Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Peliohjelmoinnin koulutus

Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Hakkiksen selityksestä tuli mieleeni, että en kyllä tajua miksi meillä yliopistossa proffat pelotteli, että "olioparadigmat ne kuulkaa on niiiiiiiin vaikeita tajuta!" - taisivat olla liian old school tyyppejä. No onhan nuo monimutkaisemmat kokonaisuudet vaikea käsittää, mutta niinhän ne on aina muutenkin. Ja tuon Hakkiksen esimerkin voi typistää kauniisti: olio on luokan ilmentymä.

Javalla on helppo lähteä liikkeelle mutta minä siirtyisin mahdollisimman nopeasti C++ pariin. Parista muustakin kielestä on kuitenkin hyvä tietää perusluokkakirjastot (ettei tee niinkun meikä ekaa kertaa kertaa Javalla kirjoitti 300 riviä koodia kun saman asian olisi voinut tehdä kirjastosta löytyvän valmiin koodin avulla yhden metodin lisäämällä) ja syntaksi.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Jahas... Löysin sen topicin mitä etsinkin.
Elikkäs, olen yhdeksännellä luokalla, ja pian pitäisi tehdä päätös, notta mihin kouluun jatkossa. Mielessä on jo pitempään pyörinyt ajatus ja toive ohjelmointialasta, mutta en ole oikein selvillä, että mitä, miten, kuinka? Lukio nyt luulisi olevan aika perus näin aluksi, ja pitkä matikka? Mutta entä sen jälkeen, entä työpaikat?

Täälla uskon saavani tähän asiaan asiallisia neuvoja ja kommentteja nuoresta iästäni huolimatta.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Meikäläisellä kävi tässä sellainen homma, että työllistyin graafiseksi/web-/ohjelmistosuunnittelijaksi näin parikymppisenä ja aivan muun alan yliopisto-opiskelijana. Osaaminen on ainoastaan harrastuneisuuden myötä hankittua, mitään dataamisen tai graafisen alan koulutusta ei ole plakkarissa. Pääasiassa siis taisi olla niin, että työnäytteet ja yleinen asenne/fiksuus ratkaisivat.

Uskoisin pelialalla pätevän saman. Tällä alalla on ihan yleistä se, että pätevät koodaajat ovat itseoppineita guruja, ja monet pelitalot ovat aloittaneet ihan nyrkkipajoina. Asia on toki muuttumassa, ei sillä. Toki näyttöjä tarvitaan kuitenkin aina, mutta työnhaussa ratkaisee aina moni muukin asia. Moni jäbä on aina tarpeeksi hyvä, siitä eteenpäin on kyse varmaan pitkälti työhaastattelussa annetusta vaikutelmasta omasta asenteesta ja persoonasta.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Ohjelmistosuunnittelu ja peliala ovat siis ne alat joiden välillä painottelen... Myös Web suunnittelijan ja taittajan/reportterin hommia olen ajatellut.

Mutta siis, löytyykö apuja tännepäin, notta mitä kautta kannattaa tuota omaa ohjelmointiosaamistaan lähteä kartuttamaan? Mistä löydän apuja? ym. ym
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Jahas... Löysin sen topicin mitä etsinkin.
Elikkäs, olen yhdeksännellä luokalla, ja pian pitäisi tehdä päätös, notta mihin kouluun jatkossa. Mielessä on jo pitempään pyörinyt ajatus ja toive ohjelmointialasta, mutta en ole oikein selvillä, että mitä, miten, kuinka? Lukio nyt luulisi olevan aika perus näin aluksi, ja pitkä matikka? Mutta entä sen jälkeen, entä työpaikat?

Täälla uskon saavani tähän asiaan asiallisia neuvoja ja kommentteja nuoresta iästäni huolimatta.

Omassa lukiossani on 4 kurssia liittyen ohjelmointiin, viimeisimpänä Java ja olio-ohjelmointi. Ja uskon, että pitkän matikan taitoja voi tarvita niissä ja tulevaisuudessa. En nyt osaa sanoa mihin pitäisi hakea lukion jälkeen, varmaan mainintoja niistä on jossain kohtaa tätä aihetta. Työpaikkoja on, ohjelmoijista on melkein huutava pula (saamani sisäpiiri-tiedon mukaan).
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Nyt kun vaihtui sivu niin pistän uudestaan: Mistä minun kannattaisi lähteä tätä ohjelmointikokemustani kartuttamaan? Näin oma-aloitteisesti?

E: undermate... millä paikkakunnalla käyt lukiota?
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Nyt kun vaihtui sivu niin pistän uudestaan: Mistä minun kannattaisi lähteä tätä ohjelmointikokemustani kartuttamaan? Näin oma-aloitteisesti?
Jos nettihommat kiinnostaa, niin kannattaa yksinkertaisesti tehdä nettisivuja. Opettele HTML:ää/XML:ää, CSS:ää, PHP:tä, JS:ää ja väännä grafiikkaa. Opiskele ja seuraa web-standardeja ja näiden kehitystä ja funtsi vähän käyttöliittymäsuunnittelun ja esteettömyyden ym. perusteita ja tolla ohjelmointipuolella abstraktimman tason juttuja (eli miten ohjelmia kannattaa rakentaa ja miten koodata ohjelmiin eri tehtäviä ym. ym., mäkään en tolla ohjelmointipuolella oo mikään epeli).

Lyhyt versio: tekemällä oppii.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Hieno homma että mietit asiaa jo tuossa vaiheessa, sillä sinulla on vielä pitkästi aikaa hioa taitojasi esimerkiksi ohjelmoinnissa. Lukio ei ole pakollinen, mutta ehkäpä enemmän valinnanmahdollisuuksia se antaa sitten korkeakouluopintoihin. Koodaajalle pitkästä matematiikasta voi olla hyötyä tai sitten ei, riippuu täysin millaisia asioita koodailee. Pelipuolella kuitenkin veikkaisin siitä olevan selkeästi hyötyä, joten suosittelen ottamaan pitkän matematiikan. Toisaalta lukion matematiikan pitkä oppimäärä tullaan käymään AMK-opinnoissa myös, ja ne asiat voi myös oppia yliopistossa vähän tiiviimmässä ajassa että eipä sekään asia ole mikään kynnyskysymys.

Pääasia kuitenkin on harrastuneisuus eli omia projekteja vaan kehittelemään. Jos pelialalle haluat, paras ohjelmointikieli opeteltavaksi on C++, tai jos enemmän kiinnostaa vaikkapa mallinnus niin sitten tietysti 3DSMax. Pelejähän tietysti voi koodata myös vaikka Javalla tai kuten Xbox 360:n puolella C#:lla, mutta yleisesti C++ taitaa hyödyllisempi laajemmin pelialalla käytettynä.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Koulussamme on valittavana kurssina ohjelmointikurssi... Ilmeisesti alkeet opetellaan.
Kurssin läpäistyäni voin ryhtyä harjoittelemaan enemmän. Nyt menee sormi auttamatta suuhun ilman kokeneempaa auttajaa.

E: Onkos kellään tietoa, ottavatko Bugbearille, Remedylle tai muuhun suomalaiseen pelitaloon kesätöihin/TET-jaksolle?
Ja jos haen kesätöihin niin pistänkö vain Recruiting mailiin postia ja kyselyä?
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Koulussamme on valittavana kurssina ohjelmointikurssi... Ilmeisesti alkeet opetellaan.
Kurssin läpäistyäni voin ryhtyä harjoittelemaan enemmän. Nyt menee sormi auttamatta suuhun ilman kokeneempaa auttajaa.

E: Onkos kellään tietoa, ottavatko Bugbearille, Remedylle tai muuhun suomalaiseen pelitaloon kesätöihin/TET-jaksolle?
Ja jos haen kesätöihin niin pistänkö vain Recruiting mailiin postia ja kyselyä?

Yksi neuvo: soita ja kysy, mutta en usko, että ottavat, mutta ei sitä koskaan tiedä.
Ja Helsingissä lukiota käyn (näkyyhän se profiilistanikin). Ylä-asteella taisin opetalla Pascal-kielellä ohjelmointia (kai?).
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Kiitosta vaan kaikille, näin alkuun.
Käännyn taas tänne jos tulee lisää kysymyksiä.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Ohjelmoinnin aloitus ei ole kovinkaan kriittinen vaihe. Kieliä täytyy käytännössä kuitenkin tuntea useita, jotta homma pysyy mielekkäänä ja pystyt aistimaan työkalujesi heikkoudet. Kaikkea ei tarvitse taitaa perinpohjin, paitsi se kieli mitä olet parhaillaan käyttämässä :p.

Yksi vaihtoehto pidemmälle tähtäimelle:
Opettele yksi valtavirran kieli, vaikkapa se Java.
Opettele toinen, vaikkapa python. Ja ymmärrä näiden kielten oleelliset erot.
Opettele teoriaa ja taustoja ohjelmointikielistä ja miksei muistakin CS-asioista.
Opettele lisää kieliä, vaikkapa C, C++ ja jokin funktionaalinen kieli.

Jopa yliopistoistakin valmistuu näitä yhden kielen ihmeitä, joten joukosta erottuminen ei vaadi kovin suuria lahjakkuuksia. Jos itse olisin palkkaamassa javakoodaria, niin palkkaisin ohjelmoijan, enkä javakoodaria.

Kuten lezlie melkein sanoi, C++ on lähes ehdoton osata pelialalla. Sitä ei kuitenkaan opi hujauksessa javan jälkeen, vaikka se saattaa päälisin puolin sitä muistuttaakin.

Tekemällä oppii, mutta yleensä pelkästään tekemällä oppii väärin.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Nojoo, sanoisin näin: Tekemällä oppii, tai ainakin pääsee alkuun.
Ok?
Eniveis... Eikös toi Java-pohja oo täysin ilmanen?
Löytyisikö jostain kunnollisia Java-oppaita?
Mitä kaikkea Javalla on mahdollista saada aikaan? Ainakin kevyttä pelikoodia... mitä muuta?
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Nojoo, sanoisin näin: Tekemällä oppii, tai ainakin pääsee alkuun.
Ok?
Eniveis... Eikös toi Java-pohja oo täysin ilmanen?
Löytyisikö jostain kunnollisia Java-oppaita?
Mitä kaikkea Javalla on mahdollista saada aikaan? Ainakin kevyttä pelikoodia... mitä muuta?

Javalla saa käytännössä aivan mitä tahansa aikaan jos ei nyt tarve ole ihan syvällä rautatasolla pyöriä. Esimerkiksi pienien pelien (tai no miksei isompienkin) ohjelmointiin se on varsin ihanteellinen.

Ei muuta kuin http://java.sun.com ja sieltä Java SE kitti imutukseen ja asennukseen. Koodaukseen sen perään Eclipse http://www.eclipse.org on varmaankin käytetyin ympäristö. Java-koodaamisen aloittamiseen on tuolla Sunin sivuilla hyvät oppaat näköjään, ja tietoa löyty netti pullollaan kunhan vain googlea osaa käyttää. Ja sen käyttöä suosittelenkin opettelemaan, sillä ohjelmointihommissa sitä tarvitsee. :D

Jos Java tai olio-ohjelmointi kiinnostaa yleisesti niin kannattaa ottaa alkuaikoina perusteista selvää, eli mitä ylipääntänsä tarkoitetaan oliolla, ja mitä se tarkoittaa ohjelmakoodissa. Hello Worldista se alkaa ja pienistä yksinkertaisista kokeiluista.

Jopa yliopistoistakin valmistuu näitä yhden kielen ihmeitä, joten joukosta erottuminen ei vaadi kovin suuria lahjakkuuksia. Jos itse olisin palkkaamassa javakoodaria, niin palkkaisin ohjelmoijan, enkä javakoodaria.
Aina ei välttämättä ole huono asia panostaa voimakkaammin johonkin tiettyyn osa-alueeseen tai ohjemointikieleen, sillä kouluista myös tulee pihalle paljon sellaisia tyyppejä, jotka osaavat perusteet useista kielistä/kehitysympäristöistä mutta eivät ole syventyneet kunnolla mihinkään.

Asia on kuitenkin työpaikkakohtaista. Jos ohjelmistoyritys hakee Java-ohjemoijaa (yleensä haetaan vielä aihealueen sisälläkin erikoistuneita tyyppejä, kuten esimerkiksi JEE tai JME), niin kyllä työhönotossa erottuu selkeästi se erityisesti Javaan ja syventyneemmän osaamisensa takia juuri yrityksen käyttämään osa-alueeseen perehtynyt tyyppi verrattuna niihin, ketkä ovat perehtyneet useisiin ohjelmointikieliin hiukan. Yhdessäkin ohjelmointikielessä riittää kyllä opeteltavaa.

Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu. Pääasia kuitenkin mielestäni on, että osaa vähintään yhtä kieltä kunnolla, sillä voihan muutamaakin kieltä oppia koodaamaan loistavasti.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Olikohan Gamereactor, jossa oli haastattelussa jokin suomalainen pelistudio ja nimenomaan painottivat että harjoittelijat pääsevät heillä kunnon töihin. Joten kannattaa ehdottomasti soitella, joskin luulen että kaipaavat ohjelmointia & graafista suunnittelua pidempään harrastaneita.

Kannattaa yliopistojen ohella vilkuilla medianomikoulutuksia eli suomeksi viestinnän koulutusta ammattikorkeakouluissa, kun olet lukiosta päässyt. Graafista suunnittelua ja verkkoviestintää opetetaan, sekä äänitekniikkaa.. joten jos tuntuukin siltä, että pelien musiikki & äänimaailma olisikin SE juttu, niin medianomikoulutuksella pääsee pitkälle.

Ja edelleen, tekemällä oppii.

C++ taitaa olla edelleen käytetty ohjelmointikieli, ja ohjeet löytyy netistä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/C++

Tsekkaa Gamasutran työpaikkailmoituksia, sieltä näkee mitä tekijät käyttävät isoissa piireissä:
http://www.gamasutra.com/jobs/board.php?category=16
tai kaikki ilmoitukset:
http://www.gamasutra.com/jobs/board.php
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Lyhyen aikavälin suunnitelmahan kysyjällä on aika selvä: parhaiten ovet pitää avoimina menemällä nyt lukioon ja lukemalla pitkän matematiikan. Parin seuraavan vuoden aikana kannattaa sitten opiskella koodausta omalla vapaa-ajalla. Oikeaa osaamista vaativiin ohjelmointihommiin on aika hiljaista päästä pelkästään koulutiedoilla, sillä nuo opinahjojen kurssit yleensä antavat vain perustaidot. Työharjoittelusta ei kannata vielä tässä vaiheessa unelmoida, sillä eivät firmat ota palkkalistoilleen ketään opettelemaan homman alkeita. Harjoittelijankin pitää olla tiimille oikeasti hyödyllinen osaaja.

Vakavien ohjelmointikielten (kuten C++) opettelu on tosiaankin hyödyllistä, mutta se on pitkä reitti päästä käsiksi varsinaisessa peliohjelmoinnissa tarvittaviin taitoihin. Ellet ole vielä 100% varma kutsumuksesi vakaudesta, suosittelen että kokeilet ensin peliohjelmointia parin harrastusprojektin parissa. Tätä varten on olemassa erinomaiset - ja ilmaiset - työkalut:

http://creators.xna.com/en-US/quickstart_main

XNA:n avulla voi kehittää pelejä omalla PC:llä ja halutessaan samat pelit saa pyörimään myös oikealla pelikoneella, Xbox 360:lla. Sitten jos myöhemmin, taitojen kartuttua, haet vaikka kesäharjoittelijan hommia johonkin kotimaiseen pelitaloon, on hakemuksessa iso plussa jos pystyt liittämään työnäytteeksi pari XNA:lla kehittämääsi ihan oikeaa peliä.

Ja ellet ole sitä vielä tehnyt, kannattaa lukea tämä ketju alusta saakka. Pelialallahan on tarvetta muullekin osaamiselle kuin ohjelmoinnille.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Aina ei välttämättä ole huono asia panostaa voimakkaammin johonkin tiettyyn osa-alueeseen tai ohjemointikieleen, sillä kouluista myös tulee pihalle paljon sellaisia tyyppejä, jotka osaavat perusteet useista kielistä/kehitysympäristöistä mutta eivät ole syventyneet kunnolla mihinkään.

Tietysti on hyvä panostaa johonkin tarkemmin, mutta se voi menettää täysin merkityksensä, mikäli työläinen on täysin yhden tekniikan orja. Erityisesti jos tämä yksi tekniikka on java-perhe, jossa syventyminen tarkoittaa lähinnä kirjastojen tuntemusta.

Kyse on ohjelmoinnin, suunnittelun ja oppimisen osaamisesta, ei yksittäisten kielten. Jokaiseen ohjelmointitehtävään täytyy opiskella erikseen, ohjelmoijalta se sujuu helpommin.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

tokihan pitää paljon opiskella mutta kyllä sen korvaa se jos tykkäät väsätä pelejä ja palkkakin on ihan hyvä
eikös Jyväskylän AMK oo aika hyvä? eikös siellä oo jonkin lainen pelialan koulutus?:confused::D
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

tokihan pitää paljon opiskella mutta kyllä sen korvaa se jos tykkäät väsätä pelejä ja palkkakin on ihan hyvä
eikös Jyväskylän AMK oo aika hyvä? eikös siellä oo jonkin lainen pelialan koulutus?:confused::D

Jyväskylän AMK:ssa on Ohjelmistotekniikan ko, mikä sisältää peliohjelmointia jonkin verran, mutta ei tietääkseni ole suunnattu pelialaa varten. Pääasiassa tuosta varmaan kouluttaudutaan ihan perusohjelmoijaksi.

Itse tuli haettua ( ja päästyä) Kajaanin AMK:hon, missä on tietääkseni ainoa "kunnon" pelialan koulutus, eli siis koulutus, joka tähtää pelialalle työllistymiseen. Itse pääsen vasta vajaa vuoden päästä opiskelemaan, kun tuo mokoma armeija täytyy käydä ensin alta pois.
 
Vastaus: Peliohjelmoinnin koulutus

Siis (peli)ohjelmointihan on siitä jännä juttu, että sitähän pitää osata etukäteen, ennen kuin mihinkään alan kouluun edes haluaa mennä.

Itse aloitin ohjelmointiharrastuksen 10 vuoden iässä, noin 20 vuotta sitten. Ohjelmointi muutenkin on sellainen asia, että asiat pitää sisäistää. Eli viikossa jos muutamia tunteja ajatteli "uhraavansa" koulussa, niin kannattaa unohtaa koko asian. Ohjelmoimaan oppii vaan olemalla oikeasti kiinnostunut asiasta, ja valmiita oppaita on netti pullollaan. Peliohjelmointikoulut vaativat, että osaa ohjelmoida jo etukäteen. Eli sitten vain ottamaan itseään niskasta kiinni ja harjoittelemaan.

Pari vuotta kun on ohjelmoinut, niin luulee että osaa kaiken, ja pari-kolme vuotta eteenpäin tajuaa, kuinka paljon on vielä itsessä kehitettävää. Loppujenlopuksi ohjelmointi ei itsessään ole kovinkaan vaikeaa, vaan kaikkien rutiinien oppiminen ja suunnittelun jalo taito.

Ohjelmointi on suurimmaksi osaksi vain muuttujien ja funktioiden (ja olioiden) kanssa pelleilyä, eli kärjistettynä ei sen vaikeampaa. Todellisuudessa suurimmat ongelmat tulevat juuri, kun ei osata ajatella kokonaisuutta.
 
Ylös Bottom