Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelitilauspalveluiden vertailuketju: Xbox Game Pass, PS Now, EA Access, UPLAY+ yms.

Niin, no kaveriporukastanikin useampi henkilö toimi samaan tapaan noihin aikoihin, joten en nyt vaan ihan itsestänikään tässä puhu.
Se pointti nyt kuitenkin oli, että on ihan sama kuinka laaja se kaveripiirisi on, kun se on silti suppea otos tällaisessa keskustelussa.

Kaikki eivät myöskään ole, kuten sinä, joten lopetahan nyt tuollainen yhteen muottiin ihmisiä puristava lässyttäminen.
Missä minä lässytin ihmiset muottiin? Taas aika luovaa tulkitsemista. Puhuin ainoastaan että vähävaraisia on muunkinlaisia kuin sinä ja kaveripiirisi.

Kerrotko nyt että missä kohtaa puristin porukkaa johonkin? Kiinnostaisi ymmärtää miten tuollaisia tulkintoja voi tehdä. Ehkä vika on minun tekstissäni, joten senkin kautta olisi mukava tietää että mikä lause tai asia on ymmärretty noin päin honkia.

Enhän minä muusta edes puhunutkaan kuin siitä, että vähävaraisen on aivan hyvin mahdollista myös pelata, jos priorisoi pelaamisen riittävän korkealle ja silti hoitaa vastuunsa. Pitää toki olla valmis tinkimään jo aiemmin mainitsemissani asioissa, mutta jos pelaaminen on riittävän tärkeää, niin se on täysin mahdollista.
Niin? Miksi tämä pitää sanoa kun tämä ei sodi mitenkään vastaan sitä, mitä kukaan muu on sanonut. Siellä ne tekstit on luettavana jos ne haluaa lukea eikä tulkita jotain omaansa.

Minä olen nimenomaan sitä mieltä, että vähävarainen voi priorisoida asioita niin, että vaikka pelaaminen mahtuu budjettiin. Sitä mieltä koen kyllä myös Sonytendon olevan, sillä ei ainakaan ole sanonut päinvastaista - toisin kuin moni tuntuu tulkinneen. Vai olenko sitten itse väärässä tulkintoineni?

Itsehän en siis ole samaa mieltä kaikesta Sonytendon aiheeseen liittyvistä teksteistä mutta huvittaa miten typeriä olkiukkoja ja tulkintoja teksteistään on saatu aikaiseksi.

Kaikille pelaaminen ei ole niin tärkeää, ja sehän on todellakin täysin oikein. Mutta siinä ei silti ole mitään väärää, jos pelaamisen on valmis niin korkealle priorisoimaan, että tinkii muista asioista, kunhan hoitaa myös vastuunsa. Ja minä en todellakaan ole ainoa ihminen joka on siihen ollut valmis ja niin sitten lopulta myös toiminut.
Mikä tämä selitys taas on? Kenelle tämä pitää selittää? En ole sanonut mitään, mikä vaatisi tällaisen itsestäänselvyyden selittämisen minulle, varsinkin kun olen jo kirjoittanut teksteihini seikkoja, jotka nimenomaan puoltavat tätä samaa asiaa.

Vähän voisi panostaa nyt lukemiseen ja/tai tulkitsemiseen.

---

Jos tähän aiheessa oleellisena olevaan "Game Pass + vähävaraiset"-yhtälöön jotain pitää sanoa, niin itse koen että tuo on varsin mainio tapa (vähävaraisenkin) pelata. Sillä varauksella tietty, että tiedostaa ettei omista niitä pelejä ja pelaamiseen tarvitsee jatkuvaa maksamista.

Sittenhän täällä oli myös sanottu että vähävaraisen kannattaa ja (yleensä on pakko) tinkiä jostain ja sitä kannattaa tehdä muusta kuin välttämättömyyksistä. "Turhuudet", kuten harrastukset, viihde ja vastaavat on niitä, josta se tinkiminen lähtee. Pelaaminenkin kuuluu niihin. Tässä siis tiivistettynä se, mitä on sanottu. Ei suinkaan että "ET SAA PELATA JOS OOT KÖYHÄ" vaan että pelaaminen on yksi niistä asioista, joista voi joutua tinkimään. "Voi joutua" ei ole sama asia kuin että on pakko. Elämä on täynnä valintoja ja se, mistä tinkii, on valinta.

Tosin minä ainakin tiedostan että on varmasti myös ihmisiä, joilla ei ole enää mistä tinkiä ja tehdä valintoja.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta kun kaikki ei ole sinä. Ihan turha antaa jotain omakohtaisia kokemuksia kun yhtä hyvin joku voisi ihmetellä että miten kaikilla ei ole joka sukupolvessa kaikki konsoleita kun kyllä minulla ainakin on. Voisin itsekin heitellä kokemuksia työttömyyden aikaisesta pelaamisesta mutta en koe että minun subjektiivinen kokemus on tässä mitenkään merkittävä argumentti.

Koko homman pointti on sanoa, että on olemassa asioita, joista voi tinkiä JOS on tarvetta. Ei olla sanottu edes etteikö pelaamiseen voisi laittaa vähävarainenkin rahaa vaan että pelaaminen on asia, josta voi tinkiä yhtä lailla kuin vaikka Netflixistä ja muusta "turhasta".

Kyllä minä varsin hyvin tiedän että vähävaraisenakin voi pelata, siinä missä tehdä monia muitakin juttuja. Kyse on juuri siitä mistä itsekin puhut: priorisoinnista.

Voi kuitenkin olla, usko tai älä, että on myös niin vähävaraista porukkaa että ei pysty laittamaan edes siihen rakkaaseen harrastukseen rahaa. Joillain ei ole edes asuntoa, jos ihan sieltä pohjalta lähdetään tätä käsittelemään.


Missähän kohtaa näin on sitten sanottu? En edelleenkään ole tuollaista lukenut tai tulkinnut täältä.

On ihan eri asia sanoa että "pelaaminen ei ole välttämättömyys" ja "pelaamisesta voi tinkiä" kuin että olisi muka sanottu että "vähävaraisella ei pitäisi olla mahdollisuutta pelata" tai "ajatella pelaamista".

Melko vapaasti saa tulkita että saa kirjoituksista tuollaisia tulkintoja aikaiseksi.
Joskus tuntuu siltä, ettet tohkeissasi valtavia tekstimääriä täällä kirjoittaessasi läheskään aina lue kunnolla muiden kirjoituksia. @Sonytendo 3000 kirjoitti aiemmin nimenomaan näin:

”Mielestäni tuossa ei ole mitään epäselvää. Laita tuon listan jatkoksi videopelit ja sinulla on asioita, jotka eivät ole prioriteettilistalla korkealla kun rahat ovat vähissä. Ei kirjoituksessani ollut mitään ovelaa. Rahat ovat vähissä = älä osta kuin välttämätöntä, videopelit = eivät ole välttämätöntä.”

Ja minäpä väitän tähän edelleen, että vaikka rahat ovat vähissä, se ei silti tarkota, ettei voi priorisoida asioita myös niin, etteikö videopelien pelaaminen ainakin maltillisella budjetilla olisi mahdollista. Toki joskus voi tulla väliaikaisesti elämäntilanne, jossa tulee samaan aikaan vähävaraiselle henkilölle niin paljon poikkeuksellisia menoja, ettei rahaa jää oikein mihinkään. Silloin toki jäävät pelihankinnat mitä todennäköisimmin pitkäksi aikaa, ja jää sitten todennäköisesti moni muukin asia heikompiin kantimiin.

Siltikin vaikkapa pelkällä asumistuella ja työttömyyyskorvauksella elävä pystyy pelaamistakin harrastamaan ainakin normaalissa tilanteessa ilman yllättäviä äkillisiä kuluja. Tästä on siis itselläni ja usemmallakin kaverillani kokemusta nuoruusvuosilta.

Lopetan nyt keskustelun kanssasi tähän. Voit toki jatkaa tekstimuuriesi kanssa vaikka hamaan maailman tappiin asti, mutta nyt kyllä itselleni riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän ot, mutta kun muistelee omia nuoruusvuosia ja työttömiä ajanjaksoja, sitä oikeestaan ihmettelee, kuinka varaa tuntui olevan sekä peleihin ja kavereiden kanssa ryyppämiseen. Kai se oli vaan priorisoinnista kiinni. Rahaa en ole koskaan lainannut, ja laskut ja vuokran olen aina maksanut ajallaan, mutta loppukuu tulikin sitten elettyä pelkällä makaronilla ja vedellä, mutta silläkin nuori mies tuli toimeen.
 
Joskus tuntuu siltä, ettet tohkeissasi valtavia tekstimääriä täällä kirjoittaessasi läheskään aina lue kunnolla muiden kirjoituksia. @Sonytendo 3000 kirjoitti aiemmin nimenomaan näin:

”Mielestäni tuossa ei ole mitään epäselvää. Laita tuon listan jatkoksi videopelit ja sinulla on asioita, jotka eivät ole prioriteettilistalla korkealla kun rahat ovat vähissä. Ei kirjoituksessani ollut mitään ovelaa. Rahat ovat vähissä = älä osta kuin välttämätöntä, videopelit = eivät ole välttämätöntä.”

Ja minäpä väitän tähän edelleen, että vaikka rahat ovat vähissä, se ei silti tarkota, ettei voi priorisoida asioita myös niin, etteikö videopelien pelaaminen ainakin maltillisella budjetilla olisi mahdollista. Toki joskus voi tulla väliaikaisesti elämäntilanne, jossa tulee samaan aikaan vähävaraiselle henkilölle niin paljon poikkeuksellisia menoja, ettei rahaa jää oikein mihinkään. Silloin toki jäävät pelihankinnat mitä todennäköisimmin pitkäksi aikaa, ja jää sitten todennäköisesti moni muukin asia heikompiin kantimiin.
Olit sitten tohkeissasi tai et, niin sinä tuossa teet väärän tulkinnan. Yhä.

Tuossa ei edelleenkään sanota mitään, mihin sinun tarvitsisi vastata tuolla tavalla. Yritän vielä kerran selventää tuota mielestäni jo selkeää asiaa: kun ei ole rahaa kaikkeen, ei kannata ostaa kuin tarpeellista. Videopelit eivät ole välttämättömiä, joten niistä voi tinkiä. Ei kuitenkaan sanota että olisi pakko. Sitä paitsi sen jatkuvasti hokemasi priorisoinnin kauttahan ne videopelit tulevat välttämättömiksi. Niin minä ainakin asian koen että jos joku asia on niin tärkeä että siitä ei halua tinkia, on se jo kategoriassa "välttämätön".

Siltikin vaikkapa pelkällä asumistuella ja työttömyyyskorvauksella elävä pystyy pelaamistakin harrastamaan ainakin normaalissa tilanteessa ilman yllättäviä äkillisiä kuluja. Tästä on siis itselläni ja usemmallakin kaverillani kokemusta nuoruusvuosilta.
Tästä ei ole mitään epäselvyyksiä eikä tämä vieläkään ole mikään asia, mitä tarvitsisi ottaa mukaan keskusteluun. Jokainen tämän varmasti ymmärtää eikä kukaan ole väittänyt vastaan. Ei varsinkaan siihen, etteikö tarinasi sinusta ja kavereistasi pitäisi paikkansa. Mutta myös ihan yleisesti kukaan ei ole sanonut etteikö "vähävaraisella" olisi varaa tai oikeutta laittaa rahaa pelaamiseen.

Lopetan nyt keskustelun kanssasi tähän. Voit toki jatkaa testimuuriesi kanssa vaikka hamaan maailman tappiin asti, mutta nyt kyllä tselleni riittää.
Juu, teepäs näin. Ihan en kuitenkaan hoksaa että miten minun tekstini on juuri sen enempiä muureja kuin sinunkaan.

Ja jos sitä tekstiä tuntuu olevan paljon niin kannattaa harrastaa lukemista. Siinä se taito kehittyy ja nopeutuu. Samoin se syy sille "tekstimuurille" löytyy ihan siitä että joutuu selittämään samoja asioita monta kertaa.

Tässä tarkoitan ihan sitä mitä olen kirjoittanutkin. Videopelit eivät ole prioriteettilistalla korkealla, eivätkä ne myöskään ole välttämättömiä. Se mitä tuo kirjoitus ei tarkoita, on se, ettet voisi tehdä omia yksilöllisiä valintojasi asian suhteen. Aivan kuten aiemmin kirjoitit, priorisoit asioita niin, että esimerkiksi ruoan laadusta tinkimällä sait pelaamisen mukaan hankintoihin. Toisaalta kun se kukkaro on tarpeeksi tyhjä, niin luonnollisesti ostaa ylipäätään mieluummin ruokaa kuin pelejä, koska pelit pitävät vähän heikosti nälkää. Ei tuossa sen kummempaa ollut taustalla.

Tässä lienee vähän sekin näitä näkökulmia haastamassa, että jokaiselle se vähävaraisuus tarkoittaa vähän eri asiaa.
Jes! Meikäläinen tulkitsi siis tuon ihan oikein. Olin jo itsekin välillä epäileväinen että näinkö tässä on väittelemässä jostain minkä on ymmärtänyt ihan väärin mutta ilmeisesti en sittenkään.

Itse asiassa syy tähän keskusteluun hyppäämiseen oli se kun ihmettelin miksi noin selvistä viesteistä voidaan tehdä niin älyttömiä väännöksiä ihan johonkin ääripäähän.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän ot, mutta kun muistelee omia nuoruusvuosia ja työttömiä ajanjaksoja, sitä oikeestaan ihmettelee, kuinka varaa tuntui olevan sekä peleihin ja kavereiden kanssa ryyppämiseen. Kai se oli vaan priorisoinnista kiinni. Rahaa en ole koskaan lainannut, ja laskut ja vuokran olen aina maksanut ajallaan, mutta loppukuu tulikin sitten elettyä pelkällä makaronilla ja vedellä, mutta silläkin nuori mies tuli toimeen.
Kuulostaa tutulta. Tosin itse vedin sen verran ylenpalttisella linjalla, että laitoin makaronin päälle vielä ketsuppia ja oreganoa.
 
Mites tuota 12kk Game Pass Ultimatea ei myydä missään Suomalaisessa peliliikkeessä? Ei taida Löytyä edes 6KK. Livekortti on ainoa joka näköjään myy 12kk Ultimatea. VPD:stä jos ostaa kaksi 3kk korttia niin voiko ne käyttää yhtä aikaa niin, että sulla on sitten 6kk edestä Ultimatea?
 
Viimeksi muokattu:
Mites tuota 12kk Game Pass Ultimatea ei myydä missään Suomalaisessa peliliikkeessä? Ei taida Löytyä edes 6KK. Livekortti on ainoa joka näköjään myy 12kk Ultimatea. VPD:stä jos ostaa kaksi 3kk korttia niin voiko ne käyttää yhtä aikaa niin, että sulla on sitten 6kk edestä Ultimatea?
2-3 vuoden edestä tuota taisi pystyä ketjuttamaan.
 
Huhtikuun Plus-pelien lisäyksissä piilee mielenkiintoinen tieto, nimittäin Alone in the Dark: The New Nightmaren klassikkoversio. Vielä en löytänyt tietoa siitä, että voiko tuo hankkia erikseen vai vaatiiko tilauksen.
Vähän tavallaan ohi aiheen, silti pysyen aiheessa, mutta minua niin ärsyttää tuo että puhutaan "Plus-peleistä" ja joka kerta pitää tarkistaa että mikä taso on kyseessä.

Xboxilla sentään (oli) helpompi pysyä kärryillä että onko kyse "köyhille" tulevista Gold-peleistä vaiko GP-peleistä mutta aina näissä (ainakin otsikoissa) puhutaan vain "Plus-peleistä".

Tosin nykyäänhän myös Xboxilla se on "Game Pass Core", mikä on ihan helvetin typerää. Samaa meininkiä kuin Nintendon "3DS/New 3DS, XL jne." tai "Wii/Wii U".

Pitäisi ainakin pyrkiä selkeään tapaan uutisoida/ilmaista asiasta eikä puhua vain "Plussa-peleistä" tai "Game Pass -peleistä".

Uskokaa tai älkää, mutta kaikilla ei ole Game Pass Ultimate tai PS Plus mikähelvettiolikaan. Itsellä ei ole tällä hetkellä kummankaan "megaversiota" ja boksilla ei edes köyhäversiota. Itse asiassa, mikä hulluinta, on minulla vain Nintendon nettipalvelusta "ultimate-versio" ja sekin vain pilvitallennuksia varten tilattuna. Eli se family-retrowhatever. En edes ole pelannut netissä tai niitä retroja mutta halusin Zeldan tallennuksen talteen koska en olisi kestänyt menettää etenemistä kesken pelin. Onneksi tuo maksaa hyvin vähän kun sen otti porukassa eli family-tilauksena.

Mutta siis typeriä nimeämisiä ja/tai uutisointia kun ei voida yksilöidä mille tilaukselle pelit tuodaan saataville.
 
Vähän tavallaan ohi aiheen, silti pysyen aiheessa, mutta minua niin ärsyttää tuo että puhutaan "Plus-peleistä" ja joka kerta pitää tarkistaa että mikä taso on kyseessä.

Xboxilla sentään (oli) helpompi pysyä kärryillä että onko kyse "köyhille" tulevista Gold-peleistä vaiko GP-peleistä mutta aina näissä (ainakin otsikoissa) puhutaan vain "Plus-peleistä".

Tuo plussapuoli onkin kyllä jotenkin ärsyttävän moniportainen. Kuukausittaiset pelit, extra ja sitten premium. Kaikki samaa plussa puheissa.
Itse käytän jos ei ole kuukausittaisista puhe niin psn+jotain ilmaisua. Premium on vielä johonkin asti kun sen taannoin jostain tarjouksesta kokeeksi otin. Ei kyllä extran päälle oleva premium tuo mulle mitään lisää, jatkossa ehkä sitten vain extralla.

Onko xboxilla enää mitään erillisiä entisen games with gold vastineen corepelejä? Ei nekään kyllä tuolta kauhean hyvin näytä erottuvan. Etenkin näin ultimate käyttäjänä.
 
Onko xboxilla enää mitään erillisiä entisen games with gold vastineen corepelejä?
Ei varsinaisesti. Tuohon Xbox Game Pass Coreen tulee joskus hyvin satunnaisesti uusia pelejä, mutta ei todellakaan joka kuukausi kuten aikanaan Games With Goldin kanssa.
 
Ei varsinaisesti. Tuohon Xbox Game Pass Coreen tulee joskus hyvin satunnaisesti uusia pelejä, mutta ei todellakaan joka kuukausi kuten aikanaan Games With Goldin kanssa.
Jäävätkö ne pysyviksi peliksi, niin kauan kuin tuo Game Pass Core-palvelun tilaus on voimassa? Niinhän ne Goldin kautta saadut pelit toimivat. Eli eivät siis ole vain määräajaksi tulevia pelejä?
 
Jäävätkö ne pysyviksi peliksi, niin kauan kuin tuo Game Pass Core-palvelun tilaus on voimassa? Niinhän ne Goldin kautta saadut pelit toimivat. Eli eivät siis ole vain määräajaksi tulevia pelejä?
Core-tilaustason idea on, että siellä n. 40 pysyvästi olevaa peliä eikä mitään muuta. Alussa siellä (muistaakseni) 25 peliä, mutta valikoimaa on hiljalleen kasvatettu. Yhtään poistoa ei ole vielä tullut, koska koko Core on vielä sen verran tuore tapaus. Voisin silti veikata, että ei sieltä ihan hevillä mitään olla poistamassa. Eli siellä ei ole samanlaista pientä kiertoa kuin Xbox Game Passin korkeammilla tasoilla taikka PlayStation Plus Extra/Premiumissa.

Games With Gold -peleihin verrattuna tuossa on sellainen ratkaiseva ero, että GWG:ssä kuukausittaiset Xbox- ja Xbox 360 -pelit jäivät itselle, vaikka tilauksen olisi kokonaan lopettanutkin. Xbox Onen ja Series X|S:n julkaisut vaativat voimassaolevan Xbox Live Gold -tilauksen.

Siitä en sitten osaa sanoa varmuudella, mitä niille One/Series-peleille, jotka oli lunastettu pelkällä Gold-jäsenyydellä. Oletan, että niiden käyttöoikeutta saa jatkettua Xbox Game Passin kaikilla tasoilla.
 
Yhtään poistoa ei ole vielä tullut, koska koko Core on vielä sen verran tuore tapaus. Voisin silti veikata, että ei sieltä ihan hevillä mitään olla poistamassa.
Veikkaisin, että Forza Horizon 4 sieltä lähtee vuoden tai parin sisällä, kun lisenssit umpetuvat ja tilalle tulee vitonen. Mutta eipä siellä varmaan isompaa liikehdintää tosiaan tapahdu.

FH4 on ollut jo poikkeukselliset 5,5 v myynnissä, kun aikaisemmat taisivat olla sen nelisen vuotta saatavilla. Tähän on varmaan vaikuttanut vitososan tuleminen niin myöhään, joten FH4:ssä lienee uusittu lisenssejä tai solmittu alkujaankin pitempiä sopimuksia. Siinähän tuli Toyotalta melko myöhään katumalleja, kun aikaisemmin oli tarjolla vain kilpa-autoja (oliko niitäkin peräti vain Baja Tacoma?). Varmaan FH5-lisensointien myötä hommasivat neloseenkin niitä samalla kertaa. Josko sitten tulevana syksynä tapahtuisi Forzien vaihto.
 
Veikkaisin, että Forza Horizon 4 sieltä lähtee vuoden tai parin sisällä, kun lisenssit umpetuvat ja tilalle tulee vitonen. Mutta eipä siellä varmaan isompaa liikehdintää tosiaan tapahdu.
Totta. Meinasin kirjoittaa, että jos jotain poistetaan, niin sekin johtunee lisenssisyistä.

Mutta sitten onkin jännä myös nähdä, säilyykö käyttöoikeus Forza Horizon 4:äänkin, vaikka se Core-valikoimasta poistettaisiin.
 
Mutta sitten onkin jännä myös nähdä, säilyykö käyttöoikeus Forza Horizon 4:äänkin, vaikka se Core-valikoimasta poistettaisiin.
Näitä ei taideta kuitenkaan mitenkään lunastaa omalle profiilille kuten GWG-pelien kanssa oli, joten epäilen tuota. Mutta olisihan se mukava yllätys jos näin kävisi.
 
Ylös Bottom