Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Parhaillaan YLE Teemalla kenties Euroopan tämän hetken merkittävin filosofi, Slavoj Zizek heitti ilmoille ihan hauskan ajatuksen videopelaajista.

Ehkä pelien kautta tehdyt valinnat murhaajina ja raiskaajina vain heijastavat jotain sieltä todellisesta minästämme ilman sosiaalisia rajoitteita. Käsittelemme fiktion kautta omaa sisintämme emmekä välttämättä edes ymmärrä tätä itse. Irtaudumme pelien maailmoihin muka toiseen rooliin, vaikka sieltä heijastuu oma synkkä kuvajaisemme.

Eipä siinä mitään alitajunnan piiloviestejä tule toteutettua kun tiedän miten haluan pelata ja miksi juuri näin. Eli on tullut jo huomattua samainen ajatus aikaa sitten.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Ehkä pelien kautta tehdyt valinnat murhaajina ja raiskaajina..

Raiskaajina? Mihin tämä viittaa?

Ehkä tuossa on pieni totuuden siemen ainakin omalla kohdalla, koska en oikein halua pelata pelejä "pahana poikana" jos on näitä moraalisia valintoja yms. "Hyviksenä" on pajon antoisampaa.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Barack Obamakin on vain ihminen. No, on tuossa kuitenkin ehkä jotain jyvääkin.

Barack Obama kehotti isiä sulkemaan videopelit

Yhdysvaltain 44. presidentti Barack Obama paljasti eilisessä isänpäivän (kyllä, he viettävät sitä eri aikaan kuin me) blogikirjoituksessaan videopelikielteiset karvansa. Isällisiin velvollisuuksiin vedoten Obama kehotti kansakuntansa isiä sulkemaan videopelilaitteen ja lukemaan lapsilleen kirjoja, mieluiten sellaisia, joissa opetetaan erottamaan oikea väärästä.

We know that every father has a personal responsibility to do right by their kids – to encourage them to turn off the video games and pick up a book; to teach them the difference between right and wrong; to show them through our own example the value in treating one another as we wish to be treated. And most of all, to play an active and engaged role in their lives.

Suomessa isänpäivää vietetään marraskuun toisena sunnuntaina.

Lähde: Barack Obama kehotti isiä sulkemaan videopelit - Uutiset - Pelit.fi
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Juhannusaaton hesarista löytyi taloussivulta EA:n perustajiin kuuluvan William Hawkinsin haastattelu. Hänen nykyinen yrityksensä Digital Chocolate tekee pelejä matkapuhelimiin ja Facebookkiin.

"Seuraava tärkeä markkina-alue on taulutietokoneet. Niissä näytöt ovat riittävän isoja, jotta niihin mahtuu paljon nettisisältöä", Hawkins sanoo ja innostuu pitkään selostukseen. "Applen laitteille kannattaa tehdä varta vasten pelejä. Luulen kuitenkin, että Apple voi joutua vaikeuksiin parin vuoden päästä, jos sen laitteista ei löydy riittävän hyvää nettiselainta", Hawkins sanoo.

Pioneeri sanoo arvostavansa Rovion menestystä, mutta epäilee osataanko samanlaista menestystä enään toistaa. Äkäisille linnuille hän povaa huuman hiipumista. "Pelialan historiassa ei ole menestyneitä yhtiöitä, joilla olisi ollut vain yksi peli. Hyviä pelejä tulee aina. Haasteena on luoda järjestelmä, joka tuottaa hyviä tuloksia säännöllisesti."

Vapaasti muotoilen lähteenä käytetty HS 24.6.2011.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Yhdysvaltojen korkein oikeus hylkäsi lakialoitteen. Jos laki olisi tullut voimaan, olisi pelien ikärajoja kiristetty huomattavasti.

Tämä olisi tiennyt vähänkin väkivaltaan viittaavien pelien ikärajan olevan M eli Mature (K-18 meillä). Tämä taasen olisi tiennyt ongelmia pelien mainostamiseen esimerkiksi.

Järkipäätös joka syntyi äänin 7-2. Peliala ja me kuluttajat kiitämme tästä. Lakialoitehan laitettiin 2005 vireille Arnold Schwarzeneggerin toimesta. Ironista kun miettii monessako K-18 elokuvassa iso Arska on näytellyt...
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Hesarista taas vaihteeksi peliasiaa. Täytyy lehteä kiittää aktiivisesta panostuksesta. Aihe on mitä kuumin ollut myös täällä KonsoliFIN:n foorumeilla.


Peliala hyötyy välikäsien tippumisesta



27.6.2011 21:08 | Kommentit
A A

STT

Pelialan yritykset eivät tarvitse enää useita välikäsiä. Kun tuote välitetään digitaalisesti, vältetään logistiikkakustannukset eikä tarvita valtavaa jakeluorganisaatiota.

Uusien digitaalisten jakelukanavien myötä osa jakeluportaista on voitu jättää pois.

Suomalaisen pelialan keskuksen Neogamesin johtaja KooPee Hiltunen kertoo, että nykyään pelinkehittäjän lisäksi ketjussa on usein vain yksi kumppani, kuten esimerkiksi Applen App Store tai Sonyn Playstation Network.

Parhaimmillaan pelialan yritykset voivat saada itselleen nykyään 70 prosenttia pelien myyntihinnasta. Perinteinen kivijalkaliikkeisiin sidottu myynti tuo arvioiden mukaan vain noin kymmenyksen tuloista pelien kehittäjille.

"Ennen Suomessa peleille piti lähteä hakemaan julkaisijaa ulkomailta. Jakeluketjun laajuuden takia myös pelin piti olla riittävän laaja, että se kannatti julkaista. Pienet pelintekijät, joilla ei ole ollut mahdollisuutta luoda riittävän suuria pelejä "boksijakeluun", voivat nykyään hyödyntää digitaalisia jakelukanavia", Hiltunen kertoo.

Lähde: Peliala hyötyy välikäsien tippumisesta - HS.fi - Talous
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Ylen FST5:lta tuli mielenkiintoinen dokkari Warcraft III -pelaajista maailman huipulla. Lopussa nämä sankarit mittelivät WCG2007:ssa. Huimaa tuo panostus tuolla tasolla; eipä tunnu pojilta paljoa muulle jäävän aikaa. Sormet käyvät kuin pienon koskettimilla ja näppis on tietty omasta takaa ihan tuntuman takia. Vastapuolen liikkeet pitää arvata tiedustelematta ja pelin aikarajat osata kaikki ulkoa. Tuntuu Kiinastakin löytyvän vahvaa skeneä tämän ympärille, Korea ei siis ole yksin. Tulevaisuudessa saavat varmasti huiput matkustaa jatkuvasti tuohon suuntaan finaaleihin osallistuessaan.

Suomessa tätä World Cyber Games-tason pelaamista taitaa nähdä seuraavaksi Assembly tapahtumassa Helsingin Hartwall Areenalla. Pelinä Starcraft II.

ASSEMBLY Summeriin on aikaa enää reilu kuukausi, ja on aika julkaista tarkemmat tiedot toisesta tapahtumassa järjestettävästä turnauksesta, Suomen StarCraft 2 WCG Samsung 2011 karsinnasta. Karsinnassa haetaan yksi edustaja, joka sitten lähtee sotimaan Suomen puolesta joulukuussa järjestettäviin, myös eSportsin olympialaisiksikin kutsuttuihin World Cyber Gameseihin Busaniin, Etelä-Koreaan.

Lähde: WCG Samsung - StarCraft II Preliminaries – Assembly Summer 2011 – 4.-7.8.2011, Hartwall Areena, Helsinki
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Lähde: Röyhkeät mutta tyhmät Pleikkari-varkaat jäivät kiinni rysän päältä - Ilta-Sanomat

Röyhkeät mutta tyhmät Pleikkari-varkaat jäivät kiinni rysän päältä


Keravalaiset varkaat luulivat olevansa nokkelia pelikonsoleita anastaessaan. Käry kävi kuitenkin saman tien.
Surkuhupaisa tapaus sattui Keravan Prismassa sunnuntaina iltapäivällä.

Valpas asiakas havaitsi, miten kaksi aikuista miestä kantoi muina miehinä kaksi Playstationia kassan ohi. He nostivat laitteet turvaportin yli, jotteivät hälyttimet olisi piipanneet.

Mutta piippasivathan ne. Hälyttimien kohdalla varkausyritys oli muutenkin jo loppumetreillä, sillä vartija oli tiukasti miesten kintereillä.

- Näin vierestä, kun he ottivat koneet kainaloon. Marssittiin peräkkäin kassalle. Jäin jonon päähän ja pojat kävelivät röyhkeästi kesäkassan ohi, asiakas kertoo.

- Vartija oli ilmeisesti seurannut heitä, koska oli heti tilanteessa eikä minun tarvinnut tehdä kansalaispidätystä.

Paikalle hälytetty poliisi otti varkaat hoteisiinsa.

Kuka tunnustaa?
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Kouluaineiden oppiminen pelien kautta herättelee jälleen kerran otsikoita. Oppimisprosessit voitaisiin tehdä sellaisiksi, että jopa se luokan takarivikin innostuu aiheesta. EU:n tasolla voisivat tehdä tälläisiä yhteisiä projekteja. Tosin historian kohdalla löytyy sen verran monipuolista näkemystä, että ehkä parempi jättää jokaisen jäsenvaltion omalle kontolle :D

Lisää aiheesta: News: Education Secretary: Games have 'huge potential for teaching' - ComputerAndVideoGames.com
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Kouluaineiden oppiminen pelien kautta herättelee jälleen kerran otsikoita. Oppimisprosessit voitaisiin tehdä sellaisiksi, että jopa se luokan takarivikin innostuu aiheesta. EU:n tasolla voisivat tehdä tälläisiä yhteisiä projekteja. Tosin historian kohdalla löytyy sen verran monipuolista näkemystä, että ehkä parempi jättää jokaisen jäsenvaltion omalle kontolle :D

Lisää aiheesta: News: Education Secretary: Games have 'huge potential for teaching' - ComputerAndVideoGames.com
Kumma juttu ett' nuorena skidinä osasi ulkoa meksikon lahden yms karibian saaria, kaupunkeja sekä Jean De Arcin historiaan ja henkiköt kuten Pierre Cauhon. Mitään tekmistä ei ollut Pirates ja Joan Of Arc peleillä. Ei muuten pelissä muuttunut historia jos salamurhasi syyttäjän jne.. henkilöt vastapuolelta.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Jutussa mainitaan myös että tyyppi harrasti metsästystä (=eli osasi käyttää aseita). Tuskin kukaan on kuitenkaan metsästysharrastusta lopettamassa?

Harmi että kaikki nämä yksinäiset sekopäät ovat jotenkin kytköksissä internetin ja pelaamisen maailmaan. Se on heille usein ainut sosiaalisen kanssakäymisen muoto..

*** *** ***

Asiasta muuten toiseen.. Toiseksi viimeisimmässä Edge-lehdesssä oli Suomi-teema. Löytyy osa (jos ei kaikki?) netistä:
http://www.next-gen.biz/features/region-specific-finland

Vain Bugbear puuttuu ns. isommista/tunnetuimmista kehittäjistä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Pelimies tyrmää syytökset: "Ihmiset eivät ymmärrä pelaamista" | Digiuutiset | Iltalehti.fi

Käykääpäs antamassa oma arvokas äänenne Iltalehden äänestykseen "Ovatko väkivaltapelit haitallisia?".

"- Tämä on seurausta nykyisestä kulttuurista. Pelit ovat suhteellisen nuori kulttuurin ala, sillä ne tulivat 90-luvulla. Samaan tapaan 60-luvulla rokin syytettiin pilaavan nuorison. Peleistä on tehty syntipukki, koska niitä ei ymmärretä, Hiilinen uskoo."

"Suomessa pelaajien keski-ikä nousee tasaisesti. Tällä hetkellä pelaajat ovat keskimäärin yli 30-vuotiaita."
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Käykääpäs antamassa oma arvokas äänenne Iltalehden äänestykseen "Ovatko väkivaltapelit haitallisia?".
Jaa-a... Mitäs noinkin mustavalkoiseen kysmykseen nyt sitten pitäisi vastata? Täältä ainakin lähti hieman vastentahtoinen kyllä jo ihan silkasta periaatteesta vaikka uskonkin valtaosan pelaajista joko ymmärtävän sen väkivallan tai olevan edes siinä määrin aikuisia, että se pitäisi ymmärtää. Toki parempi kysymys olisi ollut luokkaa "Pitäisikö väkivaltapelit kieltää?" ja siihen tässä kyllä/ei-yhteiskunnassa olisi luonnollisesti tullut vastattua ei mutta kun se kysymys noin asetetaan niin totta hitossa väkivaltapelit voivat olla haitallisia, joko iän tai varsinkin mielenterveyden kannalta katsottuna.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Jaa-a... Mitäs noinkin mustavalkoiseen kysmykseen nyt sitten pitäisi vastata?

Tuskin täällä nyt aletaan äänestysohjeita antamaan. Kannattaa kuitenkin muistaa minkä tahansa olevan haitallista liikaa nautittuna. Äänestäjänä hain ehkä kuitenkin sitä kultaista keskitietä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tuskin täällä nyt aletaan äänestysohjeita antamaan. Kannattaa kuitenkin muistaa minkä tahansa olevan haitallista liikaa nautittuna. Äänestäjänä hain ehkä kuitenkin sitä kultaista keskitietä.
Jeps, tuon kyselyn tulos ei sinänsä yllätä mutta mitä itse artikkeliin tulee, täyttä asiaahan tuo Hiilinen puhuu. Alkuperäinen artikkeli toki loppusuoralla venyy (ja täysin Hiilisestä riippumatta (tai no ehkä riippuen siitä mikä "elektronisen urheilun liitto" ylipäätään on ja mitä se ajaa)) arkipelaamisen kannalta aika veikeisiin sfääreihin turnausvoitoillaan ja tuotoillaan mutta kaipa tämä pelaaminen niitä ammattipelaajia yhä vaatii :)
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Äänestäjänä hain ehkä kuitenkin sitä kultaista keskitietä.

Harmi vain, että Iltalehden "keskustelupalsta" on lajissaan pahinta kuonaa mitä netistä löytyy ja sinne kirjoitellaan jopa ilman nimimerkkejä. On siis aivan sama mikä "äänestyksen" tulos on, koska sitä ei ota kukaan vakavasti.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Helsingin Sanomien Kuukausiliitteessä (Elokuu 2011) juttua suomalaisesta 32-vuotiaasta pelifirman toimitusjohtajasta tai "heimopäälliköstä", kuten halusi asian ilmaista. Niin ja hän on muuten nainen ja yhden lapsen äiti.

Tribe Studiosin liikeidea on tämä: kolmekymppisillä ei ole aikaa jauhaa yhtä peliä sataa tuntia. Triben pelit ovat yhden illan elämys, joka kestää muutaman tunnin. Niitä pelataan muiden kanssa yhdessä. Ei mennä leffaan vaan pelataan.

"Pelaajien keski-ikä on juuri 32-vuotta, ja yli 18-vuotiaita naisia on nyt pelaajissa enemmän kuin alle 18-vuotiaita miehiä, mikä on aika uskomatonta", Arponen sanoo."

Arponen oli lapsena tyypillinen pikkusisko, joka hiippaili välillä isoveljen koneelle pelaamaan. Tietotekniikan opiskelu oli hänelle uusi avaus elämässä. "Toivoisin, että useampi nainen tekisi saman ratkaisun, koska naiset pelaavat hirveästi, mutta ovat tekijöissä vähemmistönä."

"Me ollaan luomassa kokonaan uutta peligenreä."

Pelifirman kotisivu: Tribe Studios
 
Ylös Bottom