Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien hinnoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin, siis ongelma on juuri se, että näitä ostetaan siitä huolimatta mitä ne on ja siksi niin huono vertailukohde. Nämä myy vaikka ne olisi mitä. Samalla lailla kuin GTA pelkkänä nimenä. Olkoonkin että sen maine on ansaittu.
Eli silloinhan se on sinun käyttämin ilmauksin täysin vertailukelpoinen esimerkki: molemmat möisivät ihan vaan koska nimi on X. Eli aivan täydellinen esimerkki myös sinun mielestäsi? Ero näissä on se, että toisen edellinen osa on tullut 13v sitten ja toisen vuosi sitten ja toisen tuotantoarvot on aivan toista luokkaan toisen kanssa mutta on silti 40€ halvempi. :D

Sanomani oli vain se, että pitkä kehitysaika ja iso budjetti ei ole automaattisesti priimaa. Ei sen ihmeempää. Se on siihen loistava esimerkki. Tuoreempiakin varmasti löytyisi, jotka ei edes ole kehityshelvetti-pelejä mutta eikö riitä jos idean ymmärtää?
Pitkä kehitysaika ja budjetti vesittyy siinä, kun tiimi vaihtuu ja peli menee jo eri talon omistukseen. Aivan täysin vertailukelvoton esimerkki. Annatko toisen esimerkin pelistä, jota työstetään vastaavalla tavalla, kun GTA6 on työstetty?

Eli silloinhan se on sinun käyttämin ilmauksin täysin vertailukelpoinen esimerkki: molemmat möisivät ihan vaan koska nimi on X. Eli aivan täydellinen esimerkki myös sinun mielestäsi? Ero näissä on se, että toisen edellinen osa on tullut 13v sitten ja toisen vuosi sitten ja toisen tuotantoarvot on aivan toista luokkaan toisen kanssa mutta on silti 40€ halvempi. :D
Vastaukseksi riittää yksi kysymys: onko kaikki pelit FIFOJA ja tuolla hinnalla? Jos ei, niin voinet ymmärtää miksi tunnetun urheilupelin vuosipäivityksen korkea hinta ei ole mikään argumentti siihen, että eihän GTA nyt niin kallis ole. Ei ehkä FIFAN tuohon versioon nähden, joo.

Toisaalta eihän sitä ero paljoa (muihinkaan peleihin) enää olekaan, sillä tässä toteutuu juuri ne uhkakuvat että hintoja on koko ajan nostettu myös muualla kun ostetaan hype-pelejä ylihintaan, osoittaen että kyllä kuluttajan lompakko venyy.

Mutta siis ei me eri mieltä olla siitä etteikö GTA olisi enemmän hintansa arvoinen. En vain silti koe että ylihinnoiteltu FIFA olisi argumentti sille, että GTA on hintansa arvoinen. Enemmän on, muttei silti sekään sen mitä pyydetään, IMO.

Pitkä kehitysaika ja budjetti vesittyy siinä, kun tiimi vaihtuu ja peli menee jo eri talon omistukseen. Aivan täysin vertailukelvoton esimerkki. Annatko toisen esimerkin pelistä, jota työstetään vastaavalla tavalla, kun GTA6 on työstetty?
Pointtini: pitkä kehitysaika tai iso budjetti ei ole yhtä kuin laatu. En osaa antaa esimerkkiä mutta luulisi tuon pointin riittävän? Duken kohdalla oli poikkeuksillisia ongelmia mutta on moniin peleihin syydetty rahaa enemmän kuin lopputulos antaisi uskoa. Vai etkö ole kohdannut muka yhtään peliä, johon on laitettu miljoonia mutta se ei lopputuloksessa näy tai tunnu?

Urheilupelien vuosipäivitykset ovat omasta mielestä täysin kestämättömän hintaisia ja ylipäätään järjetön konsepti pelaajan näkökulmasta. Käytännössä päästäisiin aika pitkälle niin, että pelimoottoria päivitettäisiin vaikka muutaman vuoden välein ja kokoonpanopäivityksiä saisi vähintään vuosittain. Niillä voisi olla hintaa sitten kokonaista julkaisua vähemmän. Jokainen toki arvaa, että miksi näin ei ole.

GTA:n hinta ei minusta poikkea muistakaan julkaisuista, mutta en itse maksaisi enemmän pelistä sen vuoksi, että sitä on kehitetty pidempään kuin jotain toista. Toki pelisarja ei omissa kirjoissa saa mitään erikoisasemaa, mutta ymmärrän kyllä suosion ja toisenlaiset näkemykset.

Vähän perspektiiviä tähän hintakeskusteluun tuo 2012 julkistettu Star Citizen, jota on yhteisörahoitettu tuosta lähtien. Peli on kerännyt jo yli miljardi dollaria, eikä kukaan tiedä edelleenkään varmaksi, että milloin se lopulta ilmestyy valmiina versiona. Tämä on yksi eniten ääripäässä sijaitseva esimerkki, jota minä en ymmärrä.

Nykyään urheilupelien laatu pääosin aika heikkoa ja tosiaan hinnat noussut sekä moni ostaa vielä noita kalliita erikoisversioita. Ehkä moninpelaajille urheilupelit voivat vähän enemmän tarjoa laatua tänä päivänä kuin yksinpelaajille.

Sitten taas toisaalta, jos on peli on kelvollinen/hyvä ja hauska pelata niin voi mennä 200h-1000h pelin parissa. Ja kenties, jos ajankäyttöä menee paljon urheilupelin parissa niin tarvitsee/viitsii vähemmän ostella muita pelejä. Joten siinä tapauksessa urheilupelin hinta ei välttämättä enää tunnukaan aina niin pahalta.

Monesti ne urheilupelit tuntuu rahastukselta. Varsinkin, jos ostaa joka vuosi uuden pelin täyteen hintaan, mutta niiden parissa vietetty aika voi olla moninkertainen laadukkaaseen AAA-peliin verrattuna.

Edelleen kaikki pelit ovat rahastusta, joten tässä mielessä jokavuotinen täyshintainen urheilupeli on hyvä bisnesidea, jos se kerran myy.

En mäkään ymmärrä urheilupelien suosiota. Ihan hyvää ajanviihdettä tahkota kavereiden kanssa änäriä tai fifaa illanistujaisissa, mutta tähän tarkoitukseen kelpaa myös se muutaman vuoden vanhempi painos, joita saa torista pilkkahinnalla.

Juu ja mun idea tuossa vertauksessa ei ollut mollata noita pelejä. Lähinnä halusin verrata sitä, kun GTAn hintaa niin kamalasti kauhisteltiin, että mitä se on näissä. Eikä tuo ole ainoa esimerkki, noita on uudet pelit pullollaan.

Juu ja mun idea tuossa vertauksessa ei ollut mollata noita pelejä. Lähinnä halusin verrata sitä, kun GTAn hintaa niin kamalasti kauhisteltiin, että mitä se on näissä. Eikä tuo ole ainoa esimerkki, noita on uudet pelit pullollaan.
Minullakaan ei sinällään ollut tarkoitus sanoa että GTA olisi jotenkin enemmän kallis kuin muut pelit - koska koen että pelit yleisesti on vähän turhan kalliita ja vain kallistuvat jatkuvasti - mutta koin vain että se FIFA oli jotenkin "helppo" esimerkki vertailuun, jo yritetään sanoa että "kyllä muutkin pelit myy (tai on listattu) kovalla hinnalla".

Tai ehkä minä vain elän toiveunissa, jossa ei ole vielä yleistä tuo FIFAN kaltainen hinnoittelu, ellei kyse ole jostain spessuversiosta tms.

GTA VI ei sinänsä hinnoittelulla eroa edes vaikka Sonyn "premium-peleistä" mutta eikö tuollaisessa vertailussa ole otettu tietynlainen ääriesimerkki sen sijaan että olisi vaikka joku 70 tai 80 euron "peruspeli" GTA VI:tä vastassa?

Toki nyt en enää muista että oliko tuossa nimenomaan jotkut erikoisversiot molemmista vastakkain? Jos oli, niin itse kyllä lähtisin vertailemaan perusversioita, varsinkin kun/jos spessuversioiden kytkyt eroaa kovasti toisistaan.

Vastaan tässä ketjussa, koska tämä hyopää sen verran ohi aiheen.

Ei saa. Juuri sieltä mä käytetyt pelit ostankin. Sieltä Sarosta saa halvimmillaan 40 eurolla + postit, joten odotellaan vielä.
Tuntuukin, että exclusive PS5-pelit ei laskekkaan hirveästi tuon 30e alle fyysisenäkään. Juurikin joku DS tai Returnal edelleen pyörii halvimmillaan siellä reilu 20e hujakoilla käytettynäkin, vaikka ovat molemmat yli 5v vanhoja pelejä.

Jotain Ubin pelejä ja muita pelejä en saa myytyä, vaikka 10e pyytäisin Torissa. Joka on naurettavan vähän melkein mistä tahansa pelistä.

Siksi digiä nykyäön ostan, koska ei niitä pelejä saa järkevällä hinnalla myytyä.

• Like
Reactions: Zak
Tuntuukin, että exclusive PS5-pelit ei laskekkaan hirveästi tuon 30e alle fyysisenäkään. Juurikin joku DS tai Returnal edelleen pyörii halvimmillaan siellä reilu 20e hujakoilla käytettynäkin, vaikka ovat molemmat yli 5v vanhoja pelejä.
Tästä fyysisten pelien loppuhinnasta olenkin kirjoitellut ohimennen joskus. Olen huomannut että hyvin suuri osa pelien hinnoista pysähtyy 20 euroon ja nykyisin jo 30 euroon. Syynä varmasti ihan yksinkertaisesti se että pelit menee noillakin hinnoilla. Itse en ainakaan noilla hinnoilla ala enää tinkaamaan vaan laittelen vain viestiä että ostan pois.

Sitä en tiedä että kuinka paljon tuohon vaikuttaa se, mikä on ollut pelien lähtöhinta. Pakkohan sen toki on vaikuttaa, kuten muihinkin tuotteisiin.

Jotain Ubin pelejä ja muita pelejä en saa myytyä, vaikka 10e pyytäisin Torissa. Joka on naurettavan vähän melkein mistä tahansa pelistä.
Ubin pelejä saa 20 eurolla uutena melkein jokaisesta isommasta alennuksesta melkein jo vuoden vanhoina, joten ei ihme. Liittyy siis vahvasti tuohon mitä ylempänä kirjoitin, eli lähtökohta merkitsee.

Siksi digiä nykyäön ostan, koska ei niitä pelejä saa järkevällä hinnalla myytyä.
Vähän riippuu kyllä pelistä ja siitä, mitä pitää järkevänä hintana. Ei esimerkiksi kannata pyytää samaa tai lähelle mitä peli maksaa uutena eikä jotkin pelit tosiaan ole kauhean kiinnostavia. Näihin voinee laskea urheilupelien vuosipäivitykset ja muut jatko-osat, kuten melkein koko Ubin tuotannon.

Sitten taas jos myyt Nintendon pelejä niin niistä saa helposti 50 tai jopa 60 euroakin käytettynä, riippuen pelistä yms. Itse myin Mario Kart Worldin koodilapun 60 eurolla koska en diginä sitä halunnut. Tuota näkynyt paljon halvemmallakin mutta olin oikeassa hetkessä ja paikassa myymässä, joten satuin saamaan enemmän, mitä itsekään odotin. Odotin että olisin joutunut tinkimään vähintään kympin pois pyynnistäni.

Tosin en kauhean usein myy pelejä, joten oma otanta on aika suppea. Kaiken myymäni tavaran kyllä yleensä saan myytyä ja puoliso yleensä ihmettelee miten saan niistä enemmän mitä hän uskoo. Ei se vaadi kuin ok kuvat ja kuvauksen sekä tietysti hyvä kuntoisen tuotteen. Ja jos on kuluneempi tuote, niin sitten hintakin sen mukaan ja kyllä sen joku ostaa jos vähäänkään markkinoita sille löytyy.

Toki olen itsekin huomannut että nykyään pelien hinnat laskee hitaammin myös fyysisenä. Ehkä syynä (tai syinä) on se että niitä liikkuu vähemmän ja saa myytyä pois jo kalliimmalla tai siitä että lähtöhinnat on korkeammalla. Sinun kokemukset tosin päinvastaisia (eli et saa myytyä edes kympillä) mutta minä lasken todellakin Ubin pelit ns. bulkiksi, jota liikkuu paljon ja jota saa halvalla kaupastakin, joten en ihmettele yhtään.

En tiedä olenko yhtään Ubin peliä ostanut ikinä käytettynä kun niitä tarttuu aina BF- ja muista aleista 20 eurolla mukaan. Ei niitä ole edes tarve katsella käytettynä. Se toinen ääripää on sitten Nintendo.

Tuntuukin, että exclusive PS5-pelit ei laskekkaan hirveästi tuon 30e alle fyysisenäkään.
Jotain Ubin pelejä ja muita pelejä en saa myytyä, vaikka 10e pyytäisin Torissa.
Olen huomannut että hyvin suuri osa pelien hinnoista pysähtyy 20 euroon ja nykyisin jo 30 euroon. Syynä varmasti ihan yksinkertaisesti se että pelit menee noillakin hinnoilla.
Toki olen itsekin huomannut että nykyään pelien hinnat laskee hitaammin myös fyysisenä.

Luulen, että käytettyjen osalta syinä ovat:
- postikulujen nousu
- ihmisten laiskuus myydä ja postittaa 10€ tuote
- pelien kierrättämiskulttuurin hiipuminen
- digi, jolloin pelejä vähemmän kierrossa

Uusissa oletan näkyvän inflaatio (pelien tekemisessä ja jakelussa) sekä katteiden ohentuminen, jolloin pelin lähtöhinta korkeampi ja ei ole varaa dumpata varastoja pois.

Pelejäkin koskee kysynnän ja tarjonnan laki. Turha pyytää jostain pelistä käytettynä 20 euroa, jos sitä saa uutenakin samalla hinnalla.

Juurikin urheilupelien vuosipäivitysten arvo laskee todella nopeasti, joten kannattaa olla iloinen jos edes saat ne myytyä. Sitten taas Nintendon peleistä saa helposti omansa pois (ja näistä olen joskus jopa onnistunut käärimään voittoakin).

Yleensä pelien myymisessä taktiikkani on, että ensin vilkaisen, mitä pelistä pyydetään ja laitan sen jälkeen myyntiin noin vitosen halvemmalla. Kaikki pelit olen ennen pitkään onnistunut myymään, vaikka olen myyjänä varsin tiukka. En suostu postitukseen enkä tinkaamiseen. Tietty kun asuu Ruuhka-Suomessa, niin pulaa ostajista ei juuri ole. Asia olisi eri, jos asuisin jossain maaseudulla, jossa ainakin postitukseen pitäisi olla valmis.

Viimeksi muokattu:
- postikulujen nousu

Uusissa oletan näkyvän inflaatio (pelien tekemisessä ja jakelussa) sekä katteiden ohentuminen, jolloin pelin lähtöhinta korkeampi ja ei ole varaa dumpata varastoja pois.

Myymisen suhteen harmittaa vain, kun itse on aikoinaan maksanut niistä peleistä reilusti yli tuon 10e. Eli sen alle ei haluaisi hirveästi mennä. Ei se ole laiskuudesta kiinni.

Onneksi fyysisiä ei montaa enää loju hyllyssä, joten ei se hirveän iso ongelma ole.

Myymisen suhteen harmittaa vain, kun itse on aikoinaan maksanut niistä peleistä reilusti yli tuon 10e. Eli sen alle ei haluaisi hirveästi mennä. Ei se ole laiskuudesta kiinni.

Onneksi fyysisiä ei montaa enää loju hyllyssä, joten ei se hirveän iso ongelma ole.

Pelien hilloaminen hyllyssä ei tee hyvää niiden arvolle. Fyysisiä jos olen kaupasta uutena ostanut ja olen myynyt pelaamisen jälkeen pois, olen niistä saanut vähän pelistä riippuen aina 40-50€(ostohinta 60-70€).
Näin yhden pelin pelaamiselle ei kerry kauheasti hintaa.

Toki itsellänikin paljon digitaalisia, mutta ne on sitten pääsääntöisesti maksimissaan ollut 30€ hintaisia, usein halvempia.

Eli tällä omalla tyylillä pelien hinnat ovat olleet 10-30€/kpl, vähän riippuen milloin ja mistä olen niitä ostanut.

Onkos tää ketju pelkästään pelien vai myös konsolien hinnoista keskusteluun? Pelithän nyt on vielä aika edullisina pysynyt ja hinnat niissä ei ole juurikaan muuttunut vuosikymmeneen, mutta konsolien hinnat sitten ovat jo nousseet ja rajuin nousu on vasta edessä. Jotenkin hurjaa miettiä että Series S jota sai vielä pari vuotta sitten 200€ maksaa nyt 599€ ja Series X vajaa 900€.

Saas nähdä jääkö seuraavien konsolien hinnat alle 1500€ vai mennäänkö lähemmäksi 2000€. Aikaisemmin konsolien hintoja ei oikeastaan tarvinnut juurikaan miettiä, vaan pystyi sen 300-500€ konsolin ostamaan ihan vaikka vaan muutaman kiinnostavan pelin ansiosta. Nyt PS6 ja seuraavan XBoxin kanssa tarvitsee oikeasti olla todella hyvää exclupelattavaa, että tulee hommattua. Esimerkiksi. Ps5 yksinoikeudet ovat jääneet niin laimeaksi, että se konsoli tuli myytyä jo aikapäiviä sitten eikä edes nykyisillä hinnoilla kiinnosta, toki tässä vaikuttaa se että isoin osa peleistä on saatavilla vielä PC:lle.

Tästä fyysisten pelien loppuhinnasta olenkin kirjoitellut ohimennen joskus. Olen huomannut että hyvin suuri osa pelien hinnoista pysähtyy 20 euroon ja nykyisin jo 30 euroon. Syynä varmasti ihan yksinkertaisesti se että pelit menee noillakin hinnoilla. Itse en ainakaan noilla hinnoilla ala enää tinkaamaan vaan laittelen vain viestiä että ostan pois.

Sitä en tiedä että kuinka paljon tuohon vaikuttaa se, mikä on ollut pelien lähtöhinta. Pakkohan sen toki on vaikuttaa, kuten muihinkin tuotteisiin.

Ubin pelejä saa 20 eurolla uutena melkein jokaisesta isommasta alennuksesta melkein jo vuoden vanhoina, joten ei ihme. Liittyy siis vahvasti tuohon mitä ylempänä kirjoitin, eli lähtökohta merkitsee.

Vähän riippuu kyllä pelistä ja siitä, mitä pitää järkevänä hintana. Ei esimerkiksi kannata pyytää samaa tai lähelle mitä peli maksaa uutena eikä jotkin pelit tosiaan ole kauhean kiinnostavia. Näihin voinee laskea urheilupelien vuosipäivitykset ja muut jatko-osat, kuten melkein koko Ubin tuotannon.

Sitten taas jos myyt Nintendon pelejä niin niistä saa helposti 50 tai jopa 60 euroakin käytettynä, riippuen pelistä yms. Itse myin Mario Kart Worldin koodilapun 60 eurolla koska en diginä sitä halunnut. Tuota näkynyt paljon halvemmallakin mutta olin oikeassa hetkessä ja paikassa myymässä, joten satuin saamaan enemmän, mitä itsekään odotin. Odotin että olisin joutunut tinkimään vähintään kympin pois pyynnistäni.

Tosin en kauhean usein myy pelejä, joten oma otanta on aika suppea. Kaiken myymäni tavaran kyllä yleensä saan myytyä ja puoliso yleensä ihmettelee miten saan niistä enemmän mitä hän uskoo. Ei se vaadi kuin ok kuvat ja kuvauksen sekä tietysti hyvä kuntoisen tuotteen. Ja jos on kuluneempi tuote, niin sitten hintakin sen mukaan ja kyllä sen joku ostaa jos vähäänkään markkinoita sille löytyy.

Toki olen itsekin huomannut että nykyään pelien hinnat laskee hitaammin myös fyysisenä. Ehkä syynä (tai syinä) on se että niitä liikkuu vähemmän ja saa myytyä pois jo kalliimmalla tai siitä että lähtöhinnat on korkeammalla. Sinun kokemukset tosin päinvastaisia (eli et saa myytyä edes kympillä) mutta minä lasken todellakin Ubin pelit ns. bulkiksi, jota liikkuu paljon ja jota saa halvalla kaupastakin, joten en ihmettele yhtään.

En tiedä olenko yhtään Ubin peliä ostanut ikinä käytettynä kun niitä tarttuu aina BF- ja muista aleista 20 eurolla mukaan. Ei niitä ole edes tarve katsella käytettynä. Se toinen ääripää on sitten Nintendo.

Järkevä hinta on yli 10e. En ala sen alle myymään, vaikka mikä peli olisi kyseessä. Enkä ilmasiksi ala antamaan. Lojukoon hyllyssä vaikka tuomiopäivään asti.

- postikulujen nousu

Postikulujen ei pitäisi vaikuttaa koska yleensä hinnoittelu menee näin: 10 euro + postikulut (ellei nouda). Itse suosin noutoja eli ostelen lähinnä paikallisilta.

Yksi syy melko varmasti voi olla että pidetään tuotetta niin halpana/arvottomana, ettei jaksa nähdä vaivaa myyntiin laittamiseksi. Näitä halvempia voi tosin olla ilmoituksissa, joissa myydään useita pelejä kerralla. Siinä kohtaa kun siis huomataan että on kertynyt ylimääräisiä, niin laitetaankin myyntiin isompi satsi sekalaista peliä. Usein sillä huomautuksella että myydään vain kerralla tms.

Myymisen suhteen harmittaa vain, kun itse on aikoinaan maksanut niistä peleistä reilusti yli tuon 10e. Eli sen alle ei haluaisi hirveästi mennä.
Tähän ei voi silti todeta kuin sen että myyntihetken hintataso sen hinnan lopulta määrää. Eikä voi ajatella että jos ostaa pelin julkaisussa 80 eurolla, niin siitä saisi lähelle sitä vielä parin vuodenkin päästä. Heti pelaamisen jälkeen, jolloin on alle puoli vuotta julkaisusta, voi saadakin. Silloin hintaa määrittää se, miten paljon ja millä hinnalla samaa peliä on liikkeellä.

Järkevä hinta on yli 10e. En ala sen alle myymään, vaikka mikä peli olisi kyseessä. Enkä ilmasiksi ala antamaan. Lojukoon hyllyssä vaikka tuomiopäivään asti.
En ole eri mieltä. Voi kuitenkin olla ettei peli vain kiinnosta ketään vaikka hinta olisi halpa. Voisi siis sanoa että tuotteessa on sitten vika jos ei mene halvallakaan. Eikä vian tarvitse tarkoittaa huonoa peliä, vaan esim. Ubin kohdalla sitä että niitä liikkuu niin paljon ja halvalla uutenakin että suuri osa kiinnostuneista on pelinsä jo ostanut.

On minullakin ollut joitain tuotteita, jotka ei tunnu kiinnostavan. Sitten taas joskus joku ihan random-juttu menee kaupaksi sellaisella hinnalla että itsekin ihmettelee. Enkä siis pyydä ikinä mitään ylihintoja mutta monesti mietin että mahtaako kiinnostaa laitetulla hinnalla. Hinnanhan asetan aina niin että se on 1) halvempi kuin uusi ja 2) joko halvempi kuin muut käytetyt tai selkestä syystä kalliimpi (esim. parempikuntoinen tai ainoa kyseiseltä paikkakunnalta).

Itse en esimerkiksi tilaa kauempaa pelejä, joten 5 euroa kalliimpi peli lähtee ostoon jos on samalla paikkakunnalla. Samalla logiikalla hinnoittelen itsekin. Kunhan ei mene hinta siis uuden yli tai liian lähelle sitä, jolloin itsekin ostaisin vain uutena.

Postikulujen ei pitäisi vaikuttaa koska yleensä hinnoittelu menee näin: 10 euro + postikulut (ellei nouda). Itse suosin noutoja eli ostelen lähinnä paikallisilta.

Yksi syy melko varmasti voi olla että pidetään tuotetta niin halpana/arvottomana, ettei jaksa nähdä vaivaa myyntiin laittamiseksi. Näitä halvempia voi tosin olla ilmoituksissa, joissa myydään useita pelejä kerralla. Siinä kohtaa kun siis huomataan että on kertynyt ylimääräisiä, niin laitetaankin myyntiin isompi satsi sekalaista peliä. Usein sillä huomautuksella että myydään vain kerralla tms.

Tähän ei voi silti todeta kuin sen että myyntihetken hintataso sen hinnan lopulta määrää. Eikä voi ajatella että jos ostaa pelin julkaisussa 80 eurolla, niin siitä saisi lähelle sitä vielä parin vuodenkin päästä. Heti pelaamisen jälkeen, jolloin on alle puoli vuotta julkaisusta, voi saadakin. Silloin hintaa määrittää se, miten paljon ja millä hinnalla samaa peliä on liikkeellä.

En ole eri mieltä. Voi kuitenkin olla ettei peli vain kiinnosta ketään vaikka hinta olisi halpa. Voisi siis sanoa että tuotteessa on sitten vika jos ei mene halvallakaan. Eikä vian tarvitse tarkoittaa huonoa peliä, vaan esim. Ubin kohdalla sitä että niitä liikkuu niin paljon ja halvalla uutenakin että suuri osa kiinnostuneista on pelinsä jo ostanut.

On minullakin ollut joitain tuotteita, jotka ei tunnu kiinnostavan. Sitten taas joskus joku ihan random-juttu menee kaupaksi sellaisella hinnalla että itsekin ihmettelee. Enkä siis pyydä ikinä mitään ylihintoja mutta monesti mietin että mahtaako kiinnostaa laitetulla hinnalla. Hinnanhan asetan aina niin että se on 1) halvempi kuin uusi ja 2) joko halvempi kuin muut käytetyt tai selkestä syystä kalliimpi (esim. parempikuntoinen tai ainoa kyseiseltä paikkakunnalta).

Itse en esimerkiksi tilaa kauempaa pelejä, joten 5 euroa kalliimpi peli lähtee ostoon jos on samalla paikkakunnalla. Samalla logiikalla hinnoittelen itsekin. Kunhan ei mene hinta siis uuden yli tai liian lähelle sitä, jolloin itsekin ostaisin vain uutena.
Kyllä, minulla jäljelle ovat jääneet sellaiset pelit, jotka olivat vuosia sitten suosittuja ja nykyään saa halvalla uutenakin. Siltikin, alle 10e on niin naurettava summa videopelistä. Varsinkin, jos fyysiset alkaa loppumaan pikkuhiljaa.

- postikulujen nousu
...
Tottakai postikulut vaikuttaa. Kympin peli maksaakin posteineen esim. 16€ + kuplakuori. Toisin sanoen halvat pelit menevät postilla huonosti kaupaksi ellei myy könttänä useampaa ja silloinkin postit ovat 8-10€ pl. toridiili.

Noudolla voi myydä ja ostaa isoissa asutuskeskuksissa asuvat.

Itse myynyt ns "roskapelit" yleensä pakettina.
Olen yrittänyt tuota ja joustaa jopa vähän hinnassa. Ei mennyt.

Toki, en ole tuota yrittänyt juuri viimeaikoina ja jos paketin hinnan laittaisi tosi alas, niin säkällä voisi päästä eroon. Sillon tosin vain harmittaa vielä enemmän tappio.

Ylös Bottom