Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lande
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps3
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

sph sanoi:
Mutta pitipä oikein vartavasten hakea ATSC:n määrittelemät HDTV-formaatit. 1080p tukee näemmä myös 30fps:ää, jolloin sen pikselimäärä on sama kuin vastaavan 1080i:n. Ja kyllä nämä fps/Hz-lukemat ovat väkisinkin samat myös konsolipelien kanssa, koska eiväthän televisiot muunlaisia signaaleja ymmärrä kuin niitä standardeissa määriteltyjä. Tässäpä nuo formaatit (lähde http://support.gateway.com/s/CsmrEltrncs/DigitalTV/Shared/2517984faq42.shtml):

Eli: 1080p:llä peli rajoittuu väkisinkin 30fps:ään. Jos haluaa 60fps joutuu käyttämään joko pienempää resoluutiota (720p) tai sitten ottamaan lomituksen kivireen kaikkine artifakteineen niskaansa (1080i). Jos materiaali on progressiivista ja 60fps, uskoisin 720p:n näyttävän paremmalta kuin 1080i:n. Monet pelit ovat kuitenkin varmasti vastaisuudessakin tehty 30fps:lle, ja niissä 1080p vie sitten luonnollisesti voiton mikäli vain laitteen muisti ja piirtovauhti sen kestävät.


Hmm.. mikäs tämä sitten on

http://www.cybercollege.com/dtv_stans.htm
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

sph sanoi:
Mutta pitipä oikein vartavasten hakea ATSC:n määrittelemät HDTV-formaatit. 1080p tukee näemmä myös 30fps:ää, jolloin sen pikselimäärä on sama kuin vastaavan 1080i:n. Ja kyllä nämä fps/Hz-lukemat ovat väkisinkin samat myös konsolipelien kanssa, koska eiväthän televisiot muunlaisia signaaleja ymmärrä kuin niitä standardeissa määriteltyjä.
Tässä nyt sekoitetaan asioita puhumalla sekasin videosignaalin formaateista ja kuvan sisältöstä kuten ne olisivat samoja asioita. Jos konsoli tukisi 1080p formaattia se tarkoittaisi vain sitä että sen videopiiri kykenee tuottamaan 1080p formaatin mukaista videosignaalia. Se että kykeneekö muu rauta tuottamaan peligraffaa täydellä 50/60Hz nopeudella on sitten toinen asia. Video signaali on edelleen 1080p vaikka itse peli pyörisi vain 5fps.

Toisin sanoen jos konsolista saadaan 1080p/60Hz videosignaalia, peli voi käyttää mitä tahansa päivytysnopeutta 0-60 Hz väliltä vaikka kyseisiä framerateja ei olisikaan määritelty missään speksissä. Peli voi myös piirtää grafiikan joko lomitettuna tai progena riippumatta siitä onko ulostuleva videosignaali lomitettua vai progea. (vertaa dvd elokuviin jotka ovat sisällöltään progea vaikka niitä katsottaisiin lomitetulla televisolla).
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

Kirvasto sanoi:
Tässä nyt sekoitetaan asioita puhumalla sekasin videosignaalin formaateista ja kuvan sisältöstä kuten ne olisivat samoja asioita. Jos konsoli tukisi 1080p formaattia se tarkoittaisi vain sitä että sen videopiiri kykenee tuottamaan 1080p formaatin mukaista videosignaalia. Se että kykeneekö muu rauta tuottamaan peligraffaa täydellä 50/60Hz nopeudella on sitten toinen asia. Video signaali on edelleen 1080p vaikka itse peli pyörisi vain 5fps.
Ilmaisin ilmeisesti asiani vain hieman epäselvästi näiltä osin. En tietenkään tarkoittanut, että peli voi pyörittää grafiikkojaan vain 24/30/60 fps/Hz:llä, vaan että konsolin täytyy tuottaa television ymmärtämää 24/30/60 fps/Hz-signaalia saadakseen sen näkyville televisiossa. Aivan kuten nykyiset konsolit tuottavat tavalliseen lomitettuun televisioon joko 50Hz:n tai 60Hz:n kuvaa, riippumatta grafiikan oikeasta fps:stä. Televisiot eivät tahdistu mille tahansa taajuudelle, toisin kuin nykyiset tietokonemonitorit.

Toisin sanoen jos konsolista saadaan 1080p/60Hz videosignaalia, peli voi käyttää mitä tahansa päivytysnopeutta 0-60 Hz väliltä vaikka kyseisiä framerateja ei olisikaan määritelty missään speksissä. Peli voi myös piirtää grafiikan joko lomitettuna tai progena riippumatta siitä onko ulostuleva videosignaali lomitettua vai progea. (vertaa dvd elokuviin jotka ovat sisällöltään progea vaikka niitä katsottaisiin lomitetulla televisolla).
Kyllähän peli voi käyttää mitä tahansa päivitysnopeutta sisäisesti, ja piirtää myös progena, aivan kuten nykyäänkin, mutta televisiolle lähetettävä signaali on oltava sellaista että televisio sen myös ymmärtää. Kun pelin käyttämä päivitystaajuus eroaa näytön päivitystaajuudesta tulee sitten repeämistä, joka on erityisesti PS2-peleissä tuntunut yleistyneen pelottavasti, PC-pelaajille ilmiö taitaa olla aina ollut tuttu äärimmäisen fps-metsästyksen lomassa. Kyllähän peli voi tahdistaa grafiikkansa vaikka 100fps:ksi, mutta siitä ei saa vaivan palkaksi kuin turhaa grafiikan repeilyä jos näyttölaite on 60Hz. Tai jopa vain 30fps, kuten 1080p:llä, jolloin peli piirtäisi yli kolme kertaa niin paljon tavaraa kuin televisio ehtisi näyttää, eikä se grafiikka yli 30fps:n menisi pelaajan silmin katsottuna.
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

http://www.realworldtech.com/page.cfm?ArticleID=RWT021005084318

Varsin tekninen artikkeli Cell:stä, mutta kirjoittaja on vahvasti pari mielipidettään ilmaissut.

1. PS3 sisältäisi vain yhden Cell:n.
2. PS3 Sisältäisi maksimissaan 256 Megaa muistia.

Mielenkiintoista oli myös kohuttu 256 GFLOPS luku joka saavutetaan Singel Presicion- tarkkuudella, Double presicion jää jo 25 GFLOPS:n tietämiin.
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

Dr Evil sanoi:
http://www.cybercollege.com/dtv_stans.htm

Tuolla kyllä puhutaan, että myös 1080p voidaan näyttää 60fps.
Jep, näin tuon, mutta koska sivu on puhuvinaan juurikin ATSC:n määritelmistä on sillä pakko olla virhe. Kyllähän sitä 1080p:tä voi 60fps:llä näyttää, siihen on olemassa jopa jotain laitteita, mutta se ei kuulu esim. ATSC:n määrittelemiin standardeihin. Asia vieläpä sanotaan monessa paikassa eksplisiittisesti. Kävin vielä varmuuden vuoksi tarkistamassa ATSC:n omasta DTV-standardin C-revisiosta (http://www.atsc.org/standards/a_53c_with_amend_1.pdf), siellä sallitaan 1920x1080-resoluutiolle framerateiksi progressive scanilla 23.976, 24, 29.97 ja 30, sekä interlacella 29.97 ja 30 (eli käytännössä lomitettu 59.94Hz ja 60Hz).

Eurooppalaista näkökulmaa asiaan antaa http://www.ebu.ch/trev_301-editorial.html , jossa kerrotaan myös ettei 1080p/50:lle (tai 1080p/60:lle) ole kunnollisia teknisiä valmiuksia vielä, standardit studiosysteemit eivät siihen asti edes veny, mutta tulevaisuuden kannalta se voi olla hyvä ottaa huomioon esimerkiksi ohjelmatuotannossa. Se varmasti on tulossa joskus tulevaisuudessa laajempaankin käyttöön, mutta nykystandardeihin se ei vielä kuulu.
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

1. PS3 sisältäisi vain yhden Cell:n.
Tämäpä onkin juuri niitä hauskimpia spekuloinnin aiheita. Potentiaalisella 80 watin tehonkulutuksella ei ikinä aikanaan neljää, mutta kysehän on tosiaan toistaiseksi vain näiden prototyyppien pohjalta saaduista lukemista.

Kieltämättä 5.6GHz Cell 180 watin tehonsyönnillä kuulostaa hauskalta kämpänlämmittimeltä.

2. PS3 Sisältäisi maksimissaan 256 Megaa muistia.
Ymmärtääkseni tämä 256 megan muistiraja perustui pelkästään tällä hetkellä saatavilla olevien XDR-muistien kokoihin. Ihan sattumalta Toshiba sattuu olemaan XDR-valmistaja, joten tilanne saattaa muuttua...

Mielenkiintoista oli myös kohuttu 256 GFLOPS luku joka saavutetaan Singel Presicion- tarkkuudella, Double presicion jää jo 25 GFLOPS:n tietämiin.
Tässä ei ole mitään yllättävää tai erikoista. Kaikki nykyiset yleisemmät ei-tieteelliseen laskentaan tarkoitetut SIMD-toteutukset (x86:n SSE, PPC:iden Altivec, Playstationin vektoriunitit, kaikki PC:n 3D-kiihdyttimet jne) käyttävät normaalisti vain single precisionia. Syy tähän on melkoisen selvä, neljän 64-bittisen double precision -luvun rinnakkaiseen käsittelyyn vaaditaan melkoisesti suurempi logiikka kuin neljän 32-bittisen single precision -luvun rinnakkaiseen käsittelyyn. Single precision kuitenkin riittää useimpiin normaaleihin käyttöihin, ja double precision on enemmän tieteellisen puolen tarve. Toisaalta 25GFLOPS double precisionilla on sekin Todella Kova, kuten artikkelissakin mainittiin.

Niin, osaavathan Altivec ja SSE myös käsitellä double precision -lukuja, mutta suurempien bittimäärien vuoksi rinnakkaisuus vähenee, ja single precisionit ovat käytöstä riippuen niilläkin toteutuksilla ainakin 2-4 kertaa nopeampia.
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

sph sanoi:
Ilmaisin ilmeisesti asiani vain hieman epäselvästi näiltä osin. En tietenkään tarkoittanut, että peli voi pyörittää grafiikkojaan vain 24/30/60 fps/Hz:llä, vaan että konsolin täytyy tuottaa television ymmärtämää 24/30/60 fps/Hz-signaalia saadakseen sen näkyville televisiossa. Aivan kuten nykyiset konsolit tuottavat tavalliseen lomitettuun televisioon joko 50Hz:n tai 60Hz:n kuvaa, riippumatta grafiikan oikeasta fps:stä. Televisiot eivät tahdistu mille tahansa taajuudelle, toisin kuin nykyiset tietokonemonitorit.
Olet kyllä aivan oikeassa, mutta minun mielestä pelikonsoleissa riittäisi se että laite kykenee kyseisen resoluution suurimpaan päivitysnopeuteen: esim. 720p/60Hz, 1080i/60Hz, 1080p/60Hz. Silloin videosignaali on standardin mukaista ja näytön tulisi kyetä näyttämään sitä. Jos peli ei kuitenkaan pyöri kuin 30fps niin se toimii ihan samalla tavalla myös tuolla 60Hz videosignaalilla. Repimistä tulee vain siitä että grafiikan piiroa ei ole synkronisoitu ruudunpäivitykseen. 60Hz videosignaalilla peli voi päivittää grafikkaa millä tahansa nopeudella 0-60 fps väliltä ilman repimistä.

24 Hz, 30 Hz, yms alempien videosignaalien tukeminen konsolissa on melko turhaa, koska niillä säästetään vain konsolin ja näytön välillä siirrettävän datan kaistaleveyttä. TV lähetyksissä noilla saatava säätö on hyvin tarkeää, mutta konsoleissa ei.
 
NewsFlash

PlayStation 3:sta helppo ohjelmoitava 10.03.2005

Sonyn teknikot ovat kertoneet GDC-tapahtuman paneelikeskustelussa, että Sonyn seuraavalla kotikonsolilla käytetään kehittäjille tuttuja ohjelmointityökaluja.

3D-ohjelmoinnin perustana on Open GL/ES, joka on Sonyn ja Khronos Groupin kehittämä pelikäyttöön optimoitu versio Open GL:stä. Efektejä varten käytössä on PS3:n grafiikkapiiristäkin vastaavan Nvidian kehittämä Cg-ohjemointikieli ja Cell-prosessorin kahdeksan ytimen tehoja voidaan hallita tutuilla C ja C++ -kielillä. Uuten työkaluna on XML-pohjainen Collada-ohjelmointikieli, jonka avulla pelinkehittäjät voivat helposti käyttää toiseen peliin kehittämiään visuaalisia elementtejä uudessa pelissä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: NewsFlash

Oliver sanoi:
PlayStation 3:sta helppo ohjelmoitava 10.03.2005

Cell-prosessorin kahdeksan ytimen tehoja voidaan hallita tutuilla C ja C++ -kielillä.

Lupailee hyvää PC-käännösten suhteen, kun valmis koodi voidaan helposti kääntää uudestaan Cell-arkkitehtuurin C/C++-kääntäjällä?
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

Jos haluatte seurata "PS3" uutisia , niin käykää tällä sivulla.
PS3 nimi ei tule olemaan PS3. Näin on sanonnut Nvidian markkinointijohtaja David Roman.
PS3 Portal
 
NewsFlash

Brittistudioille jo PS3-työkaluja 22.03.2005

GamesIndustry.biz sivuston mukaan useilla brittiläisillä pelistudioilla on jo käytössään Sonyn toimittama kehityslaitteisto pelien kehittämiseksi yhtiön seuraavalle kotikonsolille. Monet japanilaiset studiot ovat puuhastelleet laitteiston parissa jo useita kuukausia ja ensimmäisiä tuotoksia odotellaan nähtäväksi toukokuun E3-messuilla.

Tarkempia tietoja kehityslaitteiston kokoonpanosta ei ole, mutta GI:n lähteiden mukaan se ei vielä sisällä uutta grafiikkapiiriä, joten kehityksen tukena käytetään tulevaa piiriä heikompaa Nvidia 6800 -piiriä.
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

PSM-lehden näkemys PS3:sta (ei siis mitään virallista):
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

Järisyttävän ruma ja edelleen vain kaksi ohjainpaikkaa. Toivottavasti mahdollisimman kaukana oikeasti :)
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

Ne kaksi vanhaa ohjainpaikkaahan on PS- ja PS2-peleille. PS3 käyttää langattomia ohjaimia, joille näyttää tuon PSM:n mukaan olevan neljä paikkaa.
Tuo HDMI-lähtö olisi tosiaankin jees, mutta Memory Stickkiä saisi käyttää myös muistikorttina, eikä vain "mass storagena".
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

Tuossa kuvassahan kun oikein tarkasti lukee, mainitaan että sano hyvästit johdoille, sillä ps3:n ohjaimet ovat langattomia.. Psm:n mielestä takaisinpäin yhteensopivuus ei ilmeisesti kata ohjaimia.. ;)

Niin ja muuten, toi kuva näyttää kummasti samalta kuin siellä ps3portalissa olevat feikit..
 
Ylös Bottom