla, mutta varmaan aika harva sitten enää lähtisi noita ohjaimia hankkimaan kun ei noilla kuitenkaan varmasti pääse oikean hiiren tasolle.
Tuo xim uskottelee Pleikalle tms., että käytössä on ohjain (aim assist on apuna ohjain pelaajille) . Lisäksi näissä on anti-recoil ominaisuuksia, yms makroja.

FPS dominator on sitten lisäpalikka ohjaimeen, ja siinä on anti-recoil ja makro-ominaisuuksia (esim. aseen lataaminen ja juoksuliuku tulee yhdellä napin painalluksella).

Mulle tää xim-invaasio tarkoitti pädipelaamisen loppua (bäfät), ja siirtymistä pc-puolelle.
 

PuppetMaster

Active Member
Mulle tää xim-invaasio tarkoitti pädipelaamisen loppua (bäfät), ja siirtymistä pc-puolelle.
Jotenkin tosi vaikea uskoa että nuo olisivat kovin yleisiä, saatika mikään invaasio, mutten nyt kuitenkaan ala väittelemään kun en juurikaan verkkoräiskintöjä pelaa.

Mistä sen edes pelatessa tietää että joku tuollaista käyttää? Joku "ei kukaan voi olla noin hyvä" ei oikein ole vakuuttava todiste.
 

MrBeach

Well-Known Member
Tuo xim uskottelee Pleikalle tms., että käytössä on ohjain (aim assist on apuna ohjain pelaajille) . Lisäksi näissä on anti-recoil ominaisuuksia, yms makroja.

FPS dominator on sitten lisäpalikka ohjaimeen, ja siinä on anti-recoil ja makro-ominaisuuksia (esim. aseen lataaminen ja juoksuliuku tulee yhdellä napin painalluksella).

Mulle tää xim-invaasio tarkoitti pädipelaamisen loppua (bäfät), ja siirtymistä pc-puolelle.
Tosin et näistä ja muista auto aim huijaamiseta pääse eroon pc leirissäkään...
 

Veeksi

Active Member
Jotenkin tosi vaikea uskoa että nuo olisivat kovin yleisiä, saatika mikään invaasio, mutten nyt kuitenkaan ala väittelemään kun en juurikaan verkkoräiskintöjä pelaa.

Mistä sen edes pelatessa tietää että joku tuollaista käyttää? Joku "ei kukaan voi olla noin hyvä" ei oikein ole vakuuttava todiste.
On se yleistä, kun pääsee "riittävän hyvään" porukkaan, kun noissa peleissä on nykyään tuo skill based matchmaking. Kyllä sen spectatessa näkee. Hiiriohjaus on aika erinäköistä kuin padiohjaus. Samoihin mänöövereihin ei vain pysty. Siegessä hiirellä saa mielettömän etulyöntiaseman.

Codissa taasen huijausongelma on lähtenyt nyt täysin käsistä. Peli suorastaan pakottaa pitämään crossplayn päällä (muuten pelaat samalla lagisella serverillä yhtäaikaa jenkkien ja kiinalaisten kanssa), joten voi valita kahdesta huonosta vaihtoehdosta. Joku oli jo omistakin vihjeistä bannia saanut (tuli IWltä ilmoitus), mutta ei se paljon lohduta.

Ja nämä ihmiset tosiaan satsaa jopa satoja euroja, bannien uhkasta välittämättä, siihen, että voi huijausten avulla loistaa nettipelissä. Tavallaan tämä on aika raskasta henkisesti, koska se tuo konkreettisesti esille sen miten paljon on ihmisiä, joilla on aivojen sijasta ripulia pää täynnä.

Itse vaihdoin pc:ltä konsoliin, että ei tarvitsisi pelata huijareiden kanssa vaan voisi rentoutua ja letkeästi pelailla sohvalta. Mutta nyt nämä konsolitkin ajetaan väkisin tähän samaan kuraan, mitä pc-pelaaminen on ollut ja iät ajat.
 

PuppetMaster

Active Member
Hiiriohjaus on aika erinäköistä kuin padiohjaus. Samoihin mänöövereihin ei vain pysty.
Näin varmasti ihan oikealla hiirellä pelatessa, mutta onko myös noilla hiiriohjaimilla? Jotenkin ollut aina siinä uskossa ettei noilla loppujen lopuksi pääse kuitenkaan lähellekään oikean hiiren pelattavuutta.
 

JoneKone

Active Member
Näin varmasti ihan oikealla hiirellä pelatessa, mutta onko myös noilla hiiriohjaimilla? Jotenkin ollut aina siinä uskossa ettei noilla loppujen lopuksi pääse kuitenkaan lähellekään oikean hiiren pelattavuutta.
Siis oikealla hiirellä ja näppäimistöllä ne pistää menemään. Siinä on vain joku adapteri tms välissä, mikä mahdollistaa käytön. Ei se aivan sama käsittääkseni ole esim viiveen osalta, mutta silti luo selkeän edun etenkin Siegen kaltaisessa pelissä, jossa ohjaimella pelattaessa ei ole minkäänlaista aim assistia, kuten jossain bäfässä tai codissa. Kokemusta on myös pc:ltä ja kuten tuossa aiemmin jo todettiin, erottaa nuo hiirtä käyttävät konsolipelaajat todella nopeasti, sillä pystyvät sellaisiin liikeratoihin ja tarkkuuteen josta ohjaimella voi vain haaveilla. Ei nuo silti itseäni ole lamaannuttaneet saati saaneet kokonaan vaihtamaan alustaa. Ajattelen itse asiaa lisähaasteena ja onhan se aina hyvä fiilis kun ohjaimella laittaa hiirimiehiä nekkuun :D
 

Masta

Active Member
Toki siltikin mahdollistaa "huijaamisen" noilla hiiriohjaimilla, mutta varmaan aika harva sitten enää lähtisi noita ohjaimia hankkimaan kun ei noilla kuitenkaan varmasti pääse oikean hiiren tasolle.
Tuo xim uskottelee Pleikalle tms., että käytössä on ohjain (aim assist on apuna ohjain pelaajille) . Lisäksi näissä on anti-recoil ominaisuuksia, yms makroja. FPS dominator on sitten lisäpalikka ohjaimeen, ja siinä on anti-recoil ja makro-ominaisuuksia (esim. aseen lataaminen ja juoksuliuku tulee yhdellä napin painalluksella).
Modern Warfaressa / Warzonessa törmäsin konsolilla paljon noihin Ximeihin juuri tämän takia, vaikka pelissä on TÄYSI TUKI hiirelle ja näppikselle. Nähkääs, jos nää sankarit iskee kiinni normaalin näppiksen, niin peli tunnistaa ohjaimen ja heittää - voitteko kuvitella - samoihin matseihin muiden mkb-pelaajien kanssa. Semmoinenhan ei käy. Jos pelaat XIM:llä, niin peli luulee sinun pelaavan ohjaimella, eli silloin saa täydet hyödyt aim-assistista - ja mikä parasta - saa vastaan ainoastaan niitä tönkömmin liikkuvia ohjainpelaajia. Tähän on maailma mennyt.

Mulle tää xim-invaasio tarkoitti pädipelaamisen loppua (bäfät), ja siirtymistä pc-puolelle.
Täällä tismalleen samat setit. Juurikin Siege katkaisi itsellä sen kamelin selän. Nykyään kaikki fps-pelit PC:llä.
 

XYU

Active Member
On kyllä mielenkiintoista havaita hypetasoissa eroja.

Rtx 3000-sarja tulossa myyntiin 2kk sisällä. Tietoa ei juurikaan ole, eikä graafisia mainoksia peleistä (näin hyvältä näyttää, jne). Toisaalta, asiakassegmentti tietää ja selvittää itse. Olishan se ihan kiva jotakin pätkää nähdä.
 
Konsolipelaaminen on ainakin opettanut rentoutta pelaamiseen. Nykyisin esim. Steamista pelejä ostellessa melko korkealla on se kriteeri että peli toimii myös pädilla pelattuna. En tietenkään mitään verkkoräiskintää lähtisi ohjaimella vääntämään, mutta pelimaku nyt muutoinkin seikkailuissa, cuupeissa ja open world tarinavetoisissa kokemuksissa.

Eikös PC:n yksi vahvuuksista ole juuri se että sillä saa pelata juuri kuten itselle sopii. Ja eipä ole mitään ongelmia pitää konsoleita ja PC:tä saman katon alla, hyvin mahtuvat. Tosin nyt PC- pelaaminen on kieltämättä komponenttien hintojen puolesta mennyt melko hintavaksi, kauhulla odottelen onko RTX3070 jo 799 hintalapulla varustettu. En olisi yhtään yllättynyt.
 

XYU

Active Member
Konsolipelaaminen on ainakin opettanut rentoutta pelaamiseen. Nykyisin esim. Steamista pelejä ostellessa melko korkealla on se kriteeri että peli toimii myös pädilla pelattuna. En tietenkään mitään verkkoräiskintää lähtisi ohjaimella vääntämään, mutta pelimaku nyt muutoinkin seikkailuissa, cuupeissa ja open world tarinavetoisissa kokemuksissa.

Eikös PC:n yksi vahvuuksista ole juuri se että sillä saa pelata juuri kuten itselle sopii. Ja eipä ole mitään ongelmia pitää konsoleita ja PC:tä saman katon alla, hyvin mahtuvat. Tosin nyt PC- pelaaminen on kieltämättä komponenttien hintojen puolesta mennyt melko hintavaksi, kauhulla odottelen onko RTX3070 jo 799 hintalapulla varustettu. En olisi yhtään yllättynyt.
Se on pakko myöntää, että rauta on kalliimpaa. Tosin konsoleilla kustannukset muodostuvat eri tavalla.

Esim. 7 vuoden (ps4 elinkaari) aikana, konsoli maksoi 399€,plussajäsenyyteen menee 350€. Keskimäärin kympin hintaero peleissä tekee 25 pelin ostomäärällä 250€. Konsolin välipäivitys (ps4 pro) 250€, erotukseen huomioitu, että vanhasta plekestä sai rahaa. Eli yht. 1249€.

Peli pc:n (järkevä budjetti) ostohinta 1200€, ja näyttispäivitys+ram 3,5v kohdalla kustantaa 500€ (vanhat vaihdossa pois). Yht. 1700€.

PC pelaaminen on kalliimpaa, mutta ei välttämättä niin paljon kalliimpaa kuin luulisi. Sillä on vain erilaiset elinkaarikustannukset.
 

PuppetMaster

Active Member
Keskimäärin kympin hintaero peleissä tekee 25 pelin ostomäärällä 250€.
Toisaalta jos ei ole pakko saada aina sitä uusinta peliä heti julkaisussa, niin konsoleille saa lähes kaikki levyllä julkaistavat pelit lainattua kirjastosta täysin ilmaiseksi.
 
  • Like
Reactions: XYU

XYU

Active Member
Nyt kyllä en ymmärrä sitten yhtään. Mulla on tosiaan melkoinen kirjasto ps4:n pelejä, ja nää tulee näyttämään tod.näk. samalta kuin ps4 prolla. Vaikea ymmärtää logiikkaa, mistä rallipelin ystävä taikoo ps5:lle nätin rallipelin? Odottamalla seuraavaa "Wrc-dirt rallya"? Saa odottaa kyllä! Itse hakkaan PC2 1440p ja dirt rally 2.0 4k resolla, ilman sahalaitoja.

Sonyn usko sukupolviin on kyllä tiettyjen peligenre-fanien silmissä myrkkyä. Nyt on ostettu pc:n puolelle samat autopelit kuin plekellä. Ei satu silmiin, edes ens vuonna. Eikä tarvitse odottaa sitä seuraavaa peliä samassa sarjassa (onnea ps5 ja project cars 3! Maistuisi varmaan mieluummin PC2, ps5 herkuilla, ilmaiseksi) ja maksaa taas.

Toki alusta on tosi hyvä, edullinen ja helppo käyttää, jos pelaa tietyn tyylisiä pelejä. Autopelien ystävälle Sony ei ole ollut ystävä.

Kiukkuinen räntti, mutta aiheesta. Haluan hyvän pelikokemuksen pelistä, josta pidän. Ps4-pohjalle tehdyt pelit eivät ole nykypäivää (prolle tehdyt ovat jo kivan näköisiä).
 
Ylös Bottom