Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Pelimies tyrmää syytökset: "Ihmiset eivät ymmärrä pelaamista" | Digiuutiset | Iltalehti.fi

Käykääpäs antamassa oma arvokas äänenne Iltalehden äänestykseen "Ovatko väkivaltapelit haitallisia?".

"- Tämä on seurausta nykyisestä kulttuurista. Pelit ovat suhteellisen nuori kulttuurin ala, sillä ne tulivat 90-luvulla. Samaan tapaan 60-luvulla rokin syytettiin pilaavan nuorison. Peleistä on tehty syntipukki, koska niitä ei ymmärretä, Hiilinen uskoo."

"Suomessa pelaajien keski-ikä nousee tasaisesti. Tällä hetkellä pelaajat ovat keskimäärin yli 30-vuotiaita."
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Käykääpäs antamassa oma arvokas äänenne Iltalehden äänestykseen "Ovatko väkivaltapelit haitallisia?".
Jaa-a... Mitäs noinkin mustavalkoiseen kysmykseen nyt sitten pitäisi vastata? Täältä ainakin lähti hieman vastentahtoinen kyllä jo ihan silkasta periaatteesta vaikka uskonkin valtaosan pelaajista joko ymmärtävän sen väkivallan tai olevan edes siinä määrin aikuisia, että se pitäisi ymmärtää. Toki parempi kysymys olisi ollut luokkaa "Pitäisikö väkivaltapelit kieltää?" ja siihen tässä kyllä/ei-yhteiskunnassa olisi luonnollisesti tullut vastattua ei mutta kun se kysymys noin asetetaan niin totta hitossa väkivaltapelit voivat olla haitallisia, joko iän tai varsinkin mielenterveyden kannalta katsottuna.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Jaa-a... Mitäs noinkin mustavalkoiseen kysmykseen nyt sitten pitäisi vastata?

Tuskin täällä nyt aletaan äänestysohjeita antamaan. Kannattaa kuitenkin muistaa minkä tahansa olevan haitallista liikaa nautittuna. Äänestäjänä hain ehkä kuitenkin sitä kultaista keskitietä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tuskin täällä nyt aletaan äänestysohjeita antamaan. Kannattaa kuitenkin muistaa minkä tahansa olevan haitallista liikaa nautittuna. Äänestäjänä hain ehkä kuitenkin sitä kultaista keskitietä.
Jeps, tuon kyselyn tulos ei sinänsä yllätä mutta mitä itse artikkeliin tulee, täyttä asiaahan tuo Hiilinen puhuu. Alkuperäinen artikkeli toki loppusuoralla venyy (ja täysin Hiilisestä riippumatta (tai no ehkä riippuen siitä mikä "elektronisen urheilun liitto" ylipäätään on ja mitä se ajaa)) arkipelaamisen kannalta aika veikeisiin sfääreihin turnausvoitoillaan ja tuotoillaan mutta kaipa tämä pelaaminen niitä ammattipelaajia yhä vaatii :)
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Äänestäjänä hain ehkä kuitenkin sitä kultaista keskitietä.

Harmi vain, että Iltalehden "keskustelupalsta" on lajissaan pahinta kuonaa mitä netistä löytyy ja sinne kirjoitellaan jopa ilman nimimerkkejä. On siis aivan sama mikä "äänestyksen" tulos on, koska sitä ei ota kukaan vakavasti.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Helsingin Sanomien Kuukausiliitteessä (Elokuu 2011) juttua suomalaisesta 32-vuotiaasta pelifirman toimitusjohtajasta tai "heimopäälliköstä", kuten halusi asian ilmaista. Niin ja hän on muuten nainen ja yhden lapsen äiti.

Tribe Studiosin liikeidea on tämä: kolmekymppisillä ei ole aikaa jauhaa yhtä peliä sataa tuntia. Triben pelit ovat yhden illan elämys, joka kestää muutaman tunnin. Niitä pelataan muiden kanssa yhdessä. Ei mennä leffaan vaan pelataan.

"Pelaajien keski-ikä on juuri 32-vuotta, ja yli 18-vuotiaita naisia on nyt pelaajissa enemmän kuin alle 18-vuotiaita miehiä, mikä on aika uskomatonta", Arponen sanoo."

Arponen oli lapsena tyypillinen pikkusisko, joka hiippaili välillä isoveljen koneelle pelaamaan. Tietotekniikan opiskelu oli hänelle uusi avaus elämässä. "Toivoisin, että useampi nainen tekisi saman ratkaisun, koska naiset pelaavat hirveästi, mutta ovat tekijöissä vähemmistönä."

"Me ollaan luomassa kokonaan uutta peligenreä."

Pelifirman kotisivu: Tribe Studios
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Ai kun syvälle sieluun sattuu taas jo ihan lähtökohtaisesti :D Sata tuntia tai muutaman tunnin yhden illan elämys? Nämä ovat pelien tapauksessa samoja ääripäitä kuin leffoilla alle 90 minuuttia tai yli 150 minuuttia. Molemmat toimivat kun riittävällä taidolla toteuttaa mutta miksi ihmeessä se kultainen keskitie olisi jotenkin paha juttu? Aikaa niin maan varmasti löytyy ihan mille tahansa, kunhan se on riittävän viihdyttävää. Noissa ääripäissä tuotos kuin tuotos saa työskennellä sen viihdyttävyytensä puolustamiseen todella paljon kovemmalla panoksella kuin ihan sellainen perushyvä, peruspitkä elämys ja tuota vielä kahta raivokkaammin, jos valitsee noista ääripäistä sen lyhyemmän.

Triben blogi on kuitenkin ihan mielenkiintoista luettavaa. Kyllähän siellä kovasti sosiaalista pelaamista rummutetaan ja vähän tuntuu siltä, että kovasti yritetään löytää sitä viisasten kiveä, jolla "casual" Facebook-pelaaminen tuodaan lähelle "hardcore" pelaamispelaamista mutta saapahan nyt nähdä mihin tuo johtaa. Jotenkin tulee vähän mieleen, ettei tuollakaan oikein oteta pelaamista todellisena viihdemuotona vaan yritetään pakottaa sitä johonkin ylevämpään muottiin.

Jos poikkeuksellisen hyvä leffa tai kirja tai musiikkikappale koskettaa tai saa ajattelemaan niin miksei peli voisi tehdä sitä samaa? Miksi se tuntuu yhä olevan ilmaisumuoto, jota pitäisi jotenkin kehittää nykyistä paremmaksi tai erilaisemmaksi? Kaikkea hyvää toki Tribelle mutta jotenkin tuntuu, että ihan sinuja ei nykypäivän pelaamisen ja sen ilmaisuvoiman kanssa olla.

Edit: Täysin edelliseen liittymätöntä mutta tuplapostauksen välttämiseksi aiheeseen liittyen varsin mielenkiintoinen Eurogamer-artikkeli pelien viihdyttävyyteen liittyen. Essexin yliopistossa tutkittiin vähän joka sortin pelaajaa ja yritettiin selvittää, mikä meitä peleissä ajaa eteenpäin. Ja täytyy sanoa, että ihan mukavantuntuisia tuloksia saatiin:

I was heartened by the findings which showed that people were not running away from themselves but running towards their ideals. They are not escaping to nowhere they are escaping to somewhere

Eli pelaamisessa ei niinkään paeta todellisuutta kuin juostaan jonnekin, missä omia ihanteitaan voi toteuttaa. Tiedä sitten miten yleispätevänä moista tutkimusta voi pitää mutta ainakin noita moraalisysteemejä ylläpitävien pelien kanssa on itsekin tullut huomattua, että vaihtoehtojenkin kanssa ne hyvisvalinnat vain jotenkin tuntuvat miellyttävimmiltä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Eli pelaamisessa ei niinkään paeta todellisuutta kuin juostaan jonnekin, missä omia ihanteitaan voi toteuttaa. Tiedä sitten miten yleispätevänä moista tutkimusta voi pitää mutta ainakin noita moraalisysteemejä ylläpitävien pelien kanssa on itsekin tullut huomattua, että vaihtoehtojenkin kanssa ne hyvisvalinnat vain jotenkin tuntuvat miellyttävimmiltä.

Itselle on hyvin vaikeaa poiketa omista moraalikäsityksistä tarinavetoisissa peleissä. Hetken aikaa voi yrittää, mutta siellä se kolkuttaa takaraivossa ja tälläiset kokeilut ovat loppuneet lyhyeen itsesyytösten saattelemina. Sotapelit ovat asia erikseen, siellä liikutaan tasolla "joko sinä tai minä". Parasta on silloin, kun saa toimia hyveellisenä ritarina. Naivina oikeuden puolustajana. Esimerkiksi World of Warcraft oli juuri tälläinen, jossa omia moraaliasenteitaan pääsi testaamaan kovin mustavalkoisessa maailmassa, vaikka silloinkaan ei ollut aina ihan niin selvää kuka oli mitäkin. Peleillä voi olla oma roolinsa palikoiden järjestelyssä siihen muotoon, kuin toivoisi niiden olevan myös tässä todellisuudessa. Siinä mielessä pelit ovat pakopaikka.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

HS.fi: Painettu vaara

Perttu Häkkisen eilinen kolumni oli aika hyvä. Piikitteli hauskasti kukkahattutädeille ja muille väkivaltaisen pelien vastustajille. Lienee tosin turhaa toivoa, että tämäkään saisi mitään asennemuutosta aikaan... :(

Kannattaa kuitenkin lukea!
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

YLE RADIO 1 - Valkoista valoa
Keskiviikkoisin klo 10.00 – 10.50, toinen lähetys perjantaina klo 14.00


On kivaa tappaa leikisti

id31504-kuva1.jpg

Ke 31.8.2011 klo 10.00, uusinta pe 2.9. klo 14.00


Norjan joukkomurhan jälkeen moni riensi vakuuttamaan, että ampuja toimi yksin eikä edusta mitään ihmisryhmää, uskontokuntaa tai aatesuuntaa. Miksi tappaminen on mielestämme täysin yllättävä asia, joka ei liity kulttuuriimme, vaikka suurin osa koululaisista pelaa tappamispelejä?

Syksyn ensimmäisessä Valkoisessa valossa kuullaan juutalaista liturgista musiikkia Adolphe Attian laulamana.

Toimittajana on Johanna Korhonen.

Lähde: Valkoista valoa | Valkoista valoa | YLE Radio 1 | yle.fi
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Näitä tälläisiä leikkikenttiä vaan lisää, vaikka jokaiseen kauppakeskukseen :D

Miehille oma leikkikenttä Ikeaan?

200_Talsa_4985416.jpg


Suomen Ikean liikkeiden lasten maailma on monelle tuttu juttu, kun ostokset halutaan tehdä rauhassa. Lasten lisäksi myös miehet tylsistyvät helposti huonekaluostoksilla, Australiassa uskotaan. Sydneyn Ikea testaa miesten leikkikenttää, kertoo verkkosivusto Curbed.


Ikean liike Australian Sydneyssä testaa miesten leikkikenttää, Mänlandia, kertoo verkkosivusto Curbed. Sydneyn Ikean mainospäällikön Jude Leonin mukaan idea miesten leikkikentästä syntyi Ikean lasten maailman pohjalta.

Smålandissa lapset saavat leikkiä aikuisten ollessa ostoksilla. Nyt myös miehet halutaan pois tieltä naisten tutustuessa Ikean tarjontaan.

Mänlandissa miehet voivat pelata konsolipelejä ja flipperiä, katsoa televisiota ja nauttia ilmaisista nakkisämpylöistä. Australialainen lehti luonnehtii Mänlandia "päiväkodiksi ostoksiin tympääntyneille miehille".

Vaimojen ja tyttöystävien jättäessä miehensä tai poikaystävänsä hoitoon saavat naiset summerin, joka hälyttää 30 minuutin hoitoajan umpeutuessa.

Mänlandissa on vielä monia vikoja, Curbed kirjoittaa. Se ei ota huomioon homopareja, ja milloin 30 minuuttia on riittänyt Ikeassa käyntiin, Curbed kysyy.

Mänlandia testattiin ensimmäistä kertaa syyskuun alussa Australian isänpäiväviikonloppuna.

Lähde: Ikeaa testaa miesten leikkikenttää Australiassa | Taloussanomat
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Meillä on pleikkapuolella jo vuosia osallistuttu vaihtelevalla aktiivisuudella Stanfordin Yliopiston tutkimukseen, jossa pyritään löytämään ratkaisuja joilla voitetaan jatkossa vakavia sairauksia. Ihan vain luovuttamalla konsolin tehot laskentaan asian hyväksi. Aiheesta löytyy oma ketjunsakin.

Tätä sivuten löytyi tälläinen uutinen:


Videopelaajat ratkaisivat retroviruksen salat


Videopelaajat ovat auttaneet tutkijoita selvittämään tutkijoita vuosia askarruttaneen osan monimutkaisen viruksen rakenteesta.

Pelaajat saivat nimensä tutkijoiden rinnalle myös sunnuntaina Nature Structural & Molecular Biology -lehdessä ilmestyneen tutkimuksen tekijäluetteloon.

Tutkijat yrittivät selvittää yhden retroviruksissa esiintyvän entsyymin rakennetta ja pohtivat tapaa, jolla siitä voitaisiin muodostaa tarkka malli. Avuksi päätettiin ottaa verkossa toimiva videopeli Foldit, joka antaa rakenteen selvittelyn pelaajien tehtäväksi.

Pelaajat jakaantuvat ryhmiin ja kilpailevat toisiaan vastaan siitä, mikä ryhmä selvittää pelin työkaluilla tehokkaimmin pieniä paloja halutusta rakenteesta.

Tutkijat ällistyivät, kun pelaajat saivat jo kolmessa viikossa aikaan tarkan mallin entsyymistä. Löydön uskotaan olevan ensimmäinen kerta, kun pelaajat ovat ratkaisseet tiedeyhteisöä pitkään askarruttaneen ongelman.

"Halusimme nähdä, voisivatko ihmiset onnistua siinä, missä automaattiset menetelmät ovat epäonnistuneet", Firas Khatib Washingtonin yliopistosta sanoo.

"Jos pelaajien voima voitaisiin valjastaa oikein, sillä voitaisiin ratkaista monenlaisia tieteellisiä ongelmia."

Lähde: Videopelaajat ratkaisivat retroviruksen salat - HS.fi - Ulkomaat
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

No nyt sillä on nimikin - GTP!

Kukkahattutädeille laatikoittain ammuksia! FOX News ajaa panssarivaunua! APUA!

Toi on kyllä puolittain ruotsalainen tutkimus, että ei varmaan vielä kannata huolestua...


Uskaltaako joku täällä sanoa näkevänsä energiapalkkeja kadulla kävellessään, tai käyttävänsä sorkkarautaa, vipuvartta ja peltitynnyreitä ratkaistakseen vaikkapa vaativan hyllyn-avaamis-ongelman?

Itse huvitan itseäni silloin tällöin pitkiksi venyneillä patikointireissuilla kuvittelemalla miten jokin oikean maailman asia reagoisi vaikkapa johonkin pelissä olevaan taikaan, mutta en mä niitä aikuisten oikeasti näe.

Kerran kyllä unissani näin maan täydeltä eri värisiä valopilareita Borderlandsin julkaisun jälkeen, mutta nää unijutut lieneekin eri asiaa.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Toi on kyllä puolittain ruotsalainen tutkimus, että ei varmaan vielä kannata huolestua...
Tutkimuksen tekijät ovat nyt älähtäneet tuosta uutisesta ja sanovat, että uutisointi on virheellistä ja sen taustalla on todennäköisesti Metro-lehden toimittajan oma arvomaailma.

“For one thing, we never said that in our paper,” the Professor said, “and for a second thing, the findings don’t even hint at that. The press release I put out yesterday regarding this study was completely neutral, not one negative thing in there.”

“The Metro, they obviously had an agenda,” said Griffiths, “because all [the reporter] said was that he just wanted to know about the negative stuff. I told him that the paper was primarily positive, or at least neutral. He said ‘I don’t want to know about that, I want to know the negative stuff.’ So I just went through what we did, what we found and what we are doing next.”

Lähde: Spong
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Varmaan alunperinkin laadukas "dokkari" kun matskua haetaan Youtubesta... Toivotaan edes että oli outo moka eikä katsojien puhdas ku**tusyritys.
 
Ylös Bottom