Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelikirjallisuus

Kertokaas Pleikkari kirjan kotiuttaneet onko kirja oikeasti hintansa arvoinen ja oikeasti mielenkiintoinen opus joka on pakkohankinta? Ostokorissa jo polttelee kyseinen teos, mutta jokin vielä estelee.
Mikäli pleikkarin historia kiinnostaa ja sen suomalaiset kytkennät niin kyllä ehdottomasti.
 
Posti toi lukemista ja onhan tämä nätti opus. Toki olisin toivonut enemmän sivuja, mutta tällä mennään. Tilasinkin näköjään oikeaan aikaan sillä näköjään kovakantisen hinta on noussut 10 euroa siitä kun omani hommasin.
 

Liitetiedostot

  • 20210304_120321.jpg
    20210304_120321.jpg
    1,5 MB · Lukukerrat: 9
Tasavallan tietokoneesta upean kirjan kirjoittaneelta Juho Kuorikoskelta uutukainen ”Pelien Suomi”.

Miten käy, kun pelin tekoon varatut rahat loppuvat, mutta se on vielä kesken? Entä miten kilpaillulta mobiilipelimarkkinalta löydetään uusi menestystä tuova rako?

Tällaisiin kysymyksiin vastaa Pelien Suomi -kirja, joka käsittelee vuosien 2014–2020 aikana tehtyjä suomalaisia pelejä. Juho Kuorikosken teoksen pääpaino on konsoli- ja tietokonepeleissä, mutta myös mobiilipuolen satojen miljoonien eurojen liikevaihtoa tuottaneet hitit ovat mukana.



 
Vihdoinkin sain oman kappaleen! :D :cool:
peliensuomixakws.jpg

Lukujonoa piisaa, joten en pääse heti tämän kimppuun, mutta joka päivä luen jotain kirjaa, joten kyllä se siitä.

Aiheesta puhutaan Areenan äänitallenteella.

Tietokonepelien pieni suurvalta - Clash of Clans, Stardust, Nokian matopeli, Angry Birds, Max Payne...

Miten suomalainen tietokonepelikulttuuri on muuttunut viime vuosina? Juho Kuorikosken teos Pelien Suomi tarjoaa kattavan näkymän siihen miksi Suomea pidetään tietokonepelien suurvaltana. Suurten kansainvälisten menestysfirmojen Remedyn, Rovion ja Housemarquen lisäksi Suomessa on paljon pieniä pelinkehittäjiä, joiden estetiikka saattaa yllättää paatuneimmankin suurkuluttajan.

Juho Kuorikosken lisäksi Kulttuuriykkösen lähetyksessä tavataan Suomen vanhimman pelitalon Housemarquen toimitusjohtaja Ilari Kuittinen sekä indie-pelinkehittäjä Petri Purho. Juontajana on Pietari Kylmälä.


 
Eilen YLE Radio Suomessa käsiteltiin myös samaisesta kirjasesta.

Pelien Suomi on Juho Kuorikosken kuudes peliaiheinen kirja. Haastattelussa Kuorikoski, joka on tietokirjailija, pelisuunnittelija ja Pelit-lehden pitkäaikainen avustaja. Toimittaja Atte Uusinoka.

 
^ Tuosta tallenteesta, niin jos kelaa musiikit pois niin varsinaiseksi pituudeksi jää noin kymmenen minuuttia.
 
Nyt on Pelien Suomi luettu! Pelintekijöiden haastattelut olivat mielenkiintoisia ja hyvä että Supercelliltä oli saatu joku haastateltavaksi. Supercell on sellaisessa maineessa että heiltä ei haastatteluja tipu. Sain myös ostovinkkejä kirjasta. Tuli ostettua Distraint 1 & 2 Switchille. :)
 
Sain vihdoin ja viimein käsiini Konstantinos Dimopouloksen kirjoittaman Virtual Cities: An Atlas & Exploration of Video Game Cities teoksen. Kyseessä on eräänlainen matkaopas / kartasto videopeleistä tuttuihin kaupunkeihin. Mukana on muun muassa sellaisia kaupunkeja kuten Silent Hill, Midgar, New Donk City sekä Anor Londo. Tykkäsin!

 
Tarinapelien ystävänä tämä kirja taitaa mennä ostoslistalle.



Esittelyteksti
Grimmin saduista Controliin käsittelee digitaalisten pelien ja kirjallisuuden monisyistä suhdetta - klassikoista kulttiteoksiin, Lovecraftista Dark Soulsiin ja Dyyni-kirjoista Dune-peliin. Kirjat ja pelit asetetaan usein vastakkain: nuoret eivät lue tarpeeksi ja pelaavat liikaa. Tämä keinotekoinen vastakkainasettelu jättää huomaamatta kirjoja ja pelejä yhdistävät tekijät. Digitaaliset pelit ovat 2020-luvun alussa paljon muutakin kuin kilpailua, suorituksia tai e-urheilua. Pelit ovat kehittyneet monipuolisiksi tarinankerronnan välineiksi, jotka ammentavat runsaasti vaikutteita myös kirjallisuudesta. Teos valottaa kirjallisuuden ja pelien suhdetta tarkastelemalla pelejä, jotka perustuvat kirjoihin tai kirjasarjoihin. Mitä kirjojen tarinoille, hahmoille, maailmoille ja tyylilajeille tapahtuu, kun ne muovataan uuteen, interaktiiviseen kerronnan muotoon? Yhdeksänhenkiseen tekijäjoukkoon kuuluu niin kirjailija, toimittaja, tutkija, pelikääntäjä kuin runoilijakin. Moniäänisen esseeteoksen ovat toimittaneet kirjailija Tuukka Hämäläinen ja tutkija Heidi Rautalahti.

Teoksessa mukana:
Tuukka Hämäläinen
Joonatan Itkonen
Heli Koponen
Aleksi Kuutio
Senja Littman
Esa Mäkijärvi
Aura Nurmi
Heidi Rautalahti
Jani Saxell

 
Sain jo luettua Kokeelliset pelit -kirjan! Pelaan usein hieman erikoisempia pelejä, mutta ei ne taida olla erityisen erikoisia verrattuna näihin mistä tässä kirjassa oli puhe. Tässä on kirjailijan haastattelu Areenassa:
 
Hesarin jutun kirjoittaja on selvästi lukenut Manzosin uusimman kirjan.
 
Tässä langassa aiemmin mainittu Grimmin saduista Controliin - Esseitä pelien ja kirjallisuuden rajalta on muuten ilmestynyt tänään!

Teoksessa mukana KonsoliFINin toimituksen nykyisiä ja entisiä jäseniä!

Tämä saattaa olla tämän vuoden paras kirja :eek:

 
Nyt on Grimmin saduista luettu. Taitaa kaikilla kirjoittajilla olla yliopisto tason tutkinto. Sen verran guru kirjoitusasu oli teksteissä.
 
Aleksandr Manzos: Pelattu elämä

Intiimi sukellus siihen, miksi pelaamme


Digitaalisten pelien maailma voi tuntua vieraalta niille, jotka eivät pelaa. Mikä peleissä viehättää? Miksi jotkut uppoutuvat pelaamiseen niin täysin? Entä mitä sellaista pelit voivat tarjota, mitä muu taide tai viihde ei?

Kertovassa esseeteoksessaan pelikirjoittaja Aleksandr Manzos avaa pelaamisen kokemusta sisäpuolelta käsin. Pelit mahdollistavat esimerkiksi omasta kehosta pois hyppäämisen ja identiteetillä leikittelyn. Erilaisten roolihahmojen pelaaminen voi paljastaa jotain myös arjessa esittämistämme rooleista.

Manzos kirjoittaa pelaamisesta intiimin omakohtaisesti ja laajan asiantuntevasti. Hän pohtii, miten pelaaminen on muovannut hänestä sen ihmisen, joka hän on. Teos on myös kattava tietopaketti digitaalisten pelien historiasta ja nykyisyydestä, olivat pelit lukijalle ennestään tuttuja tai eivät. Se osoittaa vaikuttavasti, miten suuri merkitys pelaamisella voi olla ihmiseksi kasvamisessa.


Twitterissä lukee että 24. päivä kuuta tulee digiversio kauppoihin. Täytyy harkita digiversiota.
 
Ylös Bottom