Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

"..se ole paras rentoutumiskeino tietotyöläiselle, jonka aivot ovat jo työssä koetuksella."

Tästä moni on nimenomaan päinvastaista mieltä. Pelaaminen on monelle (aikuiselle) sellainen asia, jolla saa aivot raksuttamaan aivan muita kuin työasioita (tai ylipäänsä asioita, jotka stressaavat). Pelaamalla aivot nimenomaan nollataan hetkeksi elämän ikävistä asioista ja keskitytään aivan muuhun.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

"..se ole paras rentoutumiskeino tietotyöläiselle, jonka aivot ovat jo työssä koetuksella."

Tästä moni on nimenomaan päinvastaista mieltä. Pelaaminen on monelle (aikuiselle) sellainen asia, jolla saa aivot raksuttamaan aivan muita kuin työasioita (tai ylipäänsä asioita, jotka stressaavat). Pelaamalla aivot nimenomaan nollataan hetkeksi elämän ikävistä asioista ja keskitytään aivan muuhun.


(poimittu artikkelista) – On pötyä, että väkivallan näkeminen auttaisi purkamaan aggressioita, hän sanoo.

No ainakin minulla kun on ollut p*ska päivä ja vihastuttaa, väkivallan näkeminen siinä mielessä että tappaa vihollisia call of dutysssa kyllä rentouttaa.

Ja sitten vielä että on samaa mieltä cobretin kanssa, rankka päivä töissä ja rupeaa pelaamaan konsolilla...best day ever :)
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tuli tästä artikkelista kommentoitua seuraavaa muualla:
Erityisesti otti silmään seuraava:
Aiemmin väkivalta oli reilumpaa kuin nyt. Viemerö sanoo, että Kummisetä-elokuvan jälkeen maassa makaavien potkiminen yleistyi Suomessakin. Nyt muunkinlainen ääriväkivaltaisuus on lisääntynyt.

– Ei meillä ennen ollut Jyväskylän laukkusurman kaltaisia paloittelumurhia.

Viemerö muistuttaa, että sekä Jokelan että Kauhajoen kouluampujat käyttäytyivät erittäin pelimäisesti.

Siis mitä?
Mitähän videopelejä ne Rannanjärvi ja Isotalo pelasi kun yöllä ammuskeli ikkunasta vallesmannia tai mistä se Lalli otti mallia kirveen heilutteluun Köyliönjärven jäällä.
Eiköhän täällä osattu jo aikaisemminkin ja ihan ilman pelejä.
Vai oliko nuo sitten reilumpaa väkivältää. Kovin tuntuu muodikkaalta tuo Viemerön "reilumpaa" lausunto. Hyvin on opittu miten saadaan media kiinnostuneeksi. Ikävä vaan että on vielä ihmisiä jotka osaa itsekin ajatella ja lukea mediaa.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

No ainakin minulla kun on ollut p*ska päivä ja vihastuttaa, väkivallan näkeminen siinä mielessä että tappaa vihollisia call of dutysssa kyllä rentouttaa.

Voi olla, ettei se "väkivallan näkeminen" ole kuitenkaan se pääjuttu, vaan tietty haaste, nopea tempo ja "kisailu" joka online-peleissä syntyy. Kun listit vihuja tai valloitat juttuja, niin saat onnistumisen tunnetta ja sitä kautta hyvää fiilistä (koska se on pelin henki). Samalla unohdat normi-elämän murheet ja stressit. Tuskin se pelkkä väkivallan näkeminen samaa fiilistä toisi, vaan esim. CoD:ssa mukaan on liitetty tietty kilpailu ja tavoitteet.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Kyllä minä taas sanon ihan rehellisesti, että kunnon lahtimeiningit esimerkiksi Gears of Warissa rentouttavat kummasti. Piste.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tämän päivän, eli sunnuntain, Helsingin sanomissa on juttua Pelaaja-lehdestä ja kustantaja H-Townista.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Taloussanomissa vankkaa tekstiä pelaamisen aivoja kuormittavasta vaikutuksesta. Kliseet mainittu.
Huh! Tuo artikkeli sohi kyllä niin lahjakkaasti vähän jokaiseen suuntaan, että ei oikein tiedä mitä se ylipäätään pyrki todistamaan. Sen verran nyt Viemerön kanssa voisi ihan väkisin yrittämällä olla samaa mieltä, ettei väkivallan näkeminen välttämättä aggressioita pura ja että se mahdollisesti voi aggressioita jopa aiheuttaa mutta kyllä silloin pitää nupissa olla jo jonkinasteista vikaa tai liian vähän ikää yhdistettynä vastuuttomiin vanhempiin.

Jotenkin hankala kuvitella, että perusterveen ihmisen pelaaminen yhtään sen enempää lisäisi kuin vähentäisikään aggressioita. Viihdettähän se vain on mutta jos se käytösongelmia aiheuttaa (tai niitä vähentää), on silloin pakosti jotain muutakin vialla. Tiedä sitten kummat omina online-aikoina linjoilla huolestuttivat enemmän; ne perinteiset täysvallattomat heliumteinit vai ne kireäpinnaiset aikuiset, joiden kirosanojen täyteisestä, uhittelevasta äänensävystä kävi lähinnä ilmi, ettei siellä ainakaan viihteen parissa iltaa vietetä. Näiden väliin mahtui toki voittopuolisesti ihan sitä normaalia, selväpäistä sakkia mutta kyllä siellä kosolti sellaistakin materiaalia viipottaa, joiden kannattaisi ihan kunnolla miettiä onko kaikki nyt omalla kohdalla ihan OK.

Anyway, en tiedä oliko Viemerön vai artikkelin kirjoittaneen Kokon suusta mutta tämä kohta sai kuitenkin repeämään aika huolella:

"Aikuinen mies voi hakata yökaudet peliä, jonka ikäraja on 7 vuotta."

Ei tuohon mitään voi lisätä. Oikeesti :D
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Huvittava ristiriitahan on siinä, että artikkelissa poljetaan väkivaltaisia pelejä. Voi sitä ihmisen kriittisen ajattelun puutetta!

Sanos muuta! Paskaa kritiikkiähän on helppo kirjoittaa kärjistelemällä ja pilkkaamalla, mutta esimerkiksi tällä naikkosella ovat kriittisen kirjoittamisen perusteet välillä hukkuneet täysin sinne medianäkyvyyden saamisen taakse.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Video Game Addiction? | Used Video Games

testaa oletko addiktoitunut pelaamiseen.

oireena saattaa olla esim. "Cravings"
- The urge to go back to gaming and try to control the time played.
- Feeling as though a return to gaming will make you feel better.

ööh, eikös juuri sen takia pelata?
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

ööh, eikös juuri sen takia pelata?

Tietysti kevyellä tasolla, mutta tässä taitaa olla kyse enemmän näiden asioiden ongelmallisemmasta ulottuvuudesta. Jos on esimerkiksi tarve säädellä keinotekoisesti peliaikojaan vastustamattoman tarpeen pelata vuoksi, on kyseessä epäterveellinen addiktion piirre. Tällä toisella bullet pointilla tarkoitetaan taas ilmeisesti sitä, että ihminen ajattelee tuntevansa olonsa yleisesti ottaen paremmaksi, kunhan vain pääsisi takaisin pelaamaan videopelejä.

Huomasinpa muuten tätä rustaillessani, etten ole ollut varsinaisesti addiktoitunut videopeleihin enää pitkään, pitkään aikaan. Mitäs tämä tämmöinen on.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tuohan nyt on täsmälleen sama asia kuin, jos lapsi katsoisi pornoa, muita k-18 leffoja tms. Jos jokin asia on luokiteltu "ei lapsille sopivaksi", niin melko varmasti sillä sitten on haitallisia vaikutuksia, mutta kun peli on K-17 niin sen joutuminen lasten käsiin ei ole pelinkehittäjien vastuulla. Uskomattoman typerää "tutkimusta" ja hulabaloota taas vaihteeksi.
Carol Lieberman, a psychologist and book author, told FoxNews.com that sexual situations and acts in video games — highlighted so well in Bulletstorm — have led to real-world sexual violence.
"The increase in rapes can be attributed in large part to the playing out of [sexual] scenes in video games," she said.
Omien kokemuksien mukaan juuri tällaisia väittämiä on aika perusteellisesti kumottu esim. GTA:n tapauksissa. "Pelasin GTA:ta, ammuin 3 ihmistä, Rockstar maksakaa mulle korvauksia" -tyyliin. Toki en mikään ammattilainen ole, mutta eiköhän se vika löydy ihmisestä ennen pelin pelaamista.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tämän päivän ke 9.2.2011 Kalevassa oli juttu "Pelissä on tulevaisuus", sivulla 5 Kotimaa-osastossa.

Kalevan verkkosivuilta kyseistä juttua en hakemallakaan löydä, mutta yhden mielenkiintoisen asian poimin esille:

Digitaalisten pelien pelaajat myös vanhenevat. Yhdysvaltalaisen NPD Groupin nettitutkimuksen mukaan tietokone- ja konsolipelaajien keski-ikä on nyt 32-vuotta. Tutkimukseen vastanneet pelasivat keskimäärin 13 tuntia viikossa.

Jutussa on myös haastateltu Turun yliopiston professoria ja pelitutkijaa Jaakko Suomista, joka arvelee, että:

"Tulevaisuudessa tulemme näkemään pelejä ja pelialustoja joita emme kykene vielä kuvittelemaankaan."

Varmaa on kuitenkin professorin mukaan se, että pelaamisesta tulee entistä hyväksyttävämpää ja laajemman kansanosan harrastus.

"Moraalinen panikointi peleistä on nähdäkseni jäänyt jo taakse. Tilalle ovat tulleet uudet teknologiset uhkakuvat."

Muuten jutussa käydään lyhyesti läpi pelaamisen historiaa, muun muassa mistä kaikki lähti tuhansia vuosia sitten jatkuen tähän päivään. Lukekaapa, mikäli saatte Kalevan käsiinne.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Sarjassa miehemme maailmalla.

Live-lähetys Finnish Game Awards -illasta: Netti-tv | Iltalehti.fi

Tulee jälkilähetyksenä MoonTV:ltä muodossa jos toisessa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Päivän hesarissa (13.2.2011) juttua pelaamisesta useassakin kohtaa. Tässä sieltä taloussivuilta löytyvä "Pelit siirtyivät peräkamarista olohuoneeseen". Lyhennän hiukan sitä tähän.

HS sanoi:
Laajeneva käyttäjäkunta pitää konsolipelien myynnin kasvussa.

Pelibisnes on viihdeteollisuuden suuri selviytyjä. Sen voi huomata jo katukuvasta. Monet suuret dvd- ja cd-levyjä myyvät kaupat ovat kadonneet Helsingistä kymmenen vuoden aikana, mutta samanaikaisesti tilalle on ilmestynyt konsolipeleihin erikoistuneita puoteja.

Näköhavaintoa vahvistavat tilastot, sillä pelien myynti on lähes kaksinkertaistunut kymmenen vuoden aikana. Vuonna 2010 fyysisiä pelejä myytiin 108,6 miljoonan euron arvosta, mikä on 7,4 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Elokuva- ja musiikkitallenteiden vähittäiskauppiaat voivat vain kadehtia pelien kasvavaa menekkiä. Musiikin myynti jatkui laskuaan kuudella prosentilla viime vuonna, ja dvd-markkinat kutistuivat kuusitoista prosenttia vuonna 2009.

Ensinnäkin kyse on siitä, että pelien tekijät ovat pystyneet suojautumaan paremmin laittomalta lataamiselta. "Rohkenen väittää, että piratismi vaikuttaa myös pelimaailmaan mutta selvästi muita viihdeteollisuuden aloja vähemmän", arvioi Riku Olkkonen, Suomen peliohjelmistoalan kattojärjestön Figman toiminnanjohtaja. "Kaikki lataajista eivät tietysti ostaisi peliä, mutta me voitaisiin myydä ehkä 30 prosenttia enemmän, jos piratismia ei olisi."

Toinen selitys pelikaupan noususuhdanteelle löytyy siitä, että käyttäjäkunta laajenee jatkuvasti. Kymmenen vuotta sitten pelaajien keski-ikä oli 23 vuotta ja he olivat pääsääntöisesti miehiä. Nyt keski-ikä on noussut 30 vuoteen ja kolmannes pelaajista on naisia. Kaikkiaan aktiivisia pelaajia on Suomessa jo 1,6 miljoonaa.

"Syksyllä 2000 markkinoille tullut Playstation 2 -pelikonsoli sisälsi dvd:n ja muita toimintoja, mikä merkitsi sitä, että konsoli tuotiin olohuoneeseen". Olkkkonen tietää. "Siihen saakka pelaajat olivt vastanneet yleistä stereotypiaa, nuoria miehiä pelaamassa omissa huoneissaan, mutta nyt pelaajia ovat yhtälailla isät, äidit ja lapset."

Tulevaisuudessa keski-ikä ja pelaajien määrä nousevat entisestään, Olkkonen uskoo. Nyt yli 50-vuotiaista pelaavat vain harvat, mutta nelikymppisiä - jotka ovat ensimmäisen videopelien parissa kasvaneet sukupolvi - pelaajia on 30-40 prosenttia. Pian he ovat viisikymppisiä ja pelaavat edelleen.

Osansa on tuotekehittelyllä. Markkinoita hallitsee kolme konsolia, Sonyn Playstation, Microsoftin Xbox ja Nintendon Wii, ja kilpailu on pitänyt kuluttajat tyytyväisinä. "En keksi toista alaa, jossa olisi ollut samantapainen uutuuslaitteiden vyöry", Olkkonen sanoo.

Pelaaminen ei ole enään vain ammuskelua tai kaahailua ja peliohjaimen pyörittämistä peukaloilla. Ensin markkinoille tulivat laulu- ja soittopelit, ja nyt läpimurtoa tekevät liikuntapelit. "Monipuolistuminen on varmasti yksi selitys kasvulle. Kuluttajakunta laajenee ja tulee kysyntää monenlaisille peleille: on laulupelejä, liikuntapelejä, osa peleistä on suunniteltu koko perheelle."

# FAKTA

Suomessa myytiin 3,05 miljoonaa peliä vuonna 2010, ja niistä kertyi 108,6 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuodesta oli 7,4 prosenttia. Lisäksi pelejä myytiin digitaalisesti 18 miljoonalla eurolla, jossa oli kasvua 3 miljoonaa. Yhteensä pelejä myytiin 126,6 miljoonalla eurolla.

Figma arvioi, että pelitoimiala ylitti kokonaisuudessaan 300 miljoonan euron rajan viime vuonna. Pelien lisäksi konsoleita myytiin 52,4 miljoonalla ja lisävarusteita 20 miljoonalla eurolla. Lisäksi suomalaisten pelinkehittäjien liikevaihto ylitti 100 miljoonaa euroa.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

En tiedä onko tästä ollutkin jo jossain täällä, mutta laitan tiedoksi tähän ketjuun, sillä ihan kiinnostava näyttely olisi tulossa perinteikkääseen The Smithsonian American Art Museumiin nimellä "The Art of Video Games" (March 16, 2012 – September 30, 2012).

Museon sivuilta:
"The Art of Video Games is one of the first exhibitions to explore the forty-year evolution of video games as an artistic medium, with a focus on striking visual effects and the creative use of new technologies."

"From February 14 through April 7, 2011, the public is invited to help select games to be included in the exhibition. You can vote online for eighty games from a pool of 240 proposed choices in various categories, divided by era, game type, and platform. "

Exhibitions: The Art of Video Games / American Art
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Ei ole varsinaisesti uutisissa, eikä ole vielä, mutta tänään klo 22.35 MTV3:lla tulee Teknari, jossa aiheena "Max Payne ja muut suomalaiset menestyspelit valloittavat maailmaa.".

En tiedä mitä siellä tulee, enkä jaksa nyt katsoakaan, mutta kattelen huomenna sitten tallenteen.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Mukavasti toivat kotimaista peliteollisuutta esille. Remedy julkisti samaisessa ohjelmassa myös tulevan uudelleenjulkaisunsa Death Rallysta iPhone & iPad -laitteille.
 
Ylös Bottom