Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Jos esim tiedettiin, että tehoissa tullaan ottamaan takkiin, niin miksi tähän ei vastattu pelimateriaalilla, joka hyödyntää SSD:tä tai ainakin vahvistetulla pelilistalla, joka olisi laittanut kaikille luun kurkkuun?

Tämä Cernyn viime viikon GDC esitys oli pelinkehittäjille, sekä osin myös teknologiafriikeille jotka tuosta palopuheesta jotain ymmärsivät. Kuluttajille tarkoitettu julkistustapahtuma on vielä edessä,

Microsoftilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin toimia agressiivisesti. Menetetyt 40 miljoonaa asiakasta/myytyä konsolia vrt. edelliseen sukupolveen eivät juuri jätä vaihtoehtoja.
 
Tähän mennessä toiminut hyvin. Nyt on aivan toisenlainen pöhinä konsolin ympärillä kuin tähän sukupolveen lähdettäessä Xbox Onen kanssa.

Jenkit osaavat markkinoinnin. Messujen privatilaisuuksissa herrat kulkevat pelaajien keskuudessa ja kaverikuvia otetaan. Itseltäkin löytyy kaikista kolmesta. Lasit täytetään ja pöydät notkuvat herkkuja. Suorissa lähetyksissä ambassadorit istutetaan eturiviin pitämään meteliä kuin herätyskokouksissa Ikään.

Kaikesta selkään taputtelusta huolimatta tuote pitää kuitenkin olla kunnossa. Nyt näyttäisivät onnistuneen siinä paremmin kuin viimeksi.
 
Series X:ssä ei ole pelkästään teoriassa enemmän tehoja, sitä voi ihan suoraan verrata PS5:n tehoihin.

Ei voi mitenkään 1:1 verrata. Arkkitehtuurierot alustoilla ovat sen verran isot, että yksittäistä lukuja vertaamalla, esim. GPUn liukulaskennan tunnuslukua, ei voi sanoa juuri mitään alustojen kokonaissuorituskyvystä.
 
Ei voi mitenkään 1:1 verrata. Arkkitehtuurierot alustoilla ovat sen verran isot, että yksittäistä lukuja vertaamalla, esim. GPUn liukulaskennan tunnuslukua, ei voi sanoa juuri mitään alustojen kokonaissuorituskyvystä.
Saman sarjan sisuskalut. Miten ne arkkitehtuurierot niin isoja ovat? Eivätkö nämä molemmat konsolit kuitenkin pohjaudu myöskin samaan arkkitehtuuriin? Pystyisitkö valaisemaan lisää? Eihän tässä verratakaan pelkästään näytönohjaimen laskentatehoa, mutta myös muistikampojen nopeutta, massamuistin nopeutta ja prossua. Massamuistia lukuunottamatta Xbox on muilta osin tehokkaampi.
 
Ei voi mitenkään 1:1 verrata. Arkkitehtuurierot alustoilla ovat sen verran isot, että yksittäistä lukuja vertaamalla, esim. GPUn liukulaskennan tunnuslukua, ei voi sanoa juuri mitään alustojen kokonaissuorituskyvystä.
Kerrotko missä ne suuret arkkitehtuurierot on?


Digital Foundry's Alexander Battaglia:

"GPU and CPU performance are indeed what I view as good performance metrics to mention — especially if we have equalizing terms among extremely similar architectures. RDNA and Zen. I am not sure why people would suggest otherwise."
 
Voiko olettaa, että kummallakin konsolilla kaikki pelit pyörivät vähintään 60fps? En tosin tiedä erottaako oma silmä tuota korkeampaa ruudunpäivitystä.

Itse en ole päättänyt kumman ostan. Jos hankin Xboxin joudun rakentamaan sille oman hyllyn, sillä se ei mahdu tv-tason välikköön, kolmesta millistä jää kiinni. Ostopäätökseen vaikuttaa myös hinta, kuumenemis-/äänitasot ja se, että uskaltaako ottaa riskin ja totutella Xboxiin ensimmäistä kertaa elämässäni.
 
Eiköhän lähes kaikki pelit tule pyörimään 60fps, voi siellä olla myös varsinkin yksinpelin puolella tapauksia missä saa valita joko 60fps tai 4K/30fps.
4K/60fps vaatii joillain pelimoottoreilla ihan perkeleesti tehoja, nähdään varmasti dynaamista resoluutiota aika paljon näissä tapauksissa.

Se kannattaa muistaa että eri firmojen pelimoottorit vaati eri määrän tehoja, ei siellä ole mitään yksittäistä kaavaa sille että miten tulee pyörimään.
 
Tai sitten he tietävät, ettei kuluttajaa oikeasti kiinnosta numerot, vaan sisältö ratkaisee.
Ja se et helposti se lähtee PS5 hyllystä PS4 tilalle. Itselläkin ihan selvää ollut kokoajan et XSX tulee vaikka mitään lukuja ei oltu julkaistu vielä. Sony saa tehä melko taikatemput että kannan PS5 kotia, sisältö ei saanut ostamaan PS4 joten en usko että myöskään seuraavassa genissä sais. Jos olisi enemmän aikaa pelata niin ehkä sitä tulis hankittua toinenkin tuohon rinnalle, nuorempana oli aina vähintään xbox ja ps, yleensä joku nintendokin lisäksi. Nyt riittää parjattu Xboxin valikoima pelkästään ihan hyvin, jää kiinnostavia pelaamatta tälläkin tavalla.
 
Tosin uskon että kova pyrkimys on 4k/60fps tasolle kautta linjan.

Näkisin että itsestään selvää on että molempien markkinointiosastot tulevat toitottamaan 4K/60fps + RT. Jos jompikumpi tässä yskähtelee, niin toisen markkinointi yrittää ottaa siitä kaiken hyödyn. Toinen asia on sitten tekninen totuus, olen lähes varma että tuo toteutetaan käytännössä jonkimoisella rajatulla RT:llä ja alemmalla resolla + DLSS 2.0 tyyppisellä ratkaisulla, ainakin useissa peleissä. Sinällään ei siinä mitään pahaa ole, esim. uusin nvidian DLSS 2.0 ei juuri natiivista poikkea.
 
Ja se et helposti se lähtee PS5 hyllystä PS4 tilalle. Itselläkin ihan selvää ollut kokoajan et XSX tulee vaikka mitään lukuja ei oltu julkaistu vielä. Sony saa tehä melko taikatemput että kannan PS5 kotia, sisältö ei saanut ostamaan PS4 joten en usko että myöskään seuraavassa genissä sais. Jos olisi enemmän aikaa pelata niin ehkä sitä tulis hankittua toinenkin tuohon rinnalle, nuorempana oli aina vähintään xbox ja ps, yleensä joku nintendokin lisäksi. Nyt riittää parjattu Xboxin valikoima pelkästään ihan hyvin, jää kiinnostavia pelaamatta tälläkin tavalla.
Oma preferenssi ratkaisee todella paljon. Tällä suunnalla oli myös selvää että uusi Xbox kotiutetaan heti julkaisussa, mutta myös PS5 ostetaan jos laite osoittautuu edes kohtuullisen hyväksi.

Vähän tuo aika-aspekti täälläkin mietityttää, mutta olen hyväksynyt sen että olen sellainen pelaaja, etten halua missata mitään pelikokemusta. "Pakko" siis ostaa kaikki konsolit. :)

On ollut ilo seurata Xboxin loistavaa ulostuloa tähän tulevaan sukupolveen. Se jos joku kiristää kilpailua ja saa valmistajat yrittämään kovemmin. Nähtiinhän se jo tässä sukupolvessa, että tällä tavalla me pelaajat voitetaan.
 
Kyllähä jos kilpailu olisi todella kiivasta niin voisi kuvitella että näkyisi myös Liven ja PS storeissa pelien hinnoissa myös, joten siinäkin mielessä olisi erittäin tervetullutta tasaväkisempi taistelu kunkun paikasta.
 
Tämä Cernyn viime viikon GDC esitys oli pelinkehittäjille, sekä osin myös teknologiafriikeille jotka tuosta palopuheesta jotain ymmärsivät. Kuluttajille tarkoitettu julkistustapahtuma on vielä edessä,

Microsoftilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin toimia agressiivisesti. Menetetyt 40 miljoonaa asiakasta/myytyä konsolia vrt. edelliseen sukupolveen eivät juuri jätä vaihtoehtoja.
Tämä oli tiedossa. Nyt erityisesti Corona vuoksi ihmisillä on kuitenkin vielä enemmän aikaa spekuloida tilannetta, joten vikatikki tuon esittäminen yleisölle oli mielestäni.
Tai sitten he tietävät, ettei kuluttajaa oikeasti kiinnosta numerot, vaan sisältö ratkaisee.

Varmasti yksi syistä. Kysymys kuuluukin, että miksi Sony ottaa edelleen näin "rennosti".

Tässä ketjussa ei ole vielä taidettu spekuloida VR-teknologiasta kovin paljoa?Itse en tässä sukupolvessa halunnut vielä sen kelkkaan lähteä, mutta onhan se selkeästi osa tulevaisuuden pelimaailmaa ja sen tapauksessa Sony dominoi tällä hetkellä suvereenisti. VR-kit launchiin ja yksi tajunnan räjäyttävä peli, kiitos!
 
Tässä ketjussa ei ole vielä taidettu spekuloida VR-teknologiasta kovin paljoa?Itse en tässä sukupolvessa halunnut vielä sen kelkkaan lähteä, mutta onhan se selkeästi osa tulevaisuuden pelimaailmaa ja sen tapauksessa Sony dominoi tällä hetkellä suvereenisti. VR-kit launchiin ja yksi tajunnan räjäyttävä peli, kiitos!

Tätä on tarkasteltu jo pitkään Sonyn patenttien vihjaamina. Sieltä löytyy niin langallisten kuin langatonta mallia.

Tärkeää olisi julkaista mahdollisimman helppokäyttöinen, esimerkiksi ”inside=out” -malli, joka ei tarvitsisi ulkoisia kameroita ja ihmeellistä säätöä; ”Lasit päähän ja olet jo siellä”. Samaan tapaan kuin Oculus Quest tekee jo tänään. Kuvavirtaa voitaisiin virtauttaa langattomasti konsolista/pilvipalvelusta laseille. Mikäli langalla, niin yksi veto suoraan konsoliin voisi vielä mennä.

Mielestäni niitä harvoja myyntiargumentteja, jotka voi ymmärtää ensi näkemältä. Resoluutiot, HDR, mainosmiesten 4K jne. menevät heti liian tekniseksi.
 
Sony saa tehä melko taikatemput että kannan PS5 kotia, sisältö ei saanut ostamaan PS4 joten en usko että myöskään seuraavassa genissä sais.

Ihan uteliaisuudesta on pakko kysyä, että millaista sisältöä sinulle pitäisi olla, jos PS4 ei pystynyt sitä tarjoamaan? Tuntuu kuitenkin olevan hyvin yleinen konsensus, että Sony tämän nykyisen sukupolven vei sisältönsä ja yksinoikeuksiensa puolesta. Ellei tietty pelimaku sitten rajoitu vain ja ainoastaan Haloon ja Forzaan...
 
Tässä ketjussa ei ole vielä taidettu spekuloida VR-teknologiasta kovin paljoa?Itse en tässä sukupolvessa halunnut vielä sen kelkkaan lähteä, mutta onhan se selkeästi osa tulevaisuuden pelimaailmaa ja sen tapauksessa Sony dominoi tällä hetkellä suvereenisti. VR-kit launchiin ja yksi tajunnan räjäyttävä peli, kiitos!
Ei ole juurikaan spekuloitu. PSVR2 + Half-Life Alyx olisi aika kova PS5:n julkaisun kylkeen.

Itse ostin PSVR:n mutta sen pelaaminen on jäänyt aika vähiin. Osa syynä pelivalikoima, mutta isompana ongelmana se, että minulla tulee huono olo VR:llä pelatessa suhteellisen nopeasti/helposti. Käytännössä pelit joissa pelihahmo liikkuu yhtään aiheuttaa huonoa oloa. Superhotin ja Beat Saberin kaltaisia pelejä onneksi pystyy pelaamaan. Tämä tekee sen, ettei uusia VR laseja uskalla oikein kokeilematta ostaa. Eli käytännössä joltain kaverilta pitää ensin löytyä tulevaisuuden PSVR2 ja siellä sitten saada kunnon pelisessiot alle, että tietää onko parannusta tullut pahoinvointiin liittyen.

Näkisin että kova hinta ja testimahdollisuuksien puute on VR:n isoimmat kompastuskivet. Ja jos laite ei myy, niin jää pelitkin kehittämättä. Tosiaan toivon, että PSVR2 sieltä jossain vaiheessa tulee. Jospa siitä tulisi myyntimenestys, joka saisi myös Microsoftin miettimään Xboxille VR-laseja.
Ihan uteliaisuudesta on pakko kysyä, että millaista sisältöä sinulle pitäisi olla, jos PS4 ei pystynyt sitä tarjoamaan? Tuntuu kuitenkin olevan hyvin yleinen konsensus, että Sony tämän nykyisen sukupolven vei sisältönsä ja yksinoikeuksiensa puolesta. Ellei tietty pelimaku sitten rajoitu vain ja ainoastaan Haloon ja Forzaan...
PS4:n isot yksinoikeudet noudattavat aika paljon samaa kaavaa. Ovat yksin pelattavia kolmannen persoonan toimintapelejä. Hyviä sellaisia, siitä ei ole epäilystä, mutta mitä jos autopelit kiinnostavat enemmän? Makuja on niin monta kuin meitä pelaajia.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan uteliaisuudesta on pakko kysyä, että millaista sisältöä sinulle pitäisi olla, jos PS4 ei pystynyt sitä tarjoamaan? Tuntuu kuitenkin olevan hyvin yleinen konsensus, että Sony tämän nykyisen sukupolven vei sisältönsä ja yksinoikeuksiensa puolesta. Ellei tietty pelimaku sitten rajoitu vain ja ainoastaan Haloon ja Forzaan...
Kyllä sillä Xboxilla muutakin voi pelata kuin Haloa tai Forzaa, uskokaa tai älkää :eek:

Pitää muistaa että vaikka pleikkarilla on noita yksinoikeuksia, niin ne kaikki eivät maistu jokaiselle pelaajalle. Tähän mennessä PS4:llä tullut itse pelattua Last of Us (joka oli jo PS3:lla) ja God of War läpi näistä yksinoikeuksista. Minulle esim. Spider-Man oli ihan täyttä tuubaa, samoin kuin Death Stranding. On siellä muitakin mutta ei mitään sellaista joka itselleni henkilökohtaisesti myisi konsolin. Xbox One X pääasiallinen pelialusta koska multiplattareissa enemmän kiinnostavia nimikkeitä, jotka ovat useimmiten parempia tehokkaammalla konsolilla. Niin ja siellä on Halo ja Forza.
 
Olen aina pitänyt Gears of War sarjasta, mutta liika on liikaa. Kolmosen jälkeen se jäi kesken kunnes nyt PC:llä palasin 5:sen pariin. Mainio peli edelleen. Halossa kävi samoin, jo Reachin alussa iski totaalikyllästyminen, enkä ole sarjaan koskenut sen jälkeen.

PS4:sen yksinoikeuksia ei tarvinne luetella, lista on komea, mutta todetaan että ainakin Bloodbornen väliinjättö tuntuisi suorastaan rikolliselta. Nykyään jotkut jo löytyvät onneksi PC:ltä, kuten esim. Nioh ja Bloodbornekin omalla tavallaan, PS Nown kautta.
 
Ylös Bottom