Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien hinnoista

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
Tätä keskustelua näköjään käydään sekä Xboxin että PS2:n alueille, mutta kysehän ei ole konsolisidonnaisesta asiasta, vaan kyllähän tämä koskettaa kaikkia pelailijoita ikään, sukupuoleen ja pelilaitteeseen katsomatta.

Kirjoitin oheisen tekstin Pelaaja-lehteen lukijapalautteena, mutta kirjoitus kestänee laajempaakin tarkastelua.

Mitä pelimedia voi tehdä auttaakseen pelaajaa? Ja millä suomalainen pelikauppa saisi juuri sinut sijoittamaan rahat paikalliseen putiikkiin ulkomaisen verkkokaupan sijaan?

***************

Huhtikuun numerossa pääkirjoitus ja Insert Coin osuivat vahingossa samalle maalialueelle, vedoten suomalaisiin pelaajiin, että nämä ostaisivat laatupelejä suomalaisista pelikaupoista. Vaikka kirjoituksissa oli paljon asiaakin, haluaisin tuoda esiin muutaman seikan.

Vanha markkinoinnin viisaus kuuluu: "Ainoa luotettava markkinatutkimus on allekirjoitettu ostosopimus". Me pelaajat allekirjoitamme tuon ostosopimuksen joka kerta kuljettaessamme pelin kassan kautta kotiin. Tuolloin olemme päättäneet, mitä haluamme ostaa, mistä ja millä hinnalla. Pelivalmistajille yksi tärkeimpiä tietoja onkin juuri, kuinka paljon olemme valmiita maksamaan mistäkin pelistä, koska se antaa eväitä suunnitella tulevia julkaisuja. Selvästihän on houkuttelevampaa tuottaa peli, jota myydään suuria määriä korkealla hinnalla.

Suomalaisten pelikauppiaiden väitetään olevan puun ja kuoren välissä. Surullinen tosiasia on, että peleihin erikoistuneen kauppiaan on tultava toimeen pelimyynnillä, koska toisin kuin automarketit, pelikaupat eivät voi subventoida matalien marginaalien tuotteita korkean volyymin tuotoilla. Toisaalta keskustaliikkeiden kiinteät kustannukset ovat korkeammat kuin verkossa toimivien postimyyntiliikkeiden. Pelikauppiaiden on siis mahdotonta tavoitella hintajohtajuutta.

Mutta mitä pääkirjoituksessa ei oteta huomioon, on se, että kaupassa kilpailuetua voi tavoitella muillakin keinoilla kuin hinnalla. Tämähän on konkreettisesti nähty ulkomaisissa kirjakauppaketjuissa, jotka Amazon.comin ja muiden verkkokirjakauppojen haasteeseen vastatakseen muuttivat myymälöiden toimintamallia radikaalisti. Kirjakaupat eivät enää myy pelkkiä kirjoja, vaan kokonaisvaltaisia kokemuksia, kuten lapsille tarkoitettuja lukupiirejä.

Mikseivät pelikaupat pyrkisi samaan? Mitään vastaustahan uuteen kilpailuun ei ole nähty. Miksei asiakkaille tarjota entistä laajempia mahdollisuuksia tutustua peleihin ennen ostamista? Miksei tueta pääkirjoituksessakin mainittua mahdollisuutta vaihtaa kuulumisia toisten alan harrastajien kanssa? Miksi pelivalikoima ei ole yhtään laajempi kuin läheisessä automarketissa? Missä viipyvät pelienvuokraukset tai parannetut pelinvaihtopalvelut kanta-asiakkaille? Yksinkertainen sohvaryhmä konsolin, tv:n ja muutaman pelilehden kanssa tekisivät pelikaupasta viihdyttävämmän paikan, jossa peleistä voisi maksaa sen muutaman euron enemmän. Jos haluaa samasta perustuotteesta enemmän rahaa, täytyy tuolle rahalle myös olla valmis antamaan enemmän vastinetta.

Mistä palaamme jälleen pelien laatuun. Selvästikään 60 euroa ei tunnu olevan enää liian kivulias hinta hyväksi uskotusta pelistä, mutta miten me tavalliset pelaajat voimme tietää, mikä peli on oikeasti hyvä? Kynnys ostaa Ico tai Ikaruga on huomattavan korkea, jos vaihtoehtoina on Halo tai GTA. Peliarvosteluihinkaan ei aina uskalla luottaa, varsinkin kun neljä pistettä tuntuu irtoavan perin helposti. Mitä jos ostankin "laatupelin", joka kotona osoittautuu kasaksi sitä itseänsä? 60 euroa ei ole iso raha, mutta kyllä harmittaa jos sen investoi kiiltävään frisbeehen.

Valtaosa meistä pelaajista haluaa osallistua siihen ainoaan luotettavaan markkinatutkimukseen. Varmasti haluamme edesauttaa entistä laadukkaampien pelien kehittämistä, ja varmasti haluamme nauttia entistä paremmasta palvelusta oman kaupungin parhaassa pelikaupassa. Mutta tässä yhtälössä me pelaajat emme ole ainoa tekijä, vaikka me koko huvin maksammekin. Pelilehdillä (ja -ohjelmilla ja -sivustoilla) on tehtävänsä hyvän ja luotettavan tiedon tarjoajina, ja pelikaupat voivat omalla toiminnallaan kannustaa meitä käyttämään palveluitaan.
 
Vastaus: Pelien hinnoista

jryi sanoi:
Ja millä suomalainen pelikauppa saisi juuri sinut sijoittamaan rahat paikalliseen putiikkiin ulkomaisen verkkokaupan sijaan?

Vuosiin ei ole tullut ostettua suomesta pelejä (paitsi Halo 2 tuli ostettua hetken mielijohteesta), mutta kantaisin hiellä ja verellä ansaitsemani eurot suomalaiseen pelikauppaan jos:
Suomeen pääkaupunkiseudulle tulisi Play-Asian/Lik-Sangin tyylinen pelikauppa jossa myytäisiin uusia ja käytettyjä Japani/Aasia/USA versioita konsolipeleistä. Hintakin saisi olla 5-10 euroa kalliimpi kuin esim. Play-Asiassa niin silti mielummin tukisin suomalaista pelikauppaa kuin vinguttaisin Visaa ja antaisin rahani toiselle puolelle maapalloa.
Tämä tosin ei voi toteutua, koska tietääkseni suomen laki estää toisen kauppa-alueen pelien myynnin suomalaisissa kaupoissa. Joten suomalaiset pelikaupat eivät pääse hyötymään rahoistani ellei sitten yksityisen ihmisen importtaamista kielletä lailla.
 
Vastaus: Pelien hinnoista

On luonnollista, että kuluttajat ostavat tuotteet ulkomailta, kun ne sieltä saa selvästi halvemmalla. Samat lainalaisuudet pätevät muutenkin yhteiskunnassa, sillä esim. yrityksien tavoitteena on tuottaa mahdollisimman hyvälaatuista tavaraa mahdollisimman halvalla. Samalla tavalla kuluttajat haluavat saada tuotteet niin halvalla kuin mahdollista. Tässä tapauksessa tilanne on pelikauppojen näkökulmasta pirun hankala, koska globaalien markkinoiden kanssa on mahdotonta kilpailla johtuen erilaisista verotussysteemeistä.

Itse en jaksa uskoa, että viihtyvyyttä lisäämällä saataisiin ihmeitä aikaiseksi kotimaisissa pelikaupoissa. Ehkä se voisi nostaa myyntiä hetkellisesti, mutta halvemmat hinnat on joka tapauksessa se vetonaula, jonka perusteella tässä maailmassa tehdään kauppaa. Jos kassavirtoja halutaan ohjata enemmän suomalaisiin pelikauppoihin niin uskon, että kehitys parempaan suuntaan olisi mahdollista, jos EU:n alueella verotus olisi tasapuolista maasta riippumatta. Nythän Suomen pelikaupoissa arvonlisävero (22 %) on ilmeisesti se suurin riippakivi.

Tämä ei vielä ratkaise ongelmaa sen suhteen, että pelejä voisi edelleen tilata Kanadasta ja Hong-Kongista tulleitta. Ehkäpä jos tilanne käy koko EU:n alueella dramaattiseksi, niin tullirajoja tiputetaan, jolloin kotimainen (+EU:n sisäinen) pelikauppa kasvaa jälleen.

Kovin ikävältähän tullirajojen tiputus kuulostaa, mutta monesti tarvitaan niitä julmiakin ratkaisuja. Toisaalta Nintendo DS -pelien kohdalla hinnat tuntuvat olevan ainakin suunnilleen samalla tasolla ympäri maailmaa, minkä voisi kuvitella lisäävän kysyntää kotimaisilla markkinoilla.
 
Vastaus: Pelien hinnoista

Tällaista on globalisaatio. Kehitys etenee normaalien kapitalististen lainalaisuuksien mukaan, jolloin vahvimmat säilyvät ja heikot menevät nurin. Nykytekniikka (web) mahdollistaa pelien ja muun tavaran tilaamisen sieltä mistä sen halvimmalla saa. Se merkitsee automaattisesti suomalaisten pelikauppojen tilanteen kiristymistä. Suomalaiset peli- ja muut tallennekaupat vaikuttavat puolestaan omalta osaltaan koko valtion talouteen ja työllisyyteen, jolloin saattaisi olla valtion etujen mukaista joko a) alentaa tuotteiden hintoja esimerkiksi verotusta alentamalla (volyymi kasvaa) b) määrättävä ulkomailta tilatuille tuotteille rangaistustullit (ei taida mennä läpi EU:ssa).

Syitä miksi nettikauppa päihittää tavallisen liikkeen 5-0 kädet sidottuna:
  • Tilauksen voi tehdä kotonaan.
  • Varastotilanne on usein nähtävissä reaaliajassa, jolloin ei myydä eioota.
  • Pelin saa toimitettuna suoraan kotiinsa usein parissa päivässä.
  • Monet tuotteet tulevat ulkomailla myyntiin paljon ennen kuin niitä saa Suomesta.
  • Hinnat ovat parhaimmillaan kymmeniä prosentteja halvemmat.

Tuo Jyrin mielipide lisäarvosta on mielestäni hyvä. Suomalailta kauppialta on tähän asti puuttunut motivaatio uudistaa perinteinen toimintamalli. Ehkäpä konkurssiuhka tarjoaa hommaan sen vaatiman porkkanan. Vanhan sananlaskun mukaan pakko on paras muusa.
 
Vastaus: Pelien hinnoista

feldon sanoi:
Syitä miksi nettikauppa päihittää tavallisen liikkeen 5-0 kädet sidottuna:
  • Tilauksen voi tehdä kotonaan.
  • Varastotilanne on usein nähtävissä reaaliajassa, jolloin ei myydä eioota.
  • Pelin saa toimitettuna suoraan kotiinsa usein parissa päivässä.
  • Monet tuotteet tulevat ulkomailla myyntiin paljon ennen kuin niitä saa Suomesta.
  • Hinnat ovat parhaimmillaan kymmeniä prosentteja halvemmat.
Ja kotimaisesta (fyysistä) pelikaupasta ostettaessa:
  • Saat pelisi heti.
  • Myös alaikäiset voivat (poikkeuksetta) ostaa pelejä.
  • Saa vähän liikuntaa.
  • (Usein) mahdollisuus testata joitain pelejä.
  • Ei tarvi antaa lankapuhelin numeroa (johon vanhemmat usein vastaavat).
 
Vastaus: Pelien hinnoista

Pelien kehityskustannusten noustessa sekä tekniikan kehittyessä tukemaan mahdollisuuksia levittää pelejä suoraan verkosta saatamme nähdä pelikauppojen tuomiopäivän yllättävänkin pian. Epäilen pelikauppojen kestävän ainakaan nykymuodossaan paria seuraavaa sukupolvea kauempaa. Vuosikausia samalla tavoin toimineille pelikaupoille on jo nyt vaikea keksiä järkeviä uudistumismahdollisuuksia joilla tuottaa lisäarvoa asiakkailleen. Mitä sellaista pelikauppa voisi tarjota mitä ei nyt tai kymmenen vuoden päästä verkosta saa?

Tulevaisuus saattaa ottaa ensiaskeleitaan esimerkiksi uudistuvan Xbox Live-palvelun yhteydessä toimivan Markkinapaikan muodossa. Keskitetty verkkojakelu saattaa olla yksi pelialan pelastajista. Toivottavaa on, että nykymuotoisen jakelun ja välikäsien poisjäämisen myötä pelien kokonaiskustannukset saataisiin laskemaan ja tuottoja päästäisiin keräämään jo nykyistä aiemmin. Keskittyneen verkkojakelun, kuten Live-palvelun Markkinapaikan avulla osa kehityskustannuksista voitaisiin levittää pitkälle aikavälille. Samalla olisi myös mahdollista kerätä tuottoa tasaisemmin pitkällä aikavälillä ja pidentää suosittujen pelien käyttöikää.

Kiinnostavaa on mielestäni myös nähdä miten ja millä aikataululla ihmiset kyetään totuttamaan ajatukseen kalliista, mutta aineettoman oloisesta tuotteesta. Tuotteesta jota ei voi enää ostaa omaksi ja asettaa pelihyllyynsä. Tämän myötä koko omistajuuden käsite saattaa täysin kadota käyttöoikeuden tieltä.
 
Vastaus: Pelien hinnoista

Kanis sanoi:
Tämä ei vielä ratkaise ongelmaa sen suhteen, että pelejä voisi edelleen tilata Kanadasta ja Hong-Kongista tulleitta. Ehkäpä jos tilanne käy koko EU:n alueella dramaattiseksi, niin tullirajoja tiputetaan, jolloin kotimainen (+EU:n sisäinen) pelikauppa kasvaa jälleen.

Kovin ikävältähän tullirajojen tiputus kuulostaa, mutta monesti tarvitaan niitä julmiakin ratkaisuja. Toisaalta Nintendo DS -pelien kohdalla hinnat tuntuvat olevan ainakin suunnilleen samalla tasolla ympäri maailmaa, minkä voisi kuvitella lisäävän kysyntää kotimaisilla markkinoilla.
Tuo 10 euron maksuraja tulleista ja alveista on kai itse asiassa Suomen oma juttu. Esim. Ruotsissa tuota ei ole. (näin oli ainakin 2002)
 
Vastaus: Pelien hinnoista

Kannatan keskitettyä verkkojakelua. Half-Life2 se toimi hienosti; peli odotti koneella valmiina h-hetkeä ja pelaamaan pääsi samantien sen koitettua. Ei tarvinnut odottaa postipekkaa tai jonottaa pelikaupan ovella. Tämän jälkeen peliyhtiön steam-palvelu on pitänyt automaattisesti huolta uusista päivityksistä. Loppukäyttäjälle ehkä paras ratkaisu jos vielä hintakin saataisiin näin alemmaksi.

Ehkä jotain tälläistä näemme Xbox360 osalta ainakin mahdollisten minipelien kohdalla?
 
Vastaus: Pelien hinnoista

Hex sanoi:
Tuo 10 euron maksuraja tulleista ja alveista on kai itse asiassa Suomen oma juttu. Esim. Ruotsissa tuota ei ole. (näin oli ainakin 2002)

Juu, aivan oma se on. Jokaisella EU-maalla on omat versionsa aiheesta. Esimerkiksi Britanniassa vero peritään, mutta se ei koskaan voi olla ylitse 20 puntaa. Tai ainakin näin kaveri sanoi.
 
Vastaus: Pelien hinnoista

Kanis sanoi:
yrityksien tavoitteena on tuottaa mahdollisimman hyvälaatuista tavaraa mahdollisimman halvalla.

Välihuomautus: Totuus taitaa kyllä olla, että yritysten tavoitteena on tuottaa mahdollisimman huonolaatuista tavaraa mahdollisimman pienin kustannuksin ja sitten myydä se mahdollisimman kalliilla. (Huono laatu edesauttaa esim. kestokulutushyödykkeiden nopeampaa kiertoa, eli lisää myyntiä.) Onneksi kilpailu pitää kurissa niin huonon laadun kuin kalliit hinnatkin: kummankin pitää säilyä kohtuullisena niin etteivät kuluttajat ala kantaa ropojaan jonnekin muualle.
 
Vastaus: Pelien hinnoista

Xbugs sanoi:
Välihuomautus: Totuus taitaa kyllä olla, että yritysten tavoitteena on tuottaa mahdollisimman huonolaatuista tavaraa mahdollisimman pienin kustannuksin ja sitten myydä se mahdollisimman kalliilla. (Huono laatu edesauttaa esim. kestokulutushyödykkeiden nopeampaa kiertoa, eli lisää myyntiä.) Onneksi kilpailu pitää kurissa niin huonon laadun kuin kalliit hinnatkin: kummankin pitää säilyä kohtuullisena niin etteivät kuluttajat ala kantaa ropojaan jonnekin muualle.
Siis en tarkoittanut, että yritykset myyvät tuotteita mahdollisimman halvalla vaan tuottavat mahdollisimman pienin kustannuksin. Ja mitä laatuun tulee, niin alhaiset hinnat ovat pakottaneet karsimaan laadusta. Tosin nämä ovat taas niitä ikuisuuskysymyksiä. Esimerkiksi sinä näet huonon laadun kiertokulun nopeutuksena ja itse uskon sen johtuvan kovasta kilpailusta.
 
Vastaus: Pelien hinnoista

Kunnon kaupallisen yrityksen tarkoitus on tuottaa mahdollisimman paljon voittoa.
 
Vastaus: Pelien hinnoista

Bumpataanpas vanhaa ketjua, kun en keksi parempaakaan ketjua tähän hätään:

Onko nyt käynyt niin, että nextgenin tullessa julkaisijat on päättäneet korottaa konsolipelien hintoja? Törmäsin britannian PSN-hintoihin intter netseissä ja näytti sille että lähes joka peli oli noin £60 pintaan, joka tarkoittaa ~72 euroa. Sen takia katselin parin suomalaisen pelikaupan hintoja, ja en tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa kun esimerkiksi cdon myy nextgen-pelejä 80 euron hintalapulla. Vpd näytti olevan pikkasen halvempi, ~70€ hinnoillaan ja konsolinet pisti vielä vähän paremmaksi ~65€ hinnoilla. Paljoa paremmaksi ei edes ulkomaiset kaupat pistä, kun Zavvissa pelit maksaa noin 62 euroa ja amazonissakin saa pulittaa ~60 euroa peliltä.

Otetaanpa vaikka esimerkiksi Call of Duty: Ghosts, kun se on melko uusi peli ja tulossa suurinpiirtein joka alustalle:

VpdKonsolinetAmazonZavvi
36059,99€49€~48€53,35€
PS359,99€49€~48€53,35€
X169,99€65€57,50€68,19€
PS469,99€65€57,50€68,19€
Wii U64,9959,95~54€Ei saatavilla
PC49,9946~42€53,35€

Amazonin hinnoissa ei huomioitu parin prosentin veronkorotusta kun tilaa Suomeen. Googlen mukaan otin kurssin Amazonin hinnoissa, puntahinnat on 360 & PS3 £40, PS4 & X1 £48, Wii U £44,99 ja PC £34,97.

Mä en oikein tiedä miten tähän pitäisi suhtautua. PC-versioiden hinnat näyttää pysyneen normaaleina onneksi joten omalla kohdalla se on positiivinen asia, mutta mitäs mieltä muut on tuosta nextgen-konsolien pelien hinnan noususta? Onko tämä vain välivaihe, ja kun 360 & PS3 pelien tulo loppuu, hinnat palautuu "normaalitasolle"? Miten homma meni viimeksi sukupolven vaihtuessa, mulla ei ole minkäänlaista muistikuvaa oliko silloinkin hinnat aluksi korkeammat kaikkialla, vai mentiinkö samalla hinnalla PS2 -> PS3 ja OG Xbox -> 360?
 
Vastaus: Pelien hinnoista

Eiköhän hintojen nousu ole sitä kuuluisaa uutuuden viehätystä. Sitä paitsi 65€ on ihan normihinta uudelle pelille. Konsolinetin lisäksi ainakin Megaswap myy samaan reilun kuudenkympin hintaan X1 ja PS4 pelejä. Parin kuukauden jälkeen nähdään kuinka nopeasti hinnat tippuvat. Sitten katsotaan milloin esim. uutta Killzonea tai Need for Speediä saa muutamalla kympillä.
 
Vastaus: Pelien hinnoista

Todennäköisesti nuo hinnat ovat vain tätä "julkaisuhypeä" uusille konsoleille. Omassa paikallisessa GameStopissa olivat julkkaripelit vielä alkusyksystä 79 euron hintaisia, kun kävin niitä ennakkovarailemassa PS4-julkkaria varten. Ihmettelin hinnan nousua 65-70 eurosta ja tuttu liikepäällikkö arvaili, että julkkarihypen takia olisivat hinnat nousseet. Nyt kun varmistussoitto konsolin saannista perjantaina tuli, tuli myös ilmoitus, että varattujen pelien hinnat olivat pudonneet tuonne tuttuun 65-70 euroon/kpl.

Kallistahan tuo on edelleen, mutta uusi sukupolvi lähtee käyntiin kuitenkin vain 7-8 vuoden välein, joten olkoot nyt sitten kallista...
 
Vastaus: Pelien hinnoista

Miten homma meni viimeksi sukupolven vaihtuessa, mulla ei ole minkäänlaista muistikuvaa oliko silloinkin hinnat aluksi korkeammat kaikkialla, vai mentiinkö samalla hinnalla PS2 -> PS3 ja OG Xbox -> 360?

Ainakin täällä päin suomea PS2 ja Xboxin pelit maksoivat aikanaan sen 59.90 euroa normaaleissa tavarataloissa (Prismat, Cittarit Anttilat yms.). Ja nyt nykyisten pelien hinnat on se 69.90, eli kympin nousu tuli jäädäkseen viime sukupolven vaihdon aikana. Toivotaan vaan, ettei samanlaista nousua enää nähtäisi. Tosin yllä oleva esimerkkisi vihjailee pahemmasta...

Muistan toki, että esim. Snesin pelit maksoivat Suomesssa silloin joskus noin 500 mk. En nyt tarkkaa tiedä kuinka se nykyisen rahan arvossa kääntyisi euroiksi, mutta kalliita ne silloin aikanaan totta vie oli.
 
Vastaus: Pelien hinnoista

Saa nähdä onnistuuko tämä "projekti", mutta itse tilasin Battlefield 4:n PS3:lle Englannista kotiinkuljetettuna hintaan ~37e. Tuo sisältää tämän upgraden pleikkari neloselle. Sitten joudun maksamaan vielä tuon 10e hintaisen upgrade-maksun, eli lopulliseksi hinnaksi tulee n. 47e.

Mikään ideaalitilannehan tämä ei ole ja tuntui tyhmältä ostaa ps3-peli, jota ei ole edes tarkoitus käynnistää pleikkari kolmoisessa. Jotain vikaa tässä hinnoittelussa näin alkuun on, koska ei tämän mielestäni kikkailemalla kuuluisi "halvempaa" olla kuin että ostaisi suoraan vain PS4 version pelistä.

Noh, se on joka kerta alussa tälläistä ja eiköhän ne hinnat sieltä normalisoidu ajan saatossa.
 
Vastaus: Pelien hinnoista

Gigantin nettikaupassa oli PS4:lle ainakin Battlefield 4, Assasin's Creed 4 ja Watch Dogs saatavilla 59 euron hntaan. Kaksi ensimmäistä lähti varaukseen.
 
Vastaus: Pelien hinnoista

Mikään ideaalitilannehan tämä ei ole ja tuntui tyhmältä ostaa ps3-peli, jota ei ole edes tarkoitus käynnistää pleikkari kolmoisessa. Jotain vikaa tässä hinnoittelussa näin alkuun on, koska ei tämän mielestäni kikkailemalla kuuluisi "halvempaa" olla kuin että ostaisi suoraan vain PS4 version pelistä.

Itse ostin niin ikään uusimman CoDin ja Bäfä 4:n Gamestopin vaihtopelidiilillä PS3:lle. Näin myös Pleikkari 4:n versiot tulevat halvemmiksi hommata, kun ne perjantaina upgradetan. CoDia olen toki vähän pelannut, mutta Bäfä on vain käynyt päivityksen verran koneessa. Jos sitä ehtis testata ennen perjantaita...
 
Ylös Bottom