Laajeneva käyttäjäkunta pitää konsolipelien myynnin kasvussa.
Pelibisnes on viihdeteollisuuden suuri selviytyjä. Sen voi huomata jo katukuvasta. Monet suuret dvd- ja cd-levyjä myyvät kaupat ovat kadonneet Helsingistä kymmenen vuoden aikana, mutta samanaikaisesti tilalle on ilmestynyt konsolipeleihin erikoistuneita puoteja.
Näköhavaintoa vahvistavat tilastot, sillä pelien myynti on lähes kaksinkertaistunut kymmenen vuoden aikana. Vuonna 2010 fyysisiä pelejä myytiin 108,6 miljoonan euron arvosta, mikä on 7,4 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.
Elokuva- ja musiikkitallenteiden vähittäiskauppiaat voivat vain kadehtia pelien kasvavaa menekkiä. Musiikin myynti jatkui laskuaan kuudella prosentilla viime vuonna, ja dvd-markkinat kutistuivat kuusitoista prosenttia vuonna 2009.
Ensinnäkin kyse on siitä, että pelien tekijät ovat pystyneet suojautumaan paremmin laittomalta lataamiselta. "Rohkenen väittää, että piratismi vaikuttaa myös pelimaailmaan mutta selvästi muita viihdeteollisuuden aloja vähemmän", arvioi Riku Olkkonen, Suomen peliohjelmistoalan kattojärjestön Figman toiminnanjohtaja. "Kaikki lataajista eivät tietysti ostaisi peliä, mutta me voitaisiin myydä ehkä 30 prosenttia enemmän, jos piratismia ei olisi."
Toinen selitys pelikaupan noususuhdanteelle löytyy siitä, että käyttäjäkunta laajenee jatkuvasti. Kymmenen vuotta sitten pelaajien keski-ikä oli 23 vuotta ja he olivat pääsääntöisesti miehiä. Nyt keski-ikä on noussut 30 vuoteen ja kolmannes pelaajista on naisia. Kaikkiaan aktiivisia pelaajia on Suomessa jo 1,6 miljoonaa.
"Syksyllä 2000 markkinoille tullut Playstation 2 -pelikonsoli sisälsi dvd:n ja muita toimintoja, mikä merkitsi sitä, että konsoli tuotiin olohuoneeseen". Olkkkonen tietää. "Siihen saakka pelaajat olivt vastanneet yleistä stereotypiaa, nuoria miehiä pelaamassa omissa huoneissaan, mutta nyt pelaajia ovat yhtälailla isät, äidit ja lapset."
Tulevaisuudessa keski-ikä ja pelaajien määrä nousevat entisestään, Olkkonen uskoo. Nyt yli 50-vuotiaista pelaavat vain harvat, mutta nelikymppisiä - jotka ovat ensimmäisen videopelien parissa kasvaneet sukupolvi - pelaajia on 30-40 prosenttia. Pian he ovat viisikymppisiä ja pelaavat edelleen.
Osansa on tuotekehittelyllä. Markkinoita hallitsee kolme konsolia, Sonyn Playstation, Microsoftin Xbox ja Nintendon Wii, ja kilpailu on pitänyt kuluttajat tyytyväisinä. "En keksi toista alaa, jossa olisi ollut samantapainen uutuuslaitteiden vyöry", Olkkonen sanoo.
Pelaaminen ei ole enään vain ammuskelua tai kaahailua ja peliohjaimen pyörittämistä peukaloilla. Ensin markkinoille tulivat laulu- ja soittopelit, ja nyt läpimurtoa tekevät liikuntapelit. "Monipuolistuminen on varmasti yksi selitys kasvulle. Kuluttajakunta laajenee ja tulee kysyntää monenlaisille peleille: on laulupelejä, liikuntapelejä, osa peleistä on suunniteltu koko perheelle."
# FAKTA
Suomessa myytiin 3,05 miljoonaa peliä vuonna 2010, ja niistä kertyi 108,6 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuodesta oli 7,4 prosenttia. Lisäksi pelejä myytiin digitaalisesti 18 miljoonalla eurolla, jossa oli kasvua 3 miljoonaa. Yhteensä pelejä myytiin 126,6 miljoonalla eurolla.
Figma arvioi, että pelitoimiala ylitti kokonaisuudessaan 300 miljoonan euron rajan viime vuonna. Pelien lisäksi konsoleita myytiin 52,4 miljoonalla ja lisävarusteita 20 miljoonalla eurolla. Lisäksi suomalaisten pelinkehittäjien liikevaihto ylitti 100 miljoonaa euroa.