Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lande
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps3
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

frozen9999 sanoi:
lainaus uutisesta
-----------------------
Piiri sisältää DirectX 9 - ja Shader Model 3.0


ainoa asia miten se vois olla parempi on nostaa nopeutta eika se silloin tee sita parempaa

"This is the next generation GPU, so after the GeForce 6 series this is going to be the next generation. So, this will be everything we have in GeForce 6 + whatever else we bring out. Obviously it will support DirectX 9, shader models 3, it will be the most feature-rich, the most powerful GPU that weve ever created actually, when it comes out."
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

frozen9999 sanoi:
Piiri sisältää DirectX 9 - ja Shader Model 3.0

ainoa asia miten se vois olla parempi on nostaa nopeutta eika se silloin tee sita parempaa
Se, että piiri sisältää DirectX 9:n ja Shader Model 3.0:n ominaisuuksien tuen ei edelleenkään tarkoita että se sisältää vain ne ominaisuudet. "Tämä televisio sisältää MTV3-tuen" ei tarkoita, että se olisi ainoa kanava jota televisiosta voisi katsoa. Tuo DirectX nyt on otettu esille vain ja ainoastaan siksi, että on haluttu kertoa piiristä jotain, jonka voisi nykypelaajien olettaa ymmärtävän. Ehkä olisi ollut parempi jättää sanomatta, niin paljon tuotakin tunnutaan ymmärtävän väärin. DirectX on vain ohjelmointirajapinta, joka abstraktoi raudan kyvyt ohjelmoijalle helpommin käytettävään muotoon, eikä se oikeasti ota mitään kantaa itse rautaan. DirectX myös käytännössä vaatisi muun ohjelmointiympäristön Windows-sukuiseksi, kuten Xboxissa.

Ei ole millään tasolla uskottavaa että Sony lisenssoisi x86/Windows-sidonnaisen rajapinnan pahimmalta kilpailijaltaan Microsoftilta. Sen sijaan OpenGL on ollut Playstation 3 -huhuissa vähän väliä esillä, jo kauan ennen Nvidian liittymistä kuvioon. Se olisi myös joka paikassa ja käyttötarkoituksessa tuettuna ja laajemmin osattuna joka suhteessa loogisempi ja järkevämpi valinta kuin Windows-maailmaan sidottu DirectX. Tietenkään ei kannata olettaa rajapinnoista yhtään mitään ennen kuin tarkempia tietoja oikeasti vahvistetaan, mutta voin laittaa vaikka kivekseni pantiksi että PS3:a ei ohjelmoida DirectX:llä.
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

sph sanoi:
Se, että piiri sisältää DirectX 9:n ja Shader Model 3.0:n ominaisuuksien tuen ei edelleenkään tarkoita että se sisältää vain ne ominaisuudet. "Tämä televisio sisältää MTV3-tuen" ei tarkoita, että se olisi ainoa kanava jota televisiosta voisi katsoa. Tuo DirectX nyt on otettu esille vain ja ainoastaan siksi, että on haluttu kertoa piiristä jotain, jonka voisi nykypelaajien olettaa ymmärtävän. Ehkä olisi ollut parempi jättää sanomatta, niin paljon tuotakin tunnutaan ymmärtävän väärin. DirectX on vain ohjelmointirajapinta, joka abstraktoi raudan kyvyt ohjelmoijalle helpommin käytettävään muotoon, eikä se oikeasti ota mitään kantaa itse rautaan. DirectX myös käytännössä vaatisi muun ohjelmointiympäristön Windows-sukuiseksi, kuten Xboxissa.

Ei ole millään tasolla uskottavaa että Sony lisenssoisi x86/Windows-sidonnaisen rajapinnan pahimmalta kilpailijaltaan Microsoftilta. Sen sijaan OpenGL on ollut Playstation 3 -huhuissa vähän väliä esillä, jo kauan ennen Nvidian liittymistä kuvioon. Se olisi myös joka paikassa ja käyttötarkoituksessa tuettuna ja laajemmin osattuna joka suhteessa loogisempi ja järkevämpi valinta kuin Windows-maailmaan sidottu DirectX. Tietenkään ei kannata olettaa rajapinnoista yhtään mitään ennen kuin tarkempia tietoja oikeasti vahvistetaan, mutta voin laittaa vaikka kivekseni pantiksi että PS3:a ei ohjelmoida DirectX:llä.

mitakohan ominaisuuksia tohon 6800 nayttikseen nykyisella hetkella on edes mahdollista lisata
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

Kuten edellä on mainittu, seuraavan pleikkarin näytönohjain ei kuitenkaan tule olemaan GeForce 6 -sarjaa, vaan seuraavaa sukupolvea, johon Nvidian edustajan mukaan tungetaan kaikki mitä ikinä keksivätkin.
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

Pari julkistettua arviota:

1. Nvidian mukaan kortti sisältää enemmän ominaisuuksia kuin 6- sarja, ja on myös tehokkaampi, eli transistorimäärän täytyy olla suurempi kuin nykyisissä 6- sarjan piireissä.

2. Koneen kokonaistehot ainakin teoreettisesti kasvaa 1000- kertaisesti PS2:n verrattuna.

Kysymykset:

1. Kuinka rakentaa moiset ominaisuudet konsolimaisesti eli edullisesti, Nvidian nykyisiäkään transistorimääriä kun ei halvalla tuoteta ?
2. Kuinka jäähdyttää hurjan tehon tuottama massiivinen lämpö hiljaisesti ?
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

sawe sanoi:
Pari julkistettua arviota:
2. Koneen kokonaistehot ainakin teoreettisesti kasvaa 1000- kertaisesti PS2:n verrattuna.

No, tekniikka on kehittynyt. Rinnakkaisprosessointi, erikoistunut grafiikkapiiri, tehokkaampi audio- ja 3D-koodi yhdistettynä kasvaneeseen laskentatehoon. Tuo 1000-kertainen kuulostaa ns. marketing bullshitiltä, mutta vähintään 100-kertainen ei olisi ollenkaan uskomatonta. Käytännössä.

sawe sanoi:
1. Kuinka rakentaa moiset ominaisuudet konsolimaisesti eli edullisesti, Nvidian nykyisiäkään transistorimääriä kun ei halvalla tuoteta ?

Jos Nvidia valmistautuu ottamaan parin ensimmäisen vuoden ajan hiukan takkiinsa, jotta se voi kerätä rahat massatuotantovaiheessa, niin kyllähän tuo onnistuu. Montako näytönohjainvalikoimansa huippumallia Nvidia myy nykyään, ja kuinka monta PS3:a lasketaan myytävän seuraavan kymmenen vuoden aikana? Economies of scale, se on voimallinen käsite.
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

Kannattaa huomata, että kaikki tämä asia on vielä vahvistamatonta spekulaatiota ja valistunutta arvailua, koska patentteja kummempaa tietoa ei PS3:sta ole kovin paljon herunut.

sawe sanoi:
Nvidian mukaan kortti sisältää enemmän ominaisuuksia kuin 6- sarja, ja on myös tehokkaampi, eli transistorimäärän täytyy olla suurempi kuin nykyisissä 6- sarjan piireissä.
Kuinka rakentaa moiset ominaisuudet konsolimaisesti eli edullisesti, Nvidian nykyisiäkään transistorimääriä kun ei halvalla tuoteta ?
Vastaus: PS3 ei ole PC.

Itse voisin spekuloida, että grafiikkapiiri ei välttämättä ole transistorimäärältään merkittävästi suurempi kuin nykyiset PC:n megamyllyt. PS3 todennäköisesti on arkkitehtuuriltaan vielä kauempana perinteisestä PC:stä kuin PS2. Hyvin mahdollisesti grafiikkapiiri ei PS2:n tyyliin sisällä ollenkaan geometriaprosessointia, koska muualla laitteessa on enemmän kuin tarpeeksi tehoa sitä varten, ja sen muistiratkaisukin on melko varmasti erilainen. Tietysti seuraavan sukupolven konsolien odotetaan pyörittävän myös HDTV-resoluutioita, mutta se suurinkin HDTV-resoluutio eli 1920x540 (per piirtokenttä) on pikselimäärältään vain vähän päälle puolet joidenkin PC:llä harrastamasta 1600x1200:sta, joten kaikkea ei tarvitse viedä äärimmäisyyksiin käyttötarkoitukseen "riittävän" nopeuden saamiseksi.

Koneen kokonaistehot ainakin teoreettisesti kasvaa 1000- kertaisesti PS2:n verrattuna.
Kuinka jäähdyttää hurjan tehon tuottama massiivinen lämpö hiljaisesti ?
Vastaus: PS3 ei ole PC.

Tämähän on sitten se väite jolle on paljon naureskeltu. Valitettavasti asioihin perehtymättömät ihmiset usein olettavat kaiken toimivan PC-pohjalta, ja että 1000-kertainen teho 300MHz:n myllyyn verrattuna vaatisi 300GHz. Näinhän se ei kuitenkaan toimi. Kovin harva tuntuu nykyään edes muistavan, että suuremman sisäisen rinnakkaisuutensa vuoksi 60MHz:n Pentium oli selvästi nopeampi kuin 100MHz:n 486, kellotaajuus ei ole koskaan ollut yksinään ratkaisevaa.

Tännekin linkitettiin viime viikolla jonkun patentin läpi lukeneen analyysi Cell-arkkitehtuurista. Mietitäänpä miten homma toimisi, olettaen että analyysi ei mene tekniseltä puoleltaan pahasti metsään (hypepuolella se ampui kyllä aika iloisesti ja fanipoikamaisesti yli, tekniikkaosuus näytti loogiselta ja asialliselta). Näillä spekseillä se 1000-kertaisuus ei ole aivan täysin yliampuvaa, mutta vielä vähän markkinointipuheiden puolella. Suhteellisen pienellä rinnakkaisuuden lisäämisellä sekin on kuitenkin täysin realistista.

Analyysin pohjalta PS3:ssa olisi neljä Celliä, ja yhdessä Cellissä on POWER-pohjainen prosessori ja kahdeksan PS2:n vektoriunitin kaltaista vektoriprosessoria. Tämä ei itse asiassa ole uutta tietoa, vaan vastaavanlaisesta rakennelmasta on puhuttu jo kauan sitten. Täten PS3:ssa olisi yhteensä neljä POWERia ja 32 vektoriunittia. Koska koko lystin uhotaan pyörivän 4.6GHz:llä olisi kelloa 15.5 kertaa niin paljon kuin PS2:ssa. Jos oletetaan vektoriunittien olevan yhtä tehokkaita kuin PS2:ssa (todennäköisesti ne ovat käytännössä tehokkaampia, ja niistä saadaan enemmän irti jo siksi, että niissä on enemmän muistia) saadaan teoreettinen tehonlisäys PS2:een pelkästään näin noin 250-kertaiseksi.

Koneiden julkaisun välillä on noin kuusi vuotta, eli neljä täyttä Moore-sykliä. Perinteisesti Mooren lain siteerataan tarkoittavan tehon kaksinkertaistumista puolentoista vuoden välein, vaikka alkuperäinen laki puhuu komponenttitiheydestä, mutta tehotulkinnallakin näin saadaan kuudessa vuodessa vain tehon 16-kertaistuminen. 250-kertaisuus on siis harppaus miten tahansa tulkittuna.

Sivumainintana todettakoon, että PS2:n vektoriunittien teoreettinen liukulukulaskentateho on yhdessä samaa luokkaa kuin 3GHz:n Pentium 4:n teoreettinen vastaava. Näin teoriassa pelkkä yksi Cell tarjoaisi 60-kertaiset tehot tähän verrattuna. Erikoistuminen ja rinnakkaisuus on tapa saada paljon tehoja.

Mutta miten se sitten voi toimia järkevän hintaisena ja lämpöisenä? Yksinkertaisuus on valttia. PC-maailmassa on keskitytty siihen, että saadaan yksi prosessori mahdottoman nopeaksi ja isolle kellolle. Yksinkertaistamalla prosessoria sen saa pienemmäksi eli vähemmän transistoreja käyttäväksi, ja siten halvemmaksi ja vähemmän lämpeneväksi, ja vieläpä pyörimään paljon isommalla kellolla. Kuten PS2:ssa, Cellin vektoriuniteilla ei ole esimerkiksi ollenkaan cacheja, vaan oma pienempi muistinsa, mikä säästää paljon logiikassa ja tarjoaa nopeaa vapaasti hallittavaa muistia välittömään käyttöön sen sijaan että annetaan cache-logiikan arvata mitä ehkä saatetaan seuraavaksi tarvita.

Oleelliseksi tulee sitten, miten kaikki teho saadaan hyödynnettyä. PS2:ssa toisen vektoriyksikön sijainti ja väylät ovat tehneet siitä paljon vaikeamman hyödynnettävän, mikä näkyy tietysti myös sen käyttöasteessa. Yksi asia johon tuo mainittu Cell-analyysi ei ottanut ollenkaan kantaa onkin kääntäjäteknologia ja kehitysympäristöt. Nyt kun jälleen yksinkertaistetaan rautaa sen sijaan että heitetään yhä enemmän rautatason logiikkaa peliin, kuten x86-rintamalla on ollut tapana tehdä, vaaditaan kääntäjältä paljon enemmän erikoistumista kunnon tehojen irti saamiseksi. Sony itse on kovin rummuttanut ottaneensa opiksi PS2:sta, jonka alkuaikoina kehittäjät eivät saaneet paljon muuta kuin rautaläheiset dokumentaatiot, paremmat kehitystyökalut tai edes optimoiva vektoriunittien assembler-kääntäjä tulivat myöhemmin, mikä osittain loi PS2:lle vaikean ohjelmoitavan maineen. Suuresta rinnakkaisuudesta on vaikeampi saada yhtä suurta osaa tehoista hyödynnettyä kuin suoraviivaisessa systeemissä, mutta vaikka vain pikkuinen 10%:n hyödyntäminen 250-kertaisistakin tehoista on melkoisesti. Aika näyttää miten käy.

Itse olen vuosikymmenen ajan odottanut rinnakkaisuuden laajempaa yleistymistä, mutta vaikka niin saadaan isompia tehoja on niitä vaikeampi mainostaa kuin pelkästään isoja kellotaajuuksia. Murros lienee kuitenkin hissukseen tapahtumassa, koska kellotaajuusraja alkaa tulla PC-prosessoreilla vastaan, ja rinnakkaisuus ja uudet arkkitehtuurit ovat ainoa tapa saada lisää tehoja järkevässä muodossa menemättä takaisin 70-luvun kilowattiluokan virtalähteisiin ja jääkaappijäähdytyksiin.

Yksi asia mikä kannattaa vielä muistaa on se, että pitkälle rinnakkaistettua vektorilaskentaa ei voi käyttää kaikkeen. Se toimii tietynlaisessa liukulukumurskauksessa, kuten suorassa ja streamaavassa datassa, yleisemmin 3D-grafiikassa ja multimediassa (video ja ääni), tai vaikkapa fysiikkasimulaatioissa. Tekstinkäsittelyä tai käyttöjärjestelmän käynnistymistä se ei nopeuta.
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

sph sanoi:
Vastaus: PS3 ei ole PC.

Itse voisin spekuloida, että grafiikkapiiri ei välttämättä ole transistorimäärältään merkittävästi suurempi kuin nykyiset PC:n megamyllyt. PS3 todennäköisesti on arkkitehtuuriltaan vielä kauempana perinteisestä PC:stä kuin PS2. Hyvin mahdollisesti grafiikkapiiri ei PS2:n tyyliin sisällä ollenkaan geometriaprosessointia, koska muualla laitteessa on enemmän kuin tarpeeksi tehoa sitä varten, ja sen muistiratkaisukin on melko varmasti erilainen. Tietysti seuraavan sukupolven konsolien odotetaan pyörittävän myös HDTV-resoluutioita, mutta se suurinkin HDTV-resoluutio eli 1920x540 (per piirtokenttä) on pikselimäärältään vain vähän päälle puolet joidenkin PC:llä harrastamasta 1600x1200:sta, joten kaikkea ei tarvitse viedä äärimmäisyyksiin käyttötarkoitukseen "riittävän" nopeuden saamiseksi.

Täytyy kuitenkin muistaa, että PS3:n gpu on nVidin suunnittelema, eikä se tule olemaan täysin oma projekti vaan PC:n sisarsiru, sisältäen varmasti muutoksia, joten tuo geometrian laskeminen Cellin apu-prosessoreissa lienee ihan mahdollinen. HDTV:stä sen verran, että eikös 1080p tilassa pikseleitä ole ihan oikeasti 1920x1080, tuon tukemisesta ei sitten ole mitään takuita.

sph sanoi:
Vastaus: PS3 ei ole PC.

Kovin harva tuntuu nykyään edes muistavan, että suuremman sisäisen rinnakkaisuutensa vuoksi 60MHz:n Pentium oli selvästi nopeampi kuin 100MHz:n 486, kellotaajuus ei ole koskaan ollut yksinään ratkaisevaa.

Tännekin linkitettiin viime viikolla jonkun patentin läpi lukeneen analyysi Cell-arkkitehtuurista. Mietitäänpä miten homma toimisi, olettaen että analyysi ei mene tekniseltä puoleltaan pahasti metsään (hypepuolella se ampui kyllä aika iloisesti ja fanipoikamaisesti yli, tekniikkaosuus näytti loogiselta ja asialliselta). Näillä spekseillä se 1000-kertaisuus ei ole aivan täysin yliampuvaa, mutta vielä vähän markkinointipuheiden puolella. Suhteellisen pienellä rinnakkaisuuden lisäämisellä sekin on kuitenkin täysin realistista.

Analyysin pohjalta PS3:ssa olisi neljä Celliä, ja yhdessä Cellissä on POWER-pohjainen prosessori ja kahdeksan PS2:n vektoriunitin kaltaista vektoriprosessoria. Tämä ei itse asiassa ole uutta tietoa, vaan vastaavanlaisesta rakennelmasta on puhuttu jo kauan sitten. Täten PS3:ssa olisi yhteensä neljä POWERia ja 32 vektoriunittia. Koska koko lystin uhotaan pyörivän 4.6GHz:llä olisi kelloa 15.5 kertaa niin paljon kuin PS2:ssa. Jos oletetaan vektoriunittien olevan yhtä tehokkaita kuin PS2:ssa (todennäköisesti ne ovat käytännössä tehokkaampia, ja niistä saadaan enemmän irti jo siksi, että niissä on enemmän muistia) saadaan teoreettinen tehonlisäys PS2:een pelkästään näin noin 250-kertaiseksi.

Mutta miten se sitten voi toimia järkevän hintaisena ja lämpöisenä? Yksinkertaisuus on valttia. PC-maailmassa on keskitytty siihen, että saadaan yksi prosessori mahdottoman nopeaksi ja isolle kellolle. Yksinkertaistamalla prosessoria sen saa pienemmäksi eli vähemmän transistoreja käyttäväksi, ja siten halvemmaksi ja vähemmän lämpeneväksi, ja vieläpä pyörimään paljon isommalla kellolla.
Itse olen vuosikymmenen ajan odottanut rinnakkaisuuden laajempaa yleistymistä, mutta vaikka niin saadaan isompia tehoja on niitä vaikeampi mainostaa kuin pelkästään isoja kellotaajuuksia. Murros lienee kuitenkin hissukseen tapahtumassa, koska kellotaajuusraja alkaa tulla PC-prosessoreilla vastaan, ja rinnakkaisuus ja uudet arkkitehtuurit ovat ainoa tapa saada lisää tehoja järkevässä muodossa menemättä takaisin 70-luvun kilowattiluokan virtalähteisiin ja jääkaappijäähdytyksiin.

Jep se pentti oli noin 20% nopeampi, tuo mainitsemasi artikkeli on repinyt hatusta sen, että PS3:ssa olisi neljä Celliä, mikään tosiasia ei tätä puolla ja itse en sitä usko, luulen, että koneessa tulee olemaan yksi Cell, ainakin jos yksi Cell on niin tehokas mitä väitetään. Lisäksi tuo 4.6ghz on luku jolla IBM on saanut Cellin toimimaan, jolloin se on coolerin kanssa toiminut 85celsius asteen lämpötilassa, tunge noita neljä pieneen tilaan, niin sinulla on kone joka tarvitsee todella järeän jäähdytyksen, ja kun sinne lisää vielä muut komponentit niin järkyttävän suuren virrankulutuksen, kuten sanottua nykyisen tiedon valossa en usko millään, että sieltä löytyisi nelja Celliä@4.6ghz. Katsotaan mitä tuleman pitää. Tietysti mitä tehokkaampi sitä parempi :) .
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

HDTV:stä sen verran, että eikös 1080p tilassa pikseleitä ole ihan oikeasti 1920x1080, tuon tukemisesta ei sitten ole mitään takuita.
1080p on vain 24fps, kun taas 1080i on 60Hz, eli pikselimäärältään sekunnissa 1080i on suurempi.

Jep se pentti oli noin 20% nopeampi, tuo mainitsemasi artikkeli on repinyt hatusta sen, että PS3:ssa olisi neljä Celliä, mikään tosiasia ei tätä puolla ja itse en sitä usko, luulen, että koneessa tulee olemaan yksi Cell, ainakin jos yksi Cell on niin tehokas mitä väitetään. Lisäksi tuo 4.6ghz on luku jolla IBM on saanut Cellin toimimaan, jolloin se on coolerin kanssa toiminut 85celsius asteen lämpötilassa, tunge noita neljä pieneen tilaan, niin sinulla on kone joka tarvitsee todella järeän jäähdytyksen, ja kun sinne lisää vielä muut komponentit niin järkyttävän suuren virrankulutuksen, kuten sanottua nykyisen tiedon valossa en usko millään, että sieltä löytyisi nelja Celliä@4.6ghz. Katsotaan mitä tuleman pitää. Tietysti mitä tehokkaampi sitä parempi :) .
Kuten sanottu, tässä on mukana paljon spekulaatiota ja arvailua. On myös hyvin mahdollista, että Sony odottaa rauhassa Microsoftin julkistavan Xboxin seuraajan speksit ennen kuin itse viilaa laitteen tiedot lopullisiksi. Uusi boksi tulee kuitenkin ensin, ja Sonylle jää aikaa reagoida. Joka tapauksessa, nämä lukemat eivät ole tulleet tyhjästä eivätkä ole pelkkää arvailua, niitä on jossain vaiheessa esitetty useammallakin taholla. Osa tiedoista on kyllä jopa pari vuotta vanhaa, eikä välttämättä enää kovin tarkkaa. Tässä pari lisäjuttua aiheesta, kyllä muutkin ovat tavanneet tuota jo vuonna 2002 jätettyä patenttia:

http://www.theinquirer.net/?article=7078
http://www.theinquirer.net/?article=19941
http://pcweb.mycom.co.jp/news/2004/11/29/011bl.jpg

Nyt helmikuussa IBM:n pitäisi esitellä Celliä siis hieman tarkemminkin. Mielenkiinnolla odotamme mitä sieltä oikeasti on tulossa.
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

sph sanoi:
1080p on vain 24fps, kun taas 1080i on 60Hz, eli pikselimäärältään sekunnissa 1080i on suurempi.

Hmm.. minulla ei ole nämä asiat aivan täysin hallussa, mutta minusta asia ei ole näin. Eikös pohjimmiltaan 1080p ole sama kuin 1080i, sillä erotuksella, että 1080p:ssä kuva piirretään kerralla kokonaan, ja 1080i:ssä vain puolet, eli kullakin hetkellä 1080p:ssä on kaksi kertaa enemmän pikseleitä ruudulla. Eikös tuo 24fps päde vain esim. filmiin, muttei missään nimessä konsolipeleihin?, koska loppupeleissähän tuo on vain resoluutio, joko lomitettu tai lomittamaton, En ole koskaan kuullut kenenkään muun sanovan, että 1080i olisi jollain tavalla parempi kuin 1080p, sen sijaan väittelyä 720p vs 1080i olen kyllä nähnyt.
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

Dr Evil sanoi:
Eikös pohjimmiltaan 1080p ole sama kuin 1080i, sillä erotuksella, että 1080p:ssä kuva piirretään kerralla kokonaan, ja 1080i:ssä vain puolet, eli kullakin hetkellä 1080p:ssä on kaksi kertaa enemmän pikseleitä ruudulla.
Jos kyseessä on 60Hz:n 1080i ja 30fps:n 1080p niin juuri näin.

Eikös tuo 24fps päde vain esim. filmiin, muttei missään nimessä konsolipeleihin?, koska loppupeleissähän tuo on vain resoluutio, joko lomitettu tai lomittamaton, En ole koskaan kuullut kenenkään muun sanovan, että 1080i olisi jollain tavalla parempi kuin 1080p, sen sijaan väittelyä 720p vs 1080i olen kyllä nähnyt.
Kommenttihan ei varsinaisesti ollut eri formaattien paremmuudesta, vaan siitä missä on eniten piirrettävää pikseleinä, eli käytännössä mikä vaatii eniten fillratea grafiikkaraudan puolelta. Joka tapauksessa 1080i mahdollistaa nopeamman liikkeen kuin 1080p, sehän on se lomituksen yksi alkuperäisistä perusteista alunperinkin.

Mutta pitipä oikein vartavasten hakea ATSC:n määrittelemät HDTV-formaatit. 1080p tukee näemmä myös 30fps:ää, jolloin sen pikselimäärä on sama kuin vastaavan 1080i:n. Ja kyllä nämä fps/Hz-lukemat ovat väkisinkin samat myös konsolipelien kanssa, koska eiväthän televisiot muunlaisia signaaleja ymmärrä kuin niitä standardeissa määriteltyjä. Tässäpä nuo formaatit (lähde http://support.gateway.com/s/CsmrEltrncs/DigitalTV/Shared/2517984faq42.shtml):

1080p/24: 1920x1080 @ 24fps - 49.8Mpix/s
1080p/30: 1920x1080 @ 30fps - 62.2Mpix/s
1080i/30: 1920x540 @ 60Hz - 62.2Mpix/s
720p/24: 1280x720 @ 24fps - 22.1Mpix/s
720p/30: 1280x720 @ 30fps - 27.6Mpix/s
720p/60: 1280x720 @ 60fps - 55.3Mpix/s

Perinteinen lomitettu televisio:

480i/30: 704x240 @ 60Hz - 10.1Mpix/s (60Hz)
576i/25: 704x288 @ 50Hz - 10.1Mpix/s (50Hz)

Ja tuo 60Hz progena (onko kukaan törmännyt yhteenkään 50Hz:n progea tukevaan laitteeseen?):

480p/30: 704x480 @ 30fps - 10.1Mpix/s
480p/60: 704x480 @ 60fps - 20.3Mpix/s

Sitten vertailua PC-puolelta:

1024x768 @ 60fps - 47.2Mpix/s
1600x1200 @ 60fps - 115.2Mpix/s

Eli: 1080p:llä peli rajoittuu väkisinkin 30fps:ään. Jos haluaa 60fps joutuu käyttämään joko pienempää resoluutiota (720p) tai sitten ottamaan lomituksen kivireen kaikkine artifakteineen niskaansa (1080i). Jos materiaali on progressiivista ja 60fps, uskoisin 720p:n näyttävän paremmalta kuin 1080i:n. Monet pelit ovat kuitenkin varmasti vastaisuudessakin tehty 30fps:lle, ja niissä 1080p vie sitten luonnollisesti voiton mikäli vain laitteen muisti ja piirtovauhti sen kestävät.
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

sph sanoi:
Jos kyseessä on 60Hz:n 1080i ja 30fps:n 1080p niin juuri näin.


Kommenttihan ei varsinaisesti ollut eri formaattien paremmuudesta, vaan siitä missä on eniten piirrettävää pikseleinä, eli käytännössä mikä vaatii eniten fillratea grafiikkaraudan puolelta. Joka tapauksessa 1080i mahdollistaa nopeamman liikkeen kuin 1080p, sehän on se lomituksen yksi alkuperäisistä perusteista alunperinkin.

Mutta pitipä oikein vartavasten hakea ATSC:n määrittelemät HDTV-formaatit. 1080p tukee näemmä myös 30fps:ää, jolloin sen pikselimäärä on sama kuin vastaavan 1080i:n. Ja kyllä nämä fps/Hz-lukemat ovat väkisinkin samat myös konsolipelien kanssa, koska eiväthän televisiot muunlaisia signaaleja ymmärrä kuin niitä standardeissa määriteltyjä. Tässäpä nuo formaatit (lähde http://support.gateway.com/s/CsmrEltrncs/DigitalTV/Shared/2517984faq42.shtml):

1080p/24: 1920x1080 @ 24fps - 49.8Mpix/s
1080p/30: 1920x1080 @ 30fps - 62.2Mpix/s
1080i/30: 1920x540 @ 60Hz - 62.2Mpix/s
720p/24: 1280x720 @ 24fps - 22.1Mpix/s
720p/30: 1280x720 @ 30fps - 27.6Mpix/s
720p/60: 1280x720 @ 60fps - 55.3Mpix/s

Perinteinen lomitettu televisio:

480i/30: 704x240 @ 60Hz - 10.1Mpix/s (60Hz)
576i/25: 704x288 @ 50Hz - 10.1Mpix/s (50Hz)

Ja tuo 60Hz progena (onko kukaan törmännyt yhteenkään 50Hz:n progea tukevaan laitteeseen?):

480p/30: 704x480 @ 30fps - 10.1Mpix/s
480p/60: 704x480 @ 60fps - 20.3Mpix/s

Sitten vertailua PC-puolelta:

1024x768 @ 60fps - 47.2Mpix/s
1600x1200 @ 60fps - 115.2Mpix/s

Eli: 1080p:llä peli rajoittuu väkisinkin 30fps:ään. Jos haluaa 60fps joutuu käyttämään joko pienempää resoluutiota (720p) tai sitten ottamaan lomituksen kivireen kaikkine artifakteineen niskaansa (1080i). Jos materiaali on progressiivista ja 60fps, uskoisin 720p:n näyttävän paremmalta kuin 1080i:n. Monet pelit ovat kuitenkin varmasti vastaisuudessakin tehty 30fps:lle, ja niissä 1080p vie sitten luonnollisesti voiton mikäli vain laitteen muisti ja piirtovauhti sen kestävät.

Jeps nyt päivittyi omat tietokannatkin, siitä kumarrus sinne.
 
NewsFlash

PS3 ja PSP langattomaan yhteyteen? 28.01.2005

Computer And Video Games -pelisivusto on löytänyt Yhdysvaltain patenttitoimiston sivuilta Sonyn hakemuksen, joka näyttäisi lupaavan langatonta yhteyttä seuraavan sukupolven PlayStationin ja PSP-käsikonsolin välille.

Sen lisäksi, että PSP:llä pääsisi verkkoon PS3:n kautta, hakemuksessa kerrotaan myös järjestelmästä, joka CVG:n tulkinnan mukaan saattaisi tarkoittaa sitä, että esimerkiksi peli pyörisi PS3:lla, mutta varsinainen pelaaminen tapahtuisi PSP:llä.

Alkuperäisen patenttihakemuksen tekstiin pääset tutustumaan tästä linkistä.
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

Elämme jännittäviä aikoja. IBM kertoo Cellistä virallisemmalla esityksellä helmikuun kahdeksas päivä ISSCC:ssä (http://www.isscc.org/isscc/), johon tuo jo linkittämäni väitetty esityskalvo (http://pcweb.mycom.co.jp/news/2004/11/29/011bl.jpg) viittasi. Sony aikoo antaa PS3:een liittyvän tiedotteen maaliskuun lopussa. Vielä kaupan päälle pikkulinnut ovat visertäneet, että Playstation 3 olisi "pelattavassa" muodossa toukokuun E3-messuilla, mutta siitä ei ole sanottu mitään onko mukana oikeita pelejä vai vain teknologiademoja. Seuraavan sukupolven konsolisodan asemia aletaan siis tosissaan kaivaa...
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

sawe sanoi:
Pari julkistettua arviota:
2. Koneen kokonaistehot ainakin teoreettisesti kasvaa 1000- kertaisesti PS2:n verrattuna. [/B]

Heh, heh. Voi voi tätä hypetyksen määrää. Eikös PS2:nkin pitänyt olla 1 000 000000 kertaa tehokkaampi kuin PS1, mutta mitenkäs nyt sitten ihan todellisuudessa? :rolleyes:

Seuraavaan kysymykseeni on varmaankin vastaus tässä ketjussa, mutta kun en jaksa ruveta kahlaamaan läpi niin jos joku kiltti ihminen hiukan valaisisi minua.

Eli mihinköhän hintahaarukkaan tuo PS3 sitten oikeen sijoittuu kun joskus aikanaan tääällä Suomessa ilmestyy? Että onko tuota mitään mahdollisuuksia hankkia julkaisun aikaan ettei koko omaisuus mene? Vai pitääkö odottaa pari vuotta kun hinnat laskee?
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

Nupe_31 sanoi:
Eli mihinköhän hintahaarukkaan tuo PS3 sitten oikeen sijoittuu kun joskus aikanaan tääällä Suomessa ilmestyy? Että onko tuota mitään mahdollisuuksia hankkia julkaisun aikaan ettei koko omaisuus mene? Vai pitääkö odottaa pari vuotta kun hinnat laskee?
Mistäs sitä tietää ja riippuu omaisuudestasi. ;)

PS2:n ja Xboxin julkaisuhinta oli noin 500 euroa. Luulisi, että ei mene tuon yli. Muutamissa aikaisemmissa konsolijulkaisuissa on kokeiltu korkeampaa hintaa (esim. 3DO ja Saturn) ja siitä on vain huonoja kokemuksia. Silti nuo ovat niin vanhoja juttuja ja muutenkin erilaisia tapauksia, että niistä ei voi paljoa päätellä. Joka tapauksessa kilpailusta näyttäisi tulevan alusta lähtien tiukka, joten mikään valmistaja tuskin haluaa hinnoitella itseään ulos kilpailusta. Päinvastoin normaalia alhaisempi julkaisuhinta tai vaihtoehtoisesti nopea hinnan tiputtaminen tuntuvat ihan mahdollisilta.
 
Vastaus: PS3:sta uutta tietoa eDomessa

Nupe_31 sanoi:
Eli mihinköhän hintahaarukkaan tuo PS3 sitten oikeen sijoittuu kun joskus aikanaan tääällä Suomessa ilmestyy? Että onko tuota mitään mahdollisuuksia hankkia julkaisun aikaan ettei koko omaisuus mene? Vai pitääkö odottaa pari vuotta kun hinnat laskee?

Tuota hintaa ei kukaan pysty juuri nyt sanomaan, mutta oma veikkaukseni on 595 +- 100, eli suurinpiirtein samoihin hintoihin (inflaatiokorjattuna) kuin millä Playstation 2:ta myytiin sen ilmestymisen aikoihin. Tarkempi arvio saadaan katsomalla XBox2:n hintaa (kunhan se ilmestyy) ja lisäämällä siihen pari-kolmekymppiä (koska Sony haluaa profiloida PS3:n vähän paremmaksi laitteeksi kuin XB2).

Riippuu monesta asiasta: miten käsikonsolien hinta kehittyy, miten XBox2:ta myydään, mihin suuntaan kovalevylliset digiboxit, kirjoittavat DVD:t ja HDTV kehittyvät ja kuinka paljon ne kilpailevat pelikonsolien kanssa samoista markkinoista, miten talouden suhdanteet heilahtelevat jne.

Ainoa varma asia on se, että ensimmäisen puolen vuoden aikana hinta on korkealla, kaksi vuotta myöhemmin huomattavasti alempana. Jos rahakasa tilillä lämmittää enemmän kuin kunnon pelikone huoneen nurkassa, niin odota muutama vuosi tai älä osta konsolia ollenkaan. Jos taas uskot (niinkuin minä), että raha on tasan niin arvokasta kuin miten paljon sillä saa sisältöä elämään, niin osta pleikka aikaisemmin. Pienempi riski kuolla ennenkuin pääsee pelaamaan Ratchet&Clank 5:ttä. (Näin vanhana sitä jo pistää asioita elämässä tärkeysjärjestykseen...)
 
Ylös Bottom