Nyt on syksyllä ilmestynyt melkein päivälleen kaksi suomenkielistä kirjaa, jotka pyrkivät osoittamaan että pelit ovat muutakin kuin aivotonta viihdettä.
Aleksandr Manzos: Pelit elämän peilinä
Takakannen teksti:
Pelit elämän peilinä on yleistajuinen tietokirja, joka pureutuu digitaalisten pelien viehätyksen syihin ja merkityksiin. Kirjassa käsitellään pelejä muun muassa tarinankerronnan välineinä, simulaatioina ja pakopaikkoina. Vertailukohtia haetaan kirjallisuudesta, filosofiasta ja muusta kulttuurista. Pelejä harrastavalle teos tarjoaa uusia näkökulmia, aiheeseen tutustuvalle laaja-alaisen johdannon. Aleksandr Manzos on peleihin erikoistunut vapaa toimittaja ja pitkäaikainen Pelit-lehden avustaja. Hänen esikoiskirjansa Kaikkien aikojen pelit (2017) oli läpileikkaus pelikulttuurin klassikoista.
Juho Kuorikoski: Pelitaiteen Manifesti
Takakannen teksti:
Miksi Dark Souls vetää puoleensa miljoonia pelaajia? Miten Grand Theft Auto koettelee moraalia? Mitä pelit kertovat meille maailmasta?
Digitaalisia pelejä kritisoidaan viihteellisyydestä ja kaupallisuudesta, mutta niillä on oma vahva taiteellinen ulottuvuutensa. Pelaaja itkee, nauraa, suuttuu ja liikuttuu tehdessään valintoja pelin mikrokosmoksessa. Parhaimmillaan pelit saavat pelaajan kyseenalaistamaan, kysymään ja ottamaan kantaa.
Pelitaiteen manifesti esittelee pelien maailmaa mukaansatempaavasti mutta astetta syvällisemmin, ravistellen vallitsevia asenteita. Teos pohtii pelien asemaa seitsemän vanhemman taiteen perillisenä. Kirjallisuus, teatteri, kuvanveisto, maalaustaide, musiikki, arkkitehtuuri ja elokuva yhdistyvät peleissä uudeksi taiteen muodoksi, jossa kokemus ja merkitykset syntyvät oman toiminnan myötä.
Miksi tätä pelien ominta voimavaraa ei ole kehitetty täyteen mittaan? Vastausta etsiessä kuljetaan Pongin ja Tetriksen yksinkertaisesta kauneudesta Civilizationin strategiallisuuteen ja merkkiteos Witcherin monisävyiseen kerrontaan.
Teos avaa pelien maailmaa runsailla digitaalisten pelien historiasta poimituilla esimerkeillä. Se sopii innoittajaksi niin pelaajille ja pelinkehittäjille kuin kaikille kulttuurista ja taiteesta kiinnostuneille.
Yle on tehnyt kolme juttua Manifestista. Nettiartikkeli, radiohaastattelu ja tv-uutinen.
Artikkeli:
Koulukiusattu tietokirjailija oppi etiikan ja moraalin tietokonepeleistä ja ravistelee nyt peliasenteita: "Pelaamalla huomasin, että tähän maailmaan vaikutetaan keskustelemalla ja älyn kautta"
Radiohaastattelu Areenassa:
Juuso Pekkinen - Kurottavatko muut taiteet kohti pelejä?
TV-uutinen:
Yle Uutiset 18.00 (kelaa kohtaan 16:20)
Lisäys, tämä artikkeli tuli juuri äsken:
Peli voi olla myös taideteos eikä pelkkä talousnumero – "Minua on jo pitkään rieponut tapa, jolla peleistä puhutaan"
Olen lukenut Pelit elämän peilinä kokonaan ja Manifestin sivulle 137, vähän ennen puoliväliä. Näyttää siltä, että kirjat kirjoittavat aiheesta eri näkökulmista, ettei tule hirveästi päällekkäisyyttä. Olisiko näissä ideaa pukinkonttiin?