Vastaus: Pelaatko pelit läpi?
Onko pelin läpi pelaamista se että pelaa pääjuonen läpi vai sitä että kerää kaiken ja näkee kaiken.
Kyllä yleisesti peli on "läpi" kun yksinpelin pääjuonen pelaa läpi (eli siihen asti kun lopputekstit alkavat juosta). Kaikki ylimääräiset keräilyt, trophyt ja achievementit - jopa sivutehtävät, ovat tavalla tai toisella "extraa".
Mutta tottakai jokainen mieltää nämä hiukan eri tavalla, ja varmaan on pelaajia joiden on pakko saada kaikki trophyt, pelata läpi kaikki vaikeustasot, kerätä aarteet, yms. Ja vasta sitten peli on kunnolla "läpi".
Itse en tosiaan ihan ymmärrä, että peleistä maksaa täyden hinnan ja jättää ne sitten "kesken" (=siis mun tulkinnan mukaan ei pelaa edes pääjuonta läpi), mutta monihan ostaa pelit viiveellä alesta. Ehkä sitten ylitarjonta tekee sen, ettei osaa keskittyä kunnolla oikein mihinkään (sellaista on havaittavissa ainakin parilla kaverilla - hehkutetaan kaikkea etukäteen, mutta sitten "petytään" vähän jokaiseen peliin ja usein aivan syyttä - ja jätetään pelit kesken ja siirrytään seuraavaan).
Näin jälkeenpäin ajateltuna aika monesta pelistä olisi saanut väärän kuvan, jos sen olisi jättänyt kesken (ja missannut esim. hyvän loppupuolen tms). Tai ainakin niin, ettei olisi kokenut peliä "kokonaan" (niinkuin suurin osa peleistä on tarkoitettu). Joku Killzone 2:n loppupuoli oli mun mielestä aika huima ja haastava kokemus (osalle kai monotoninen ja liiankin vaikea.. jopa tylsä) ja siitä selviytymisen jälkeen tuli voittajan fiilis. Jotenkin tuollaiset jää kokematta jos peli jää kesken. Ja mulla ainakin kone usein käynnistyy aika hitaasti, joten pari ekaa kenttää tuntuu aina enemmänkin ohjauksen ja fiilliksen hakemiselta. Lopussa sitten ohjain yleensä on jo kasvanut osaksi kättä.
Siltä tuntuu, että peleiltä odotetaan nykyään aivan liikaa. Jos joku osio puuttuu (esim. co-op), joku osio ei toimi loistavasti (esim. online-puoli) tai esim. ohjaus ei istu OMAAN mieleen, niin peli on yhtäkkiä "huono"/"pettymys"/"sitä-sun-tätä". Tai sitten ei pidetä jos peli "yrittää liikaa" (esim. MGS4 monelle) tai yrittää vain olla "erilainen". Sitten tämä "vain 9-10/10 on hyvä arvosana"-tyylinen - ja täysin epärealistinen arvostelujen tuijottaminen tuo myös soppaan oman osansa.
Jos forumeja ja arvosteluja lukee, niin lähes joka toinen peli on "pettymys" tai sitten "huono". Ja vain "omalle konsolille" julkaistavat pelit ovat niitä "parhaita". En usko, että samanlaista meininkiä näkee missään muualla (leffat, musa, kirjallisuus, taide..).
Mun mielestä "hyviä" pelejä tulee koko ajan. "Loistaviakin" tulee kiitettävän usein. Itse en ainakaan valita yhtään - enemmänkin niin, että aikaa ei riitä pelaamaan kaikkea. Ja "läpi" tietysti.