Mitä sitä suotta jotain ohjain kehittelemään, kun sellainen on kerran saatu pykättyä niin ajellaan sillä samalla loppuun asti.
Ei ole Nintendolla järin fiksua sakkia, kun ohjainta on aktiivisesti kehitetty jokaista konsolia varten. Snes-ohjain olisi ollut täysin riittävä Cuben ja Wiin ohjainkapulaksi.
No kai tätä vyyhtiä pitää purkaa, jos nämä ei ole selvää pässinlihaa.
PS3-ohjain ei ollut loppuun asti ajateltu, vaan kiireellä väsätty hätäratkaisu kun bumerangi ei kelvannutkaan yleisölle. Nykyaikaisuudesta puhuttaessa koko sali räjähtäisi naurun remakkaan (-95 se oli nykyaikainen).
Ergonomia ei ole insinöörien alaa ja täysin tuntematon käsite se on ollutkin Kutaragin insinööreille. Löysät tatit ei anna mitään tuntumaa tai palautetta pelaajalle. Niitä vaan pyöritellään kuin kananmunaa pöydällä ja katsellaan mihin suuntaan se kamera ja ukkeli liikkuu ruudulla...
Tatit liian lähekkäin ja vielä symmetrisesti aseteltuna, peukalot osuvat toisiinsa. Ohjainta on hankala pidellä käsissä. Se ei istu kuin hansikas, vaan sitä pitää ikäänkuin kannatella sormenpäillä.
Liukkaat ja kovamuoviset olkanapit ihan karmeat käyttää. Kertoo jo paljon jos kolmas osapuoli tehtailee lisäkikkareita ja ne todetaan välttämättömiksi. Ohjaimen sakaroihin olisi pitänyt laittaa hieman karhea mattapinnoite, nyt ne on liukkaat.
Olkanappien painaminen ei tule luontevasti, varsinkin jos ohjataan ja tarvitaan perusnappeja (OXYA). Ohjaimen asentoa kädessä joudutaan muuttamaan jos halutaan painella enemmän olkanappeja, silloin ei taas onnistu perusnappien painaminen. Vertaa N64 ohjain ja siinä asennon vaihtaminen sitä mukaa tarvitaanko analogi- vai ristiohjainta.
Ristiohjain ehkä hitusen liian matala omaan makuun, mutta hyvä mm. roolipeleissä ja valikoissa liikkumisessa.
Mikään aikaisempi Nintendon, Microsoftin tai Sonyn ohjain ei ole tarvinnut mitään palikoita kolmansilta osapuolilta, niitä on ollut hyvä suorastaan välttää. Kertoo paljon suunnittelusta.