Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mitä tähän nyt sanoisi.. Mistä ne nyt lähtee kaivamaan jotain "ei-binäärisiä" ihmisiä? Tuskin työhakemukseenkaan voivat laittaa vain "sukupuolittomille".

Ajatus varmaankin ihan hyvä, itse vaan vierastan tätä, että ihmisiä aletaan palkkaamaan sukupuolen mukaan oli ala mikä tahansa. Saati sitten "sukupuolettomuuden" mukaan.

Enkä todellakaan tarkoitta tällä viestillä ettenkö olisi sitä mieltä että tuo yritys kaipaisi hieman ravistelua työkulttuuriinsa, mutta onko tämä sitten se oikea keino. Enpä tiedä!
Ehkä joku täällä osaa valaista sivistymätöntä.

Esimerkiksi Suomessa on huutava pula koodareista, vaikka työllistymiseen ei vaadita penistä. Toki pelialalla tarvitaan muutakin osaamista ja työtehtäviä on muuhunkin kuin koodaamiseen liittyen. Pelkillä käsienheiluttelutehtävillä ei kuitenkaan saada tehtyä peliä laadukkaasti valmiiksi.

Enemmän tuo ele vaikuttaa moderniin yhteiskuntaan soveltuvalta imagon kiillottamiselta kuin konkreettiselta järkevältä toimelta. ActiBlizzu on nimenomaan jälkimmäisen tarpeessa.

En usko että tällaiset kiintiöt ovat kenenkään etu.
 
Ehkä tämä ei ole oikea paikka miettiä asiaa, jos kukaan meistä ei ole HR-ammattilaisia. Kuitenkin vähemmistöt kokevat syrjintää ja tietyillä tavoilla tätä syrjintää voidaan välttää.

Kuitenkin erilaisilla kannustimilla saadaan haluttuja työntekijöitä hakemaan työpaikkaa (esim. tuomalla esille, että työympäristö on heille turvallinen).
 
Ehkä tämä ei ole oikea paikka miettiä asiaa, jos kukaan meistä ei ole HR-ammattilaisia. Kuitenkin vähemmistöt kokevat syrjintää ja tietyillä tavoilla tätä syrjintää voidaan välttää.

Kuitenkin erilaisilla kannustimilla saadaan haluttuja työntekijöitä hakemaan työpaikkaa (esim. tuomalla esille, että työympäristö on heille turvallinen).

Aika hiljaista olisi keskustelupalstoilla, jos pohdinta rajattaisiin vain ammattilaisten ja asiantuntijoiden oikeudeksi. Uskoisin että monella on esimerkiksi oman työhistorian kautta jonkinlaista tarttumapintaa tähän aiheeseen.
 
Activision-Blizzard tekee rasis...syrji...siis diversiteettityökalun, joka edesauttaa moninaisuutta peleissä pisteyttämällä mm. etnisyyden, kulttuurin, iän, vartalotyypin, sukupuoli-identiteetin, seksuaalisen suuntautumisen ja toimintakyvyn. Aivan käsittämätöntä uunoilua. Onkohan Netflixillä sama työkalu käytössä?

 
Mielenkiintoisesti THL on osallistunut pelikeskusteluun, omalla kulmallaan. Loot boxit laukaisevat tutkimusten mukaan samantyyppisiä reaktioita kuin uhkapelit, ja tämä voi olla haitallista etenkin alaikäisille. Yle uutisoi ja minä uutisoin Ylen uutisoinnista; lähde molemmilla sama.

 
Pelaaminen voi jopa kasvattaa älykkyyttä, laaja tutkimus lapsilla osoitti -hs
Television katselu tai sosiaalisen median käyttö ei vaikuttanut merkitsevästi älykkyyteen, kun huomioon otettiin geneettisestä perimästä johtuvat erot, perheen sosioekonominen asema ja vanhempien koulutus. Tavallista runsaammin pelanneiden lasten älykkyysosamäärä nousi mittausten välillä noin 2,5 pistettä keskimääräistä enemmän, tutkijat raportoivat Scientific Reports -tiedelehdessä.

Lapsia on suojeltava liiallisen ruutuajan riskeiltä -hs
Keväällä julkaistu yli 80 havainnoivaa kansainvälistä tutkimusta yhteen vetänyt meta-analyysi vahvistaa lastenpsykiatrian arjen havainnot siitä, että liiallinen ruutuaika altistaa lapsen ainakin adhd-oireille, masennukselle, ahdistukselle ja käytöshäiriöille. Riskin lisäys ei ollut tutkimuksessa suuri, mutta se oli tilastollisesti merkitsevä. Tutkimuksista tiedetään myös se, että varhainen ja pitkittynyt altistuminen väkivaltaisille digisisällöille yhdistyy tunnekylmien piirteiden ja epäsosiaalisen käytöshäiriön riskiin. Havainnoivista arkielämän tutkimusasetelmista saadaan selkeän syy-seuraussuhteen sijaan aina mahdollisia yhteyksiä, joiden kausaliteettiarvio jää tietoa käytäntöön soveltavan tahon harteille. Suoranaista kausaliteettia osoittavaa tutkimusta lasten liiallisen ruutuajan haittojen tutkimiseksi ei ole teknisistä eikä tutkimuseettisistä syistä kuitenkaan odotettavissa. Ruutuajan vaikutusten tutkiminen lapsiarjessa on digilaitteiden moninaisuuden, niiden käyttötapojen (yksin vai yhdessä) ja digisisältöjen laadullisen vaihtelun vuoksi huomattavasti vaikeampaa kuin vaikkapa alkoholin kulutuksen määrän ja siitä aiheutuvien terveyshaittojen välisen yhteyden tutkiminen vastaavin keinoin.

Pitäisikö noille pelialan uutisille saada oma ketju?
 
Tein uuden ketjun pelialan uutisille:
 
Ilmeisesti Minecraftin neuvostosensuuri on jo niin tehokasta, että jopa pelin sisäisen kaupan tuotteet pääsevät kohteeksi. Ymmärrän toki miksi sanayhdistelmä sensuroitiin, mutta onhan tuo vähän huvittavaa tässä yhteydessä.

 
Pelaaminen ei ole haitallista mielenterveydelle – paitsi yhdessä tapauksessa -tivi
Suurimmassa koskaan toteutetussa alan tutkimuksessa selvitettiin lähes 40 000 pelaajan tapaa pelata. Tutkimuksessa kävi ilmi, että toisin kuin on usein pelätty, heikolla mielenterveydellä ja pelaamisella ei ole suoraa yhteyttä. Huolenaiheitakin kuitenkin paljastui. Eniten merkitystä on pelaamisella itsellään. Professori Andrew K. Przybylski huomauttaa, että eroa on siinä pelaako pelejä, koska haluaa sekä siinä, pelaako pelejä koska tuntuu että niin täytyy tehdä. Professorin mukaan tutkimuksessa kävi ilmi, ettei pelaamisen kestolla ja määrällä ollut merkitystä pelaajan hyvinvoinnin kannalta. Sen sijaan pelaamisen laadulla oli. Jos pelaaja koki, että hänen täytyi pelata, hän voi tutkimuksen mukaan huonommin. Jos taas pelaaja pelasi, koska rakasti sitä, ei tutkimus paljastanut minkäänlaista yhteyttä henkiseen pahoinvointiin, vaan se päinvastoin vaikutti tarjoavan heille mielihyvää.
 
Aika helposti tuon nyt voisi itsekin päätellä että jos kokee jonkin pakollisena vs. tykkää tehdä sitä, on noista toinen parempi vaihtoehto.

Toki tutkimukset ja tutkiminen on tärkeää mutta usein huvittaa nämä tiivistykset tuloksista, jotka on luokkaa "hauki todellakin on kala" :D
 
Eiköhän tämäkin laske otsikoksi. Eli meikäläinen oli puhumassa pelien ja kirjallisuuden suhteesta Kulttuuriykkösessä.

 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tämäkin laske otsikoksi. Eli meikäläinen oli puhumassa pelien ja kirjallisuuden suhteesta Kulttuuriykkösessä.

Raivasin aikaa tuon kuunteluun. Tosi tasokas keskustelu!
 
Tekisipä Sony ja From Software uuden TV-sarjan Dark Souls maailmaan sijoittuvana isolla budjetilla niin voisi olla aika mielenkiintoinen pläjäys.
 

Eturintamalta kantautuu taas hirveitä. Metro-sarjan parissa työskennellyt animaattori Andrii Korzinkin on kuollut taistelussa. Korzinkin oli vastikään aloittanut työt Remedyllä, mutta värväytyi taistelemaan sodan lauettua.
 
Ylös Bottom