Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lande
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps3
NewsFlash

PS3 ei ole täysin taaksepäin yhteensopiva? 27.10.2005

Sonyn edustaja Reiko Sakamoto on kertonut IDG-uutispalvelulle, että on vielä vaikea sanoa, tuleeko PlayStation 3 olemaan sataprosenttisen yhteensopiva edellisten pleikkareiden pelien kanssa, mutta siihen kuitenkin pyritään. Sakamaoto oli selvittämässä IDG:lle ensi kuussa Japanissa julkaistavan SCPH-75000 -mallin yhteensopivuusongelmia, joista Sony ilmoitti viime viikolla.

Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei PS2:kaan ole täysin yhteensopivan vanhan pleikkarin kanssa ja uusimassa mallissa reistailevat 39 PSone- ja yhdeksän PS2-peliä edustavat vain pientä osaa 8000 testatusta pelistä.
 
Vastaus: PlayStation 3

Kehittäjä tyytymättömiä PS3:en

The latest issue of Japanese economy magazine, Weekly Diamond, reveals that developers are unhappy with the state of PS3 development tools, and software is likely to be late in coming for the hardware. The article states that PS3 dev tools have only just started shipping to developers this month, while 360 tools were shipped last summer. Furthermore, SCE has not yet announced the price of the console, so developers are unable to predict what audience they are targetting games at. President of Enterbrain, Hirokazu Hamamura, says "We are unlikely to see games exhibiting a level only PS3 can achieve until the end of 2007."

The article goes on to compare the benefits of PS2 as a cheap DVD player when it launched in 2000, with PS3's Blu-Ray playback capabilities, the main difference between then and now being that the industry is currently deep in a format-war for next-generation video, and that Blu-Ray movies still don't exist. It is therefore deduced that the number of users who will pick it up as a cheap Blu-Ray player at launch is somewhat smaller, and that sales of game software will be key for the system.


LÄHDE: Game Science
URL: http://game-science.com/news/001249.php
 
Vastaus: PlayStation 3

Teppo_Holmqvist sanoi:
The article states that PS3 dev tools have only just started shipping to developers this month, while 360 tools were shipped last summer.
Ei taas voi käsittää kitinää. Onhan laitteiden julkaisullakin eroa ainakin puoli vuotta. :rolleyes:

Kukaan ei kitise, kun Nintendo heittelee ilmaan kaikenlaisia konsepteja, eikä faktoja ole vielä juurikaan kuultu...

Ja PS3 myy kuitenkin paremmin kuin kaikki HD-DVD -soittimet yhteensä, joten eiköhän niitä leffojakin ala tulemaan. Paramount ja Warnerhan ovat jo ilmoittaneet tukevansa myös Blu-Rayta eli ei esim. MGM:n ostanut Sony Pictures ihan yksin ole leffojensa kanssa.
 
Vastaus: PlayStation 3

Oliver sanoi:
Ei taas voi käsittää kitinää. Onhan laitteiden julkaisullakin eroa ainakin puoli vuotta. :rolleyes:

Kukaan ei kitise, kun Nintendo heittelee ilmaan kaikenlaisia konsepteja, eikä faktoja ole vielä juurikaan kuultu...

Ja PS3 myy kuitenkin paremmin kuin kaikki HD-DVD -soittimet yhteensä, joten eiköhän niitä leffojakin ala tulemaan. Paramount ja Warnerhan ovat jo ilmoittaneet tukevansa myös Blu-Rayta eli ei esim. MGM:n ostanut Sony Pictures ihan yksin ole leffojensa kanssa.

Seconded...
Mielestäni Tepon postaamassa uutisessa ei oikein ollut päätä eikä häntää, otetaan nyt esimerkiksi nuo Blu-Ray elokuvat, eiköhän niitä elokuva ala olemaan markkinoilla sitten kun myös PS3 on markkinoilla.
 
Vastaus: PlayStation 3

Oliver sanoi:
Ei taas voi käsittää kitinää..
Kehittäjät taitavat pelätä, että uuden sukupolven myötä nykypelit jäävät varastoihin homehtumaan. PS3-projektit olisi kiva saada jo käyntiin.
 
Vastaus: PlayStation 3

Dr Evil sanoi:
Mielestäni Tepon postaamassa uutisessa ei oikein ollut päätä eikä häntää, otetaan nyt esimerkiksi nuo Blu-Ray elokuvat, eiköhän niitä elokuva ala olemaan markkinoilla sitten kun myös PS3 on markkinoilla.

Tahtoisin vain huomauttaa sen, että kyseessä on yksi Japanin suurimmista ja arvostetuimmista talouslehdestä ja kysymykset tehtiin ihan puhtaasti kehittäjille. Se ei ole suuntaan eikä toiseen tarkoitettu PR-temppu, vaan PS3:een sitoutuneet kehittäjät ovat yksinkertaisesti esittäneet huolensa tämän hetkisestä tilanteesta. Ja varmasti kehittäjät tietävät monta kertaa mediaa paremmin mikä heidän todellinen tilanteensa on.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation 3

Oliver sanoi:
Kukaan ei kitise, kun Nintendo heittelee ilmaan kaikenlaisia konsepteja, eikä faktoja ole vielä juurikaan kuultu...

On asiasta kitisty, mutta kannattaa myös huomata että kaikki Nintendolle tällä hetkellä tekeillä olevat projektit sekä Revoa koskevat tiedot ovat vieläkin vaitiolosopimuksen alla. PS3:ssa tämä vaihe on jo ohitettu kauan sitten.
 
Vastaus: PlayStation 3

Teppo_Holmqvist sanoi:
Tahtoisin vain huomauttaa sen, että kyseessä on yksi Japanin suurimmista ja arvostetuimmista talouslehdestä ja kysymykset tehtiin ihan puhtaasti kehittäjille. Se ei ole suuntaan eikä toiseen tarkoitettu PR-temppu, vaan PS3:een sitoutuneet kehittäjät ovat yksinkertaisesti esittäneet huolensa tämän hetkisestä tilanteesta. Ja varmasti kehittäjät tietävät monta kertaa mediaa paremmin mikä heidän todellinen tilanteensa on.

Siltikään uutisessa ei ole mitään ihmeellistä tietoa, ei ainakaan minulle tule yllätyksenä, että voi mennä parikin vuotta ennen kuin raudasta saadaan kaikki irti. Lisäksi nyt kun HDDVD on pienoisessa vastatuulessa, niin sekin rintama näyttää valoisammalta Sonyn kannalta, ja on mielestäni omituista mainita tämän hetken Blu-Ray elokuva tilanne kun koko laite ei ole vielä vähään aikaan tulossa markkinoille, kyllä jo pelkästään Sony itsekin saa niitä leffoja puskettua ulos kun sen aika koittaa ja muutenkin Blu-Rayn tuki näyttää vahvalta. Ja vaikka tänään näyttää siltä, että Blu-Ray elokuvien toisto ei ole yhtä iso juttu kuin dvd-toisto aikoinaan PS2:ssa niin uskon Blu-Ray elokuvien myyvän hyvin Japanissa ja Jenkeissä jo heti alusta alkaen lisääntyen koko ajan mitä pidemmälle mennään, Eurooppakin hyppää varmaan jossain vaiheessa kelkkaan mukaan.
 
Vastaus: PlayStation 3

Jos niinkin älytön elokuvaformaatti kun UMD saa (ulkomailla) aikamoisen liudan elokuvia näin alkuun, lienee varmaa, että Blu Raylle kyllä tehdään sama ja enemmän.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PlayStation 3

Ja mikäköhän järki tuossa on? Hyöty 50/60fps:n jälkeen on aika minimaalinen. Sitäpaitsi, tuskinpa kaikki pelit sillä samalla FPS:llä pyörivät.
 
Vastaus: PlayStation 3

Tuo 120fps-kommentti hakee tyhmyydessä vertaistaan. Hatusta heitetyillä polygoniluvuilla hypettäminenkin tuntuu tuohon verrattuna objektiiviselta koneen arvioinnilta.

Kaikki hyöty katoaa jo 80 fps:n jälkeen, kun silmä ei pysy mukana. Muutenkin hyöty 60 fps:n jälkeen on todella minimaalinen. Typerintä kuitenkin on, että kyllähän missä tahansa pelikoneessa riittää vääntö vaikka mihinkä päivitysnopeuksiin, kunhan grafiikkaa yksinkertaistetaan. Ainoa este on se, että kukaan ei aikaisemmin ole rakentanut koneelle kykyä lähettää televisiostandardeja nopeampaa kuvaa. Tämän kommentin perusteella PS3 on kai sitten niin tehokas, että tehoja ei pystytä käyttämään nykyisillä ruudunpäivitysnopeuksilla, joten voidaan toteuttaa tuo 120fp. Niinpä niin.....

Plus tietysti se, että ko. tekniikan televisioita ei ole, eikä välttämättä tule.

Mikäs siinä, että Sony rakentaa PS3:een kyvyn lähettää yli 60 hertsin kuvaa, mutta kun se on monesta syystä päivänselvästi turhaa, luulisi, että konetta ei sillä lähdettäisi markkinoimaan.

Ken söi kesävoin?
 
Vastaus: PlayStation 3

Normaalin olohuone-LCD:n vasteaika on luokkaa 15-20ms joka tarkoittaa 50-66Hz pyyhkäisynopeutta. Tietokoneiden LCD-näytöt pääsevät jopa <5ms eli pieksevät selvästi CRT-näytöt. Tämä vasteaika tulee epäilemättä leviämään myös suurempiin näyttöihin aikanaan.

Kyllähän sitä vääntää PC:lläkin mielummin 120fps kuin 60fps. Kuva on mukavan sulavaa, vaikka osa freimeistä CRT:n 100Hz:n virkistystaajuudella jää piirtämättä.

Tuo silmän raja 80fps on muuten silkkaa roskaa. :D
 
Vastaus: PlayStation 3

Luckyman sanoi:
Normaalin olohuone-LCD:n vasteaika on luokkaa 15-20ms joka tarkoittaa 50-66Hz pyyhkäisynopeutta. Tietokoneiden LCD-näytöt pääsevät jopa <5ms eli pieksevät selvästi CRT-näytöt. Tämä vasteaika tulee epäilemättä leviämään myös suurempiin näyttöihin aikanaan.

Kyllähän sitä vääntää PC:lläkin mielummin 120fps kuin 60fps. Kuva on mukavan sulavaa, vaikka osa freimeistä CRT:n 100Hz:n virkistystaajuudella jää piirtämättä.

Tuo silmän raja 80fps on muuten silkkaa roskaa. :D
Eihän se silmä suoraan fpsiä laske, mutta jotain sekin kertoo, että tietokoneen CRT-näytön välkyntä häviää (melkein kaikkien osalta) 85 hertsin virkistystaajuudella. Tietysti tuossa kyse on myös siitä, että jokainen pyyhkäisy pysyy ruudulla tietyn hetken.

Jos PC:n FPS-peleissä peli paranee tuota ylempänä luulisi sen johtuvan muista kun silmän kyvystä hahmottaa liikkeen sulavuus. Esim. nettiräiskinnöissä tuntuu, että muutenkin on etua nopeammin pyörivästä pelistä. Itse esim. pelasin vuonna miekka ja kilpi Lucasartsin Outlawsin nettipeliä, jossa pari vuotta pelin ilmestymisen jälkeen koneet olivat kehittyneet niin tehokkaiksi, että framerate oli useampi sata. Sehän ei tietystikään ruudulla enää näkynyt parannuksena, mutta kummasti 300 fps:n porukka tuntui saavan etua 100 fps:n porukkaan verrattuna.

Vai voisiko korkeamman ruudunpäivityksen etu johtua jotenkin silmien havaitseman liikkeen ja hiirellä tehdyn (ja havaitun liikkeen) yhdistelmästä? Käden liikkeen havainnointihan yhdistyy silmän havaintoihin.

Tai jos CRT-näytön virkistystaajuus on suurempi kuin pelin fps-luku, eikö osa freimeistä jouduta piirtämään kahdesti? CRT-näytöllä harvemmin käytetään 60 hertsin virkistystaajuutta, koska se välkkyy. Jos näytön virkistystaajuutena käytetään vaikka 85 hertsiä, mutta pelin fps on 60, eikö noita kahteen kertaan piirrettäviä freimejä ole aikalailla? Senhän silmä voisi havaita. Kun sitten vähennetään yksityiskohtia ja saadaan 85 fps tai yli, silloinhan jokainen ruudun pyyhkäisy saa oman sisältönsä ja noita kahteen kertaan piirrettäviä ruutuja ei ole.

Tällaista pohdintaa. en väitäkään, että ymmärtäisin silmän toimintaa kunnolla ja tekniikkaymmärryksessäkin voi olla häikkää. Ehkä tästä saa keskustelua aikaan? Itse en ole ainakaan omien havaintojen tai kirjallisten lähteiden perusteella nähnyt mitään, joka vakuuttaisi, että 120 fps:n ruudun päivityksestä saataisiin havaittavaa hyötyä.

Oli miten oli, Sonyn 120 fps:n mainostaminen on perusteetonta. On ihan varma, että PS3:n pelit optimoidaan parhaimmillaan käyttämään 60 fps:n nopeutta. 120 fps tarkoittaisi merkittävää grafiikan tason yksinkertaistamista, johon ei varmasti olla valmiita, kun päivitysnopeuden nostamisella saavutettava hyöty siihen verrattuna olisi minimaalisen pieni ja ko. tekniikkahan ei missään tapauksessa tule leviämään PS3:n aikana niin moniin koteihin, että senkään perusteella pelejä ryhdyttäisiin optimoimaan.
 
Vastaus: PlayStation 3

"...Sony Computer Entertainment president Ken Kutaragi revealed that there will be a CELL-powered time machine inside PS3, which allows gamers to play PS4. Also, he wants to hire the guy who made the soundtrack for best-seller game Zoo Keeper. According to Kutaragi, the hypnotic tunes of Zoo Keeper will form the very basics of PS3 sound board."

-SPONG.com

ts. uskon kun pääsen kokeilemaan.
 
Vastaus: PlayStation 3

feldon sanoi:
"...Sony Computer Entertainment president Ken Kutaragi revealed that there will be a CELL-powered time machine inside PS3, which allows gamers to play PS4. Also, he wants to hire the guy who made the soundtrack for best-seller game Zoo Keeper. According to Kutaragi, the hypnotic tunes of Zoo Keeper will form the very basics of PS3 sound board."

-SPONG.com

ts. uskon kun pääsen kokeilemaan.

Mutta missä on emotion engine :(

EDIT: Olisiko muuten niin, ettei PS3 ole ollenkaan pelikone, vaan se on vain aikakone, jolla voidaan päästä pelaamaan tulevaisuuden pelejä jo tänään omissa olohuoneissamme! Huh huh, hieno mies tuo Ken.
 
Vastaus: PlayStation 3

feldon sanoi:
"Also, he wants to hire the guy who made the soundtrack for best-seller game Zoo Keeper. According to Kutaragi, the hypnotic tunes of Zoo Keeper will form the very basics of PS3 sound board."
Kutaragihan on kovempi pisnesmies kun luulinkaan :cool:
 
Vastaus: PlayStation 3

Luckyman sanoi:
Normaalin olohuone-LCD:n vasteaika on luokkaa 15-20ms joka tarkoittaa 50-66Hz pyyhkäisynopeutta. Tietokoneiden LCD-näytöt pääsevät jopa <5ms eli pieksevät selvästi CRT-näytöt. Tämä vasteaika tulee epäilemättä leviämään myös suurempiin näyttöihin aikanaan.
Nuo vasteajathan eivät suoranaisesti vaikuta päivitystaajuuksiin, vaan siihen kuinka nopeasti pikselit pystyvät vaihtamaan väriä, mikä puolestaan vaikuttaa esim. häntimisiin ja muihin haamukuvioihin nopean frameraten kanssa. En usko, että nopeampia LCD:itä tuodaan niin hanakasti olohuoneisiin, koska käyttö on kuitenkin erilaista. CRT:tkin on säädetty aivan erilaisiksi monitorina ja televisiona. Koska suurin osa televisioiden käytöstä on vastaisuudessakin elokuvia ja televisiosarjoja on jopa etua siitä, että televisio ei ole nopein mahdollinen, se kompensoi jossain määrin filmin alhaista 24/25fps:n frameratea jos ei käytetä oikeita Natural Motionin kaltaisia teknologioita.

Hex sanoi:
Jos PC:n FPS-peleissä peli paranee tuota ylempänä luulisi sen johtuvan muista kun silmän kyvystä hahmottaa liikkeen sulavuus. Esim. nettiräiskinnöissä tuntuu, että muutenkin on etua nopeammin pyörivästä pelistä.
Tämä taitaa riippua puhtaasti pelien sisuskaluista. Ihmissilmä ei enää erota frameraten lisääntymistä kun painutaan lähemmäs sataa fps:ää, ja reaktiokyky ei edes hyvin harjoitettuna voi olla käytännössä edes 0.1 sekuntia, joka on urheilukilpailuissakin määritelty ehdottomaksi varaslähtörajaksi. Jos pelattavuus muuttuu frameraten mukana se tarkoittaa sitä, että pelimaailman pyöritys ja fysiikat on sidottu framerateen, jolloin esim. ohjauskäskyt saattavat mennä perille 0.005 sekunnin eikä 0.02 sekunnin viiveellä.

Oli miten oli, Sonyn 120 fps:n mainostaminen on perusteetonta. On ihan varma, että PS3:n pelit optimoidaan parhaimmillaan käyttämään 60 fps:n nopeutta. 120 fps tarkoittaisi merkittävää grafiikan tason yksinkertaistamista, johon ei varmasti olla valmiita, kun päivitysnopeuden nostamisella saavutettava hyöty siihen verrattuna olisi minimaalisen pieni ja ko. tekniikkahan ei missään tapauksessa tule leviämään PS3:n aikana niin moniin koteihin, että senkään perusteella pelejä ryhdyttäisiin optimoimaan.
Sonylla on mopo vahvasti hukassa hypekoneistonsa kanssa. Niin paksua puppua ei pitäisi päästää julkisuuteen, oli sen sanojana kuinka korkea pamppu tahansa. Jutut saattavat kuulostaa hienolta tavalliselle pulliaiselle, mutta eipä niillä mitään kosketusta todellisuuden kanssa ole.

Yli 60fps:stä on mitään hyötyä vain jos koneen kytkee monitoriin tai johonkin muuhun vastaavaan näyttölaitteeseen tavallisen television tai videotykin sijasta. Nykyiset videostandardit käyttävät vain 50/60Hz:n kuvaa, eikä yksikään määritelty HDTV-kuvaformaatti käytä yli 60Hz:n päivitystä. Ihmissilmä ei enää huomaa juurikaan eroa 60fps:n ja 120fps:n välillä muutenkaan, toisin kuin 30fps:n ja 60fps:n välillä.

Ja heitetään sitten vielä vähän uutta nettihuhuilua. Väittävät, että PS3:n julkaisu saattaisi valua jopa vuodelle 2007 asti, koska ensimmäiset pelikehittäjille toimitetut laitteet kärsivät massiivisista ylikuumenemisongelmista. Samassa jutussa tosin väitetään, että PS3:n kehitystiimi olisi saanut tämän vuoksi kenkää, mutta tätä juttuahan ei kukaan voi uskoa. Jos niin olisi tehty menisi PS3:n julkaisu varmasti lähemmäs vuotta 2009 kun pitäisi kouluttaa uusi porukka laitetta kehittämään :-)
 
Ylös Bottom