Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelikirjallisuus

Vastaus: Pelikirjallisuus

No se trilogia kannattaa lukea järjestyksessä, eli Fall of Reach-->The Flood-->First Strike. Muuten ei sitten olekaan niin väliä. Tietty ilmestymisjärjestys on hyvä, otaksuisin:

FoR->The Flood->First Strike->Ghosts of Onyx->Contact Harvest->The Cole Protocol->Evolutions

Kiitokset Stammylle vinkistä. Taisipa tuossa visa vingahtaa ja osa kirjoista onpi matkalla.

Tuossa kun muuten surffasin tuolla amazonissa niin vastaan tuli opus nimeltään Halo: Uprising. Onkos kukaan lukenut kyseistä teosta?
 
Vastaus: Pelikirjallisuus

Tuossa kun muuten surffasin tuolla amazonissa niin vastaan tuli opus nimeltään Halo: Uprising. Onkos kukaan lukenut kyseistä teosta?
Kyseessä on sarjakuva, joka käsittääkseni nivoo yhteen Halo 2:n ja Halo 3:n, eli täyttää sen väliin jäävän aukon. Teosta on vaivannut myöhästelyt ja en tiedä onko se kaikki irtonumerot sisältävä paketti vieläkään myynnissä. Kovakantinen saattoi tulla jo, mutta kauan kauan sitten ennakkotilaamani pehmeäkantinen versio ei ole tainnut vieläkään tulla, kun sitä ei ole kerran minulle lähetetty. Tämä voi tosin olla yksin kaupan vika.
 
Vastaus: Pelikirjallisuus

Tuli hommattua extemporena Halon The Fall of Reach ja First Strike hintaan 1,5€/kpl. En nyt pahemmin Halon tarinaa fanita, mutta pitää lukea nuo joskus kun on aikaa.
 
Vastaus: Pelikirjallisuus

Halo-kirjoista lukaisin kolme ensimmäistä ja innostus lopahti neljännessä eli Ghost of Onyxissa: Halon maailma ei vain ole minusta niin kiinnostava.

Parhaimmat kokemukset pelikirjojen saralla olen kokenut Karen Travissin Gears of War -kirjojen parissa: Aspho Fields ja Jacinto's Remnant. Syksyllä 2010 pitäisi tulla seuraava opus eli Anvil Gate, jota odottelen jo suurella innolla.
 
Vastaus: Pelikirjallisuus

Ite kans tykkäsin noista Gears of War - kirjoista. Taustoittavat hahmoja ja maailmaa helkkarin mukavasti. Ja muutenkin ihan viihdyttävää tekstiä
 
Vastaus: Pelikirjallisuus

Korkkasin eilen kirjan Nintendo Magic: Winning the Videogame Wars. Kyseessä on Nikkei Business -lehden toimittajan Osamu Inouen kirja. Artikkelisarjan pohjalta työstetty opus käsittelee Nintendon historiaa, mutta varsinkin nimensä mukaisesti suurelta osaltaan DS:n ja Wiin tarinoihin. Luvassa tuntuisi olevan paljon tilastoja ja numeroita jeneinä ilmoitettuna, mutta muuten lukukokemus on toistaiseksi miellyttänyt.

Artikkelia luvassa tulevaisuudessa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Pelikirjallisuus

Juuri aloittelin kolmatta Gears-kirjaa Anvil Gate. Peliä odotellessa se vaikuttaa jälleen laadukkaalta lisältä syventäen sekä pelin maailmaa että sen henkilöitä. Arviota luvassa KonsoliFINiin tulevaisuudessa.

Maaliskuussa 2011 eli kuukautta ennen Gears of War 3:a julkaistaan neljäs romaani Gears of War: Coalition's End.

Tältä näyttää Karen Traviss.
 
Vastaus: Pelikirjallisuus

Miten minulta on tällainen ketju mennyt ohi...

Ensin stammylle kiitos Dragon Age -kirjavinkeistä! Englantini kaipaisi petraamista ja lukeminen on siihen hyvä keino.

En ainakaan äkkiseltään huomannut keskustelua The Witcher -peliin liittyvästä Noituri -kirjasarjasta. Ensimmäinen osa, Viimeinen toivomus, ilmestyi suomeksi vuonna 2010 ja voitti Tähtivaeltaja-palkinnonkin. Tänä kesänä ilmestyy jo kolmas suomennettu osa.
Linkitän röyhkeästi omaan blogiini kirjan arvostelusta: Morren maailma: Andrzej Sapkowski: Viimeinen toivomus (1993)
 
Vastaus: Pelikirjallisuus

Dragon Age: Asunder ilmestyi ennen joulua. David Gaider jatkaa totuttua laatua, eli teos tuli ahmittua melkoista vauhtia. Hieman väljähtäneen Dragon Age 2:n jälkeen Asunder valoi taas uskoa ja intoa sarjaan. Kirjan tapahtumat sijoittuvat DA2:n jälkeiseen aikaan, joten se on suotavaa olla pelattuna alta pois. Teemallisesti tässä pureudutaan yhteen DA-universumin kiinnostavimpaan aspektiin, eli maagit vs. templarit yhteenotto jatkuu siitä, mihin se pelissä jäi. Origins-faneja herutellaan parin vanhan tutun paluulla. Suosittelen.

Postissa tuli jokin aikaa sitten myös Halo: Primordium, eli Forerunner-saagan toinen osa. Ensimmäisen jälkeen odotukset ovat korkealla, mutta vielä ei ole ollut aikaa tätä korkata.

Samoten Book Depository muistutteli, että Mass Effect: Deception julkaistaan ihan näillä näpyttimillä. Täytyy yrittää löytää aikaa sen lukemiseen ennen kolosmässyä, sillä pakkohan tässä nyt jotain johdantoa peliin on oltava. Deception maksaa muuten postikuluineen reilu 4 euroa, että ei paljoa fanin lompakko kevene.

Sarjiksesta Mass Effect: Invasion on nyt myös kaikki neljä numeroa saatavilla, joten myös se täytyy tsekata ennen kolosmässyä. Vähän harmittaa, ettei ole bundlea saatavilla, vaan numerot täytyy ostaa erikseen, jolloin hinnaksi muodostuu yhteensä 9 dollaria. Ei tosin sekään mitenkään ylivoimainen summa.
 
Vastaus: Pelikirjallisuus

Myös Halo: Primordium, eli Forerunner-saagan toinen osa. Ensimmäisen jälkeen odotukset ovat korkealla, mutta vielä ei ole ollut aikaa tätä korkata.

Kannattaa varautua pettymykseen. Sain kirjan juuri eilen luettua, eikä se yltänyt lähellekään Cryptumin tasoa. Ensimmäinen puolikas kirjasta on todella tuskallisen hidas. Lopussa homma taas tahtoo mennä niin hämmentäväksi, ettei sitä tiedä mitä pitäisi sanoa.

EDIT: Seuraavaksi pitäisi aloittaa tuo Karen Travissin Glasslands. Pelottaa vähän mitä sieltä on tulossa. Kuulopuheiden perusteella Halo 4:n lähtöasetelmia väännetään vähän väkisinkin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Pelikirjallisuus

Millainen englannin kieli on Assassin's Creed kirjoissa? Onko helppo lukuista? Ovatko juoniltaan laadukkaita?
 
Vastaus: Pelikirjallisuus

Millainen englannin kieli on Assassin's Creed kirjoissa? Onko helppo lukuista? Ovatko juoniltaan laadukkaita?

Oma mielipiteeni on ainakin se, että ovat helppolukuisia. Oma englannin taito on aika hyvä ja melkein täydellisesti ymmärsin tekstiä. Kirjathan kertovat samat tarinat mitä pelitkin mutta sarjan fanille voin niitä suositella. Antavat erillaisen kuvan Altairin ja Ezion tarinoista ja selventävät monia asioita mitä pelissä ei kerrota. Varsinkin Secret Crusade, joka kertoo Altairin tarinan kokonaan, lapsuudesta saakka oli todella upea ja monet ykkös-pelin asiat selkenivät. Lisäksi kirjoissa Ezion eri aseiden käyttö kuvataan todella mielenkiintoisesti mutta jätän sen nyt kertomatta.

Nämä kirjat ovat oiva tapa myös uusille, sarjasta kiinnostuneille. Eli jos haluaisi esim. ostaa suoraan Revelationin, jota en suosittele vaan kannattaa pelata sieltä ykkösestä saakka. Mutta jos ei jostain syystä aikaisempia osia jaksa pelata on helppo päästä kärryille lukemalla kirjat.
 
Vastaus: Pelikirjallisuus

Onko teistä kukaan muuten itse kirjoittanut pelin pohjalta jotakin? Siis fanfictionia?

Muistan lapsena haaveilleeni Linkin ja Zeldan rakkaustarinan kertomista Link To The Past -pelin pohjalta ja muistaakseni muutamia sivuja tarinaa syntyikin. Harmikseni (vaiko onnekseni :D ) tarina on kadonnut. Epäilen kuitenkin, ettei siitä olisi ollut bestselleriksi, kun ikää minulla oli silloin n. 12 vuotta :eek:
 
Vastaus: Pelikirjallisuus

Podcastin innoittamana katsastin tämänkin ketjun ja tuli mieleen pari kirjaa, jotka sopivat varmaan tähän ketjuun. Omistan molemmat ja voin lämpimästi suositella pelien, pelilaitteiden ja yleisesti peliteollisuuden historiasta kiinnostuneille.

The Ultimate History of Video Games: Amazon.co.uk: Steven L. Kent: Books
Replay: the History of Video Games: Amazon.co.uk: Tristan Donovan: 9780956507204: Books

Kentin kirja keskittyy Pohjois-Amerikkaan ja mm Atari, Nintendo America ja Sega of America ovat paljon esillä. Donovanin kirja on sitten enemmän eurooppalaisesta vinkkelistä.
 
Vastaus: Pelikirjallisuus

Tuossa Kentin kerrassaan erinomaisessa kirjassa piisaa kaikenlaisia mielenkiintoisia yksityiskohtia, joita voi kasuaalisti heitellä keskustelun sekaan. En esimerkiksi tiennyt ennen kirjan lukemista Steve Jobsin ja Atarin yhteisestä historiasta. Ihan mielenkiintoisen vinkkelin pelien historiaan tarjoaa myös Heather Chaplinin ja Aaron Rubyn Smartbomb. Kyseinen kirja tosin on huomattavasti suppeampi ja käsittelee pelialaa enemmän ilmiönä sen kiteyttävien henkilöiden kautta. Yksityiskohtaisen historiikin sijaan saadaan lukea muun muassa Cliff Bleszinskin, Will Wrightin sekä John Romeron ja Carmackin vaikutuksesta peliteollisuuteen. Siinä sivussa tarjotaan ohutta katsausta kilpailullisen pelaamisen ja massiivimoninpelien maailmaan. Nämä jälkimmäiset osiot ovat ehkä vähän turhanpäiväisiä enemmän pelejä harrastaville, mutta nuo henkilökuvat ja heidän tarinansa ovat sitäkin mielenkiintoisempia.

Suosittelen edelleen lämpimästi Raph Kosterin Theory of Fun for Videogame Designia. Kevyehkössä kirjassa pohditaan, mitä pelit ovat, mikä niistä tekee hauskoja ja mitä hauskuus oikeastaan edes on. Pituutta kirjalla ei tosiaan ole paljon, mutta laatu korvaa määrän. Käytännössä Koster käsittelee psykologian perusteita ihmisen oppimisen kannalta ja liittää peleistä saatavan hauskuuden tähän oppimisprosessiin. Tarjolla on puhuttelevia pointteja pelien pelkistämisestä abstrakteiksi systeemeiksi ja kuorrutuksen riisumisesta sekä vertauksia muihin viihdemuotoihin.

Opus on myös kuvitettu mielenkiintoisesti, sillä kuvia riittää joka toiselle sivulle. Kirjan voikin oikeastaan lukea kahdella tapaa läpi: lukemalla suoraan tekstit jokaisen aukeaman vasemmalta sivulta tai katsomalla kuvat oikealta sivulta. Aluksi tuntui hieman siltä, että noiden kuvien vilkuileminen ja pohtminen tekstin lukemisen välissä katkoi ajatuksia, mutta tällä tavalla ainakin toisella lukukerralla noista piirroksista saa enemmän irti.

Jos syvällisempi pohdinta peleistä kiinnostaa, kannattaa ehdottomasti seurata Kosteria Twitterissä ja lukea hänen aktiivisesti ylläpitämäänsä blogia: http://www.raphkoster.com/
 
Ylös Bottom