Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Ai kun syvälle sieluun sattuu taas jo ihan lähtökohtaisesti :D Sata tuntia tai muutaman tunnin yhden illan elämys? Nämä ovat pelien tapauksessa samoja ääripäitä kuin leffoilla alle 90 minuuttia tai yli 150 minuuttia. Molemmat toimivat kun riittävällä taidolla toteuttaa mutta miksi ihmeessä se kultainen keskitie olisi jotenkin paha juttu? Aikaa niin maan varmasti löytyy ihan mille tahansa, kunhan se on riittävän viihdyttävää. Noissa ääripäissä tuotos kuin tuotos saa työskennellä sen viihdyttävyytensä puolustamiseen todella paljon kovemmalla panoksella kuin ihan sellainen perushyvä, peruspitkä elämys ja tuota vielä kahta raivokkaammin, jos valitsee noista ääripäistä sen lyhyemmän.

Triben blogi on kuitenkin ihan mielenkiintoista luettavaa. Kyllähän siellä kovasti sosiaalista pelaamista rummutetaan ja vähän tuntuu siltä, että kovasti yritetään löytää sitä viisasten kiveä, jolla "casual" Facebook-pelaaminen tuodaan lähelle "hardcore" pelaamispelaamista mutta saapahan nyt nähdä mihin tuo johtaa. Jotenkin tulee vähän mieleen, ettei tuollakaan oikein oteta pelaamista todellisena viihdemuotona vaan yritetään pakottaa sitä johonkin ylevämpään muottiin.

Jos poikkeuksellisen hyvä leffa tai kirja tai musiikkikappale koskettaa tai saa ajattelemaan niin miksei peli voisi tehdä sitä samaa? Miksi se tuntuu yhä olevan ilmaisumuoto, jota pitäisi jotenkin kehittää nykyistä paremmaksi tai erilaisemmaksi? Kaikkea hyvää toki Tribelle mutta jotenkin tuntuu, että ihan sinuja ei nykypäivän pelaamisen ja sen ilmaisuvoiman kanssa olla.

Edit: Täysin edelliseen liittymätöntä mutta tuplapostauksen välttämiseksi aiheeseen liittyen varsin mielenkiintoinen Eurogamer-artikkeli pelien viihdyttävyyteen liittyen. Essexin yliopistossa tutkittiin vähän joka sortin pelaajaa ja yritettiin selvittää, mikä meitä peleissä ajaa eteenpäin. Ja täytyy sanoa, että ihan mukavantuntuisia tuloksia saatiin:

I was heartened by the findings which showed that people were not running away from themselves but running towards their ideals. They are not escaping to nowhere they are escaping to somewhere

Eli pelaamisessa ei niinkään paeta todellisuutta kuin juostaan jonnekin, missä omia ihanteitaan voi toteuttaa. Tiedä sitten miten yleispätevänä moista tutkimusta voi pitää mutta ainakin noita moraalisysteemejä ylläpitävien pelien kanssa on itsekin tullut huomattua, että vaihtoehtojenkin kanssa ne hyvisvalinnat vain jotenkin tuntuvat miellyttävimmiltä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Eli pelaamisessa ei niinkään paeta todellisuutta kuin juostaan jonnekin, missä omia ihanteitaan voi toteuttaa. Tiedä sitten miten yleispätevänä moista tutkimusta voi pitää mutta ainakin noita moraalisysteemejä ylläpitävien pelien kanssa on itsekin tullut huomattua, että vaihtoehtojenkin kanssa ne hyvisvalinnat vain jotenkin tuntuvat miellyttävimmiltä.

Itselle on hyvin vaikeaa poiketa omista moraalikäsityksistä tarinavetoisissa peleissä. Hetken aikaa voi yrittää, mutta siellä se kolkuttaa takaraivossa ja tälläiset kokeilut ovat loppuneet lyhyeen itsesyytösten saattelemina. Sotapelit ovat asia erikseen, siellä liikutaan tasolla "joko sinä tai minä". Parasta on silloin, kun saa toimia hyveellisenä ritarina. Naivina oikeuden puolustajana. Esimerkiksi World of Warcraft oli juuri tälläinen, jossa omia moraaliasenteitaan pääsi testaamaan kovin mustavalkoisessa maailmassa, vaikka silloinkaan ei ollut aina ihan niin selvää kuka oli mitäkin. Peleillä voi olla oma roolinsa palikoiden järjestelyssä siihen muotoon, kuin toivoisi niiden olevan myös tässä todellisuudessa. Siinä mielessä pelit ovat pakopaikka.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

HS.fi: Painettu vaara

Perttu Häkkisen eilinen kolumni oli aika hyvä. Piikitteli hauskasti kukkahattutädeille ja muille väkivaltaisen pelien vastustajille. Lienee tosin turhaa toivoa, että tämäkään saisi mitään asennemuutosta aikaan... :(

Kannattaa kuitenkin lukea!
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

YLE RADIO 1 - Valkoista valoa
Keskiviikkoisin klo 10.00 – 10.50, toinen lähetys perjantaina klo 14.00


On kivaa tappaa leikisti

id31504-kuva1.jpg

Ke 31.8.2011 klo 10.00, uusinta pe 2.9. klo 14.00


Norjan joukkomurhan jälkeen moni riensi vakuuttamaan, että ampuja toimi yksin eikä edusta mitään ihmisryhmää, uskontokuntaa tai aatesuuntaa. Miksi tappaminen on mielestämme täysin yllättävä asia, joka ei liity kulttuuriimme, vaikka suurin osa koululaisista pelaa tappamispelejä?

Syksyn ensimmäisessä Valkoisessa valossa kuullaan juutalaista liturgista musiikkia Adolphe Attian laulamana.

Toimittajana on Johanna Korhonen.

Lähde: Valkoista valoa | Valkoista valoa | YLE Radio 1 | yle.fi
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Näitä tälläisiä leikkikenttiä vaan lisää, vaikka jokaiseen kauppakeskukseen :D

Miehille oma leikkikenttä Ikeaan?

200_Talsa_4985416.jpg


Suomen Ikean liikkeiden lasten maailma on monelle tuttu juttu, kun ostokset halutaan tehdä rauhassa. Lasten lisäksi myös miehet tylsistyvät helposti huonekaluostoksilla, Australiassa uskotaan. Sydneyn Ikea testaa miesten leikkikenttää, kertoo verkkosivusto Curbed.


Ikean liike Australian Sydneyssä testaa miesten leikkikenttää, Mänlandia, kertoo verkkosivusto Curbed. Sydneyn Ikean mainospäällikön Jude Leonin mukaan idea miesten leikkikentästä syntyi Ikean lasten maailman pohjalta.

Smålandissa lapset saavat leikkiä aikuisten ollessa ostoksilla. Nyt myös miehet halutaan pois tieltä naisten tutustuessa Ikean tarjontaan.

Mänlandissa miehet voivat pelata konsolipelejä ja flipperiä, katsoa televisiota ja nauttia ilmaisista nakkisämpylöistä. Australialainen lehti luonnehtii Mänlandia "päiväkodiksi ostoksiin tympääntyneille miehille".

Vaimojen ja tyttöystävien jättäessä miehensä tai poikaystävänsä hoitoon saavat naiset summerin, joka hälyttää 30 minuutin hoitoajan umpeutuessa.

Mänlandissa on vielä monia vikoja, Curbed kirjoittaa. Se ei ota huomioon homopareja, ja milloin 30 minuuttia on riittänyt Ikeassa käyntiin, Curbed kysyy.

Mänlandia testattiin ensimmäistä kertaa syyskuun alussa Australian isänpäiväviikonloppuna.

Lähde: Ikeaa testaa miesten leikkikenttää Australiassa | Taloussanomat
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Meillä on pleikkapuolella jo vuosia osallistuttu vaihtelevalla aktiivisuudella Stanfordin Yliopiston tutkimukseen, jossa pyritään löytämään ratkaisuja joilla voitetaan jatkossa vakavia sairauksia. Ihan vain luovuttamalla konsolin tehot laskentaan asian hyväksi. Aiheesta löytyy oma ketjunsakin.

Tätä sivuten löytyi tälläinen uutinen:


Videopelaajat ratkaisivat retroviruksen salat


Videopelaajat ovat auttaneet tutkijoita selvittämään tutkijoita vuosia askarruttaneen osan monimutkaisen viruksen rakenteesta.

Pelaajat saivat nimensä tutkijoiden rinnalle myös sunnuntaina Nature Structural & Molecular Biology -lehdessä ilmestyneen tutkimuksen tekijäluetteloon.

Tutkijat yrittivät selvittää yhden retroviruksissa esiintyvän entsyymin rakennetta ja pohtivat tapaa, jolla siitä voitaisiin muodostaa tarkka malli. Avuksi päätettiin ottaa verkossa toimiva videopeli Foldit, joka antaa rakenteen selvittelyn pelaajien tehtäväksi.

Pelaajat jakaantuvat ryhmiin ja kilpailevat toisiaan vastaan siitä, mikä ryhmä selvittää pelin työkaluilla tehokkaimmin pieniä paloja halutusta rakenteesta.

Tutkijat ällistyivät, kun pelaajat saivat jo kolmessa viikossa aikaan tarkan mallin entsyymistä. Löydön uskotaan olevan ensimmäinen kerta, kun pelaajat ovat ratkaisseet tiedeyhteisöä pitkään askarruttaneen ongelman.

"Halusimme nähdä, voisivatko ihmiset onnistua siinä, missä automaattiset menetelmät ovat epäonnistuneet", Firas Khatib Washingtonin yliopistosta sanoo.

"Jos pelaajien voima voitaisiin valjastaa oikein, sillä voitaisiin ratkaista monenlaisia tieteellisiä ongelmia."

Lähde: Videopelaajat ratkaisivat retroviruksen salat - HS.fi - Ulkomaat
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

No nyt sillä on nimikin - GTP!

Kukkahattutädeille laatikoittain ammuksia! FOX News ajaa panssarivaunua! APUA!

Toi on kyllä puolittain ruotsalainen tutkimus, että ei varmaan vielä kannata huolestua...


Uskaltaako joku täällä sanoa näkevänsä energiapalkkeja kadulla kävellessään, tai käyttävänsä sorkkarautaa, vipuvartta ja peltitynnyreitä ratkaistakseen vaikkapa vaativan hyllyn-avaamis-ongelman?

Itse huvitan itseäni silloin tällöin pitkiksi venyneillä patikointireissuilla kuvittelemalla miten jokin oikean maailman asia reagoisi vaikkapa johonkin pelissä olevaan taikaan, mutta en mä niitä aikuisten oikeasti näe.

Kerran kyllä unissani näin maan täydeltä eri värisiä valopilareita Borderlandsin julkaisun jälkeen, mutta nää unijutut lieneekin eri asiaa.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Toi on kyllä puolittain ruotsalainen tutkimus, että ei varmaan vielä kannata huolestua...
Tutkimuksen tekijät ovat nyt älähtäneet tuosta uutisesta ja sanovat, että uutisointi on virheellistä ja sen taustalla on todennäköisesti Metro-lehden toimittajan oma arvomaailma.

“For one thing, we never said that in our paper,” the Professor said, “and for a second thing, the findings don’t even hint at that. The press release I put out yesterday regarding this study was completely neutral, not one negative thing in there.”

“The Metro, they obviously had an agenda,” said Griffiths, “because all [the reporter] said was that he just wanted to know about the negative stuff. I told him that the paper was primarily positive, or at least neutral. He said ‘I don’t want to know about that, I want to know the negative stuff.’ So I just went through what we did, what we found and what we are doing next.”

Lähde: Spong
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Varmaan alunperinkin laadukas "dokkari" kun matskua haetaan Youtubesta... Toivotaan edes että oli outo moka eikä katsojien puhdas ku**tusyritys.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Keskiviikkona tulee TV2:lta mielenkiintoinen dokumentti.

Silminnäkijä: Leikisti kuollut YLE TV2 22.05 - 22.35 Sotapelit ottavat mallia oikeasta sodasta ja oikea sota muistuttaa yhä enemmän peliä. Miksi toden ja pelin rajat sekoittuvat?


leikisti_kuollut_121011_1.jpg


SILMINNÄKIJÄ:
LEIKISTI KUOLLUT

YLE TV2 ke 12.10.2011 klo 22.05

Nykypäivän moderni sota on kuin kauko-ohjattu tietokonepeli. Menestyneimmät tietokonepelit ovat puolestaan sotapelejä, jotka ovat mahdollisimman realistisia. Toden tuntu antaa kiihokkeen, on kuin oikeasti olisi eturintamalla. Tv-katsojan on puolestaan helpompi vastaanottaa sota, joka näyttää kamppailu-urheilulta.

Toden ja pelin raja on hämärtynyt. Jo nyt uutiskuvat ovat usein häkellyttävän samanlaisia kuin sotapelien kuvat.

Tätä rajankäyntiä pohditaan Silminnäkijässä kolmen esimerkin kautta. Kanadalaista alkuperää olevassa ohjelmassa kolme taiteilijaa hämmentää toden ja pelin rajaa entisestään.

Ohjelmassa ei sen sijaan käsitellä takavuosien muotiteemaa eli pelien väkivaltaisuutta.

- Emme me yritä sanoa, että ihmisten ei tulisi pelata väkivaltaisia pelejä. Meillä oli oikein hauskaa kun pelasimme niitä, sanoo pelisuunnittelija Ann-Marie Schleiner.

Suositut sotapelit, kuten America's Army, Counter Strike, Call of Duty: Modern Warfare 2 tai Battlefield, ovat ohittaneet menestyselokuvien tuoton. Niiden edustama realismi on tarkkaan harkittua toden tuntua, koska esimerkiksi siviilien kärsimystä peleissä ei ole.

John DeLappe halusi viedä realismin pidemmälle America's Army -pelissä. Hän nimesi pelissä kuolleet hahmot oikeiden, Irakin sodassa kuolleiden amerikkalaisten mukaan. Hän sai raivostunutta palautetta. Toden tuominen peliin oli sopimatonta, vaikka peli olikin suosittu juuri toden tunnun takia.

- Sanottiin että näin minä teen kuolemasta triviaalia, vaikka se on peli, joka trivialisoi kuoleman, sanoo DeLappe.

Ohjelman raflaavin esimerkki on irakilaissyntyisen Wafaa Bilalin tekemä räiskintapeli. Hän teki nettiin pelin, jossa klikkaus aktivoi keltaisen värikuulan kohti Bilalia itseään. Kun pelaajille selvisi, että kohteena onkin oikea ihminen, syntyi hämmennystä.

- Idea on, että irakilaiset ovat kohteina samalla lailla kuin minä tässä, hän sanoo. Wafaan Bilalin veli ja isä kuolivat Irakin pommituksissa.

Sodan inspiroima viihdeteollisuus eli ns. militainment (military entertainment) muokkaa käsitystä siitä, miltä oikea sota näyttää. Mitä pelin ja toden sekoittumisesta sitten seuraa? Ohjelman ei anna tähän vastauksia vaan haastaa katsojaa kysymään asiaa itse.

Toimittaja ja ohjaaja: Roger Stahl
Alkuperäismateriaali: Mundovision, Kanada
Suom.toteutus: Hannele Valkeeniemi
Tuotanto: Yle Ajankohtaistoiminta

Lähde: Leikisti kuollut | A-tuubi
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Joskus huvittanut, miten jopa pelaajien keskuudessa esiintyy epäuskoa siihen, miten yli 20-vuotias voi enään pelata. Kuitenkin tiedämme pelaajien keski-iän olevan jo vahvasti päälle 30-vuotta ja esimerkiksi naispelaajia löytyvän enemmän kuin alle 18-vuotiaita (muuten äänekkäitä) poikapelaajia.

Päivän hesarin nettijatkeesta poimittu tälläinen uutinen:

Tutkimus: Yli 70-vuotiaat pelaavat entistä enemmän


Yhä useampi yli 70-vuotias suomalainen pelaa yhä useammin digitaalisia tai perinteisiä pelejä, ilmenee Suomen Akatemian rahoittamasta Pelaajabarometri 2011 -tutkimuksesta.

Vanhin tutkittu ikäryhmä, 70–75-vuotiaat, ovat lisänneet kolmessa vuodessa merkittävästi pelaamistaan. Aktiivisten pelaajien osuus nousi tässä ikäryhmässä 75 prosentista 91 prosenttiin, kun kaikki pelimuodot otetaan huomioon.

Tyypillinen digitaalipelien pelaaja on 37-vuotias tietokonepasianssin näpyttelijä. Peleihin käytettävä aika ei tutkimuksen mukaan vielä kilpaile television katseluajan kanssa. Keskimääräinen suomalainen katsoo televisiota yli 20 tuntia viikossa, kun yli 20 tuntia pelaavia suomalaisia on vain alle neljä prosenttia.

Digitaalisten pelien pelaaminen on yleistynyt osaksi kaikenikäisten suomalaisten ajanviettomuotoja: 54 prosenttia suomalaisista pelaa jotain digitaalista peliä ainakin kerran kuukaudessa. Kun mukaan lasketaan perinnäiset kortti-, lauta- ja liikunnalliset pelit, ovat lähes kaikki suomalaiset pelaajia.

Videopelikonsoleilla pelaaminen ja aktiivinen mobiilipelaaminen ovat yleistyneet, sen sijaan internetissä pelattavat pelit olivat menettäneet hieman suosiotaan. Mobiilipelien suosioon vaikuttanee älypuhelinten yleistyminen.

Aiemmin suosituin mobiilipeli oli Nokian matkapuhelimien mukana jaeltu matopeli. Tämän vuoden tutkimuksessa sen aseman suosituimpana mobiilipelinä oli anastanut kosketusnäyttöisten älypuhelimien Angry Birds.

Pelaajabarometri on osa Suomen Akatemian rahoittamaa Pelikulttuurien synty Suomessa -tutkimushanketta, joka toteutetaan Tampereen, Jyväskylän ja Turun yliopistoissa sekä Porin yliopistokeskuksessa.

Lähde: Tutkimus: Yli 70-vuotiaat pelaavat entistä enemmän - Talous - HS.fi


Aiheesta lisää löytyy KonsoliFIN Median puolelta, professori Mäyrän radiohaastattelusta: KonsoliFIN - Media - Radio Suomi: Kuka Pelaa Digitaalisia Pelejä Ja Miksi? (PS3) -
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Keskiviikkona tulee TV2:lta mielenkiintoinen dokumentti.

Nyt tämä "Leikisti kuollut" löytyy myös YLE Areenalta: Leikisti kuollut | Silminnäkijä | Toista | YLE Areena | yle.fi

Mielenkiintoinen aihe ja täysin järkeenkäypä. Aidon uutisten sotakuvien ja pelien välinen yhteys on aivan ilmeinen. Räikeimmät vastaan tulleet tapaukset ovat niitä, joista on jo vaikea erottaa onko tämä aitoa vai tietokoneen piirtämää. Esimerkiksi ampujana AC-130:n puikoissa, pelissä Modern Warfare 2. Pelaamisen kautta sotakuvista voimme tunnistaa pelitapahtumia ja päinvastoin. Suosituimmat pelit ovat lähelle realismia viedyt, aivan kuten dokumentissa mainitaan. Olemmeko pelaajina tahdottomia moukkia, joiden aivopesu hoidetaan huomaamatta keittiön kautta pelien välityksellä? Viholliskuvat tehdään selviksi ja sodasta muodostetaan kamppailu-urheilua muistuttava kliininen ympäristö siviiliuhreista ym. ei-niin-mukavasta. Teknologian kautta sotilas viedään yhä kauemmaksi kohteesta ja tilanteesta tulee jo hyvin videopelimäinen. Nappia voi painaa ilman omantunnon vaivoja, jälkiä kun ei tarvitse käydä siivoamassa.

Dokumentissakin mainittu America's Army on osa rekrytointia Yhdysvaltojen armeijalle. Härskeimmissä pelisivustojen mainoksissa ihan suoraan annetaan ymmärtää pelitapahtumien olevan jo arkipäivää kentällä ja juuri sinusta voi tulla niiden toteuttaja. Siivosti monitorin takana ja joystick kourassa, ihan kuten kotona. Päälle vielä mitali rintaan ja tarkoitusta muuten sisältököyhään elämään.

Nyt kohteena on joku vieras kaukana meistä, entäs sitten kun tämän propagandan maaliksi otetaan meidät tai joku läheltä meitä? Tätä 24/7 usean vuoden ajan ja pian saamme jo juosta pitkin hankia yläilmojen taistelulaivueen tykeiltä.

[video=youtube;8AaOhyvpE1E]http://www.youtube.com/watch?v=8AaOhyvpE1E[/video]
 
Ylös Bottom