Ippenator
Well-Known Member
Se kaikkein tärkein pointti täällä nyt joka kerta sivuutetaan. Eli always online. Ei mennyt läpi Microsoftilla, eikä tule menemään läpi kellään muullakaan. Kyllä se oli tosipelaajat, jotka nostivat tuosta äläkän, ja Microsoft kuunteli lopulta kiltisti, ja peruutti koko always-online kuvion. Pelkkä striimaaminen on always online-pelaamista aivan yhtä lailla, kuin tuo Microsoftin ensin lanseeraama Xbox Onen pelaaminen oli. En toki väitä, että striimauspelaamista oltaisiin sinänsä perumassa, mutta ei sille tielle myöskään olla menossa, että pelaajat taas kerranEi se noin mene. Pelien grafiikka, suorituskyky, tekniikka ja muu vastaava ei ole samalla lailla mikään "joko/tai"-kysymys eikä niiden parantamisessa ole samanlaista tilanne että jostain pitää luopua jos jokin muu asia kehittyy.
PAITSI että, itse asiassa, siinäkin on se, että yleisesti "menneen maailman fps" (eli epävakaa tai 30 fps) on hyväksytty parempien grafiikoiden vuoksi, joten saatiin me sitten tästäkin esimerkki, joka tukee yhä sitä minun perusteluani siitä, että me "hifistelijät" ollaan eri porukka kuin se, joka joustaa.
Aika monet enemmän pelaavat vannovat vakaan ruudunpäivityksen nimeen mutta enemmistölle tehdään nättiä grafiikkaa, jota varten se fps usein on uhrattu. Näinpä ollen myös tässä kohtaa saadaan samantyyppinen esimerkki siitä, miten enemmistö päättää. Ja minä vähän pelkään että se, miten asiat on menneet muualla, pelien ulkopuolellakin, viittaa siihen että mukavuudenhalu voittaa.
Ei menekään. Siitä meidän ei tarvitse olla eri mieltä että silti tuo näkemykseni on ihan "validi" ja perusteltu. Sitä paitsi tuo sinun esimerkkisi ettei mitään tarvitsisi kehittää on siitä nurinkurinen, että nimenomaan ne pelien näkyvät puolet, sulavuus, realistisuus, hienot grafiikat ja muu houkuttelee massoja siinä missä ns. efektikesäleffat. Juuri niillä niitä pelejä myydään, joten ne kehittyy koska ne houkuttelee massoja.
Itse varsinkin näin indie-pelien fanina tunnen usein olevani vähemmistössä kun pienempiä pelejä niin helposti ylenkatsotaan vaikka siellä usein on nimenomaan tarjolla jotain muutakin kuin nättiä pintaa.
Kuten jo tuolla taidettiin vastatakin niin striimipelaamisessa ei laadussa menetä pääosin kuin viiveissä.
Mille laitteelle? Jos massat nimenomaan alkavat pelaamaan striimin kautta televisioilla, kännyköillä, tableteilla ja nuhapumpputietokoneilla, niin eihän heillä ole mitään laitetta millä he voisivat paikallisesti pelata Koko uhkakuvan pohjana on se, että pelikoneita ei tarvita eikä niitä erikseen enää ole kuin "hifistelijöillä", jos niitä siis enää jossain kohtaa on edes tarjolla. Koko striimipelaamisen pointti on, että kallista erillistä laitetta ei tarvita, joten striimipelaamisen yleistymisen uhkakuva perustuu juuri sille, että offline-pelaamiseen kykeneviä laitteita ei enää pelaajilla nykytyyliin ole.
Eiköhän sitä yleisöä tavoitella juuri sieltä missä he jo ovatkin eli mainitsemistasi mobiilipelaajista. Moniko on jättänyt konsoli- tai pc-pelaamisen testaamatta koska ei halua erillistä laitetta mutta alkaakin pelata tv:n, läppärin tai puhelimen kautta striimattuna?
Lisäksi aika moni konsoli- ja pc-pelaaja on hypännyt jo digin ja vuokrapelaamisen matkaan, joten ei siitä ole enää iso hyppy tuohon suuntaan. Ekana menevät ne, joita ei se viive haittaa - eli eivät koe sitä tarpeeksi isona haittana kokemiinsa hyötyihin nähden.
Näitä eilisen jälkeen tulleita viestejä lukiessani mietin samaa: kuka on väittänyt että kaikki pelaaminen olisi striimausta? Eihän nytkään kaikki ole vielä täysin digiä tai vuokrapelaamista mutta koko ajan se on yleistynyt ja yleistymässä. Kuka tietää mitä se pidemmän ajan päästä on. Fyysinen media tuntuu kuitenkin olevan se, mistä halutaan eroon monellakin tapaa ja monestakin syystä (jotka tosin voinee tiivistää sanaan "raha").
Näin juuri. Ja siinä vaiheessa voi olla että on pelejä, joita ei saa kuin striimattuna. Tai jonkun tietyn striimipalvelun kautta. Ihan kuten nyt ei saa joitain pelejä kuin diginä.
Stadia on erittäin huono esimerkki, jonka isoin ongelma oli ihan järjetön hinnoittelu. Sitten kun tulee samanlainen palvelu, joka on hinnoiteltu järkevästi niin asia voi olla ihan eri. Ja yrittäjiä varmasti on.
Tämän suhteen voi kysyä ensin että kuinka moni tuota käyttää, kuinka paljon ja kuinka kauan? Ja kuinka moni suostuu striimaushommiin vain sen varjolla että "no, voi sieltä onneksi vielä ladata ne itsellekin" mutta ei lopulta käytä koko ominaisuutta ja/tai tykästyy striimaukseen niin, että tuo ominaisuus menettää tarpeellisuutensa tai on ainakin pienempi menetys, mitä se mahdollinen striimipalvelun totuttu helppous.
Tuohan on vain tapa saada porukka siis "ansaan" eli mukaan hommaan sen varjolla että se ei muka ole sitä mitä se oikeasti on. Jossain vaiheessa voivat kokeilla sitten kepillä jäätä, ehkä tilastojen perusteella (eli kun huomataan että vain pieni määrä käyttäjistä käyttää offlinea), ja jätetään tuo ominaisuus pois. Kuinka moni siinä kohtaa jaksaa boikotoida tuota vastaan jos on tottunut jo palvelun käyttöön?
Kaikki on kuitenkin yleisesti mennyt siihen että kenelläkään ei ole mitään ja toisaalta on kaikki mukana. Eli se sisältö on palvelussa tai palveluissa. Siitä tulee normi. Ihan kuten moni laite on menettänyt paikkansa älypuhelimelle.
En ole ikinä käyttänyt näitä enkä edes tiedä mistä se mahdollisuus vaikka Netflixissä löytyy. En edes tajua miksi lataisin jonkin leffan offlinenä mihinkään. Jos olen menossa paikkaan missä ei Netflix toimi, niin ehkä sille on syy eikä siellä tarvitse Netflix tai leffat ylipäänsä näkyä
Arvostan kyllä ominaisuutta mutta tuntuu vähän sellaiselta oman selustan varmistelulta, eli tuo on mukana vain niin kauan kuin on pakko tai uskalletaan se poistaa.
Minä näen syyn miksei se pysy pelaamisessa samana ja kirjoitin sen jo aiemminkin: ihmisillä ei välttämättä ole laitetta, joka pystyy pyörittämään niitä pelejä paikallisesti vaan vain striimaus on mahdollista. Televisiolla tai peruspuhelimella ei kummoisia pelejä paikallisesti pyöritellä.
yritettäisiin pakottaa pelkkään always online-pelaamiseen.
Edelleenkin osa pelaajista ottaa varmasti mielellään jopa vastaan always online-pelaamisen, mutta läheskään kaikki eivät sitä sitten kuitenkaan tule koskaan tekemään. Eivät nuo pelifirmat sitten kuitenkaan pelkästään kasuaaleja pelaajia halua asiakkaikseen, vaikka toki nekin kelpaavat. Mutta ne kasuaalit ovat jo koukussa enimmäkseen mobiilipelaamisessa, eivätkä läheskään kaikki heistä ole valmiita lähtemään koskaan muuhun pelaamiseen mukaan. Voin taata, että pelifirmoja kiinnostavat aivan varmasti edelleen erittäin paljon myös ne valveutuneemmat pelaajat. Sellaiset pelaajat kun pelaavat paljon enemmän pelejä kuin kasuaalimmat pelaajat ja sitä myöten ostavat myös enemmän pelejä.
Ja edelleenkin se oma laite tarvitaan, jotta voidaan pelata viiveettömästi paremman kuvanlaadun pelejä ja olematta riippuvainen siitä toimiiko netti milloinkin ja kuinka hyvin, tai onko sitä ylipäätään juuri siellä käytettävissä missä pelaaja haluaa pelata. Se, että sinä et ole käyttänyt elokuvien tai musiikin osalta latauksia offlinessa käyttöä varten ei todellakaan tarkoita sitä, etteivätkö muut ihmiset sitä tekisi. Itsekin olen elokuvien kanssa sitä ominaisuutta käyttänyt joskus, mutta musiikin kanssa vielä paljon useammin. Tuollainen lataustoiminto on myöskin ollut jo lukuisia vuosia käytössä kaikissa merkittävissä striimauspalveluissa, joten ei se ihan turha juttu taida sitten kuitenkaan olla, vaikka juuri sinä et sen tarvetta ymmärräkään. Netflix itse kehuu latausmahdollisuuden olleen yksi palvelun suosituimpia ominaisuuksia sen jälkeen, kun se seitsemisen vuotta sitten perustettiin.
Pelien kohdalla käytän joka tapauksessa itse aina, ja tulen käyttämään aina jatkossakin latauksen mahdollisuutta, ja voin taata, että kaltaisiani on niin paljon pelaajissa, ettei ole realistista, että pelifirmat tällaisen pelaamisen nimeen vannovat pelaajat hylkäisivät täysin. Se vain tarkoittaa sitä, että kyseinen pelaaminen on oma segmenttinsä, josta saadaan tuottoja ja katetta siinä missä kasuaalemmista pelaajista. Se tehdään vaan eri tavalla ja vaihtoehtoja antamalla. Sehän sitten nähdään toki tulevaisuudessa.
Olen joka tapauksessa varma, että olen oikeassa väittäessäni, että koskaan ei pelkkä striimaaminen tule olemaan edes se suosituin pelaamisen muoto, vaikka varmasti vielä lisää suosiotaan kasvattaa. Minulle on aivan sama onko joku täällä väittänyt, että onko striimaaminen joskus se ainoa pelaamisen muoto. Oli väittänyt tai ei, niin minä väitän joka tapauksessa, että striimaaminen ei tule koskaan olemaan suositumpi pelaamisen muoto kuin omalle laitteelle tallennettujen pelien pelaaminen. Ja uskon myös, että se ei tule korvaamaan konsoleilla pelaamista.
Viimeksi muokattu: