Vastaus: Pelaaja vs Pelit
Kyllä IW pissi joo. En minä sitä. Kyseinen artikkeli ei vaan luotaa asiaan liittyvää kokonaisuutta kovin tarkasti ja antaa kovin mustavalkoisen kuvan NNirvin ajatusmaailmasta. Minusta siinä vähän turhaan syytellään konsoleita asiasta. Kyllä konsolisteillakin on samat hoksottimet jolla tajuta paremman ja huonomman ero. Ja selvästikkään NNirvillä ei ole laajempaa käsitystä konsoleiden nettipeleistä. Siitä huolimatta hän yrittää asiasta vääntää juttua ja esittää omia tuntemuksiaan yleisinä väittäminä. Kieltämättä kaksi sanaa tuli mieleen kun artikkelin luki: "konsoliviha" ja "norsunluutorni".
Toisaalta NNirvi puhui myös todella paljon asiaa konsoleista.
Mieti itsesi melkein viisikymppisen, jo vuodesta nakki ja muusi tietokoneilla pelaanneen veteraanijournalistin saappaisiin. Kehitys on nykyään näiden Call Of Dutyjen takia laskenut kun lehmän häntä, sillä IW ei näytä juuri muuta pelillään tekevän kuin poistamaan kaikki mahdolliset ominaisuudet mitä pystyy. Jokaisen on pakko myöntää, että tämä konsoli/CoD-aikakausi on yksinkertaistanut pelejä todella paljon, sillä ne monimutkaisemmat eivät enää myy. Jos nyt verrataan vanhoja perinteitä kunnioittavaa Dragon Age: Originsia MW2:teen, niin tuo monimutkaisuus/myyntiakseli on aika helppo havaita.
Eli pointti: Sanokaa mitä sanotte, MW2:n kaltaiset yksinkertaiset putkiräiskinnät nyt yksinkertaisesti myyvät nykypäivänä ihan älyttömästi enemmän kuin ennen vanhaan, ja tämä valitettavasti näkyy siinä, mihin ne pelinkehittäjät panostavat.
Ja mitä NNirvi sanoi konsolin nettipelaamisesta, oli sekin täyttä asiaa. Voin näin sanoa, kun käytännössä omistan puolet vapaa-ajastani Xbox LIVElle. Yhteydet ovat ongelma aina, ja viivettä esiintyy tapauksessa kuin tapauksessa. Datan täytyy virrata hostin koneelle ja takaisin, jolloin suurikin lagi on välttämätöntä. Ei kivaa. Kuten NNirvi tiesi, systeemi lagaa sen takia, että konsoli joutuu tietoliikenteen ohessa myös pyörittämään itse peliä, joka ei oikeasti toimi niin hyvin kuin pelkkä palvelin. Sitten se ylivoimainen hosti, jolla on tosiaan aina se ratkaiseva etu vihollisen ampumiseen, kun serveri joka on hänen konsolinsa, tunnistaa komennot heti, eikä hetken päästä kuten muilla pelaajilla. Ja tosiaan systeemi pysyttelee pelikelpoisena sen takia, että internetyhteydet ovat kasvaneet huomattavasti, kuten NNirvi totesikin.
Ja vielä kun sen pelin hostit ovat niin lähtöherkkää sakkia, että pahimmassa tapauksessa lobbyssa joutuu istuskelemaan useita minuutteja hostien rampatessa edes takaisin, ja kesken pelinkin voivat karkelot loppua lyhyeen isännän lähtiessä talosta.
Ja oma lukunsa on vielä ne peliaulat, joissa hosti päättää pelin alkamisen. Kuten NNirvi jo jossain artikkelissaan sanoi, tämä hosti tuntuu liian usein makaavan jossain koomassa, kun peli ei ala itkemälläkään.
Eikä tuossa kolumnissa edes haukuttu konsoleita, surkuteltiin vain, miksi konsoliyleisö nauraa PC-pelaamisen pienenemiselle. Ja tosiaan vielä mielestäni todella älykäs huomio, johon tuossa äskettäin perehdyinkin: Miksi emme me vaadi parempaa verkkopelaamista? Konsolipelaajat eivät näemmä vain ole päässeet tuota toimivaa PC-pelaamista maistamaan, ja tyytyvät nykyisiin zydeemeihin.
Eli tuossa nyt lissee sitä purkautumista, miksi NNirvin viimeisin oli minun mielestäni hänen koko vuoden parhain.