Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelikirjallisuus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stammy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Manzosin uutuus on nyt Elisa kirjassa, josta ostinkin sen. Elisa kirjassa on taas joku yleinen alennusmyynti, jossa kaikki kirjat ovat -20%, myös tänään ilmestynyt Manzosin kirja. Maksoin siitä 11,92€.
 
Pelattu elämä luettu!

Kirjassa saa aika paljon palstatilaa seksuaali ja sukupuoli hahmot ja toksinen maskuliinisuus, mutta jos nuo nykyajan kotkotukset eivät aiheuta näppylöitä, niin kannattaa lukea, sillä tälläistä viiltävää analyysiä peleistä ei oikein löydy mistään muualta. Yleensä peleistä puhutaan vaan että mikä on lasten ruutuaika ja paljon Supercellin ukkelit maksoi veroa.
 
Juho Kuorikosken uusin, eli Matopelin perilliset tuli ostettua nyt diginä ennen kuin Elisan tarjous menee umpeen. Kirjojen lukeminen kärsii Zeldan takia, mutta sitä onkin jo sata tuntia pelattu niin kai se kohta menee läpi ja voi palata päiväjärjestykseen.
 
Sain Matopelin perilliset luettua!

Kirja on mielenkiintoinen, vaikka ei hirveästi pelaisikaan kännykällä. Kirjassa ei jumiteta yksittäisten mobiilipelien kanssa hirveästi vaan puhutaan laajemmin pelialasta. Uraa uurtavat klassikkopelit saavat erikoiskäsittelyn, kuten Nokian matopeli. Kirjassa kerrotaan myös mobiilipelikehittäjän näkökulmasta miksi Nokia romahti. Pelit vaativat ohjelmistopäivityksen puhelimen käyttispäivitysten mukana ja pelin toimivuus piti varmistaa jokaisen Symbian luurin kanssa erikseen. Pelistudioissa oli kirjahylly täynnä kännyköitä, joilla varmistettiin että peli toimii kaikissa malleissa. Lisäksi pelin tarjoaminen operaattorille myyntiin oli hankalaa verrattuna keskitettyyn sovelluskauppaan. Hyvä että saatiin Ilkka Paananen haastatteluun. Supercellin tyypit eivät kuulemma anna helpolla haastatteluja, mutta ehkä Juholla on tarpeeksi meriittejä että haastattelu irtoaa.

Luin kirjan kolmessa päivässä, oli patoutunutta lukuhimoa kun jumitin Zeldan parissa.
 
Nyt on Aleksandr Manzosilta tullut ulos ilmainen Kokeelliset pelit niminen ekirja. Sen voi ladata kirjan kotisivulta.

Tässä on kirja-arvostelu: https://www.lukupino.com/2021/11/kokeelliset-pelit-aleksandr-manzos.html
Verkkosivu on (varmaan lopullisesti) alhaalla ja Wayback Machine ei valitettavasti näy arkistoineen PDF-tiedostoja, ne kun eivät olleet suoria linkkejä. Kirjan julkaisu pelkästään (useana varianttina) PDF-muodossa tuntui käsittämättömältä ratkaisulta, kun teos ei edes ole huomattavan visuaalinen -- kuvankaappauksilla höystettyjä artikkeleja, luettuani valtaosan kappaleista. Epub-formaatissa teksti ja kuvat asettuu laitteen näytön koon ja lukijaohjelman asetusten mukaisesti, PDF on lukittu ja hankala muuttaa virheettä paljaaksi tekstiksi.

archive.org on onneksi onnistunut arkistoimaan jok'ikisen luvun, niihin pääsee käsiksi näppärästi index-sivun viimeisimmältä kopiolta ('snapshot'). Suosittelen vielä tekemään omat varmuuskopiot vaikka selaimen Singlefile-lisäosalla, mikäli julkaisu on itselle tärkeä.

 
Viimeksi muokattu:
Pelaaja lehdeltä on tulossa 2024 alussa uusi keräilykirja Pikselipölyä. Ennakkotilasin kovakantisen 35€ kun aikaisemmatkin kirjat löytyy. En viitsinyt maksaa tähän nimmareita kun Playstation kansa - Kuinka pleikkari valloitti Suomen kirjassa löytyy nimikirjoitukset.

Tämä Pikselipölyä ei varsinaisesti kiinnosta mutta pakkohan se on kokoelmaan saada kun mulla lähes kaikki Pelaaja lehdet, puuttuu vain 11 ensimmäistä numeroa. Täytyis nekin metsästää että sais täydellisen kokoelman kasaan.

 
Mulla on ehkä vähän oma lehmä ojassa tässä seuraavassa, mutta! Capital of Game Art -sivustolla on julkaistu Enemmän kuin vain pelejä -niminen pelitaiteen artikkelikokoelma, joka kertoo miten erilaiset pelit ovat vaikuttaneet ihmisten elämiin.

Luettavissa on täysin ilmaiseksi 17 artikkelia eri kirjoittajilta, ja esim. oma artikkelini käsittelee World of Warcraftia.

Suosittelen lukaisemaan, siellä on monia mielenkiintoisia juttuja! Kyseessä on PDF-tiedosto, joka ladataan sivustolta.

 
Usea kirjoittaja: Pelit kulttuurina (2022)
Kirja on tieteellinen julkaisu digitaalisista peleistä, rahapeleistä ja leikeistä. Kirjan alussa tulee vastaan lätkä, jossa lukee että vertaisarvioitu. Kirjan täytyy siis olla kovaa faktaa.

Kirjan alussa hehkutetaan, että 2010-luvulla on ilmestynyt kiitettävästi peliaiheista tietokirjallisuutta ja niitä nimitetään tässä populääreiksi, jolla tehdään eroa tieteellisen julkaisun kanssa. Kirjassa on useampi kirjoittaja, mutta kirjoitusasu on keskimäärin aika hardcorea. Tässä on tekstinäyte digisivulla 30/287, Frans Mäyrän kirjoittama: Ajatus pelien ja leikkien omalakisuudesta ja erillisyydestä arjesta korostaa pelien riippumatonta taideluonnetta ja ainutkertaisuutta. Sosiologisemmin painottuneet tulkinnat kuitenkin korostavat sitä, että pelit ja pelaaminen niveltyvät monin eri tavoin arkitodellisuuden osiksi ja laajentumiksi. Nämä tulkinnat puhuvat taikapiiristä ”puoliläpäisevänä kalvona”, joka mahdollistaa pelien ja pelaamisen (mentaalisten) maailmojen samanaikaisen erillisyyden ja vuorovaikutuksen ympäröivän todellisuuden kanssa.

Yllä oleva on ehkä ääritapaus miten kryptiseksi teksti välillä menee. Ihan selkeää suomea kirja periaatteessa on. Ja saahan sitä lukea välillä jotain vähän haastavampaakin tekstiä.

Kirjassa on keksitty ikuisen nuoruuden arvoitus: Psykologi ja leikkiteoreetikko Karl Groosin kirjoituksiin perustuva mietelmä kuuluu leikistä kuuluu seuraavasti: ”Emme lopeta leikkimistä, koska vanhenemme. Vanhenemme, koska lopetamme leikkimisen.” Pelaaminen on taas leikkimisen alagenre, sääntöleikki.

Kirjan lopussa kyseenalaistetaan peliväkivallan raaistava vaikutus pelaajaan. Kirjassa sanotaan että pelaamisesta voi olla haittaakin, jos pelaamiseen käytetty ajankäyttö menee överiksi, mutta aiheesta ei osata aina keskustella julkisuudessa asiallisesti vaan tulee moraalipaniikki.

Koska kyseessä on tieteellinen julkaisu, kirjan lopussa on massiivinen lähdeluettelo, joka rohmuaa ison osan sivuista.

Vielä nillitystä kirjan sähköisestä e-kirja versiosta. Kansikuva tulee kahteen kertaan. Kirjan valikossa kirjan nimeksi on mainittu Pelit_kulttuurina_EPUB. Onko tuo työnimi vai tiedostonimi? Lisäksi kirjanmerkit eivät toimi tässä eikä lukulaite jatka siitä mihin jäätiin, vaan palataan aina sisällysluetteloon kun lukulaitteen avaa.
 
Tälläinenkin kirja olis näköjään ilmestynyt ! voipi olla että menee kyllä hankintaan. Hivenen jopa yllättävää että tuollainen kirja ylipäätään tehty ja tosiaan näin pitkän ajan jälkeen, näin jälkijunassa ilmestyy kun tosiaan siitä kun vääntö oli tulisimmillaan on jo aika monta vuotta kulunut. Tiedä sitten onko vieläkin osalla porukalla soihdut kädessä kun asia nousee esille :D

Videoblogi: The Flame Wars kertoo digihistorian rajuimmasta konesodasta – mutta kuka sen voitti?
”Muinaisina vuosina jokainen uskalsi laskea päättymättömiä desimaalilukuja ja taistella loppuun saakka valitsemansa kaupallisen korporaation puolesta. Vähän kuin kovimmat PlayStation- ja Xbox-fanipojat tänään. Mutta ennen vanhaan konesodilla oli merkitystä ja laitteilla oli eroja. Jihadille lähdettiin perustellusta syystä. Sillä minun tietokonemerkkini OLI OIKEASTI parempi kuin sinun.

Päättömän hyvistä digitaalista historiaa avaavista kirjoistaan tunnettu Microzeit on julkaissut teoksen, joka purkaa 1990-luvun konesodista suurinta: Amigan ja Atari ST:n välillä roihunneita maailmanlopun liekkejä. Lopulta molemmat hävisivät pelin. Mutta laitteet elävät silti aktiivisesti harrastajien keskuudessa, ja niillä on rutkasti uskollisia käyttäjiä.

The Flame Wars uskaltaa silti tarttua liekehtivään aiheeseen ja kertoa, että miksi konesotia käytiin. Ääneen pääsevät harrastajat, laitevalmistajat, demoskeneläiset, pelaajat, piraatit, kräkkerit, pelintekijät, ihan kaikki.”

 
Jaakko Kemppainen: Pelit tekevät hyvää
Pelit ovat olleet osa ihmiskunnan historiaa ja kulttuuria vuosituhansia. Niitä on kuitenkin alettu ymmärtää omana taiteenlajinaan vasta viime aikoina. Samaan aikaan taiteen ja kulttuurin vaikutuksista ihmisen hyvinvointiin ja terveyteen tuotetaan yhä vakuuttavampia todisteita, joilla on vaikutusta esimerkiksi lainsäädäntöön. Eikö siis pelitaiteella pitäisi myös olla positiivisia vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin?

Pelit tekevät hyvää esittelee pelit käyttäjäkeskeisenä taiteenlajina, jossa on paljon hyödyntämismahdollisuuksia kulttuurihyvinvoinnin kentällä. Se avaa pelien omalaatuisuutta taiteena, sekä yhdistää pelaamisen erityispiirteitä tutkittuun tietoon kulttuurin hyvinvointivaikutuksista. Kirjassa käsitellään myös erilaisia pelaamisen ja pelien tekemisen muotoja, sekä millaisia hyvinvointivaikutuksia niillä on mahdollista saavuttaa erilaisten yleisöjen keskuudessa.

Kirjassa esitellään niin peliharrastusta yleisesti, terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä hyötypelejä, kuin pelien tekemistä harrastuksena ja itseilmaisuna. Siinä pohditaan, miten pelitaiteen laajeneminen pahvilautojen ja digitaalisten ruutujen ulkopuolelle gallerioihin ja kaupunkitilaan edistää ihmisten kulttuurillista tasa-arvoa ja osallisuutta. Kirja sisältää myös vinkkejä ja esimerkkejä pelaamis- ja pelintekoharrastuksen tukemista ja järjestämistä varten.

Kirjoittaja on pelisuunnittelun, sekä digitaalisen kulttuurin tutkimuksen maisteri. Hänellä on yli 20-vuotinen työkokemus pelien parista, enimmäkseen pelisuunnittelijana. Viimeisimmät viisi vuotta hän on työskennellyt Suomen ensimmäisenä pelitaiteen läänintaiteilijana Taiteen edistämiskeskuksen kult- tuurihyvinvoinnin asiantuntijapalveluiden tiimissä.

Tekijä haastis: Ylen aamu - Pelien positiiviset vaikutukset -Areena

En ole siis vielä lukenut mutta pitää miettiä jos hommaisi.
 
Suomalaisessa kirjakaupassa verkko puolella on pika-ale, jossa saa 15% alennuksen yli 30 euron ostoksesta. Pelit tekevät hyvää -kirja maksaa Suomalaisessa 30,95€, joten hyödynsin tarjouksen.
 
Pelit tekevät hyvää -kirja luettu!

Kirjailija on pelitaiteen läänintaiteilija. Kirjassa kerrotaan, miten digitaaliset pelit ovat kulttuuria ja kulttuurin kuluttaminen parantaa ihmisten hyvinvointia. Kirjassa pohditaan, miten pelejä voitaisiin käyttää masennuksen hoidossa. Silmä käsi koordinaation paraneminen on vanhaa tietoa ja pelitutkimus on löytämässä muitakin hyvinvointia parantavia vaikutuksia. Kirjassa ei käsitellä kovin tarkkaan yksittäisiä pelejä, vaan kerrotaan mitä ominaisuuksia peleillä on. Kirjassa voi olla riski, että se saarnaa kuorolle, eikä pelien vihaajat koske tähän.
 
Kyselin Pelaajan Pikselipölyä kirjan perään kun mennyt jo 8kk eikä kirjasta näy eikä kuulu mitään tietoa. Tuli heti vastaus, että kirja olis epävirallisen tiedon mukaan valmis sisällöltään ja se menee heti kesälomien jälkeen painoon, jonka jälkeen kirjat postitetaan rahoittaneille.
 
Tänään tuli Pelaajalta sähköpostia että Pikselipölyä kirja julkaistaan rahoittaneille 18.11.2024

bandicam 2024-08-13 19-17-57-225.jpg
 
Ylös Bottom