Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Päivän hesarissa (2.6.2012) jälleen kerran mielenkiintoinen pelaamistakin sivuava juttu, tällä kertaa kuitenkin pääroolissa ovat yhteiskuntaluokat. Muutama hajapätkä.

Tutkijoiden havaintoja luokkaeroista Suomessa

Koti

Muiden kodit jaetaan karkeasti kahteen: viihde-elektroniikkaan ja kirjahyllyyn panostaviin. Tosin digitaalinen murros lukulaitteineen muuttaa tottumuksia.

Sivistyneistö saattaa piilottaa viihde-elektroniikan kaappiin. Muiden kodeissa on suuret taulutelevisiot, stereot ja pelikonsolit esillä. Aktiivinen keskiluokka panostaa isoon ruokapöytään, johon mahtuu kutsumaan päivällisvieraita. Työväestö ostaa mukavan sohvan, johon sopii koko perhe.

...

Televisio

Alemmissa luokissa televisiota katsotaan paljon ja huolettomasti. Televisio saa kodissa kunniapaikan esimerkiksi olohuoneen kirjahyllystä. Ylemmässä keskiluokassa paheksutaan liiallista television katsomista - tai ainakin rahvaanomaista tapaa pitää töllötintä aina päällä. Paremmin koulutetut haluavat katsoa televisiota suunnitelmallisesti kanavasurffailun sijaan. Jos asunnon neliöt antavat myöden, televisio sijoitetaan erilliseen huoneeseen. Luokkien maku näkyy myös siinä, mitä katsotaan. Korkeassa sosiaalisessa asemassa olevat halveksivat tositelevisiota, eivätkä he pidä kauhuelokuvista. Työväestö puolestaan karsastaa taide-elokuvia.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Los Angeles Times: Huge video game collection sold on eBay for more than $1.2 million

"The collection includes every video game for many of Nintendo's consoles, every video game for every single Sega console as well as all the games for the lesser-known NEC video game systems. In total, the collection includes 22 full sets with about 7,000 video games." (LA Times)

Sama uutinen iltasanomissa: Videopelikokoelmasta tarjottiin liki miljoona euroa
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Aika kuvaava juttu Microsoftin luisumisesta IT-alan ehdottomasta ykkösestä divarisarjaan. Ylimielisyydestä, kilpailijoiden vähättelystä ja innovoinnin torppaamisesta.

Vanity Fair kertoo tuoreessa numerossaan, kuinka Microsoft onnistui muuttumaan vain kymmenessä vuodessa kiistattomasta markkinakuninkaasta sisäisesti mädäksi ja huiman byrokraattiseksi keskitason yhtiöksi.

Kaiken kaikkiaan Microsoftin ylimielisyys tuntuu kostautuneen pahemman kerran. Yhtiölle on artikkelin mukaan käynyt kuten IBM:lle, jonka se itse syrjäytti it-valtaistuimelta 1980-luvulla. Parhaiten asennetta kuvastaa toimitusjohtaja Ballmerin suhtautuminen Appleen ja Googleen.

– Ei mitään mahdollisuuksia, että iPhone tulisi saamaan merkittäviä markkinaosuuksia. IPod on kuuma brändi, mutta Apple ei, Ballmerin kerrotaan nauraneen vuonna 2007.

– Google ei ole oikea yhtiö. Se on vain korttitalo, hänen puolestaan kerrotaan sanoneen vuonna 2005.

Lähde: Vanity Fair kertoo: Näin totaalisesti Microsoft mokasi | Taloussanomat
 
tämä ei liity mitenkään edellä mainittuun mutta laitetaanpa tämä kuva tännekki ;)

En oikein tajua tuota kuvaa. Noissa kolmessa ensimmäisessä harrastuksessa on mielestäni noteerattava riski päätyä tekijäksi. Vuosittain lukuisat rockbändejä ihailevat ihmiset tekevät raskaan päätöksen ja ilmoittautuvat soittotunneille. Olen aika varma, että esimerkiksi Metallican äijät ovat henkilökohtaisesti esimerkillään tulleet yllyttäneeksi monet viattomat sielut muusikon tielle. Ovatko siis CoD:t sun muut myös yhtä syyllisiä?
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Valven ja sitä kautta Steamin isä Gabe Newel ei fanita tulevaa Windows 8.

Peliguru: Windows 8 katastrofi, vaihdan Linuxiin


Microsoftin Windows 8 -käyttöjärjestelmä on katastrofi kaikille pc-pelien tekijöille, lyttää Valve Softwaren keulamies.

Tuleva Microsoftin käyttöjärjestelmä ajaa monet peliyrittäjät markkinoilta, Valve Softwaren toimitusjohtaja Gabe Newell ennustaa muun muassa ArsTechnican mukaan.

Seattlessa pelialan tapahtumassa puhunut Newell näkee, että pelintekijälle paras vaihtoehtoa on avoimen kehitysympäristön Linux.
Newellin mukaan tuleva Windows 8 on katastrofi pc-pelien valmistajalle jo pelkästään taloudelliselta kannalta.

Pc-pelistä jää kehittäjille lähes olemattomat katteet. Pelien lataaminen Windows 8-laitteisiin onnistuu Windows Store-sovelluskaupasta. Microsoft ottaa myynnistä kolmanneksen.

Lisäksi Microsoft haluaa linkittää sovelluskauppansa yhteen Xbox Live-verkkopalvelun kanssa.

Newellin johtamalla Valvella on Steam-verkkokauppa. Newell kertoo, että verkkokauppa aikoo saada kaikki 2 500 peliä Linux-alustalle.

Newellin mukaan Windows 8 vie Microsoftia entistä suljetumpaan ja valvotumpaan ympäristöön. Hän muistutti konferenssissa, että avoin kehitysympäristö auttoi aikoinaan Valvea saamaan pelejä Steam-verkkokaupppaan. Avoimuus auttoi myös Googlea ja Zyngaa.

Newell vaikutti aiemmin Microsoftilla. Hän oli 13 vuotta Windows-tiimissä.

Lähde: Peliguru: Windows 8 katastrofi, vaihdan Linuxiin - Ilta-Sanomat
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Valven ja sitä kautta Steamin isä Gabe Newel ei fanita tulevaa Windows 8.



Lähde: Peliguru: Windows 8 katastrofi, vaihdan Linuxiin - Ilta-Sanomat

Liekkö tuo nyt ihan oikein uutisoitu kuitenkaan. Alkuperäinen lainaus:

“I think Windows 8 is a catastrophe for everyone in the PC space. I think we’ll lose some of the top-tier PC/OEMs, who will exit the market. I think margins will be destroyed for a bunch of people. If that’s true, then it will be good to have alternatives to hedge against that eventuality.

Mun mielestä ainakin toi "top-tier PC/OEMs" viittaa enemmänkin PC- ja komponenttivalmistajiin?

Vaihtoehdot on toki aina hyvä asia, ja jos isot firmat rupeaa tekemään peleistään myös Linux-versiot niin se on pelkästään positiivinen asia. Tosin en pidättelisi hengitystäni asian suhteen, oon käsittänyt että Steam Macille on melkolailla kämänen ja isot firmat ei ole juurikaan ruvennut porttaamaan pelejään sinne. Lähinnä taitaa indie-pelejä olla tarjolla...

En tosin itsekään juurikaan tykkää Win 8:n suunnasta, ihan jo Metrosta johtuen. En ole vielä päättänyt päivitänkö vai enkö, näillä näkymin en koska seiska toimii niin hyvin.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Blizzardin pomo jakaa Newellin näkemyksen Windows 8 olemuksesta. Nähtävästi siellä nyt pelätään porukalla Microsoftin kasvavasta vallasta, tulevan Windowsin sisäänrakennetun digitaalisen jakelukanavan portinvartijana.

Blizzard exec echoes 'Windows 8 catastrophe' comments

Game design boss at the Diablo 3 studio supports Newell's observations

A key executive at Blizzard Entertainment has personally endorsed Gabe Newell's claim that Windows 8 "is a catastrophe for everyone in the PC space".

Rob Pardo, the executive vice president of game design at the Diablo 3 studio, quoted Newell's comments on his personal twitter account before adding that Windows 8 is "not awesome for Blizzard either".

Discussion on the value of Windows 8 has hitherto been relatively quiet among games designers. Yet Newell, the co-founder of Valve Software, sparked debate on the subject by describing Windows 8 as "a catastrophe".

0GdIa.png


It appears that his claims were centred on criticisms that that Microsoft will want to have more control over various applications and purchases made through its next operating system. The full details have not yet been announced by Microsoft.

"There's a strong temptation to close the platform," Newell said, "because they look at what they can accomplish when they limit the competitors' access to the platform, and they say, 'That's really exciting.'"

This appears to reference to the Windows Store in the Microsoft operating system, which could restrict companies' options to sell their software directly. Microsoft will take a 30 per cent royalty cut of every sale made through this store.

Lähde: PC News: Blizzard exec echoes 'Windows 8 catastrophe' comments - ComputerAndVideoGames.com
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Alla on listattu seitsemän tyypillistä harhaluuloa digitaalisesta pelaamisesta:

1. Pelaaminen on lasten ja nuorten juttu.
Pelaajien keski-ikä vaihtelee tutkimuksesta riippuen välillä 25-37, ja pelejä on kaikenikäisille. Suomen suosituin digitaalinen peli on ollut jo monta vuotta Windowsin Pasianssi. Pelaamisen ei tarvitse olla tuntematon uhka, vaan se voi olla myös koko perheen yhteistä ajanvietettä. Vaikka vanhempi ei itse pelaisikaan, kuuluu pelaaminen nykyään lasten ja nuorten maailmaan niin kiinteästi, että aiheesta kannattaa ottaa itsekin selvää. Pelien ja pelaamisen tunteminen voi auttaa vanhempaa paremmin ymmärtämään oman lapsen maailmaa.

2. Pelaaminen on ajanhukkaa.
Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet pelien hyödyllisiä vaikutuksia. Pelien on todettu kehittävän esimerkiksi kielitaitoa, ongelmanratkaisutaitoja, silmän ja käden koordinaatiota sekä tilan hahmottamiskykyä. Digitaalisia pelejä käytetään apuna myös esimerkiksi perusopetuksessa, vanhusten kuntouttamisessa sekä sairaala- ja sotilashenkilökunnan kouluttamisessa.

3. Pelaaminen on vaaratonta.
Kuten moni harrastus ja ajanviete, myös pelaaminen voi olla haitallista mennessään liiallisuuksiin. Liikaa pelaavilla esiintyy esimerkiksi univaikeuksia, koulunkäynnin ja opiskelun häiriintymistä sekä fyysisiä ongelmia, kuten väsymystä ja niska- ja selkäkipuja. Vantaan yläkoululaisille vuonna 2011 teetetyn kyselytutkimuksen mukaan tällaiset oireet olivat paljon tyypillisempiä yli 40 tuntia viikossa pelaavilla nuorilla kuin muilla vastaajilla.

4. Pelit ovat väkivaltaisia.
Pelejä on monenlaisia, ja monessa niistä on väkivaltaista sisältöä. Ajatus ”pelit ovat väkivaltaisia” on kuitenkin virheellinen samalla tavalla kuin esimerkiksi ajatus ”elokuvat ovat väkivaltaisia”. Pelin väkivaltaisuudesta on maininta ja selvitys pelin ikärajamerkinnässä. Esimerkiksi kaikenikäisille pelaajille (PEGI 3) soveltuvan Angry Birdsin sarjakuvamainen väkivalta on hyvin erilaista kuin alaikäisiltä kielletyn (PEGI 18) lähes fotorealistisen sota- tai kauhupelin.

5. Pelaajat ovat yksinäisiä ja epäsosiaalisia.
Pelaaminen on sosiaalista toimintaa, ja usein näennäisesti yksin pelaava lapsi tai nuori pelaa internetissä ystäviensä kanssa. Esimerkiksi maailman suosituin verkkoroolipeli World of Warcraft, joka on yksi yleisimmistä liikapelaamista aiheuttavista peleistä, on voimakkaasti sosiaalinen peli – tietyn pisteen jälkeen eteneminen on käytännössä mahdotonta ilman toisia ihmispelaajia. Kaverit pelimaailmassa ovat usein samoja kuin sen ulkopuolellakin.

6. Pelit tekevät aggressiiviseksi.
Aihe on ollut pitkään sitkeän kiistelyn kohteena niin akateemisessa maailmassa kuin julkisuudessakin, eikä varmaa tietoa toistaiseksi ole. Ruotsin mediaviranomainen julkaisi 2012 katsauksen vuosina 2000-2011 tehdyistä tietokonepeliväkivaltatutkimuksista. Katsauksessa todettiin, että pelien aiheuttamasta aggressiivisuudesta ei ole pitävää näyttöä. Tutkimukset paljastivat sen sijaan, että aggressiiviset henkilöt hakeutuvat mielellään pelien pariin ja että pelit voivat vahvistaa aggressiivista käytöstä. Taustatekijät, kuten perhesuhteet ja mielenterveys, vaikuttivat huomattavasti pelejä enemmän väkivaltaiseen käyttäytymiseen.

7. Pelien sisältöä ei valvo kukaan.
Vuonna 2003 otettiin käyttöön PEGI (Pan European Game Information)-luokitusjärjestelmä, jota käytetään nykyään suurimmassa osassa Euroopan maita, myös Suomessa. PEGI-luokitus määrittelee ikäryhmän, jolle peli sopii (3, 7, 12, 16, 18), sekä antaa tietoa pelin mahdollisesti haitallisista sisällöistä, kuten väkivalta- tai kauhuelementeistä. Viime kädessä vastuu siitä, minkä ikäisille sopivia pelejä lapsi tai nuori pelaa, on kuitenkin vanhemmalla. PEGI 18-pelin luovuttaminen alaikäiselle on rikos siinä missä tupakan tai alkoholinkin.

Lisää tietoa ja hyödyllisiä linkkejä pelaamisesta löydät esimerkiksi Pelitaito-projektin sivuilta osoitteesta Pelitaito.fi. Ikärajoista ja PEGI-järjestelmästä löytyy tietoa osoitteesta PEGI Pan European Game Information - Welcome.



Mikko Meriläinen
Kirjoittaja on projektiasiantuntija Pelitaito-projektissa.

Lähde: Lasten pelaaminen, harhaluulot, Pelitaito-projekti - Artikkelit - Meidanperhe.fi
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Sinänsä huvittavaa koska jos menee läpi niin eikös Activision voi haastaa EA Medal of Honorin takia koska se kopioi aika rankasti CoD pelejä ja muiden CoD klooneja.

Medal of Honor on vanhempaa perua kuin Call of Duty. Kaikkialla kaikki matkivat toisia, jopa taiteessa. Joko tiedostamattaan tai tiedostaen. Taiteilija saa inspiraatiota muiden teoksista tai kokonaan uuden suunnan. Lainaaminen vain pitää tehdä sen verran hienovaraisesti ettei suoraa 1:1 asetelmaa löydy, kuten ilmeisesti nyt tässä Zyngan tapauksessa on käynyt. Siellä on kopioitu toista menestysreseptiä varsin suorasukaisesti. Toisaalta taas firmat pyrkivät omimaan kaiken turhankin pikkutarkasti. Minkälainen olisi kehitys ollut, jos kaiken innovaation olisi saanut copyrightin alle jo sieltä luolamiehen nuotiolta asti?
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

No tarkennetaan nyt sitten siten että nämä uusimmat CoD pelit kopioivat rankalla kädellä CoD pelejä.

Tarkoitat varmaan että MoH-pelit kopioivat CoD-pelejä. Mutta toisaalta CoD:it sitten kopioivat Battlefieldejä: Battlefield 2: Modern Combat for Microsoft Xbox 360

Ei tuo moderni sodankäynti mitenkään ensimmäistä kertaa CoD4:ssä kuitenkaan peliksi päätynyt. Ja ennen Battlefield 2:ta nykyaikaisiin operaatioihin oli tutustuttu ainakin SOCOMeissa ja Full Spectrum Warriorissa ja Ghost Reconissa ja Black Hawk Downissa.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tarkoitat varmaan että MoH-pelit kopioivat CoD-pelejä. Mutta toisaalta CoD:it sitten kopioivat Battlefieldejä: Battlefield 2: Modern Combat for Microsoft Xbox 360

Ei tuo moderni sodankäynti mitenkään ensimmäistä kertaa CoD4:ssä kuitenkaan peliksi päätynyt. Ja ennen Battlefield 2:ta nykyaikaisiin operaatioihin oli tutustuttu ainakin SOCOMeissa ja Full Spectrum Warriorissa ja Ghost Reconissa ja Black Hawk Downissa.

Näinhän se ehkä päällisin puolin katsottuna on. Noilla peleillä on yhteistä siirtyminen moderniin sodankäyntiin toisesta maailmansodasta. Pelimekaanisesti ja tyylillisesti nuo kuitenkin poikkeavat vahvasti toisistaan. Nykyisten räiskintäpelien mittapuulla voi hyvillä mielin sanoa, että Call of Duty: Modern Warfare 4 asetti toteutukselle tyylin, jota kaikki muut ovat pyrkineet emuloimaan sen jälkeen, niin yksin- kuin moninpelinkin saralla. Half-Lifesta tuttua ensimmäisen persoonan kerrontaa ylidramatisoituna, pseudorealistista sodankäyntiä, skriptattua toimintakohtausta toisen perään, enemmän roolipeleille ominaiset erikoiskyvyt sekä kokemuspisteet ja niistä jaettavat palkinnot. Tavallaanhan tuo kokemuspistejärjestelmä voidaan nähdä Counter-Striken ostojärjestelmän evoluutiona.

En nyt kuitenkaan näkisi, että noissa räiskintäpeleissä vielä olisi syytä mihinkään kopiointioikeusjuttuihin. Ainahn sitä menestyneitä viihdealalla pyritään matkimaan. Olisi tyhmää, jos hyväksi koetut ominaisuudet jätettäisiin omaksumatta. Liian pitkälle jos mennään, menetetään tietenkin täysin tuotteen persoonallisuus. Yhtäältä voidaan haluta samaistua markkinoiden menestyneimpään peliin ja haukata näin pala myynnistä, toisaalta se on luovalla alalla aina valitettavaa.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

YLE muistuttaa viikonlopun Assemblya uutisoidessaan, että demoscenestä on Suomen peliala noussut. Kommentoimassa ollut mm. Alternative Partyn primus motor Kristoffer Lawson on hieman huolissaan siitä, löytääkö nuoriso nykyään enää demosceneä ja samanlaista tekemisharrastusta kuin 1980-luvulla, koska sitä kautta erityisesti suomalaiset pelitalot ovat ydinosaamisensa saaneet.

Hassuista nörteistä pelialan ydin | Yle Uutiset | yle.fi
 
Ylös Bottom