Vastaus: PlayStation 3
Hömm hömm!
Tässä nyt selailin tätä ketjua ( en todellakaan lukenut kaikkia viestejä. SORI) ja huomasin kuinka kiivaana täällä keskustelu oikein käy siitä, että onko se PS3 todella nyt sitten sitä, mitä ne Sonyn "kieroilijat" oikein lupasivat. Hienoja sanoja kuten esirenderöity, on viljelty kovasti. Myönnän, että kun pari päivää E3:n jälkeen alkoi videopätkiä liikkumaan, allekirjoittaneelta löi öljyt lohkolle heti! Olin aivan myyty!
Nyt kun olen eri foorumeita tarkkaillut, ovat epäilijät saaneet minunkin pääni kääntymään. "Entä jos se ei nyt sitten olekaan se virtuaalinirvanan tarjoava teknopalikka?". Noh, oletan, että täälläkin kaikki kuitenkin perustuu spekulointiin; arvellaan, epäillään ja heitellään veikkauksia. Kivaa. Onko täällä joku käyttäjistä semmoinen, joka todella tietäisi, mihin PS3 (julkaistujen tietojen perusteella) tekniikka ihan oikeasti pystyy? Onko joku, joka osaa sanoa miltä se 1.8 teraflopin pomppinen tv-ruudussa näyttää? Jos on, niin kerro.
Lähdin ajattelemaan asiaa, ilmeisesti hieman erikantilta, kuin moni muu täällä. En viitsi kirjoitella tänne mitään Commodore 64:sesta tai Vectrexistä, mutta lähdetään 8-bittisestä Nintendosta.
Ajattelin, siis( uuh ihmeellistä se ajattelee
), vanhaa kunnon NES:iä. Sehän julkaistiin ainakin Jenkeissä 1985 (korjatkaa jos olen väärässä). SuperMario, jee. Mahtava peli. Sitä jaksoi tahkota. Samoin muita NESin hittejä kuten Probotector, Castlevania tai Megaman. NESin elinkaaressakin näkyi selvä kehitys peleissä.
Sitten tulivat Sega MegaDrive ja Supernintendo joskus 1990-1991 tienoilla. HOPS! Pelit tulivat selvästi hienommiksi ja monipuolisemmiksi. Kaikkihan muistavat Sonicin ja SuperMario Worldin. Näillä mentiin ja niin vain pelit kehittyivät tässäkin konsolisukupolvessa.
1995-1996 tulivat ensimmäinen Pleikkari,N64 ja Saturn. Muistan vielä elävästi kuinka saakelin hyvän näköinen oli Suomessa, laitteen kanssa samaan aikaan julkaistu, Loaded. Ei juma, siinähän oli valaistusefektejä!!! Peleissä alkoi olla 3d-meininkiä ja mm. ensimmäinen Silent Hill oli mielestäni aivan käsittämätön, kun siinä sai tutkia kokonaista kaupunkia!!!
Taas Sukupolvi kykeni kehittymään peleissä...
Vuoden vaihteessa 2000/2001 tuli nykyinen sukupolvi. PS2:n grafiikka oli tajutonta. Ruohonkorret huojuivat tuulessa Tekken Tag Tournamentia pelatessa. Hyppy tuntui valtavalta ja käsittämättömältä vanhaan Pleikkariin nähden.
Tarkemmin asiaa tutkailtaessa, hypyt sukupolvesta toiseen ovat tapahtuneet aina noin viiden vuoden välein. Edellisiin konsoleihin nähden, teknillinen varppaus on ollut joka kerta todella suuri. Kun PS2 saapui, se lunasti kaikki odotukset ainakin minun kohdallani (kiitos muuten, jos joku on jaksanut lukea näinkin pitkälle
).
Nyt hyppään hieman asian sivuun. Ihmiskunnan teknillinen kehitys on viimeisen tuhannen, viimeisen sadan ja viimeisen kymmenen vuoden jaksoilla ollut koko ajan kiihtyvää. Ilmeisesti aivokapasiteettimme riittää pitämään sen kiihtyvänä vielä jonkun aikaa (Pieni tiedonjyvä tähän väliin. Yli 80% maapallolla IKINÄ eläneistä tutkijoista on yhä elossa. Olemme siis heränneet tieteisiin vasta hiljattain
). Pointtini on se, että kehitys on kiihtynyt niidenkin viiden vuoden aikana mikä erottaa PS2:sta ja PS3:Sta.
PS3 (mitä ikinä se sitten tulee olemaankaan, saapuessaan kauppoihin) tulee olemaan ihmeellinen. En sano mullistava, mutta varmasti kelvollinen ja jos tiedot sanovat, että se hakkaa Xbox 360:nen, niin sitten se hakkaa. Kaikki lähiaikoina tulevat konsolit tulevat olemaan ihmeellisä laitteita. Itseäni kiinnostaa kuitenkin kaikista eniten se, että pystymmekö (ihmisinä,kehittäjinä ja pelaajina) viemään pelaamista uusille urille? Omat katseeni kääntyvät Sonyn suuntaan, koska sieltäpäin on tullut paljon innovatiivisia keksintöjä, mm. Eye Toy.
Olen siis positiivisilla mielin tämän, vielä ainakin vuodenmittaisen, odotteluajan.
p.s. Kiitos jos joku ihan oikeasti jaksoi lukea tämän.
p.p.s. Anteeksi jo valmiiksi KonsoliFinin porukalta tämmöisestä tutkielmasta, mutta en oikein osannut sitä tiivistääkään