Seuraavan sukupolven pelikonsolit voivat olla lajinsa viimeiset – moni it-alan jätti valmistautuu taistoon pilvipelaamisen markkinoista
Tulevaisuudessa rajanveto PC-, konsoli- ja mobiilipelaamisen välillä voi kuitenkin hämärtyä, kun pilvipelaaminen siirtää pelien pyörittämisen suuriin palvelinkeskuksiin. Kun pelaaja striimaa pelinsä Sonyn Playstation-palvelimelta, onko hän yhä konsolipelaaja, vaikkei hänellä välttämättä ole fyysistä konsolia televisionsa alla? Onko kännykällään pilvipalvelusta pelinsä striimaava henkilö aina mobiilipelaaja, vaikka peli pyörisi isolla näytöllä ja kädessä olisi kännykän sijaan peliohjain?
Konsolimarkkinoita hallitseva Sony oli ensimmäisten joukossa tuomassa mahdollisuuden pilvipelaamiseen asiakkailleen. Vuonna 2012 yhtiö osti pilvipeliyhtiö Gaikain ja muokkasi siitä Playstation Now -palvelun, jonka se esitteli pelaajilleen vuonna 2014. Viime maaliskuussa palvelu julkaistiin myös Pohjoismaissa.
Pohjoismaiden PlayStation-liiketoiminnasta vastaava
Suman Rath sanoo pilvipalvelun lähteneen hyvin käyntiin. Kun Playstation Now rantautui Pohjoismaihin maaliskuussa, sillä oli 700 000 tilaajaa maailmanlaajuisesti. Rathin mukaan tilaajien määrä on kasvanut keskimäärin 40 prosentilla joka vuosi.
– Tämä on ollut pitkä prosessi, jonka aikana me olemme selvittäneet, miten palvelu teknisesti toimii, mitä pelaajat tykkäävät pelata ja miten tuote kannattaa hinnoitella, Rath kertoo.
Vanhan konsolin omistajan ei välttämättä tarvitse heti rynnätä kauppaan ostamaan uusinta laitetta, kun lisätehot löytyvät pilvipalvelusta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että tarvikemyynti tyrehtyisi täysin.
– Kuluttajat saattavat alkaa panostaa peliohjaimiin ja näyttölaitteisiin, eli niihin laitteisiin, joita vielä pelaamiseen tarvitaan, Hamari ennustaa.
Lisää:
https://yle.fi/uutiset/3-11063391