Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Totta, ja iso pullonkaula jonka moniydinarkkitehtuurit helposti aiheuttavat on prosessien synkkaukseen tuhlattu aika.Straawberry sanoi:Näinhän asia ei ole, sillä yhden prossun kanssa ei kulu laskenta-aikaa siihen, että kommunikoidaan toisen, saatika seitsemän muun prossun kanssa.
Hex sanoi:Sinä itse vedät "blogista" selvästi vahvimman reaktion. Muu on ollut aika rauhallista.
Straawberry sanoi:Onko tällä mitään väliä? Eipä juuri, mutta voisi nyt edes hieman totuutta sisällyttää mainoksiinkin.
Se on täysin totta, että prosessorien välisestä synkronoinnista tulee jonkin verran tehohukkaa. Käytännössä rinnakkaislaskennassa teoreettisesta maksimista uupuva teho on kuitenkin usein enemmän sitä, että kaikki asiat eivät rinnakkaistu, ja välillä joudutaan odottamaan muiden tekemisiä. Tätä odottelua joutuu tekemään ihan yhtäläisesti myös sillä yksinäisellä prosessoricorella, jos ajellaan useita rinnakkaisia asioita. Mutta tämä ei ole niin oleellista kuin se tärkeämpi argumentti rinnakkaisuuden puolesta...Straawberry sanoi:Kovasti siinä väittävät, jotta 8 prossua olisi tehokkaampi kuin yksi prossu (olettaen, että puhuivat tässä yhden prossun vastaavasta taajuudellaan rinnakkaisten yhteenlaskettua taajuutta). Näinhän asia ei ole, sillä yhden prossun kanssa ei kulu laskenta-aikaa siihen, että kommunikoidaan toisen, saatika seitsemän muun prossun kanssa.
Minä pidän isona etuna sitä, että se on teknisesti mahdollista toteuttaa, kun vaihtoehto on täysin nykyteknologian ulottumattomissa.Ainut etu, mikä on moniprosessori ytimissä, on niiden kustannustehokkuus.
Supertietokoneet on tehty rinnakkaisuudella aina siksi, koska se on mahdollista, kun vaihtoehto ei ole. Kyllähän kahdenkymmenen vuoden takaisia supertietokoneita nopeampia koneita löytyy nykyään vähän joka kodista, mutta sitä tehoa ei olisi silloin pystytty toisella tavalla toteuttamaan. Siihen on vaadittu valmistusprosessien käsittämätön pieneneminen, ja se ei ole sellainen asia jonka pystyisi parissa vuodessa ostamaan pelkästään rahalla. Eikä pieneneminenkään ole ratkaisu loputtomiin, pienempi koko tarkoittaa suhteessa suurempaa lämmöksi muuttuvaa hukkavirtaa...Tämän päivän nopein supertietokone on toteutettu usealla 600Mhz prosessorilla, tämä sen takia, että valmistus on suht halpaa. Jos olisi resurssit rakentaa vastaavalla taajuudella toimiva prosessori kuin millä supertietokone toimii, olisi yksittäinen prosessori tehokkaampi, mutta vastaavasti myös kalliimpi.
sph sanoi:Minä pidän isona etuna sitä, että se on teknisesti mahdollista toteuttaa, kun vaihtoehto on täysin nykyteknologian ulottumattomissa.
Jopa Intel joutui myöntämään megahertsikilpailun menneen tyhjänpäiväiseksi. Kellotaajuuden nostaminen ei ollut enää vaivan arvoista, joten lähdettiin hakemaan lisää tehoa sieltä mistä se vielä onnistuu ennen kuin joku uudistaa koko puolijohde-elektroniikkakentän uudella vallankumouksellisella tekniikalla. Kyllä kelloja saadaan vielä vähän ylöspäin, mutta synkronisillä piireillä paljon tiristysvaraa ei enää ole ellei tehdä todella pieniä (eli myös yksinkertaisia) piirejä.
Niin, PS2:llakin pelien ulkoasu ja monipuolisuus kehittyy vieläkin, vaikka kone on todella vanha. Varmaan myös PS3:lla kraffat tulee kehittymään vuosien aikana huimasti, ja jo nyt pelit näyttävät aika messeville.Straawberry sanoi:Usean prosessorin järjestelmä kuitenkin vaatii enemmän taitoa koodareilta, nähtäväksi jää, miten nopeasti saavutetaan hyvän koodauksen taso PS3:lla. Eli toisin sanoen, milloinka tuosta opitaan repimään kaikki tehot irti (vaikeaa jo kahdellakin prosessorilla optimoida suoritusta, saatika kahdeksalla).
dante_727 sanoi:
Nisupulla sanoi:Nyt matti myöhäisenä ennakkovaraamaan jenkkijulkaisusta oma pleikkari kolmonen!
eBay tarjoaa siihen mahdollisuuden ja millä hinnoin? [linkki]
Jos grafiikka on sinulle noin tärkeää niin osta ihmeessä PC. Alle parissa vuodessa visuaaliset erot ovat samaa luokkaa kuin nykyään vertailtaessa PS2-pelejä vaikkapa FEARiin ja Crysikseen.Pibe sanoi:Niin, PS2:llakin pelien ulkoasu ja monipuolisuus kehittyy vieläkin, vaikka kone on todella vanha. Varmaan myös PS3:lla kraffat tulee kehittymään vuosien aikana huimasti, ja jo nyt pelit näyttävät aika messeville.
Varmaan huippukoodauksen esimerkkiä pästään näkemään, kun Naughty Dogin peli ilmestyy
Voi jumalauta. En ole minään älykkönä pitänyt sua ennenkään, mutta se että kehun PS2:n kraffakehitystä ei tarkoita sitä, että pidän grafiikoita maailman tärkeimpänä asiana. PS2-pelien kraffat on kehittyneet koko sen pitkän elinkaaren ajan ja samoin tulee luultavasti käymään PS3:n kanssa.Eliytres sanoi:Jos grafiikka on sinulle noin tärkeää niin osta ihmeessä PC. Alle parissa vuodessa visuaaliset erot ovat samaa luokkaa kuin nykyään vertailtaessa PS2-pelejä vaikkapa FEARiin ja Crysikseen.