P
Poistettu jäsen 17549
Guest
No okei, vastataan nyt vielä, tuotti se mitään tai ei.
Tosiaan keskustelusta tulee täyttä ohipuhumista, jos syystä tai toisesta menee ohi, että jonkun yrityksenä on puhua videopeliteollisuuden suurista kuvioista ja isommista trendeistä. Jos ei halua käsitellä isoa kuvaa vaan haluaa ehdottomasti "palastella" asian sellaisella "mielestäni on kiva päästä pelaamaan Thousand Year Dooria"-tasolla, niin sitten puhutaan eri asiasta. Ja ai niin: Mielestäni on kiva, että yhä useammat pääsevät pelaamaan Thousand Year Dooria. Minä en ole missään viestissä vihjannutkaan, ettei yhtäkään remakea saisi enää julkaista. Tai että jokainen remake olisi pois itkevän jeesuslapsen suunnittelemasta uudesta messiaspelistä.
Jos haluaa palastella asian tasolle "minä pidin remakesta X" ja "studio X teki remaken ilman että se vaikutti muihin projekteihin" niin antakaa palaa. Minäkin olen jo kyllästymiseen asti todennut pitäneeni monesta remakesta. Jo oikeastaan ysäriltä, Super Mario All Starsista lähtien - okei se oli enemmänkin remaster.
Ja tulen luultavasti/oletettavasti pelaamaan joitakin remakeja jatkossakin. Voin ihan hyvin pitää jonkin ilmiön pienestä osasta ja olla silti huolissani (tai ainakin ihan v*tun kyllästynyt) siitä kokonaisuutena. Ei tämän luulisi olevan sen vaikeampaa.
Ja tuohon elokuvateollisuusvertaukseen en jaksa mennä enää kuin tämän kerran, kun tuntui vievän fiksujakin kirjoittajia ihan ihme teille yksityiskohtineen. Joo, eiköhän 99,9% maailman ihmisistä ole samaa mieltä siitä, että elokuvat ovat vanhentuneet paremmin kuin videopelit (jos jälkimmäissäkin on suurta vaihtelua). Ei tämä liity kuin etäisemmin siihen sisäänpäinkäpertymisen ja tuttuuteen tukeutumisen megatrendiin, joka valloittaa myös videopelikenttää jatkuvasti enemmän. Mutta yritin, ja yritän jatkossakin, kritisoida sitä ilmoille heitettävää "miten se nyt on mistään pois jos halutaankin vanhoja tuttuja juttuja lisää"-heittoa, joka on jo elokuvien ja musiikin puolella osoittautunut ihan bullshitiksi, onhan ollut helposti osoitettavissa että "ilmatilaa" ei ole käytännössä riittänyt tietynlaisille tuotannoille. Mutta ehkä videopeliteollisuus sitten on riittävän omalakinen toimija muuhun viihdeteollisuuteen verrattuna, että tällä saralla nostalgiaan nojautumisella (joka kattaa muutakin kuin remakejen eksponentiaalisen kasvun, esim. rebootit myös) ei ole mitään vaikutusta? Ja jos joku nyt vielä, kirjoitettuani jo ajat sitten ettei videopeli- ja elokuvateollisuuden kehityksiä voi verrata 1:1, päätyy kertomaan elokuvan ja videopelin eroista, niin en tiedä mitä teen.
Mutta mainittu Assassin's Creed on kyllä mainio esimerkki. Siksikin, että itselleni myös ihan sama tekevätkö uusia pelejä vai vaikka jokaisen sarjan pelin uusiksi. Mutta erityisen hyvä esimerkki tämä on siksi, että nythän meille on tulossa uusi AC-peli, jonka pitäisi muuttaa pelisarjan suuntaa. Ja arvaako kukaan, että miten Ubisoft aikoo muuttaa suuntaa? Siellä luokan takana, mitä veikataan? Uusia jänniä juttuja etsien?
No ei tietenkään. Ubisoft tietää mikä on helppo tapa saada huomiota ja ns. goodwilliä sarjalle, jonka osalta kiinnostus on laskussa. Katse tukevasti peräpeiliin ja "paluu juurille". Paluu vanhoihin hyviin aikoihin. Koska sitä pelaajat haluaa.
Kutsukaa miksi kutsutte, mutta mä en jaksa olla kiinnostunut yhä kasvavasta nostalgiaan nojaamisesta (kuinkakohan suuri osa tämän foorumin Tulevat pelit -topikin sivuista ei sisällä mainintaa remakeista?).
En, vaikka tykkäsin remasterista ysärin alussa ja mulla on ollut kivaa remaken kanssa myös 2023.
Mutta kukin pelatkoon mitä pelaa ja ei se minua liikuta.
Ps. Toki vihonviimeisenä vaihtoehtona on ohittaa kaikista trendeistä puhuminen vain ontolla tokaisulla "studiot tekevät sitä mikä tekee rahaa", mutta tämä on minun mielestäni vähän tylsämielinen toteamus, koska se tosiaan ohittaa ne trendit (mistä ne syntyvät, mikä niihin vaikuttaa, miten ne vaikuttavat, ovatko ne hyviä vai huonoja asioita jne.) ihan kokonaan.
Tosiaan keskustelusta tulee täyttä ohipuhumista, jos syystä tai toisesta menee ohi, että jonkun yrityksenä on puhua videopeliteollisuuden suurista kuvioista ja isommista trendeistä. Jos ei halua käsitellä isoa kuvaa vaan haluaa ehdottomasti "palastella" asian sellaisella "mielestäni on kiva päästä pelaamaan Thousand Year Dooria"-tasolla, niin sitten puhutaan eri asiasta. Ja ai niin: Mielestäni on kiva, että yhä useammat pääsevät pelaamaan Thousand Year Dooria. Minä en ole missään viestissä vihjannutkaan, ettei yhtäkään remakea saisi enää julkaista. Tai että jokainen remake olisi pois itkevän jeesuslapsen suunnittelemasta uudesta messiaspelistä.
Jos haluaa palastella asian tasolle "minä pidin remakesta X" ja "studio X teki remaken ilman että se vaikutti muihin projekteihin" niin antakaa palaa. Minäkin olen jo kyllästymiseen asti todennut pitäneeni monesta remakesta. Jo oikeastaan ysäriltä, Super Mario All Starsista lähtien - okei se oli enemmänkin remaster.
Ja tulen luultavasti/oletettavasti pelaamaan joitakin remakeja jatkossakin. Voin ihan hyvin pitää jonkin ilmiön pienestä osasta ja olla silti huolissani (tai ainakin ihan v*tun kyllästynyt) siitä kokonaisuutena. Ei tämän luulisi olevan sen vaikeampaa.
Ja tuohon elokuvateollisuusvertaukseen en jaksa mennä enää kuin tämän kerran, kun tuntui vievän fiksujakin kirjoittajia ihan ihme teille yksityiskohtineen. Joo, eiköhän 99,9% maailman ihmisistä ole samaa mieltä siitä, että elokuvat ovat vanhentuneet paremmin kuin videopelit (jos jälkimmäissäkin on suurta vaihtelua). Ei tämä liity kuin etäisemmin siihen sisäänpäinkäpertymisen ja tuttuuteen tukeutumisen megatrendiin, joka valloittaa myös videopelikenttää jatkuvasti enemmän. Mutta yritin, ja yritän jatkossakin, kritisoida sitä ilmoille heitettävää "miten se nyt on mistään pois jos halutaankin vanhoja tuttuja juttuja lisää"-heittoa, joka on jo elokuvien ja musiikin puolella osoittautunut ihan bullshitiksi, onhan ollut helposti osoitettavissa että "ilmatilaa" ei ole käytännössä riittänyt tietynlaisille tuotannoille. Mutta ehkä videopeliteollisuus sitten on riittävän omalakinen toimija muuhun viihdeteollisuuteen verrattuna, että tällä saralla nostalgiaan nojautumisella (joka kattaa muutakin kuin remakejen eksponentiaalisen kasvun, esim. rebootit myös) ei ole mitään vaikutusta? Ja jos joku nyt vielä, kirjoitettuani jo ajat sitten ettei videopeli- ja elokuvateollisuuden kehityksiä voi verrata 1:1, päätyy kertomaan elokuvan ja videopelin eroista, niin en tiedä mitä teen.
Mutta mainittu Assassin's Creed on kyllä mainio esimerkki. Siksikin, että itselleni myös ihan sama tekevätkö uusia pelejä vai vaikka jokaisen sarjan pelin uusiksi. Mutta erityisen hyvä esimerkki tämä on siksi, että nythän meille on tulossa uusi AC-peli, jonka pitäisi muuttaa pelisarjan suuntaa. Ja arvaako kukaan, että miten Ubisoft aikoo muuttaa suuntaa? Siellä luokan takana, mitä veikataan? Uusia jänniä juttuja etsien?
No ei tietenkään. Ubisoft tietää mikä on helppo tapa saada huomiota ja ns. goodwilliä sarjalle, jonka osalta kiinnostus on laskussa. Katse tukevasti peräpeiliin ja "paluu juurille". Paluu vanhoihin hyviin aikoihin. Koska sitä pelaajat haluaa.
Kutsukaa miksi kutsutte, mutta mä en jaksa olla kiinnostunut yhä kasvavasta nostalgiaan nojaamisesta (kuinkakohan suuri osa tämän foorumin Tulevat pelit -topikin sivuista ei sisällä mainintaa remakeista?).
En, vaikka tykkäsin remasterista ysärin alussa ja mulla on ollut kivaa remaken kanssa myös 2023.
Mutta kukin pelatkoon mitä pelaa ja ei se minua liikuta.
Ps. Toki vihonviimeisenä vaihtoehtona on ohittaa kaikista trendeistä puhuminen vain ontolla tokaisulla "studiot tekevät sitä mikä tekee rahaa", mutta tämä on minun mielestäni vähän tylsämielinen toteamus, koska se tosiaan ohittaa ne trendit (mistä ne syntyvät, mikä niihin vaikuttaa, miten ne vaikuttavat, ovatko ne hyviä vai huonoja asioita jne.) ihan kokonaan.
Viimeksi muokannut moderaattori: