Vastaus: PC vs. konsolit - pelaamisen vaivattomuus
Kirjotin tämän viestin eräälle toiselle foorumille;
"Ymmärrän edelleen oikein hyvin PC -pelaajien mieltymykset. Helppo, toistaalta monimutkainen yhteydenpito kavereihin ovat valtti näppäimistön suhteen. Tietyt pelit, kuten MMORPG ja hardcore -luokan strategiapelit sekä simulaattorit. FPS -pelit ovat hieman kaksijakoinen asia, mutta fakta on se, ettei konsolilla saavuteta vastaavaa nopeutta tähdätessä.
Suurin mumina käy jatkuvasti pädin kömpelyydestä sekä mahdottomasta strategiapelien pelaamisesta. Olen katsellut erillaisten pelifoorumien keskustelualueita ja huomannut, että simulaattori- ja strategiapelien alueilla on vähiten keskustelua. Onko tämä siis PC -pelaajille vain kohta mitä hyödyntää, vai olenko nyt erehtynyt? Luulempa suuresti, että suurin osa pelaa näitä massiivisia FPS -pelejä. Pädit taas haukutaan maanrakoon pelissä kuin peleissä. Jos jokin peli PC:llä on aivan suhteettoman kömpelö, ei auta muu kuin vetää kortti hihasta ja vika onkin yllättäen konsoleiden suorastaan paskojen pädien ansiosta. Itse henkilökohtaisesti testanneena Assassin's Creedia ja Mirror's Edgea molemmilla alustoilla, miellän enemmän pädien puoleen. Lisäksi, molemmissa peleissä on aivan samat ominaisuudet ja pädeissäkin on saatu kaikki mahtumaan, vaikka pari nappulaa toimiikin toimimattomana. Jos tarve vaatii, aina voidaan hyödyntää jokaista nappulaa vaikka kaksikin kertaa erillaisilla näppäinyhdistelmillä. Tämän ei pitäisi olla vielä mitään suhteutettuna PC:n massiiviseen näppäimistöön, jossa useimmissa peleissä vaaditaan todellakin ohjekirjaa viereen muistuttamaan pahimmissa action -kohdissa näppäimien merkitystä. Jokainen kuitenkin taplaa tavallaan, itse miellän ohjauksen konsoleilla.
FPS -pelit, oi tätä kuninkuusluokkaa. Tällä alueella internet -pelaamisen takia jaksaa pelata pelaaja kuin pelaaja. Tässä PC ottaa suvereenin voiton, ainakin tähtäyksen nopeudesta ja mukavuudesta. Mutta mielestäni konsoleillakin on hyviä puolia pädin puolesta FPS -peleissä. Ensinäkin kaikki lähtevät samalta viivalta, joka tekee kammpailusta entistä enemmänkin tasaisempaa ja mielekkäämpää. Toiseksi, tasaisuuden ansiosta kukaan tuskin sortuu huijausohjelmia käyttämään, mutta eihän konsoleilla sellaisia olekkaan? Kolmanneksi, markkinoilla alkaa olemaan FragFX ja EdgeFX jotka tarjoavat hiireenkin tottuneille mahdollisuuksia pärjätä. Silti PC:llä on pelaaminen ilman erillisiä härpäkkeitä pelaaminen hauskempaa, tämäkin tuli konsolimiehen suusta.
Vielä tästä PC:n kytkettävyydestä televisioon ja sen lisäohjaimista. Moni kertoo kytkenneensä PC:nsä Full-HD -televisioonsa ja soveltaneensa pädin koneeseen kiinni. Aivan, toimii, paria seikkaa lukuunottamatta. Näytönohjaimen pitää olla uusimmasta päästä pelatakseen parhaimmalla resoluutiolla, jotta edes saataisiin tästä kytkennästä jotain irti. Toiseksi, mikään PC:lle tullut pädi ei taida sisältää liikeohjausta. Konsoleilla televisioon kytkeminen on myös helpompaa ja toimintavarmempaa, yhdellä piuhalla televisioon ja olet valmis.
Rauta on asia mistä suurin osa puhuu. Ovatko grafiikat todellakin nyt se avainkysymys? Minne jää kaikki pelattavuus, hauskuus ja muut oleelliset seikat? Mielestäni tämä kaava kuvaa oikein hyvin grafiikkatasoja: "High-END PC> Konsolit > Average PC". Average PC:llä tarkoitetaan perheiden yhteistä tietokonetta, pakettikoneita. Niistä yleensä maksetaan maltaita, ostajan luulteessa olevan koneen kauhea tehopommi. Tosini käy, kun laittaa pelin sisään ja katsastelee pelin grafiikka-asetuksia. Huomattavasti pienempi osa pelaajista taas kasaa oman tietokoneensa räätälödyin ominaisuuksin ja hinta-laatusuhde nousee huomattavasti. Mielestäni 400-500 itsekootusta koneesta kertoo hyvin tietokoneen olevan keskiverto -luokkaa, tilattiin rauta vaikka Saksasta tai Ruotsista. 600 menee jo ohi konsoleiden, mutta senhän huomaa jo konsoleiden omistakin hinnoista. PS3:sta saa jo alle kolmensadan ja Xboxin sitäkin halvemmalla. Hinta-laatusuhde huippua ja noilla todellakin pelaillaan seuraavaan sukupolveen asti. Halvempikin PC menee konsoleiden ohi, konsolin iän ollessa loppumetreillä, ennen uuden konsolisukupolven tuloa. Itse henkilökohtaisesti toivon ja uskon, että ensi sukupolven konsoleissa olisi mahdollisesti tulossa idioottivarmat ja helpot päivitettävyyssysteemit, joka toimisi periaatteella; "Ruuvi auki, vanha osa pois, uusi sisään, ruuvi kiinni.". Tällä pystyttäisiin pidentämään konsolin elinikää huomattavasti ja grafiikkakin olisi ehkä PC:n tasolla. Tämä siis oma märkä uneni, teilla todennäköisesti omanne.
Kiitos."