Eikä pyöritä. Harvassa ovat ne pelit, mitkä eivät vaadi jotain kompromissia jonkun, yleensä frameraten/kuvanlaadun suhteen. Asia on taas korostunut tänä vuonna.
Niin no, konsolipelaaminen on jo kompromissi itsessään kun vaihtoehtona on pc. Jos siis ei halua mitään kompromissejä, niin ei se PS5 Pro ole myöskään vaihtoehto koska siinäkin on rajansa. Se on sitten pc jos ei halua
mitään kompromisseja.
Sitten myös ihan siellä ääripäässäkin, parhailla osilla, on kompromissit niilläkin. Otatko grafiikat tappiin vai vielä pari fps:ää enemmän. Jos siis ihan pilkuntarkkoja tästä ollaan.
Minun mielestäni konsolipelaaminen siis itsessään on jo valinta siitä ettei ole sen parhaan kuvan tai fps:n perään ja siihen minulle riittää jo Switch. Tuolla vasta olikin huikea vertailu Mario Odysseyn ja Astro Botin kanssa. Se kertoo että on ihan kehittäjistä kiinni mitä sillä laitteella tekee. Mutta kun meno on aina vain sitä että pitää olla herkkuja ruudulla niin ei ihme että mikään teho ei ikinä riitä ja fps on 30 sukupolvesta toiseen. Nintendolta sitten löytyy vuosia vanha 60 fps Mario, joka ei äkkiseltään juuri eroa vastaavasta tämän vuoden pelistä PS5:lla.
Peleissä ja niiden kehittämisessä on siis enemmänkin asenne- kuin rautaongelma.
Odotan innolla mitä Nintendo tarjoaa Switch 2:lla kun jo ekalle on tarjolla peli, joka kilpailee vuosia tuoreemman ja tehokkaammalle alustalle tehdyn pelin kanssa (eli se Mario Odyssey vs. Astro Bot).
PS4 Pro:n osuus kaikista PS4-myynneistä on ilmeisesti jotain 12 % luokkaa. Ampere Analysis ennustaa samantapaisia osuuksia myös PS5:lle. Jos nyt katsoo vaikkapa Push Squaren nettikyselyä aiheesta, niin noin 9 % noin 5400 vastaajasta kertoi ennakkotilaavansa laitteen. Ja tämä siis Playstation-teemasivustolla kyselyn toteutustapa huomioiden. Itse olisin heittänyt hatusta noin 10 % osuutta ennen esitystä, mutta korkea hinta ja yleinen taloustilanne saa kyllä hieman epäilemään tuotakin. Toisaalta samaan aikaan eletään maailmassa, jossa osa ihmisistä on valmiita käyttämään puhelimeen 1500e.
Tämä se minuakin aina jaksaa huvittaa. Puhelimeen laitetaan 1500 euroa eikä sitä suurin osa edes hyödynnä ns. koko rahan edestä. Paljon halvemmallakin suurin osa (ellei about kaikki) pärjäisivät ja homma on enemmän statussymboleiden ostoa.
Sitten samat jannut saattaa ihmetellä kun pc:n osat, konsolit tai muu elektroniikka maksaa.
Minulle konsolin hinnan kipuraja on (tällä hetkellä) jossain 700 euron paikkailla. Ei edes PS6 menisi ostoon tuollaisella hintalapulla. Rahatilanteestakaan tuo ei ole kiinni, vaan siitä että ei tunnu että sille on välttämättä rahallista vastinetta. Plus että tuo 700 euroa olisi kokonaisuus, jossa pitäisi olla myös levyasema mukana eikä tuolla "kipurajahinnalla" saa ilmeisesti nyt edes PS5 Prota.
Kyllä omat odotukset nyt kääntyy Switch 2:een. Seuraava Mario ja Zelda voi olla aika huikeita jos jo Switchillä ovat niin hienoja, siis varsinkin rautaan nähden.
Oma mahdollinen hankinta vaatii ainakin lisätietoja sekä hinnanalennusta.
Hinnanalennusvaiheessa voi tosin olla olo että sama säästää PS6:een nekin rahat. En itse kyllä usko että tulee sellaisia lisätietoja että vajaan tonnin "ammattilaisversiota" alkaisin PS5:sta ostamaan, varsinkin kun en koe että se nyt mitenkään yleisesti olisi lisätehoja edes tarvinnut.