Vastaus: Pelaaminen otsikoissa
Näinhän se ehkä päällisin puolin katsottuna on. Noilla peleillä on yhteistä siirtyminen moderniin sodankäyntiin toisesta maailmansodasta. Pelimekaanisesti ja tyylillisesti nuo kuitenkin poikkeavat vahvasti toisistaan. Nykyisten räiskintäpelien mittapuulla voi hyvillä mielin sanoa, että Call of Duty: Modern Warfare 4 asetti toteutukselle tyylin, jota kaikki muut ovat pyrkineet emuloimaan sen jälkeen, niin yksin- kuin moninpelinkin saralla. Half-Lifesta tuttua ensimmäisen persoonan kerrontaa ylidramatisoituna, pseudorealistista sodankäyntiä, skriptattua toimintakohtausta toisen perään, enemmän roolipeleille ominaiset erikoiskyvyt sekä kokemuspisteet ja niistä jaettavat palkinnot. Tavallaanhan tuo kokemuspistejärjestelmä voidaan nähdä Counter-Striken ostojärjestelmän evoluutiona.
En nyt kuitenkaan näkisi, että noissa räiskintäpeleissä vielä olisi syytä mihinkään kopiointioikeusjuttuihin. Ainahn sitä menestyneitä viihdealalla pyritään matkimaan. Olisi tyhmää, jos hyväksi koetut ominaisuudet jätettäisiin omaksumatta. Liian pitkälle jos mennään, menetetään tietenkin täysin tuotteen persoonallisuus. Yhtäältä voidaan haluta samaistua markkinoiden menestyneimpään peliin ja haukata näin pala myynnistä, toisaalta se on luovalla alalla aina valitettavaa.
Tarkoitat varmaan että MoH-pelit kopioivat CoD-pelejä. Mutta toisaalta CoD:it sitten kopioivat Battlefieldejä: Battlefield 2: Modern Combat for Microsoft Xbox 360
Ei tuo moderni sodankäynti mitenkään ensimmäistä kertaa CoD4:ssä kuitenkaan peliksi päätynyt. Ja ennen Battlefield 2:ta nykyaikaisiin operaatioihin oli tutustuttu ainakin SOCOMeissa ja Full Spectrum Warriorissa ja Ghost Reconissa ja Black Hawk Downissa.
Näinhän se ehkä päällisin puolin katsottuna on. Noilla peleillä on yhteistä siirtyminen moderniin sodankäyntiin toisesta maailmansodasta. Pelimekaanisesti ja tyylillisesti nuo kuitenkin poikkeavat vahvasti toisistaan. Nykyisten räiskintäpelien mittapuulla voi hyvillä mielin sanoa, että Call of Duty: Modern Warfare 4 asetti toteutukselle tyylin, jota kaikki muut ovat pyrkineet emuloimaan sen jälkeen, niin yksin- kuin moninpelinkin saralla. Half-Lifesta tuttua ensimmäisen persoonan kerrontaa ylidramatisoituna, pseudorealistista sodankäyntiä, skriptattua toimintakohtausta toisen perään, enemmän roolipeleille ominaiset erikoiskyvyt sekä kokemuspisteet ja niistä jaettavat palkinnot. Tavallaanhan tuo kokemuspistejärjestelmä voidaan nähdä Counter-Striken ostojärjestelmän evoluutiona.
En nyt kuitenkaan näkisi, että noissa räiskintäpeleissä vielä olisi syytä mihinkään kopiointioikeusjuttuihin. Ainahn sitä menestyneitä viihdealalla pyritään matkimaan. Olisi tyhmää, jos hyväksi koetut ominaisuudet jätettäisiin omaksumatta. Liian pitkälle jos mennään, menetetään tietenkin täysin tuotteen persoonallisuus. Yhtäältä voidaan haluta samaistua markkinoiden menestyneimpään peliin ja haukata näin pala myynnistä, toisaalta se on luovalla alalla aina valitettavaa.