Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Peliohjelmoinnin koulutus

laidtorest

New Member
Nyt on sitten lukio takana päin ja näinä viime päivinä olen tutustunut mahdollisiin jatko-opiskelupaikkoihin. Olin ajatellut lähteä joko poliittista historiaa tai tietojenkäsittelytiedettä lukemaan Helsingin yliopistoon, mutta sitten törmäsin tähän:

Peliohjelmoinnin koulutus Kajaanin AMK:ssa: http://www.kajak.fi/?deptid=13405

Nyt olen joutunut harkitsemaan asiaa ihan uudelleen. Kansainväliset suhteet kyllä kiinnostavat, mutta varsinainen intohimoni on peliteollisuus. Varsinaista koodaustaustaa itsellä ei ole, mutta aihe kiinnostaa suunnattomasti.

Onko kellään kokemuksia kyseisestä koulutuksesta? Mitkä ovat fiilikset? Minne olette työllistyneet tuolta? Onko Suomessa olemassa samanlaisia, vastaavantasoisia koulutusmahdollisuuksia muualla kuin tuolla?
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Varsinaista koodaustaustaa itsellä ei ole, mutta aihe kiinnostaa suunnattomasti.

En tunne juuri Kajaanin AMK:n tarjontaa, mutta noin yleensä koodaushommissa osaaminen on aika heikolla pohjalla, jos se perustuu pelkästään koulussa opetettuun ilman omaa aiempaa harrastuneisuutta.

Tokihan pelialalla on paljon muunkinlaista jobia tarjolla, mutta sama vaatimus pätee useimpiin muihinkin alan hommiin. Testaushommissa yms. B-luokan pesteissä kyllä pärjää ilmankin, mutta en suosittele rakentamaan elämänuraa ihan hanttihommien varaan.

(Vaikka ei siinä mitään, kiinnostus ja motivaatio ovat toki tärkeitä, ja vakavahenkisenkin harrastuksen ehtii vielä aloittaa. Ei vain kannata kuvitella, että peliala olisi noin keskimäärin kovin ruusunhohtoinen työympäristö, eli pelkästään oman pelaamisharrastuksen ja pelimarkkinoinnin pilvilinnojen perusteella ei kannata koulutustaan valita.)
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

outokummussa taitaa olla nykyisin kanssa mahdollista kouluttautua peliohjelmoinnin saloihin. en kyllä kuollaksenikaan muista oliko amk vai ammattikoulupohjainen
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

outokummussa taitaa olla nykyisin kanssa mahdollista kouluttautua peliohjelmoinnin saloihin. en kyllä kuollaksenikaan muista oliko amk vai ammattikoulupohjainen

Ihan perustutkinto on tuo outokummusta löytyvä koulutus, ei siis AMK. Jotenkin kyllä on sellainen tuntuma että tuollaisesta 3 vuoden rykäisystä ei voi jäädä hirveästi käteen jos ihan nollasta lähtee. Noissa perustutkinnoissa kun on yhteensä vielä yksi vuosi ns. yhteisiä opintoja eli kieliä, matikkaa sen sellaista ja siihen päälle vielä kaikille pakolliset media-opinnot kuten valokuvaukset jne.. Loppupeleissä siis varsinainen- ja se olennaisin koulutus jää aika vähälle. Kukaanhan ei tietenkään kiellä sitten omalla ajalla värkkäämästä projektia koululla, sekä kotona..
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Suosittelen kokeilemaan millaista se ohjelmointi oikeasti on, ettei tule tehtyä hätiköityjä johtopäätöksiä. Lisäksi pitää ymmärtää se, että perusteiden oppiminen vie todella paljon aikaa. Etenkin jos ihan nollasta ponnistaa. Koskaan ei kuitenkaan ole liian myöhäistä aloittaa, ja kyllähän elämä on hauskinta silloin, kun saa toteuttaa unelmiaan.

Työtilanteesta ei vielä tarvitse olla huolissaan, kyllä osaavalle koodarille toistaiseksi hommia löytyy. Ja vaikka peliala ei enää viiskymppisenä kiinnostaisikaan, niin saahan noista hommista hyvää kokemusta. Koodausta se pelikoodauskin on. Peikkona on lähinnä se, että koodaushommat on aika helppo ulkoistaa, ja tälläkin hetkellä kunnianhimoiset kaverit Kiinassa ja Intiassa opiskelevat alaa hiki hatussa...
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Itsehän olen Kajaanin AMK:issä sivarissa ja syksyksi on nimenomaan paikkakin kyseiseen koulutukseen. Tosin olen kyllä alkanut miettiä vakavasti muitakin vaihtoehtoja, sillä "nollapohjalta" sitä pitäisi ponnistaa eikä koneella dataaminen ole ihan sitä intohimon paloista hommaa meikäläiselle. Lähinnä tuolta alalta ajattelin saada perusteet mukaan kun kaikki visuaaliseen säätämiseen liittyvä kiinnostaa. Kyllähän tuossa linjalla muutakin opetellaan kuin koodausta, esmes 3D-mallinnusta, sprite-arttia ja kaikkea peleihin liittyvää.

Hakuaikaa ei taida enää olla hirveästi?
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Nyt on sitten lukio takana päin ja näinä viime päivinä olen tutustunut mahdollisiin jatko-opiskelupaikkoihin. Olin ajatellut lähteä joko poliittista historiaa tai tietojenkäsittelytiedettä lukemaan Helsingin yliopistoon, mutta sitten törmäsin tähän:

Peliohjelmoinnin koulutus Kajaanin AMK:ssa: http://www.kajak.fi/?deptid=13405

Jos mahdollisuudet ovat Helsingin yliopistoon lukemaan TKT:ta, sinuna hakisin ensisijaisesti sinne. Siihen sivuunhan saa sitten vaikka muita kiinnostavia aineita. TKT:n tutkinto tarjoaa hyvän pohjan mihin tahansa ohjelmointia sisältävään työhön olipa kyse sitten ihan perusohjelmoinnista, ohjelmistotuotannosta, käytettävyyssuunnittelusta tms. Monet pelitalot vaativat vähintään kandidaatin tutkinnon tietojenkäsittelystä. Sitä opiskellaankin myös peliohjelmointiin suuntautuneella AMK-linjalla.

Peliohjelmointi on kuitenkin vain yksi segmentti kaikista ohjelmointipaikoista, joten alkuunsa olisi varmasti fiksumpaa pyrkiä TKT:tä lukemaan yliopistoon, jotta ei rajaisi uramahdollisuuksiaan. Siellä voi joustavasti myös vaihtaa paikkaa, jos tietotekniikka ei olekaan oma ala, tai jos haluaa myöhemmin vaihtaa AMK-puolelle ja keskittyä peliohjelmointiin, sekin on mahdollista (TKT:n opinnoista saanee opintopistehyvityksiä).

Sanottakoon lopuksi vielä, että ei minullakaan ole sen kummempaa ohjelmointitaustaa, mutta ihan hyvin on saanut Joensuun TKT:llä juonen päästä kiinni. Käytännössä se vain vaatii omaa panostusta, koska ohjelmointia ei opita kirjoista tai luennoilla, vaan tekemällä ahkerasti harjoituksia.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Veikkaanpa että pelien kehitys on vahvasti nojannut täällä suomessa alan harrastajien pariin. Eli harva mitään 3d mallinnusta ja koodausta täysin on opetellut koulussa. Lisäksi alalla on kohtalaisen monipuolisesti työtä peruskoodareista pelkkiin hahmo/alue suunnitteluihin joten voi olla järkevää pyrkiä monipuolisesti tuohon alueeseen tutustumaan.

Itse valitsin IT insinöörin tien, täällä nyt ekana vuonna lähinnä C-kieltä ollut ja webbisivujen koodausta. Molemmat ovat vahvasti ehkä lukiolaisille uudenlaista "oppii vain tekemällä" tyylistä meininkiä. Pelkällä teorialla ei normaali ihminen tee koodatessa juuri mitään. Parhaiten oppii kokeilemalla ja monipuolisesti pieniä ohjelmia tehdessä sekä muiden koodin toiminnan tutkimisella. Teoriana aihe on todella puuduttavaa, mutta kun pääsee itse säätämään vapaammin tarttuu tuo mielestäni paremmin kaaliin mikä komento, muuttuja etc etc tekee mitäkin.

En tosin ole lyönyt lukkoon mitään "minusta tulee pelintekijä" vaan lähinnä pyrin hakemaan ammattia joka mahdollisesti yhdistäisi luovuutta ja tietokoneita sekä tekniikkaa. Saa nähdä nyt miten käy, matematiikka ja Ruotsi on kohtalaisen haastavia pakollisia aineita joten niissä voi tulla kohtalaista ylämäkeä opiskeluihin.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Matematiikka on kyllä vaatimus jos aikoo olla hyvä. B-luokan koodaajat ei sitä ehkä niinkään tarvitse, etenkin jos on virheitä korjaava koodiorja tai valmiin koodin päivittäjä / tekninen dokumentoija. Esimerkiksi kuinka pyörität kuvaa, jos et hallitse vektori/matriisilaskentaa? Fysiikka pitää myös hallita pelipuolella, tai onhan noita pelejä joissa ei ole oikeasta fysiikasta tietoakaan, joten ei kait sekään ehdoton vaatimus ole. Ja kait se havok tekee sen jo sun puolesta ;)

Teoriasta on kyllä hyötyä vaikka mikään koulu ei koodaamaan opetakaan. Harva on niin lahjakas, että kokeilemalla tai toisten koodia lukemalla oppii esimerkiksi tajuamaan monimutkaisemmankaan algoritmin vaikka pino- tai kekolajittelulle. Poikkeuksiahan aina on ja koodikin saattaa olla hyvin kommentoitua. Internet on nykyään aika suuri apu. Kun olin itse yläasteella, oli aika vähän paikkoja/kirjoja/mitään mistä olisi voinut apuja saada.

Intohimoa pitää olla, mutta niinhän se on jokaisen työn kohdalla.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Tästä tais juuri olla tiltissä juttua tästä pelialasta. Js osaat vaikka piirtää voit päästä alalle. Ei todellakaan ole pakko osata koodata. Siitä on aina hyötyä he kyllä sanoivat, mutta siellä on monta muutakin. Käsikirjoitusta, suunnittelu porukkaa,piirtäjät ja jne.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Tästä tais juuri olla tiltissä juttua tästä pelialasta. Js osaat vaikka piirtää voit päästä alalle. Ei todellakaan ole pakko osata koodata. Siitä on aina hyötyä he kyllä sanoivat, mutta siellä on monta muutakin. Käsikirjoitusta, suunnittelu porukkaa,piirtäjät ja jne.

No tämä onkin peliohjelmointi -keskustelu, ei peliala.

Ei minuakaan kiinnosta mitään koodia loppuelämäni vääntää, vaan enemmänkin tuo visuaalinen aspekti peleissä.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Bungien palkkaama David Aldridge kertoo, mitä kautta pääsi pelialalle ja mitä alalle pyrkivän kannattaa tehdä:

I studied Computer Science. I focused on AI in my undergraduate work, and graphics and AI in my graduate program.

If you want to become a video game programmer, you must first become a great programmer. The most reliable current way to do this is to enter a Computer Science [tietojenkäsittelytiede meillä Suomessa] program at a university, dont skip classes, study and work hard, and become one of the top students in your class. Dont worry too much about getting into a top-ranked school the motivation and talent you bring with you will serve you better than all the Ivy League trappings in the world.

Hundreds of top Computer Science students try to break into the game industry every year. How can you separate yourself from the pack? One very effective way is through personal projects. A candidate with a 3.5 GPA and an impressive self-developed game demo is often more impressive than a candidate with a 4.0 GPA and no personal game work. Personal projects show your enthusiasm for and commitment to making games, and can also demonstrate your skill in working in larger systems than are seen in collegiate projects.

Other things that help are playing a lot of games, reading GDC papers and presentations, reading articles on video game development forums like GameDev and GamaSutra, and reading physics books in your spare time.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Peliohjelmoinnin koulutus Kajaanin AMK:ssa: http://www.kajak.fi/?deptid=13405

Onko kellään kokemuksia kyseisestä koulutuksesta? Mitkä ovat fiilikset? Minne olette työllistyneet tuolta? Onko Suomessa olemassa samanlaisia, vastaavantasoisia koulutusmahdollisuuksia muualla kuin tuolla?

Itse olen vuoden opiskellut tuolla. Aloitin tuolla 2006, silloin myös oli ensimmäistä kertaa tarjolla peliohjelmointia, eli kukaan ei ole vielä valmistunut tuosta linjasta. Tällä hetkellä menossa välivuosi intin takia. Pari opettajaa oli ainakin itsellä hieman onnettomia, mutta sitten taas löytyi osaavia ammattilaisia aivan sieltä toisesta päästä. Sama vika taitaa kyllä olla lähes joka koulussa. Ennen kouluun menoa en osannut ohjelmoida ollenkaan, mutta kohtuullisen helposti pääsin mukaan. Kouluun pääsemiselle koodaustaito ei ole vaatimuksena.

Kuten Zoukka sanoi, ei siellä pelkästään tarvitse koodausta opetella, vaan mahdollisuuksia löytyy. Meillä myös vieraili suomalaisia pelinkehittäjiä ensimmäisen vuoden lopussa. Paljon mielenkiintoisia juttuja oli kyllä. Sitten on se mutta, itse en todennäköisesti jatka tuolla. Koska tuo koodaaminen ei vaan ole minun juttu. Varsinainen suuntautuminenhan valitaan ensimmäisen vuoden jälkeen ja jos silloin ei koodaaminen enää innosta voi hakea järjestelmävalvojan puolelle.

Kajaanissa on huomattavasti halvempi opiskella kuin monessa muussa etelän tai rannikon kaupungeissa ja asuntoja löytyy - ei tarvitse välttämättä tyytyä soluun. Tosin ainakin 2006 oli vielä mahdollisuus opiskella joitain peliohjelmoinnin kursseja Oulun yliopiston Kajaanin yksikössä (TKM-tutkinto), josta tottakai saa laajemman koulutuksen ohjelmoinnin saralla
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Itselläkin alkaa löytyä kiinnostusta sen verran että voisin jopa yrittää jotakin (kunhan ei tarvitsisi lukea paljoa tekstiä).

Sopiiko aloitteleville henkilöille noi UT3 mod kitit ja sun muut pelit missä on mahdollista luoda omia juttuja. Pitäisi edes yrittää eikä jättämään hautumaan.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Itsellänikin haku kohta, ja suuntana Kajakin Peliohjelmoinnin koulutus. Ohjelmointi alkanut kiinnostaa erittäin paljon, ja tuolta näyttäisi saavan hyvät pohjat monelle eri ohjelmointi kielelle.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Itselläkin alkaa löytyä kiinnostusta sen verran että voisin jopa yrittää jotakin (kunhan ei tarvitsisi lukea paljoa tekstiä).

Sopiiko aloitteleville henkilöille noi UT3 mod kitit ja sun muut pelit missä on mahdollista luoda omia juttuja. Pitäisi edes yrittää eikä jättämään hautumaan.

Onnea vaan yritykselle jos meinasit jotain saada aikaankin ilman että luet esim. noille mod kiteille kirjoitettuja oppaita. Kannattaa koittaa ladata jonkun pelin modauskitti, meinaan menee sormi helposti suuhun jos ei mitään pitkiä ohjeita jaksa alkaa lukemaan.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Kiitoksia kaikille vastauksista, tästä on totisesti ollut apua.

Jos nyt jo alkaisin harjoittelemaan ja tutkiskelemaan koodaamista, että olisi jotain hajua siitä, mitä on opiskelemassa, niin mikä olisi sellainen yleishyödyllinen kieli? C++ varmaankin?
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Kiitoksia kaikille vastauksista, tästä on totisesti ollut apua.

Jos nyt jo alkaisin harjoittelemaan ja tutkiskelemaan koodaamista, että olisi jotain hajua siitä, mitä on opiskelemassa, niin mikä olisi sellainen yleishyödyllinen kieli? C++ varmaankin?

Alkeet kannattanee opiskella C:n merkeissä ja sittemmin alkaa siirtymään vaikka C++:n puolelle olioita luomaan.
Kannattanee myös käydä katsastamassa Microsoftin XNA-pakettia, joka on ilmaiseksi tarjolla.
Lykkyä tykö ja menestyksellistä ohjelmoinnin opettelua.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Yksi hyvä ohjelmointikieli ensikieleksi on Java. Sen ero C:hen on se, ettei Javalla niin sanotusti voi ampua itseään jalkaan, koska se on korkean tason kieli. Samasta syystä se on myös hyvin pitkälti laitteistoriippumaton kieli. Java-sovelluksia on nykyään kaikkialla ja Java on etenkin mobiilipeliteollisuudessa paljon käytetty.

Javan ensiaskeleet voi ottaa puuttumatta olioparadigmaan, mutta oliopohjaisena kielenä Java totta kai tarjoaa myös hyvät mahdollisuudet opiskella olio-ohjelmointia. Ai mikä se olio on? Klassinen esimerkki oliosta on pankkitili. Ohjelmoija ohjelmoi pankkitili-luokan, joka sisältää kaikki tilille tyypilliset ominaisuudet. Kun asiakkaille luodaan tilejä, ohjelmoijan tekemästä pankkitili-luokasta luodaan olioita, joilla on edelleen samat ominaisuudet, mutta jotka sisältävät myös yksilöllistä tietoa. Olio "Pekan tili" ei varmasti sisällä samaa tietoa kuin olio "Sannan tili", mutta silti molemmat ovat pankkitilejä. Luokka on siis ikään kuin pohjapiirustus ja oliot on piirustuksesta tehdyt talot yksilöllisine sisustuksineen.

Olio-ohjelmoinnin hallinta on nykypäivänä ohjelmoijan perusominaisuus.

Javasta on myös verrattain helppo siirtyä ehkä mutkattomimpaan C-kieleen, Microsoftin C-Sharpiin (C#). C-Sharpia voidaan käyttää Microsoftin XNA-alustalla, joka mahdollistaa pelien tekemisen kotikoneella Windowsille, Xbox 360:lle ja tulevaisuudessa myös Zunelle.

Java-ohjelmoinnista löytyy valtavasti aineistoa, mutta alkuun pääsemiseksi on käytännössä vain ladattava Java-kirjastot Sunin sivuilta, luettava vaikka jokin Javan perusteita käsittelevä kirja ja opeteltava käyttämään Sunin Java APIa. Java APIsta löytyvät kaikki Javan peruskirjaston sisältämät luokat ja metodit, jotka auttavat ohjelmoinnissa. Vaativampaan ohjelmointiin peruskirjasto on kuitenkin auttamattoman tehoton, joten kokenut ohjelmoija tekee varmasti itse omat kirjastonsa niiltä osin kun on tarvetta.
 
Ylös Bottom