Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Minusta tuo artikkeli oli varsin hyvä. Ei mitään hysteriaa tai totaalisensuuria. En itse pelaajana (saati vanhempana) ole järin innostunut siitä, että koululaiseni pelaisi yli 20 tuntia viikossa raiskaus- ja kidutuspelejä. Sellainen ei vain ole mielestäni tervettä - aikuiseltakaan.
World of Warcraftin ja Breivikin vetäminen juttuun oli kyllä vähän mautonta.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Minusta tuo artikkeli oli varsin hyvä. Ei mitään hysteriaa tai totaalisensuuria. En itse pelaajana (saati vanhempana) ole järin innostunut siitä, että koululaiseni pelaisi yli 20 tuntia viikossa raiskaus- ja kidutuspelejä. Sellainen ei vain ole mielestäni tervettä - aikuiseltakaan.
World of Warcraftin ja Breivikin vetäminen juttuun oli kyllä vähän mautonta.

Omaan silmään oli kyllä melko asenteellinen kirjoitus. Selkeästi lähdetty hakemaan vaan yhtä totuutta yhdelkä kantilta. Ja voi kiesus noita esimerkki pelejä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Millä tavalla asenteellinen? Minusta tuossa puhuttiin vain väkivaltaisista nettipeleistä ja niiden suhteesta etenkin koululaisiin. Ei sinänsä tietokonepelaamisesta (tai konsolipelaamisesta) yleensä.
Ja olen ollut kyllä havaitsevinani sitä, että pelaamista ei voida tarkastella kriittisesti yhtään ilman että harrastajat nousevat takajaloilleen. Vaikka kai se on harrastuksessa kuin harrastuksessa, jos sitä kritisoi. Ja tottahan sekin on, että pelaamista on kritisoitu myös aiheetta ja hysterisoiden.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Joopajoo. Perus yleistämistä ja yhtä näkökulmaa vaan.

Syy-seuraus suhdetta olisi kiva nähdä pohdittavan näissä kirjoituksissa enemmän, että kummin päin se nyt mahtaiskaan olla.

Kaiken lisäksi Vappu Viemerö kuulostaa joka toisessa kommentissaan siltä, että ei ole ihan täysin varma. Vaikka on jo yli 40 vuotta asiaa tutkinut.
Annetaan nyt vielä vaikka parikymmentä vuotta lisää, niin ehkä hän osaa sanoa kaipaako nuori jännitystä elämäänsä. :cool:

Itse olen leikkinyt ajatuksella, että millainen keskustelu siitä syntyisi jos sanoisin näille "kukkahattutädeille", että hän on vieroutunut todellisuudesta kun ottaa väkivaltapelit niin tosissaa.


Nojoo, tällaista kiukkuista tekstiä vastakkaiselta puolelta aitaa.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Millä tavalla asenteellinen? Minusta tuossa puhuttiin vain väkivaltaisista nettipeleistä ja niiden suhteesta etenkin koululaisiin.

Asenteellisuus lähtee heti otsikosta. Sitten nostetaan esille 2 ääritapausta, marginaali peliä, joita harvempi täysjärkinen pelaa. Tämän jälkeen siirrytään puhumaan sujuvasti(ko?) peleistä yleisemmin.

Turha puolustella kappaleessa yritetään nollata vastaväitteet, vaikka oma teksti nojautuu ilmeisesti yhteen tutkimukseen ja yhden henkilön mielipiteisiin. Asia esitetään ainoana totuutena.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Minusta jo otsikossa tehdään selväksi, että puhutaan makaabereista nettipeleistä. EI kaikista nettipeleistä (tai kaikista peleistä ylipäätään). Nostetaan esiin kaksi tällaista makaaberia peliä esimerkiksi. Ei edelleenkään väitetä, että kaikki pelit olisivat tällaisia. Ja minusta tuossa korostetaan aika hyvin sitä, että puhutaan nimenomaan väkivaltaisista ja väkivaltaa sisältävistä peleistä.
Tulkintani mukaan artikkelin pointti on herätellä ennen kaikkia vanhempia katsomaan mitä ne koululaiset netissä pelaavat sekä huomioimaan (väkivalta)pelien sisältöä laajemminkin.
Minusta maalaisjärkikin sanoo, että jos koululaisikäinen lapsi pelaa viikossa yli 20 tuntia ikäiselleen sopimattomia väkivaltapelejä, niin riski niiden vaikuttamiseen on aika suuri. Ja sitä tässä artikkelissakin yritetään sanoa.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Minusta jo otsikossa tehdään selväksi, että puhutaan makaabereista nettipeleistä. EI kaikista nettipeleistä (tai kaikista peleistä ylipäätään). Nostetaan esiin kaksi tällaista makaaberia peliä esimerkiksi. Ei edelleenkään väitetä, että kaikki pelit olisivat tällaisia. Ja minusta tuossa korostetaan aika hyvin sitä, että puhutaan nimenomaan väkivaltaisista ja väkivaltaa sisältävistä peleistä.
Tulkintani mukaan artikkelin pointti on herätellä ennen kaikkia vanhempia katsomaan mitä ne koululaiset netissä pelaavat sekä huomioimaan (väkivalta)pelien sisältöä laajemminkin.
Minusta maalaisjärkikin sanoo, että jos koululaisikäinen lapsi pelaa viikossa yli 20 tuntia ikäiselleen sopimattomia väkivaltapelejä, niin riski niiden vaikuttamiseen on aika suuri. Ja sitä tässä artikkelissakin yritetään sanoa.
"Suomalaisten koululaisten pelaamista tietokonepeleistä jopa 73 prosenttia on todettu erittäin väkivaltaisiksi." Eli artikkelissa puhutaan Codista, Bäfästä ynnä muista ihan tavallisista ei edes erityisen raaoista peleistä, joita minä ja miljoonat muut ovat pelanneet 10-vuotiaasta taaperosta asti ilman vaikutusta. Nuo kidutus- ja raiskauspelit olivat vain alussa järkyttämässä ja nostamassa kävijöitä. Ja vaikka se on meille pelaajille täysin selvää, että nämä kuuluvat aivan eri kastiin muiden väkivaltapelien kanssa, ei siitä ole artikkelissa (tarkoituksella) mainittu sanallakaan.

Pahin ongelma artikkelissa on se, ettei siinä sanota pelaamisen olevan mahdollisesti haitallista liitettynä vakaviin psyykkisiin ongelmiin, vaan annetaan suoraan ymmärtää väkivaltapelien olevan pahasta ja mahdollisesti tekevän sinun lapsestasi seuraavan Breivikin.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Ei herttinen miten tuota artikkelia voikaan lukea? :eek:

Eihän tuolla edes mainittu CoDia ym.? Ja kannattaa taas ottaa huomioon niidenkin ikärajat. Ei niitä ikärajoja ole oikeasti kiusaksi laitettu. (Siitä tosin on väännetty peistä jo muussa keskustelussa.)
Se, että niitä on pelattu 10-vuotiaasta asti eikä olla vieläkään joukkosurmaajia, ei ole mikään argumentti. Naapurin pappakin totesi, että hän on 30 vuotta ajanut autolla ilman turvavöitä eikä mitään ole sattunut! Paitsi kerran sitten sattui eikä sattunut toista kertaa...

Väkivaltaa katselevista lapsista noin 20 prosenttia käyttäytyy aggressiivisesti, ja he ovat varhaisessa aikuisiässä taipuvaisia rikolliseen käyttäytymiseen.
Tottakai. Tämä on ihan loogista ja näkyy jo kouluissa yhä väkivaltaisemmaksi käyvän koulukiusaamisen myötä. Se näkyy oikeastaan jo päiväkodeissa. Äkkiseltäänkin voi huomata missä perheissä lapset katsovat ikäisilleen sopimatonta ohjelmaa ja missä ei.
Kaikista ei tietty tule koulusurmaajia. Mutta kaikki tapaukset ei pääse otsikoihinkaan. Aggressiivista käytöstä on jo pelkät tönäisytkin. Joukkomurhat ovat ääri-ilmiötä, suhteellisesti ottaen erittäin harvinaisiakin. Mutta se ei tarkoita sitä, että kaikelta muulta tulisi sulkea silmänsä.

Oxfordin yliopiston vuonna 2007 julkaisemassa tutkimus väkivaltaisten videopelien vaikutuksesta lapsiin ja nuoriin todisti peliväkivallasta huolestuneiden huolet oikeiksi.
En millään jaksa uskoa, että Oxfordissa julkaistaan silkkaa roskaa. Ja sanoohan tuonkin maalaisjärkikin. Ei voi olla vaikuttamatta!

Minusta peliharrastajien (joihin lasken itsenikin) pitäisi osata katsoa myös peiliin näitä juttuja lukiessa ja hyväksyä se, että hienolla harrastuksella on myös negatiivisia seurauksia, kun niitä käytetään väärin. En ole mistään asiallisesta lähteestä onnistunut lukemaan, että ikäsuosituksia noudattava ja kohtuudella pelaava lapsi/nuori/aikuinen olisi sekopää ja että pelaaminen pitäisi kieltää kokonaan. Eikä sitä koiteta minusta väittää tässäkään.

Pelien väkivaltaisuudesta riittää mielipiteitä, ja keskustelun nostaminen aiheesta merkitsee yleensä sohaisua ampiaispesään.
MOT
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tottakai. Tämä on ihan loogista ja näkyy jo kouluissa yhä väkivaltaisemmaksi käyvän koulukiusaamisen myötä. Se näkyy oikeastaan jo päiväkodeissa. Äkkiseltäänkin voi huomata missä perheissä lapset katsovat ikäisilleen sopimatonta ohjelmaa ja missä ei.
Kaikista ei tietty tule koulusurmaajia. Mutta kaikki tapaukset ei pääse otsikoihinkaan. Aggressiivista käytöstä on jo pelkät tönäisytkin. Joukkomurhat ovat ääri-ilmiötä,
Ainakin omat kokemukset ovat koulukiusauksen osalta tapahtuneet arvostettujen harrastuksien parissa harrastaneiden lapsien/nuorten toimesta, kuten jääkiekon tai muu urheiluharrastuksen. Mutta toki tämä oli jo vuonna kivi ja kirves. Silloin en vielä ollut unlockannut sisäistä nerd-rageani, jolla olisin voinut kaapata kiusaajien paikan.

Toki väkivaltapelit ovat muuttunut visuaalisesti selkeämmäksi, mitä se oli meidän lapsuuden aikaan. Kummalista kyllä, vaikka TV-ohjemalta silloin olivat melkoista räjähdystä ja räiskintää, niin silti harva meistä kasvoi vinoon. Ehkä ollaan vain geneettisesti supreme, meillä ei ole tietyn tapaista aggresiivistä piilevää mielenvikaa tai kasvatuksemme ei ollut aivan pullamössä, jossa vanhemmat eivät pysty pitämään jonnejaan kurissa tai näyttämään miten kunnioitetaan toisia ihimisiä.

Ehkä tämä asian puolustamishalu tulee siinä, että syytökset ovat melko hyökkääviä.

Mutta joo, ei lasten kaikkea tulisi nähdä/tehdä, mutta vastuu on vanhemmilla eikä viihdeteollisuudella.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Pelaaminen tekee meistä tappajia, sanoo Aamulehti.


– Eihän eroottisesti virittyneen filmin katsominen pura kenenkään seksuaalisia haluja. Hinkuhan siinä päinvastoin nousee, kun sellaista filmiä katsoo. Ihan sama väkivallan katsomisessa.
Mitä varten pornoa sitten katotaan? Ja ei mulla ainakaan tule mikään himo mennä ulos kaahaamaan ihmisten päältä autolla, kun oon pelannut pari tuntia GTA:ta. Itellä ainakin on pelaamisen jälkeen semmonen oikein "tylsistynyt" ja apaattinen (vähän väärä sana kyllä) olo, että ei jaksa enää pelata, kun on kiintiö tullut jo täyteen, "mitäs seuraavaksi?" Ei mulla siinä ainakaan tule siinä mitään haluja, saati riitä virta lähteä jonnekin ulos riehumaan haulikon kanssa. Pelaamisen jälkeen on semmonen oikein rentoutunut olo, kun on saanut paeta arjen paineita jonkin elämyksen sisälle. Ja vaikka peli sisältäisi jonkin verran väkivaltaa, so what? Ihan yhtälailla joku voi elätyä vaikka Kummisetään (elokuvaan). Mulla ainakin kaikki agressiot ja muut purkautuu ihan sinne peleihin. Ja näiden purkamiseen ei tarvita mitään sairaita raiskauspelejä.

Tää kirjottaja on ettinyt pari tollasta ääriesimerkkiä ja sit yleistää kaikkien väkivaltapelien olevan tollasia. Naurahdin ääneen vielä kirjoittajan pohdinnalle:

– Olen pohtinut sitä, miksi jännityksen tarve on niin suuri. Ovatko arki ja koulu niin tylsiä, että niihin pitää hakea peleistä järisyttäviä kokemuksia?

Samoin voisi kysyä, että miksi ylipäätään katsotaan (jännitys)elokuvia? Eikö arki riitä tuomaan tarpeeksi jännitystä? Voi ei! Ja peleistä kyllä saa "järisyttäviä kokemuksia", kun kattoo vaikka jotain Unchartedia, BioShockia tai vastaavaa. En oo leffoissa ikinä kokenut mitään vastaavaa. Tuosta lainauksesta nyt saa kuvan, että tuo kirjoittaja on just tollanen tyypillinen "Ai säkö pelaat? Ootko sä joku lapsi?" -tyyppi. Ja ne ikärajat ei tosiaan oo niissä koteloissa suotta. Vanhempia tässä tulisi syyttää, mutta artikkelin kirjoittaja antaa sellasen kuvan, että kaikki on pelien syytä. Kaiken pahan alku ja juuri!

– Vanhemmat eivät antaisi lasten pelata näitä hirvittäviä pelejä, jos he tietäisivät, millaisia ne ovat.
Kuinkakohan moni 12-vuotias edes tietää jostain Rapelay'stä? Sain itsekin kuulla tästä pelistä vasta ihan noin vuosi sitten erään suomalaisen pelisivuston sunnuntailistauksesta (okei, se oli V2.fi), mutta mitä sitten? Saa olla melko sairas, jos tollasta haluaa pelata. Toki onhan se parempi vaihtoehto kuin mennä kadulle suorittamaan ihan oikeita toimia.

– Kaikista pahin asetelma on semmoinen, missä 12-13-vuotias pelaa yksin koulun jälkeen kotonaan ilman, että kenelläkään on hajuakaan, millaisten pelien kanssa hän on tekemisissä. Meillä ei ole todellakaan kiinnitetty tarpeeksi huomiota siihen, mitä pelit aiheuttavat!
Ihan yhtälailla joku 12-vuotias voi katsoa kotona kovanluokan kidutuspornoa. Pelit on kuitenkin se kaikista pahin juttu, hui!

EDIT: Hokasin, että nuo lainaukset oli tosiaan tuon Vappu Viemerön suusta. Eli hänelle kohdistin nyt tämän kriittisen viestin.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Yllättääkö?

Uuden-Seelannin viranomaisten vangitsema suomalaismiljonääri Kim Dotcom on osoittautunut varsinaiseksi ässäksi Call of Duty - Modern Warfare 3 -nettipelissä, kertoo Digital Trends -verkkolehti.


Dotcom saavutti lehden mukaan maailman ykköspaikan sotapelissä vuodenvaihteessa. Pelaajanimellä MEGARACER tunnetulla suomalaismiljonäärillä oli silloin tilillään 150000 tappoa.

Digital Trendsin mukaan Dotcom käytti Modern Warfaren pelaamiseen ainakin 12 tuntia puhdasta peliaikaa.

Verkkolehden mukaan Dotcom on mestariluokkaa myös Mario Kart -pelissä.

Suomen ja Saksan kaksoiskansalainen Kim Dotcom on tiedostonjakosivusto Megaupload.comin perustaja.

Yhdysvaltain viranomaiset ovat sulkeneet sivuston ja asettaneet Dotcomin syytteeseen tekijänoikeuslakien rikkomisesta. Yhdysvallat vaatii hänen luovutustaan oikeudenkäyntiä varten.

IS

Pelannut ainakin 12 tuntia CoD:ia? Aikamoista.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Asenteellisuus lähtee heti otsikosta. Sitten nostetaan esille 2 ääritapausta, marginaali peliä, joita harvempi täysjärkinen pelaa. Tämän jälkeen siirrytään puhumaan sujuvasti(ko?) peleistä yleisemmin.

Samaa mieltä. Tuo jutun "kidutuspeli" on aivan ääriesimerkki ja myönnän suoraan että tuollaiset pelit pitäisi siivota nopeasti pois netin syövereistä. Eivät edusta sitä "pelaamista" mistä suuri yleisö puhuu ja mitä suurin osa pelaa.

Onhan siellä netissä varmasti selain-flash-ym-pelejä joissa ammutaan jotain ihmisryhmiä tai joilla tehdään esim. rasistista propagandaa. Kaikkea löytyy ja "saastaa" löytyy myös pelien keskuudesta (jonkin netin selainpelin voi tehdä varmasti about päivässä-parissa jos tietää mitä tekee ja työkalut ovat oikeat).

Tähän pätevät ne samat säännöt mitä ylipäänsäkin netin käyttöön lasten ja nuorten keskuudessa: Aikuiset valvovat missä mennään ja tarvittaessa puuttuvat asiaan. Käyttöä myös yleensä rajoitetaan tavalla tai toisella (jos tarve vaatii), koska ei ole normaalia että joku lapsi on tuntikausia "netissä" päivästä toiseen.

Netti on pullollaan sontaa ja osa siitä on täysin lapsilta (ja täysjärkisiltä jos suoraan sanon) kielletty. Mikä tässä on uutinen? Kidutuspelit pannaan ja LittleBigPlanet tilalle.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tapahtuman kotisivu: Finnish Game Jam 2012 | Innovation, Creativity & Experimentation :: 27th–29th Jan 2012

Finnish Game Jam kokoaa sadat tietokonepelien tekijät yhteen

27.1.2012 19:15 | 0 |
A A
STT


Pelintekijöiden tapahtuma Finnish Game Jam kokoaa tänä viikonloppuna yli 300 suomalaista kehittelemään uusia pelejä. Valtaosa kilpailijoista tekee tietokonepelejä, mutta tapahtumassa voi tehdä myös esimerkiksi lautapelin.

Tapahtumia järjestetään Helsingissä, Tampereella, Kajaanissa, Kouvolassa, Lappeenrannassa, Turussa, Oulussa ja Outokummussa. Samaan aikaan pelejä tehdään myös muualla maailmassa. Suomen jamit ovat osa Global Game Jamia, jossa on mukana kymmeniä maita eri puolilta maapalloa.

"Jotkut osallistujista menevät maanantaina töihin tekemään samaa. Peliala on intohimoisten ihmisten teollisuutta", kertoo tapahtuman koordinaattori Annakaisa Kultima.

Kultiman mukaan mukana on niin harrastajia kuin ammattilaisiakin.

Vapaa-ajan pelintekoharrastuksesta voi olla hyötyä myös töissä.

"Päivätöissä ei välttämättä voi tehdä rohkeita kokeiluja. Tämän viikonlopun aikana on mahdollisuus tehdä yhteistyötä ihan uusien ihmisten kanssa ja löytää jotain kiinnostavaa."

Lähde: Finnish Game Jam kokoaa sadat tietokonepelien tekijät yhteen - Pelit - Kulttuuri - HS.fi
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Kyseinen tapaus vähemmän yllättävästi Yhdysvalloista, mutta miksei myös jokus voisi tapahtua myös täällä.

Hakkeri-isku paljasti: Poliisi ratkoo rikoksia Xboxin avulla
Julkaistu: 28.01.2012 09:00

Yhdysvaltojen poliisi tutkii jo pelikonsolitkin todisteiden löytämiseksi. Poliisilla on myös valtuudet salakuunnella Xboxin kautta tehtyjä nettipuheluja.
Yhdysvalloissa poliisit käyttävät pelikonsoleista löytyviä tietoja rikostutkintaan. Viranomaiset ovat esimerkiksi etsineet Xbox 360 -pelikonsoleista niihin tallennettuja videoita. Myös pelitallennusten ajankohdat voivat toimia todisteina oikeudessa.

Yhdysvalloissa poliisilla on myös keinot seurata Xbox Live -verkkopalvelun kautta käytyjä nettikeskusteluja.

Tiedot selviävät Anonymous -hakkeriyhteisön tekemästä tietomurrosta Kalifornian nettirikollisuuteen erikoistuneen rikostutkijan sähköpostiin, kertoo Ars Technica -verkkolehti.

Eräässä tapauksessa raiskaustapausta tutkinut poliisi muun muassa etsi epäilyn kuvaamaa videota raiskauksesta, jonka hän arveli olevan epäillyn Xbox 360 -konsolin kovalevyllä.

Lehden mukaan virkavalta on kiinnostunut myös videopelien tallennustietodoista, sillä ne voivat esimerkiksi antaa pelaajalle alibin tietylle ajankohdalle.

Virkavalta valvoo myös Xbox Live -palvelun nettipuheluja. Microsoft on patentoinut tekniikan, jolla voi seurata pikaviestimien, Skypen tai muiden nettipuhelupalveluiden ja pelien aikana käytyjä keskusteluja.

Microsoftin verkkopalvelu on joissakin tapauksissa auttanut myös jäljittämään varastettuja Xbox 360 -konsoleita, kun ne on kytketty takaisin verkkoon varkauden jälkeen.

Lähde: Hakkeri-isku paljasti: Poliisi ratkoo rikoksia Xboxin avulla - Ilta-Sanomat
 
Ylös Bottom