Tuntuukin, että exclusive PS5-pelit ei laskekkaan hirveästi tuon 30e alle fyysisenäkään. Juurikin joku DS tai Returnal edelleen pyörii halvimmillaan siellä reilu 20e hujakoilla käytettynäkin, vaikka ovat molemmat yli 5v vanhoja pelejä.
Tästä fyysisten pelien loppuhinnasta olenkin kirjoitellut ohimennen joskus. Olen huomannut että hyvin suuri osa pelien hinnoista pysähtyy 20 euroon ja nykyisin jo 30 euroon. Syynä varmasti ihan yksinkertaisesti se että pelit menee noillakin hinnoilla. Itse en ainakaan noilla hinnoilla ala enää tinkaamaan vaan laittelen vain viestiä että ostan pois.
Sitä en tiedä että kuinka paljon tuohon vaikuttaa se, mikä on ollut pelien lähtöhinta. Pakkohan sen toki on vaikuttaa, kuten muihinkin tuotteisiin.
Jotain Ubin pelejä ja muita pelejä en saa myytyä, vaikka 10e pyytäisin Torissa. Joka on naurettavan vähän melkein mistä tahansa pelistä.
Ubin pelejä saa 20 eurolla uutena melkein jokaisesta isommasta alennuksesta melkein jo vuoden vanhoina, joten ei ihme. Liittyy siis vahvasti tuohon mitä ylempänä kirjoitin, eli lähtökohta merkitsee.
Siksi digiä nykyäön ostan, koska ei niitä pelejä saa järkevällä hinnalla myytyä.
Vähän riippuu kyllä pelistä ja siitä, mitä pitää järkevänä hintana. Ei esimerkiksi kannata pyytää samaa tai lähelle mitä peli maksaa uutena eikä jotkin pelit tosiaan ole kauhean kiinnostavia. Näihin voinee laskea urheilupelien vuosipäivitykset ja muut jatko-osat, kuten melkein koko Ubin tuotannon.
Sitten taas jos myyt Nintendon pelejä niin niistä saa helposti 50 tai jopa 60 euroakin käytettynä, riippuen pelistä yms. Itse myin Mario Kart Worldin koodilapun 60 eurolla koska en diginä sitä halunnut. Tuota näkynyt paljon halvemmallakin mutta olin oikeassa hetkessä ja paikassa myymässä, joten satuin saamaan enemmän, mitä itsekään odotin. Odotin että olisin joutunut tinkimään vähintään kympin pois pyynnistäni.
Tosin en kauhean usein myy pelejä, joten oma otanta on aika suppea. Kaiken myymäni tavaran kyllä yleensä saan myytyä ja puoliso yleensä ihmettelee miten saan niistä enemmän mitä hän uskoo. Ei se vaadi kuin ok kuvat ja kuvauksen sekä tietysti hyvä kuntoisen tuotteen. Ja jos on kuluneempi tuote, niin sitten hintakin sen mukaan ja kyllä sen joku ostaa jos vähäänkään markkinoita sille löytyy.
Toki olen itsekin huomannut että nykyään pelien hinnat laskee hitaammin myös fyysisenä. Ehkä syynä (tai syinä) on se että niitä liikkuu vähemmän ja saa myytyä pois jo kalliimmalla tai siitä että lähtöhinnat on korkeammalla. Sinun kokemukset tosin päinvastaisia (eli et saa myytyä edes kympillä) mutta minä lasken todellakin Ubin pelit ns. bulkiksi, jota liikkuu paljon ja jota saa halvalla kaupastakin, joten en ihmettele yhtään.
En tiedä olenko yhtään Ubin peliä ostanut ikinä käytettynä kun niitä tarttuu aina BF- ja muista aleista 20 eurolla mukaan. Ei niitä ole edes tarve katsella käytettynä. Se toinen ääripää on sitten Nintendo.